Är det här slutet för mitt GTX 780?

Permalänk

Är det här slutet för mitt GTX 780?

Hej alla!

Jag har ett rätt gammalt GeForce GTX 780 sedan några år tillbaka. När jag köpte det av min polare hade han redan använt det i 2 år och nu har jag använt det i cirka 3 år. Kortet har alltid presterad väldigt bra i spel och jag har alltid varit nöjd med det, men på senare tid har det strulat väldigt mycket för mig.

Allting började egentligen när jag hade installerat och skulle testa Black Ops 4. Vid intro skärmen på spelet började allting hacka extremt mycket och till slut var allting på skärmen fryst och det ända jag kunde höra var ett hackande ljud ljud. Jag startade om datorn och till min förvåning fick jag ingen bild och varken min mus eller mitt tangentbord lös. Efter flera omstarter och försök fick jag tillslut slut fram en bild men upplösningen var 800x600 och det var blåstreckade linjer över hela skärmen. Av någon konstig anledning kände också windows igen en till skärm inkopplad till höger, så om jag drog musen till höger försvann den. Grafikkortet kändes igen i devicemanager men det stod ett "!" över det. När jag klickade på kortet stod det “Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)” i en liten ruta.

Jag har googlat rätt mycket om det här och det verkar som att flera har mött samma problem med deras 780. Det finns rätt många tips på hur man kan försöka lösa det men inget har funkat för mig än. Som att återställa och ominstallera drivrutiner, installera en äldre drivrutin eller att testa det i en annan dator.

Så, har jag slut på alternativ? Är det dags att köpa ett nytt? Eller finns det fortfarande chans att jag kan få det att fungera igen?

Permalänk
Hedersmedlem

Artefakter är det vanligaste tecknet på döende grafikkort. Nu ser inte jag vad du har för övriga delar men har du någon integrerad grafik så prova att använd den så kan du utesluta eller bekräfta grafikkortet som felkälla. Är det det så finns det tyvärr inte mycket att göra, om du inte är sugen på att prova att baka kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Tack för svar! Jag har prövat med integrerad grafik och det funkade utan problem. Att baka det är nog nåt som jag inte har så stor lust att göra så jag antar att det får bli ett nytt kort istället!

Permalänk
Medlem

Vilket tråkigt sammanträffande, detta hände mig nyss och mitt Evga GTX 780 SC ACX. Satt och spela lite DotA Auto Chess, ena skärmen blev svart och den andra något ljusaktigt, kunde inte göra något annat än att starta om datorn.
Kom inte in i Windows förutom i felsäkert med massor härliga streck över hela skärmen.

Lyckades tillslut ta mig i in i Windows normalt och allt funkade som det skulle, inga streck. Kollade alla temps och det såg normalt ut, så tänkte inte mer på det. Började köra lite Auto Chess igen och samma sak händer efter kanske 40-60 minuters spelande.

Denna gång startar Windows normalt, men strecken försvinner icke, märkligt och tråkigt. Har även jag "Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)" i enhetshanteraren.

Så ja, skall testa GPUn i en annan dator när jag har tid, men gissar på att det är det som är problemet. Strecken var förövrigt blåa först, nu är dom mörka.

Kan det vara något med nya drivrutinerna som gjorde något skumt eller är det bara ett tråkigt sammanträffande? =(

Någon som har tips på något prisvärt budgetkort 1000-1500(typ) med likvärdig/bättre prestanda än Evga GTX 780 SC ACX, blir till att inhandla något snabbt så länge om det nu är GPUn som pajat innan jag får råd med en full uppgradering på datorn.

Permalänk
Medlem

Begagnat gtx 970 eller rx 570 är det enda jag kommer på för under 1500, kanske om du har tur och kan hitta ett rx 580 4GB för det priset.