Muskampen 2025: Segraren korad!

Problem med K-lite codecs

Permalänk

Problem med K-lite codecs

jag fick plötsligt strul med uppspelningen av vissa filer med wmp och mpc, ej med vlc. dåligt ljud på vissa filer och inget ljud på några filer. så jag ville prova att avinstallera k-lite, för jag har hört att man inte behöver codec-pack längre. efter det kan jag spela upp mina filer igen utan problem med ljudet 😀 men jag kan inte längre öppna avi-filer med en video splitter som jag använder 🤔men jag har ett annat prog som jag kan använda för att klippa i filer med så det är väll ok ändå.

men mediainfo försvann ju nu. trodde det var något som ingick i mpc men så var det tydligen inte. för jag tog hem mpc separat men jag får inte upp mediainfo som ett alternativ när jag högerklickar på en videofil.

är det något man behöver göra för att få upp mediainfo eller är det så att det inte ingår i mpc?

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Det är i K-lite codecs som mediainfo ingår. Sök efter mediainfo och installera den separat. Jag tycker att den separata är tydligare och gillar den mer.

Gällande K-lite codecs kan du testa att installera den igen. Troligen fick du bort det som buggade när du avinstallerade.

Oavsett vad det är i Windows man har problem med eller misstänker så kan buggar uppstå eller bli kvar om man uppdaterar / installerar ovanpå den gamla. Därför behöver man ibland först åtminstone avinstallera och om det finns ta bort kvarlämnade mappar. Nästan gång kan det var din favorit webbläsare, spel, drivrutin mm som du inte är lika villig att sluta att använda. I värsta fall kan man behöva göra en ren Windows installation om man inte hittar allt som ska bort.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@Glossy White: Det är i K-lite codecs som mediainfo ingår. Sök efter mediainfo och installera den separat. Jag tycker att den separata är tydligare och gillar den mer.

Gällande K-lite codecs kan du testa att installera den igen. Troligen fick du bort det som buggade när du avinstallerade.

Oavsett vad det är i Windows man har problem med eller misstänker så kan buggar uppstå eller bli kvar om man uppdaterar / installerar ovanpå den gamla. Därför behöver man ibland först åtminstone avinstallera och om det finns ta bort kvarlämnade mappar. Nästan gång kan det var din favorit webbläsare, spel, drivrutin mm som du inte är lika villig att sluta att använda. I värsta fall kan man behöva göra en ren Windows installation om man inte hittar allt som ska bort.

ok men jag tror jag avvaktar än så länge och nöjer mig med att ta hem mediainfo separat 🙂
men eftersom både wmp och mpc ingår i k-lite så ska man alltså avinstallera dessa spelare innan man installerar k-lite?
kan va så att jag hade någon gammal mapp kvar också när jag installerade k-lite igen, om det nu var så att jag tog bort k-lite vid något tillfälle och installerade igen. jag tror att så var fallet men jag är inte helt 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ok men jag tror jag avvaktar än så länge och nöjer mig med att ta hem mediainfo separat 🙂
men eftersom både wmp och mpc ingår i k-lite så ska man alltså avinstallera dessa spelare innan man installerar k-lite?
kan va så att jag hade någon gammal mapp kvar också när jag installerade k-lite igen, om det nu var så att jag tog bort k-lite vid något tillfälle och installerade igen. jag tror att så var fallet men jag är inte helt 100

Kan vara bra att gör det ja.

Egentligen ska det inte behövas med det är svårt för oss att veta vilken du använt och som orsakade fel om du haft både de separata och de som ingår med K-Lite. Du kan alltid testa dom igen senare.

I allmänhet är det bra om man försöker hålla Windows lite renare för att minska risken för problem. Oavsett hur mycket man har installerat så är det bara några saker man använder ofta. Resten kan man installera den dagen dom behövs eller när man vill testa.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Kan vara bra att gör det ja.

Egentligen ska det inte behövas med det är svårt för oss att veta vilken du använt och som orsakade fel om du haft både de separata och de som ingår med K-Lite. Du kan alltid testa dom igen senare.

I allmänhet är det bra om man försöker hålla Windows lite renare för att minska risken för problem. Oavsett hur mycket man har installerat så är det bara några saker man använder ofta. Resten kan man installera den dagen dom behövs eller när man vill testa.

installerade mediainfo för 64x men jag får inte upp progget i högerklicksmenyn. gick in i ccleaner och context menu men progget finns inte med där. hur gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

installerade mediainfo för 64x men jag får inte upp progget i högerklicksmenyn. gick in i ccleaner och context menu men progget finns inte med där. hur gör jag?

C:\Program Files\MediaInfo

Starta programmet / ikonen till vänster med skiftnyckel och 4 gröna prickar / Längst ned kryssar du in Explorer Toltips

Edit:
Man kan göra som du försökt göra för att få upp all info. Vill man bara ha en del info kan man öppna en mapp och markera en fil så dyker det upp info längst ned på ramen eller en liten ruta med info.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

C:\Program Files\MediaInfo

Starta programmet / ikonen till vänster med skiftnyckel och 4 gröna prickar / Längst ned kryssar du in Explorer Toltips

finns inte. denna fil finns

plus uninstall och jag ser inte Explorer Toltips som valbart prog i listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

finns inte. denna fil finns https://i.imgur.com/DQgz8bA.png plus uninstall och jag ser inte Explorer Toltips som valbart prog i listan

Verka som du redan har avinstallerat programmet. 64bit versionen bruka hamna där.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Verka som du redan har avinstallerat programmet. 64bit versionen bruka hamna där.

nej 😄jag har precis installerat det.
nu då?

Permalänk
Medlem

Då får du söka på disken efter MediaInfo.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Då får du söka på disken efter MediaInfo.

det har jag redan gjort och jag fick bara upp dessa filer:

nu då?
står när jag installerar filen att det är en dll, vad nu det betyder. på mediainfos hemsida finns även gui och cli..

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Försök starta programmet som vars namn slutar med Windows_64.exe eller den som är under den som syns i bilden.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@Glossy White: Försök starta programmet som vars namn slutar med Windows_64.exe eller den som är under den som syns i bilden.

exe-filerna? det är ju installationsfilerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

exe-filerna? det är ju installationsfilerna

https://mediaarea.net/en/MediaInfo/Download/Windows

Har du laddat ned och installerat den översta versionen som dom rekommenderar?

Om du verkligen inte hittar var programmet hamnar så kan du ladda ned den som är under den rekommenderade som är en 7z fil. Då packar man själv upp innehållet och väljer vart allt ska hamna någonstans.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

https://mediaarea.net/en/MediaInfo/Download/Windows

Har du laddat ned och installerat den översta versionen som dom rekommenderar?

Om du verkligen inte hittar var programmet hamnar så kan du ladda ned den som är under den rekommenderade som är en 7z fil. Då packar man själv upp innehållet och väljer vart allt ska hamna någonstans.

nej jag skrev ju att jag tog hem dll versionen för x64. det var en exe fil och när man ska installera den så står det att det är en dll-fil som installeras

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Ladda ned GUI version som dom rekommenderar istället.

Permalänk

@panpo98: jupp
edit: nu så