Permalänk

Skoda Octavia eller Passat ?

Dags att skaffa" nybi"l till veckan just nu står det lite mellan dessa två bilar nedan

Vilken hade ni valt ?

https://www.wayke.se/objekt/ae1cc610-b3e6-45cc-a392-a26510da9...

eller

https://www.wayke.se/objekt/521a5888-eb78-4f83-b8cf-ed8652eab...

Med vänlig hälsning Jacob

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Avstängd

Du har samma länk på båda alternativen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Verkar vara samma länk.
Av dessa hade jag valt Passaten. Jag valde mellan en Octavia och en Golf Sportscombi och valet föll på Golfen.

Skönare kvalitetskänsla i den bilen, tycker jag iallafall.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

Nu blev det rätt, det som är bra fördelar på octavian , adaptiv farthållare, bättre ljudsystem. Lite bättre utrustad överlag.

Fördel Passat färgen gillar jag verkligen, disel kan vara bra och dåligt. Lite större utrymme

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Skodan röstar jag på, det är en passat med en annan bricka och mer utrustning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The man swe 90:

Dags att skaffa" nybi"l till veckan just nu står det lite mellan dessa två bilar nedan

Vilken hade ni valt ?

https://www.wayke.se/objekt/ae1cc610-b3e6-45cc-a392-a26510da9...

eller

https://www.wayke.se/objekt/521a5888-eb78-4f83-b8cf-ed8652eab...

Med vänlig hälsning Jacob

Hade undvikit automat lådor på de dära.

Permalänk
Medlem

Hade kört Passat alla dagar i veckan. Är så otroligt nöjd med min '15, 4motion 190hästars. Har kört octavia också men det känns som en billigare variant av vw.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Är det inte konstigt att jämföra en stor bil med en liten bil?

Superb vs Passat är väl rättvist.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

9 ägare på Octavian känns ju sådär
3 ägare på Passaten

Många ägare på Octavian kan skvallra om att det är en problem-bil eller något folk inte vill äga nå längre. De vita sätena så rätt grisiga ut?

Hade det varit mina pengar hade jag valt Passaten.

Hur lång kör du? Ska du bara åka runt i stan så är diesel inte optimalt. Du ska väl i snitt köra 30min motorväg per tankning för att partikelfiltret ska hinna bränna rent.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Sifear:

9 ägare på Octavian känns ju sådär
3 ägare på Passaten

Många ägare på Octavian kan skvallra om att det är en problem-bil eller något folk inte vill äga nå längre. De vita sätena så rätt grisiga ut?

Hade det varit mina pengar hade jag valt Passaten.

Hur lång kör du? Ska du bara åka runt i stan så är diesel inte optimalt. Du ska väl i snitt köra 30min motorväg per tankning för att partikelfiltret ska hinna bränna rent.

Jag åker ca 15 mil per dag så det blir drygt 4000mil per år, angående antalet ägare på Skodan så beror det på att bilen har varit på leasing kortare stunder sen har den gått till 2 bolag som säljer vidare bilen. Att bilen ser skitig ut tror jag mycket beror på alcantara tyget

Just nu håller jag på och pratar med säljare så vi får se prismässigt vilken skillnad det blir på dessa bilar.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Octavian är ju i botten en avskalad Golf, medan Passatens nedskalade version är Superb (Skoda och VW byggs ju på samma plattform). Så de känns ju som att du jämför äpplen med päron... Vill du ha en mellankombi eller stor kombi för det första?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag åker ca 15 mil per dag så det blir drygt 4000mil per år, angående antalet ägare på Skodan så beror det på att bilen har varit på leasing kortare stunder sen har den gått till 2 bolag som säljer vidare bilen. Att bilen ser skitig ut tror jag mycket beror på alcantara tyget

Just nu håller jag på och pratar med säljare så vi får se prismässigt vilken skillnad det blir på dessa bilar.

Låter som du är klippt och skuren för diesel Är ju det mest ekonomiska valet just nu.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Söker en bil som är rymlig för sin storlek har ju vanlig golf idag , anledningen att jag söker en kombi är för att vi har två små bilar idag. En Swift och en golf, i och med att vi ska ha hus om ca en månad ute på landet så känner vi att en kombi med drag behövs. Den stora nackdelen med passaten är väl att det är en euro 5 diesel litar inte riktigt vad miljömupparna i dårhuset kan hitta på..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Octavian är ju i botten en avskalad Golf, medan Passatens nedskalade version är Superb (Skoda och VW byggs ju på samma plattform). Så de känns ju som att du jämför äpplen med päron... Vill du ha en mellankombi eller stor kombi för det första?

Skickades från m.sweclockers.com

Det skiljer 11 cm på längden, är det vad du menar med mellanstorlek och stor? Octavia >2013 har större bagage än Passat <2015.

Till TS: tänk på att det där är förra versionen av Passat, B7, som ersattes 2015. Octavian är av senaste modell.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Av dessa två Passaten, tycker Octavian är överprissatt.
Har en Octavia -14 själv och är nöjd, men själva poängen med att köpa Skoda är ju lite att de är (ska vara) billigare än motsvarande VW. Vi betalade 130' för vår (en ägare, 3700 mil), och det var för två år sedan. Visserligen med lite mindre utrustning, men inte så att det skiljer 25k och två års värdeminskning.

Och till er som inte tycker modellerna går att jämföra: Ja, Octavian delar bottenplatta med Golf. Det har ingenting att göra med hur mycket plats det är inne i bilen - Octavian har lika rymligt baksäte och lastar mer än Passaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det skiljer 11 cm på längden, är det vad du menar med mellanstorlek och stor? Octavia >2013 har större bagage än Passat <2015.

Till TS: tänk på att det där är förra versionen av Passat, B7, som ersattes 2015. Octavian är av senaste modell.

Och Hyundai i30 har bagageutrymme på 600 liter, inte är det en stor bil för det, de har bara snott plats från baksätet. Men visst, det är inte mycket som skiljer... även om extra vikt och längd kan vara både positivt och negativt när man rattar runt bilen (Passaten är ändå märkbart större utvändigt) .

On topic så tycker jag personligen också att Skodan i det här fallet är för dyr, du får en helt ny bil för inte mycket mer, och då har den där gått 8000 mil och har en rätt underlig historik med många ägarbyten och failad besiktning på bara 5 år. Passaten känns mer prisvärd då. Passaten är också trevligare som långåksbil imo.

Men det är också bensin kontra diesel på de här två, där brukar man ju ha en preferens baserat på var och hur man kör...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Vad har du för krav på bilen i åtanke? Verkar som du vill ha 4-hjulsdriven iaf. cirka 180 hästar i runda slängar?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Ägde en passat, var ingen vidare upplevelse faktiskt. Den som du länkar är något nyare, men de har dragits med rost och mög. Av de två skulle jag föredra en Octavia varje dag i veckan (testkört många, och är övertygad om att Octavia är mycket bra bilar nu på sistone), MEN inte just det exet du länkar. Så många ägare, jag hade aldrig kunnat sova gott. Finns det ingen annan?
Fattar att du föredrar Passatens färg osv, sätena är också grymt sköna, haft identiska, men låt dig inte luras. Jag kommer aldrig köra VW igen.

Vi köpte nyligen nybil, stog mellan en Octavia och en Kia Optima. Valde Optiman. Du kanske inte är intresserad av sånt, vet inte hur de ser ut riktigt från 14-15, men du kan undersöka (kommer ha nybilsgaranti kvar). Du kommer bli positivt överraskad, deras utrustningsnivåer kan ofta också vara riktigt höga för pengarna.

Permalänk
Medlem

Köpte en Skoda Octavia för två år sedan. Helnöjd. Mycket större än Golf Combi så man bör inte jämföra den med Golf tycker jag.

Tips är att försöka få tag på en årsmodell 2016 eller senare. Då blev dels radar/autobroms standard och dels CarPlay/Android Auto standard.

Men just den där såg dyr ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får mer för pengarna om man väljer en Octavia, helt klart. Dock inte just den bil du länkat till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med att historiken talar emot Skodan, lutar mer och mer åt Passaten i detta fall

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Octavia är ju mer en motståndare till Golf kombi.

Skoda Superb är ju en bättre jämförelse med en VW Passat.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Passaten skulle jag välja, har ägt en -13 170 TDI 4M samt en -12 170 TDI båda DSG.

Dock tror jag Passaten har fått "Dieselgate" behandling, och borde återställas för att bli så bra den kan bli! Dvs nu är den bullrigare / slöare / drar mer bränsle.. Men går att återställa för 1500:-

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har ägt både en 12:ans passat GT premium och äger en Octavia Rs - 17 nu.. Älskade passaten men Octavia är en bättre bil... Och roligare.. Iaf min bedömning.. Kolla biltester osv runt -15 Octavia vinner alla

Årets familjebil osv i flera tester från biltidningar

Bra ägarkostnader och servicekostnader osv..

Passaten är fin men beroende på utrustning och det finns massor på begmarknaden.. Typiska leasingbilar
Lycka till och följ din magkänsla så blir det bra

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> G-Skill TridentZ NEO 16GB 3600mhz cl16 <> Asus RTX 2070 Super Dual OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Den tidigare Octavian har blivit såld men denna tycker jag ser rätt lovande ut faktiskt https://www.wayke.se/objekt/3b1b291d-cf15-4188-a1c1-8b6581a09...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Den tidigare Octavian har blivit såld men denna tycker jag ser rätt lovande ut faktiskt https://www.wayke.se/objekt/3b1b291d-cf15-4188-a1c1-8b6581a09...

Dom där är inte pjåkiga alls. Hade hellre valt en sån med Euro6 än den passat som TS länkade till i början i och med att en sådan diesel är Euro5, och en bil byggd på en väldigt gammal plattform.

Däremot är priserna inte långt ifrån en senaste generationens Passat som så klart är ett rejält lyft. Några smådetaljer jag är missnöjd med i min, men i stort är det en väldigt trevlig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Den tidigare Octavian har blivit såld men denna tycker jag ser rätt lovande ut faktiskt https://www.wayke.se/objekt/3b1b291d-cf15-4188-a1c1-8b6581a09...

https://www.wayke.se/objekt/96fdaeee-90e0-4a47-871a-00ea54829...
Varför inte 10000kr extra och få lyxmodellen som skoda säljer ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Att tänka på är om man åker till Stockholm,(Eskilstuna är inte så långt därifrån) så bör man definitivt undvika Euro-5 Dieslar. EU5 kommer med stor sannolikhet att portas från stora områden samtidigt som EU6 än så länge är så pass nya att de fortfarande kommer vara tillåtna överallt utom Gamla Stan där i princip inga fossilbilar ska tillåtas. Eu6 kommer få köras i övriga innerstaden där EU5 portas.

Har man alls inget behov av att åka i Stockholm City utan kan ställa bilen och åka kollektivt sista biten fungerar det med EU5, men bor man inte långt ut på vischan och aldrig åker till storstaden så är det onödigt att köpa en EU5 och få mer restriktioner än man behöver.

Ytterligare ett skäl till att undvika EU5 Dieslar från just VAG familjen är att EU5 dieselfuskfixarna i regel inte är bra för bilen trots att VAG bedyrar att så inte ska vara fallet.
Antingen dricker den mer, har fått sämre vridmoment på lägre varv där man som mest behöver det i vanlig körning eller så ökar frekvensen av partikelfiltrets rengörningar vilket leder till förtida svindyrt filterbyte. I värsta fall drabbas man av alla ovanstående problem. Egr-ventiler rasade i så hög utsträcknng att man införde en särskild goodwill där man erbjöd sig byta vissa delar om de rasade efter uppgraderingen upp till vissa miltal, men ville inte kalla det garanti efter som inget var fel med fixarna eller bilarna ansåg man.

Köper man EU6 slipper man det mesta av den problematiken att något måste göras i efterhand som "försämrar bilen i någon form", för om det vore så lätt att fixa EU5 fusket utan att det på något sätt märks eller påverkar så varför gjorde man då inte det från början. Klart att en billig efterhandsfix inte blir lika bra som att göra rätt från början. Att exempelvis istället kraftigt bygga om bilarna med ureainsprutning(Adblue) alltså i praktiken uppgradera dem till EU6 standard skulle kunna löst problemet men blev antagligen för dyrt.

Själv skulle jag inte vilja ha en EU5 längre om den inte är så billig att det uppväger nackdelarna.

Octavia Combin tar bra mycket mer last än Golfcombin, är närmare Passat än Golf i skuffen, Dock är väl Passat något större passagerarutrymme.
Octavia är också mycket större än Audi A4 Avant lastutrymmet som jag upplever som trång i skuffen jämfört med Octavia.

Skulle hellre ta en nyare Octavia med rätt utrustning än en äldre Passat fast samtidigt har prisskillnaden minskat lite mellan dem nu när Skoda börjat ta mer betalt. Fast med jämförbar utrustning är Skoda fortfarande lite billigare.

Skoda Superb är ännu rymligare än passat och till liknande pengar, kan också vara något att tänka på.

Kvaliteten och utrustningen på VAG bilarna blir alltmer lika, sitter oftast i stort sett samma delar i dem utom lite lokala designvarianter beroende på hur profileringen ser ut där lite skillnader finns i tillgängliga motorval etc.

Permalänk

Var faktiskt och testade en audi A4 idag dock den saknar en del utrustning. Manuell låda en 2015 modell euro 6 motor. Den hade s line exteriört gått 9800mil 135k ville dem ha för den bilen.
150hk motorn. Tyckte bilen kändes bra på vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65