Permalänk
Medlem

1070 -> 2080

Hej,

Jag har precis köpt ett Asus Strix 2080 och är lite kluven på hur jag bör göra när jag byter ut grafikkortet.
Har googlat och sökt lite och det verkar lite delat vad folk tycker man bör göra..

Så till frågan, vad är klokt att göra när man går från ett 1070 till 2080
Har senaste drivrutinerna installerade (417.71)

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem

Ladda ner ddu, starta om datorn i safe mode och rensa drivrutinerna med ddu. Sen kör du in nya drivrutiner från nvidia. Skulle jag göra i alla fall även om det i grund och botten är samma drivutin så skulle jag göra detta för att slippa ev. huvudvärk.

Permalänk

Är den up n' running nu? Om drivrutinerna är uppdaterade för det nya grafikkortet och det funkar, så behövs det kanske inte göras något. Annars är det la alltid smartast att installera om operativsystemet så har man inga gamla drivrutiner som spökar

Permalänk
Medlem

lite som att trycka in kortet i terminalen när du köper varor. skruva ut porten och sedan tryck ner spärren för att ''klicka'' ut kortet från moderkortet.

när du lägger in det nya kortet se till att det ''klickar'' in och skruva fast porten.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte göra något annat än att byta ut dem. Båda korten är nVidia kort, båda använder samma drivrutiner. Det enda som kommer att hända är att när du först startar upp datorn kommer det ta några sekunder tills datorn "inser" att det är ett annat grafikkort på plats. Det innebär att du får en lägre upplösning och skärmen kommer att blinka några gånger innan allt blir normalt igen. Sedan fortsätter du använda datorn som vanligt. I "värsta" fall behöver du ominstallera "MSI Afterburner" eller liknande men inte mycket annat.

Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Var lite otydligt tror jag... Jag menade förstås hur jag gör med drivrutinerna
Har inte fått kortet än men förhoppningsvis kommer det imorgon!

Lite samma här som när jag försökt leta svar tidigare, verkar som att det är lite olika vad man bör göra.
Men många rekommenderar åtminstone att köra DDU verkar det som

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Tack för alla svar!

Var lite otydligt tror jag... Jag menade förstås hur jag gör med drivrutinerna
Har inte fått kortet än men förhoppningsvis kommer det imorgon!

Lite samma här som när jag försökt leta svar tidigare, verkar som att det är lite olika vad man bör göra.
Men många rekommenderar åtminstone att köra DDU verkar det som

DDU är alltid bra i felsökningssyfte, men det är rent generellt onödigt när man byter mellan Nvidia kort. Alla Nvidia kort (av nyare generationer) använder samma drivrutiner och installationer. Det är inga problem att bara trycka i ditt nya kort och köra på om du så vill. Och skulle det nu av någon anledning fungera dåligt, så kan man fundera på DDU då, det tar trots allt en minut eller två så är man klar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@ruberts: Det kan vara smart att ta en titt på forums.geforce.com och se vad dom säger om drivrutinerna där om du upplever problem.
Så du vet att byta till en äldre vid behov istället för att felsöka en massa om det är så lätt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.