Dualboot Linux / Windows och oktoberuppdateringen

Permalänk
Medlem

Dualboot Linux / Windows och oktoberuppdateringen

Hej!

Tänkte uppgradera till 1809 men läste att en del i början råkade ut för att uppgraderingen skrev över hela hdd och inte höll sig till sin partition. Någon här som har en liknande installation och stött på problem nyligen? Hur är det med bootloadern (GRUB), skrivs den oxå över med Windows egna?

Min Windows-partition är 150 GB (20 GB ledigt), uppgraderingen kräver minst 7 GB ledigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoomy:

Hej!

Tänkte uppgradera till 1809 men läste att en del i början råkade ut för att uppgraderingen skrev över hela hdd och inte höll sig till sin partition. Någon här som har en liknande installation och stött på problem nyligen? Hur är det med bootloadern (GRUB), skrivs den oxå över med Windows egna?

Min Windows-partition är 150 GB (20 GB ledigt), uppgraderingen kräver minst 7 GB ledigt.

Du ska alltid installera Linux EFTER Windows och då har det aldrig gett mej några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Du ska alltid installera Linux EFTER Windows och då har det aldrig gett mej några problem.

Förstår hur du menar men i det här fallet har jag ju redan 1803 och vill bara uppgradera till 1809 och då tycker man ju att installationen borde vara så smart att den håller sig till sin partition och lämnar allt annat? Är ju ändå 2019 liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoomy:

Förstår hur du menar men i det här fallet har jag ju redan 1803 och vill bara uppgradera till 1809 och då tycker man ju att installationen borde vara så smart att den håller sig till sin partition och lämnar allt annat? Är ju ändå 2019 liksom.

Sorry läste dåligt trodde du skulle installera

Permalänk
Medlem

@zoomy:
En lösning kan vara att ladda ner 1809 via Media Creation Tool, och antingen välja att skapa ett USB installations media direkt via det (dock relativt buggit vad jag har läst), eller välja att det ska skapas en ISO-fil istället och te.x använda Rufus för att skapa det. istället.

Då kan du välja vilken partiton du ska installalera på, och eftersom Windows inte kan läsa Linux partitoner (ext3/4) så bör det inte röra dem.

Det finns två nackdelar med detta.
1: Du måste göra en total ominstallation, så alla installalerade program försvinner, om du inte formaterar partitonen så kommer det att skapas en mapp som heter Windows.old och där kommer allt som fanns i din gamla installation att finnas, denna mapp tas dock bort automatiskt efter en viss tid (har för mig att det är 30 dagar), så om det finns något du vill ha kvar kopiera/flytta det till en annan plats så fort som möjligt.

2: Windows kommer att skriva över Linux bootloader, så för att få tillbaka den så måste den reperas, genom att te.x starta från Linux liveCD/USB, och reperera den med boot-repair.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla!

Kan meddela att uppdateringen lämnar alla partitioner orörda och t.om bootloadern!
Case closed