Hjääälp! Vill göra en dual boot med Win 10 o Linux Mint 19.1

Permalänk
Medlem

Hjääälp! Vill göra en dual boot med Win 10 o Linux Mint 19.1

Jag fick hem en ny dator idag, en riktig höjdare...
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

ROG gaminglaptop
ASUS ROG GL703GE-EE079T

Nu försöker jag göra en dual boot på SSD-disken på 256 GB, Windows 10 o Linux Mint 19.1

Windows 10 var installerat, o funkade. Men i min iver att få igång Linux så raderade jag hela SSD'n... Nu försöker jag installera om Windows 10, men möts av "En mediedrivrutin saknas. Det kan vara en DVD-, USB- eller hårddiskdrivrutin. Om drivrutinen finns på en CD, DVD eller ett USB-flashminne sätter du in den/det nu".

Jag googlar på felmeddelandet, men lyckas icke lösa det!

Anledningen till att jag raderade hela disken var att Linux hänger sig efter man installerat det, Testat Linux Mint 18.3 o 19.1, samt Ubuntu 18.04... Men samma sak varje gång. Det går icke att starta efter att ha väntat i minst 10 min, o sen startat om manuellt.

Är väldigt tacksam om nån har lösningen på detta!

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

Du kan testa om någon av dessa 5 förslag löser ditt problem https://sv.k2rx.com/fix-media-driver-your-computer-needs-is-m...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hade själv problem med samma sak för någon månad sedan. Löste sig tillslut genom att installera rEFInd bootloader med detta skin https://github.com/EvanPurkhiser/rEFInd-minimal på min ubuntu installation.

Edit: lite snabb där. Kanske inte riktigt är samma problem. Mitt problem var att jag inte kunde komma åt Windows efter att jag hade installerat båda OS.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Dual boot är nästan onödigt idag om man har en kraftfull dator. Några alternativ:
1) Installera Windows och VirtualBox. Kör Linux som gäst.
3) Installera Linux och VirtualBox. Kör Windows som gäst.
4-5) Installera KVM eller XEN och kör gäster under dessa
Fördelarna är att man kan hålla flera system igång samtidigt och även dela filer via samba eller nfs.
Själv kör jag multiboot med Windows7, Gentoo-FreeBSD, Gentoo-linux och Arch-linux men det har blivit väldigt rörigt.... Funderar på att slänga ut allt och börja om!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Irre:

Dual boot är nästan onödigt idag om man har en kraftfull dator. Några alternativ:
1) Installera Windows och VirtualBox. Kör Linux som gäst.
3) Installera Linux och VirtualBox. Kör Windows som gäst.
4-5) Installera KVM eller XEN och kör gäster under dessa
Fördelarna är att man kan hålla flera system igång samtidigt och även dela filer via samba eller nfs.
Själv kör jag multiboot med Windows7, Gentoo-FreeBSD, Gentoo-linux och Arch-linux men det har blivit väldigt rörigt.... Funderar på att slänga ut allt och börja om!

Hela min tanke när Matisse kommer.

En hel hög kärnor, godtyckligt med ram och PCI passthrough så man äntligen kan köra Linux på heltid och spela på en virtuell Windowsmaskin!

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa båda problem...

Vid Windowsinstallationen var inte USB-minnet helt komplett med hela Windows10.iso av någon anledning, använde Linux USB-avbildskrivare, möjligen att nån fil var över 4 GB o det var i FAT32. Fungerade att installera Windows genom att skriva iso-avbildningen i Rufus på en Windowsdator i NTFS.

Linux 19.1 lyckades jag fixa, det hängde sig efter installationen när det skulle startas om. Startade om den i recovery-mode, o där kunde man välja grafik-drivrutinerna, o efter omstart funkade det!

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muppety:

Linux 19.1 lyckades jag fixa, det hängde sig efter installationen när det skulle startas om. Startade om den i recovery-mode, o där kunde man välja grafik-drivrutinerna, o efter omstart funkade det!

Ugh. Har också en bärbar med Nvidia-grafik som jag kör Arch på och med Nvidias proprietära grafikdrivrutin hänger den sig under uppstart. Numera kör jag Nouveau istället och den har varit problemfri efter det, men det är ju inget alternativ på lite modernare Nvidia-kort eftersom Nvidia håller hårt i sina signerade firmware blobs och vägrar släppa dem till Nouveau-utvecklarna.