Permalänk
Medlem

Inköp av Plex-server

Hej!

Sökte runt på forumet men hittade inte ett klockrent svar på min fråga.
Kommer inom kort göra mig av med min PC och införskaffa en Plex-server. Har insett att detta är en ren djungel som jag inte riktigt förstår, och därav kommer jag här krypandes på mina knän i hopp om att få hjälp.

Mina krav:
- Vill kunna köra två streams på 1080p samtidigt.
- Vill kunna komma åt den utifrån. Den kommer nämligen inte att stå hemma hos mig, men jag vill ändå ha möjlighet att föra över nya filmer.
- Vill komma undan så billigt som möjligt. Med andra ord behöver det verkligen inte vara ett monster.
- Gärna lätt att använda då jag inte är så tech-savy.
- Har en 4 TB HDD som jag vill slänga in - så det är inget krav det finns med från start. Annars får där gärna vara plats att montera en extra HDD.

Har lite sneglat på denna, men vet inte om det är rätt väg att gå?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4545891

Tack på förhand,
Emil

Permalänk
Medlem

@Fonza:

Ska du ha "encoding" på, alltså att din PLEX server kodar om filmerna eller ska du alltid strömma i full kvalitet (fiber ett måste)?
Enklast är att köpa en NAS om du inte ska koda om filmer, lätt att komma igång och lätt att flytta filer mm.

Edit: såg att du redan tänkt på en NAS, ja det är en mycket bra väg att gå och du behöver inte mycket kunskaper.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Tack för ditt svar!
Precis, tanken är att ha en pryl som både lagrar och encode:ar (strömmar) media till olika devices. Den ska med andra ord kunna ha Plex installerat, och kunna strömma MP4:or. Vet inte om det sker någon konvertering då? Den kommer ha fiber-anslutning.

Tror du den jag länkade är vägen att gå?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Synology NAS och en Nvidia Shield för att köra Plex och en massa annat. Enkelt att sätta upp och har fungerat klockrent. Kan transcoda ca. 3-4 1080p till mina vänner utan problem. Funkar även fint för 4k. Värt att kolla upp. Självklart går det att komma undan billigare, men med enkelheten i åtanke var det ett klockrent val för min del

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonza:

@hakd: Tack för ditt svar!
Precis, tanken är att ha en pryl som både lagrar och encode:ar (strömmar) media till olika devices. Den ska med andra ord kunna ha Plex installerat, och kunna strömma MP4:or. Vet inte om det sker någon konvertering då? Den kommer ha fiber-anslutning.

Tror du den jag länkade är vägen att gå?

I en av recensionerna på Prisjakt står det:
* Plex-transkodning stöds inte trots hög processorkraft.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Jag köpte en Synology NAS och en Nvidia Shield för att köra Plex och en massa annat. Enkelt att sätta upp och har fungerat klockrent. Kan transcoda ca. 3-4 1080p till mina vänner utan problem. Funkar även fint för 4k. Värt att kolla upp. Självklart går det att komma undan billigare, men med enkelheten i åtanke var det ett klockrent val för min del

Ja, har hört många som har denna setup och är nöjda. Jag skulle dock vilja undvika att köpa en Shield. Vill egentligen bara ha en pryl stående i garderoben som pushar ut filmer via Plex - var man än befinner sig i världen.

Skrivet av MatteN:

I en av recensionerna på Prisjakt står det:
* Plex-transkodning stöds inte trots hög processorkraft.

Ah, det såg jag inte. Tack. Har du något förslag på en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonza:

@hakd: Tack för ditt svar!
Precis, tanken är att ha en pryl som både lagrar och encode:ar (strömmar) media till olika devices. Den ska med andra ord kunna ha Plex installerat, och kunna strömma MP4:or. Vet inte om det sker någon konvertering då? Den kommer ha fiber-anslutning.

Tror du den jag länkade är vägen att gå?

Skrivet av MatteN:

I en av recensionerna på Prisjakt står det:
* Plex-transkodning stöds inte trots hög processorkraft.

Den du länkade verkar ha problem med just plex och transcoding.
En "normal" nas för någon tusenlapp kommer INTE att klara det, att koda om filmer i realtid äter CPU kraft.

Är det 10GB x264 filmer vi pratar om eller vilken kvalitet siktar du på ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Räkna på ~2000+ passmark score per steam för 1080p (det var det iaf förut), sedan undvik transcode om du kan.

För lösningar som bara funkar måste du veta hur uppkopplingen servern sitter på ser ut och hantera efter det, sitter den bakom NAT kan det vara mer pill att t.ex kunna lägga in filer lätt mm (beror ju sedan på vad som räknas som lätt).
Ska den hantera torrents eller ska du skicka över hela filmer etc, funktionerna du vill ha är fullt möjliga men beroende på upplägg mm är det mer eller mindre jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Den du länkade verkar ha problem med just plex och transcoding.
En "normal" nas för någon tusenlapp kommer INTE att klara det, att koda om filmer i realtid äter CPU kraft.

Är det 10GB x264 filmer vi pratar om eller vilken kvalitet siktar du på ?

OK, tack för informationen. Vad tror du om DS218+ istället? Om jag har förstått det rätt så ska den fixa att transcoda 1080p. Eller borde jag ta något ännu dyrare? Filerna ligger generellt på 2-3 gb, och det behöver inte vara skyhög bitrate (eller vad det heter).

Skrivet av Ferrat:

Räkna på ~2000+ passmark score per steam för 1080p (det var det iaf förut), sedan undvik transcode om du kan.

För lösningar som bara funkar måste du veta hur uppkopplingen servern sitter på ser ut och hantera efter det, sitter den bakom NAT kan det vara mer pill att t.ex kunna lägga in filer lätt mm (beror ju sedan på vad som räknas som lätt).
Ska den hantera torrents eller ska du skicka över hela filmer etc, funktionerna du vill ha är fullt möjliga men beroende på upplägg mm är det mer eller mindre jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Undviks transcode om enheten man skickar till stödjer samma filformat? T.ex. om jag skickar en mp4 till min padda så behöver ingen transcode ske?

Förstår att nätverket har stor betydelse. Den behöver inte fixa torrents, utan enbart att hela filmer skickas över. Är egentligen väldigt flexibel. I värsta fall får jag lägga över filmer via USB när jag är vid NAS:en.

Tack för din expertis!

Permalänk
Medlem

2 st 1080p strömmar är inte toktungt. Sedan kan du GPU-accelerera transcoding om det skulle behövas. Men med så låga krav tror jag inte du kommer ha några jätteproblem om du inte köper något riktigt gammalt.
Notera också att om du inte behöver transcoda källan så skickas den bara rakt av och då är det bara bandbredd och diskhastighet i princip som är intressant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Jag kör en burk med unRaid där bland annat Plex är installerat. Supernöjd! Har en gammal i5 2310 med 16 gig ram. Kanske onödigt mycket ram. Men men

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonza:

Hej!

Sökte runt på forumet men hittade inte ett klockrent svar på min fråga.
Kommer inom kort göra mig av med min PC och införskaffa en Plex-server. Har insett att detta är en ren djungel som jag inte riktigt förstår, och därav kommer jag här krypandes på mina knän i hopp om att få hjälp.

Mina krav:
- Vill kunna köra två streams på 1080p samtidigt.
- Vill kunna komma åt den utifrån. Den kommer nämligen inte att stå hemma hos mig, men jag vill ändå ha möjlighet att föra över nya filmer.
- Vill komma undan så billigt som möjligt. Med andra ord behöver det verkligen inte vara ett monster.
- Gärna lätt att använda då jag inte är så tech-savy.
- Har en 4 TB HDD som jag vill slänga in - så det är inget krav det finns med från start. Annars får där gärna vara plats att montera en extra HDD.

Har lite sneglat på denna, men vet inte om det är rätt väg att gå?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4545891

Tack på förhand,
Emil

Här är en lista med vad alla olika NAS klarar.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Tänk på att hårdvaruavkodnigsstöd dels kräver stöd av enheten men också att man betalar för plex.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonza:

OK, tack för informationen. Vad tror du om DS218+ istället? Om jag har förstått det rätt så ska den fixa att transcoda 1080p. Eller borde jag ta något ännu dyrare? Filerna ligger generellt på 2-3 gb, och det behöver inte vara skyhög bitrate (eller vad det heter).

Undviks transcode om enheten man skickar till stödjer samma filformat? T.ex. om jag skickar en mp4 till min padda så behöver ingen transcode ske?

Förstår att nätverket har stor betydelse. Den behöver inte fixa torrents, utan enbart att hela filmer skickas över. Är egentligen väldigt flexibel. I värsta fall får jag lägga över filmer via USB när jag är vid NAS:en.

Tack för din expertis!

Om filerna inte är större än 3GB så kan du utan tvekan skicka dom i full kvalitet till samtliga klienter.
Gör du det så fungerar även billigare NAS.

Filformatet är inte problemet, utan transcoding tar oftast ner bitraten (kvaliteten) på videon för att spara bandbred.
Att göra detta är en otroligt CPU krävande process för större filer.

Du kan enkelt lägga upp en FTP server på NASen för att flytta filer till och från den utan problem och behöver inte springa med ett USB minne.

EDIT:
Min sambo hade en Raspberry PI (~400kr) hos sig och streamade 10GB filmer i full kvalitet ifrån mig utan problem innan vi flyttade ihop och hon hade bara 30/30 internet så kodar man inte om så krävs ytterst lite för att både dela och spela.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Fonza: Har inte läst alla svar men den nas du länkar till har en Realtek RTD1296 CPU och skulle nog valt en med Intel. Jag kör med en liten gammal NUC jag kör Plex på och funkar fint med 1080p till Chrome. Fast du kanske inte har så du kan koppla hårddisken med usb?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Är verkligen ingen expert men WD pr2100 och pr4100 ska stöd för transcoding för Plex inbyggt. Tror det är så billigt man kan komma undan med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som folk tidigare varit inne på, behöver du transcode?
Vad är det för upstream hos servern, och vad är det för klienter?

Räknar man grovt på 100 min längd på film och 3GB styck får man ett estimat på:
3000 meg / 100 min / 60 sek * 8 bit ~= 4 Mbit.

Sitter du alltså på en upstream med 8Mbit utrymme (oklart vad för annat som körs på linan) och klienter som klarar 4Mbit ned så ser jag faktiskt ingen mening med att vaska CPU-cykler på transcode.

Givetvis då givet att klienterna även har native-stöd för filformatet i fråga, men jag har inte stött på det problemet på länge.

Permalänk
Medlem

Tack för alla givande svar. Känner att jag börjar få en bra bild över allt nu.

Antagligen behöver jag inte transcode:a alls då den kommer stå på en 100/100-lina, och oftast streamas till en annan 100/100-lina. Enbart 3 gb filer i mp4.

Frågan är bara vilken billig NAS jag skall köra på? Kanske är en DS218play trots allt då transcode inte behövs?

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att om du ska "bränna in" undertexter via Plex krävs alltid transcoding.

Jag kör en i3-3220 i min HP MS Gen8 (ej en NAS) och den klarar av att hantera två 1080p strömmar med transcoding.

Permalänk

Har jag fel om jag tänker att man vill köra på transcode om man tittar på något på sin mobil och inte har obegränsat med data?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonza:

Hej!

Sökte runt på forumet men hittade inte ett klockrent svar på min fråga.
Kommer inom kort göra mig av med min PC och införskaffa en Plex-server. Har insett att detta är en ren djungel som jag inte riktigt förstår, och därav kommer jag här krypandes på mina knän i hopp om att få hjälp.

Mina krav:
- Vill kunna köra två streams på 1080p samtidigt.
- Vill kunna komma åt den utifrån. Den kommer nämligen inte att stå hemma hos mig, men jag vill ändå ha möjlighet att föra över nya filmer.
- Vill komma undan så billigt som möjligt. Med andra ord behöver det verkligen inte vara ett monster.
- Gärna lätt att använda då jag inte är så tech-savy.
- Har en 4 TB HDD som jag vill slänga in - så det är inget krav det finns med från start. Annars får där gärna vara plats att montera en extra HDD.

Har lite sneglat på denna, men vet inte om det är rätt väg att gå?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4545891

Tack på förhand,
Emil

Skrivet av Fonza:

Tack för alla givande svar. Känner att jag börjar få en bra bild över allt nu.

Antagligen behöver jag inte transcode:a alls då den kommer stå på en 100/100-lina, och oftast streamas till en annan 100/100-lina. Enbart 3 gb filer i mp4.

Frågan är bara vilken billig NAS jag skall köra på? Kanske är en DS218play trots allt då transcode inte behövs?

PMS kommer att transcoda om klienten inte stödjer grundformatet, allt ifrån format, upplösning, ljud. Om linan är dålig kan du dra ner kvaliteten så slår även då transcodingen igång.

Nvidia Shield TV (det finns en Pro modell 500gb internal storage som är discontinued men fortfarande tillgänglig på nvidias webshop för 299USD)

https://support.plex.tv/articles/221099648-limitations-when-r...
H.264, H.265 (HEVC) , MPEG 2
This means that if your media uses one of the above three formats, then the NVIDIA SHIELD will be able to make full use of hardware acceleration for transcoding. If your content is in another source format (e.g. VC-1, Xvid, VP9, etc.) then the SHIELD will have reduced performance in cases where transcoding is necessary. In most cases, the NVIDIA SHIELD will be able to support at least 2-3 simultaneous transcodes.

Läs transcodes inte streams, antalet streams den hanterar lär vara bra mycket högre än detta

Permalänk
Medlem

Som @lappen81 skriver så har shielden stöd för hw-transcoding i plex och detta utan att en behöver betala något till skillnad från övriga lösningar. Vad jag aldrig fått klarhet i är huruvida srt-filer som ligger i samma mapp kräver transcoding.

Jag gissar vidare att det ofta behöver transcodas då han nämner mp4 och har en apple-logotyp som ikon vid användarnamnet och vad jag förstått så är det vanligt att det måste transcodas till apple-devices.

Själv nyttjar jag inte plex längre pga ovan samt slöheten i scanningen som numera verkar överlägsen i Kodi. Kör istället en ssh-tunnel för utdelningen och avkodar på plats. Funkar dock enbart på fasta linor förstås då eventuell surfpott skulle ätas upp för fort annars. Som bonus lägger det inte heller någon överdriven stress på NASen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Går att köpa beggade nVidia P2000 för runt 2500:-, klarar av ~30st 1080P Transcodes.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Jag köpte en Synology NAS och en Nvidia Shield för att köra Plex och en massa annat. Enkelt att sätta upp och har fungerat klockrent. Kan transcoda ca. 3-4 1080p till mina vänner utan problem. Funkar även fint för 4k. Värt att kolla upp. Självklart går det att komma undan billigare, men med enkelheten i åtanke var det ett klockrent val för min del

Lite off topic men då jag har samma setup så undrar jag om du har problem med transcoding av tunga filer som 4k med Atmos ljud.. Det orkar inte shielden för mig. Om tex nån polare ska se film men inte har möjlighet att direktuppspela så den måste transcoda då går det bara att se några sekunder år gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte spara din nuvarande pc och installera freenas? Då blir det minimalt med utgifter. Har du dessutom en vass dator redan behöver du inte tänka på att den inte ska orka med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev lite knäckt av er kommentar gällande att om man kör undertexter behöver det transcode:as oavsett. Genast vet jag inte vilken NAS det blir... igen.

@macki_b:

Spännande förslag! Känns lite onödigt att ha en 35 000 dator som agerar Plex-server bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonza:

Blev lite knäckt av er kommentar gällande att om man kör undertexter behöver det transcode:as oavsett. Genast vet jag inte vilken NAS det blir... igen.

@macki_b:

Spännande förslag! Känns lite onödigt att ha en 35 000 dator som agerar Plex-server bara.

Antar att datorn kostade 35k ny, beroende på hur gammal den är får du väl ut mellan 1000:-(jättegammal) och 20k.

Det är inga stora summor du sparar på att skaffa NAS, ska man ha nåt med framtidssäkerhet (alltså slippa byta diskarna för att du redan fyllt den med 2) kostar bara NASen 6-7k. Sen diskar och Plex pass på det så är du snart uppe i 10-15 beroende på diskstorlek.

Det blir garanterat enklare att behålla datorn du har, den orkar mjukvarutranskoda långt mycket mer än en NAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Själv kör jag en nuc7i7 med några 4tb externa diskar,
Kan hålla uppe minst 2 st 1080p transcodes. (10-20mbit rullar) Några extra om det inte krävs.
Drar lite ström, låter en del dock när man pressar den.
Kanske kan vara ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av Fonza:

Blev lite knäckt av er kommentar gällande att om man kör undertexter behöver det transcode:as oavsett. Genast vet jag inte vilken NAS det blir... igen.

Det är inte helt sant. Om enheten du spelar upp på stödjer .srt filer exempelvis så fungerar det utan transcode.

Jag har en relativt billig QNAP TS-251 NAS med Plex mediaserver på samt en LG OLED C7 där jag spelar upp 50-80GB filer (4k HDR etc.) med .srt undertexter utan problem, detta för att TVn stödjer allt detta. Sen kanske du har lite annat use case än mig men poängen var att man inte ALLTID behöver transcoda undertexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Antar att datorn kostade 35k ny, beroende på hur gammal den är får du väl ut mellan 1000:-(jättegammal) och 20k.

Det är inga stora summor du sparar på att skaffa NAS, ska man ha nåt med framtidssäkerhet (alltså slippa byta diskarna för att du redan fyllt den med 2) kostar bara NASen 6-7k. Sen diskar och Plex pass på det så är du snart uppe i 10-15 beroende på diskstorlek.

Det blir garanterat enklare att behålla datorn du har, den orkar mjukvarutranskoda långt mycket mer än en NAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Du hade helt rätt.
Gick tillslut och köpte mig en DS218play efter att jag hörde Plex-stöd fanns – och den är alldeles för klen för att hantera ett så pass stort bibliotek som jag har. Blev att lämna tillbaka och koppla upp den stationära inne i garderoben. Nu ska jag bara få rätt på wake up/sleep, då det inte är ekonomiskt hållbart att låta den stå och tugga hela dagarna.

Tack för all hjälp (gäller er alla)!