Forumdelen sponsras av

Hjälp oss vilsna! 144 eller 165hz? Med eller utan G-sync Freesync, adaptive sync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Hjälp oss vilsna! 144 eller 165hz? Med eller utan G-sync Freesync, adaptive sync.

Hej! Dags att köpa en ny skärm.

Hade fastnat för ASUS VG258Q
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-vg258q-24-5-fhd-tn...

då den är godkänd utav nvidia som en utav 12 skärmar för att funka felfritt med freesync teknologin.

Hittan sedan ett inlägg i en tråd på reddit och så som jag förstår det så spelar det ingenroll om jag har freesync/g-sync eller inte så länge jag inte spelar väldigt krävande spel och fps sjunker under säg 144hz på en 144hz skärm. Stämmer detta?

(CSGO doesn't really benefit from adaptive sync however. Actually adaptive sync only works when your FPS is below the refresh rate. You might be better off with 240hz monitor.)

Kommer inte spela några superkrävande spel, spelar endast LOL, Apex legends, CSGO osv.

Bör jag satsa på en skärm med högre hz istället, typ 165hz? då dessa två skärmar endast skiljer nån hundralapp?
ASUS 25" VG258QR 165Hz
https://www.inet.se/produkt/2214215/asus-25-vg258qr-165hz-fre...

Sitter på en helt ny dator med specen:
ASUS PRIME Z390-A

Samsung 860 EVO 250GB

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB

ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC

Corsair RM750X 750W v2

Noctua NH-U12S

Hoppas någon kan ge svar som ökar min kunskap inom detta område! Tror fler sitter med liknande frågor och kan uppskatta hjälpen!

PS: tilläggsfråga, Läste någonstans i forumet att man skall vara noggrann i vilken displayport man kopplar in DP kabeln i till GPU:n, pga
att kabeln kan få skärmen och spöka. Hur vet jag vilken som är rätt?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Zyplox:

(CSGO doesn't really benefit from adaptive sync however. Actually adaptive sync only works when your FPS is below the refresh rate. You might be better off with 240hz monitor.)

Ja, det stämmer. Tekniken sänker skärmens uppdateringsfrekvens vid behov för att alltid synka med antalet bildrutor ditt grafikkort levererar. Av naturliga skäl kan inte detta ske när din uppdateringsfrekvens är över skärmens maximala uppdateringsfrekvens. Ovanför det har du valet att antingen köra med eller utan V-sync.

Skrivet av Zyplox:

PS: tilläggsfråga, Läste någonstans i forumet att man skall vara noggrann i vilken displayport man kopplar in DP kabeln i till GPU:n, pga
att kabeln kan få skärmen och spöka. Hur vet jag vilken som är rätt?

Om skärmen inte korrekt följer standarden så kan det orsaka problem, ja. Det finns en tråd om detta någonstans här på forumet.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av blunden:

Ja, det stämmer. Tekniken sänker skärmens uppdateringsfrekvens vid behov för att alltid synka med antalet bildrutor ditt grafikkort levererar. Av naturliga skäl kan inte detta ske när din uppdateringsfrekvens är över skärmens maximala uppdateringsfrekvens. Ovanför det har du valet att antingen köra med eller utan V-sync.

Om skärmen inte korrekt följer standarden så kan det orsaka problem, ja. Det finns en tråd om detta någonstans här på forumet.

Okej, Så då känns det ju spontat som att jag borde köra på 165hz skärmen med vsync istället för att bry mig om freesyncen, är som sagt ingen harcore gamer så jag kanske klarar mig utan det eller vad tycker du?

Angående DP kabeln borde väl Inet kunna besvara den frågan om jag köper skärmen utav dom då de vet vilken gpu jag har och det är dom som monterat ihop min dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Zyplox:

Okej, Så då känns det ju spontat som att jag borde köra på 165hz skärmen med vsync istället för att bry mig om freesyncen, är som sagt ingen harcore gamer så jag kanske klarar mig utan det eller vad tycker du?

Enbart om du aldrig kommer spela spel där du får lägre än 165 fps. V-sync resulterar också i betydligt högre latency än G-sync (och troligen även FreeSync, även om jag där inte är 100% säker). Enklast är kanske att du försöker hitta en butik där du kan testa G-sync/FreeSync själv innan du bestämmer dig. Själv skulle jag inte vilja vara utan någon form av adaptive sync nu när jag vant mig vid det. Jag spelar dock mer krävande spel när jag väl spelar så kan inte alltid räkna med att nå upp till 165 fps.

Båda skärmarna verkar ju dock ha FreeSync. Frågan blir då mer vilken range detta fungerar inom på de två skärmarna samt hur väl det är implementerat. Där är det förmodligen värt att läsa lite recensioner. Exempelvis skärmrecensionerna här på sweclockers brukar testa detta grundligt.

Skrivet av Zyplox:

Angående DP kabeln borde väl Inet kunna besvara den frågan om jag köper skärmen utav dom då de vet vilken gpu jag har och det är dom som monterat ihop min dator?

Många skärmar inkluderar annars en kabel som brukar fint. Det finns naturligtvis undantagsfall som i mitt fall där en bättre kabel behövdes för att 165 Hz skulle fungera bra men i de flesta fall borde den vara fullt tillräckligt.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av blunden:

Enbart om du aldrig kommer spela spel där du får lägre än 165 fps. V-sync resulterar också i betydligt högre latency än G-sync (och troligen även FreeSync, även om jag där inte är 100% säker). Enklast är kanske att du försöker hitta en butik där du kan testa G-sync/FreeSync själv innan du bestämmer dig. Själv skulle jag inte vilja vara utan någon form av adaptive sync nu när jag vant mig vid det. Jag spelar dock mer krävande spel när jag väl spelar så kan inte alltid räkna med att nå upp till 165 fps.

Båda skärmarna verkar ju dock ha FreeSync. Frågan blir då mer vilken range detta fungerar inom på de två skärmarna samt hur väl det är implementerat. Där är det förmodligen värt att läsa lite recensioner. Exempelvis skärmrecensionerna här på sweclockers brukar testa detta grundligt.

Många skärmar inkluderar annars en kabel som brukar fint. Det finns naturligtvis undantagsfall som i mitt fall där en bättre kabel behövdes för att 165 Hz skulle fungera bra men i de flesta fall borde den vara fullt tillräckligt.

Okej, körde på 144an, återkommer när datorn dykt upp på posten.
Tack för hjälpfull info!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Högst personlig åsikt: Allt över 120hz funkar, över det spelar ingen roll för min del. Adaptiv synk gör skillnad och jag skulle inte köpa en utan idag. Freesync är jag inte så imponerad av på dom skärmar jag testat det på. G-sync är konsekvent.

Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | 970 EVO 512GB & MX100 512GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! (Inväntar Gaming X Trio)| RM750x v2 | Skärm: Totalt mörker

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Jag har storebror VG278Q, och har aldrig upplevt screentearing, men har kört spelen med en locked framerate på 165Hz (i Fortnite tex), men skärmen går i 144Hz. Helt stabil bild.

Dock tror jag att ditt grafikkort kommer få svårt att utnyttja skärmen då ett GTX1060 inte är gjort för 144Hz+ gaming direkt. Jag har ett RTX2070 och även det är i minsta grad för 144Hz i spel om man inte vill stänga av allt ögon-godis så det ser ut som ett Commodore 64 spel

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz