Permalänk

Alla webbläsare kraschar

Jag skriver detta på min mobil och ber om ursäkt i förväg för ev. formatteringsmissar.

Igårkväll surfade jag medelst Firefox när det plötsligt kraschade utan något felmeddelande. Varje försök att starta om programmet (med eller utan att återställa föregående webbsession) ledde till yterliggare krascher. Omstart av datorn hjälpte inte.

Jag installerade om Firefox, men det hjälpte inte. Efter detta började jag testa andra webbläsare som jag hade installerade: Edge, Internet Explorer och Chrome. Alla kraschade utan felmeddelande. Webbläsarna stänger bara ner. Det tar bara något ögonblick till någon minut innan det stängs ner.

Efter att ha letat runt och testat olika saker har jag gjort följande utan framgång:

-Tagit bort temporära filer och cachefiler.

-Som ovan men medelst ccleaner.

-Letat efter malware med Windows 10 egna antivirus.

-Installerat Avast! och letat malware.

-Fått låna en väns pro licens för Avast Cleaner och använt det för att söka och rensa.

-Uppdaterat Windows 10 till senaste versionen.

-Installerat Kaspersky TDSkiller för att leta efter rootkits.

Inget malware av något slag har hittats.

Problemet kvarstår.

Operativsystemet är Windows 10 Pro.

Vad är på gång, och hur fixar jag detta?

Permalänk
Medlem

Kör du något annat anti-malware i bakgrunden som gått och blivit överaktivt? Kanske inte så sannolikt, men en halmstrågissning.

Hittar du något intressant i Windows Event Viewer (vet ej vad svenska namnet är)?

Har Windows Update auto-uppdaterat dina nätverksdrivare, och installerat någon skitversion?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Låter riktigt märkligt, men tydligen inte unikt.
En väldigt kort google sökning visade att det vara värd att testa att uppdatera BIOS och/eller dina nätverks drivrutiner eller att skapa en ny windows profil och logga in genom den för att se om det löser problemet. Har dock ingen aning om det kan faktiskt hjälpa nåt.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Kör du något annat anti-malware i bakgrunden som gått och blivit överaktivt? Kanske inte så sannolikt, men en halmstrågissning.

Hittar du något intressant i Windows Event Viewer (vet ej vad svenska namnet är)?

Har Windows Update auto-uppdaterat dina nätverksdrivare, och installerat någon skitversion?

Skrivet av Doskii:

Låter riktigt märkligt, men tydligen inte unikt.
En väldigt kort google sökning visade att det vara värd att testa att uppdatera BIOS och/eller dina nätverks drivrutiner eller att skapa en ny windows profil och logga in genom den för att se om det löser problemet. Har dock ingen aning om det kan faktiskt hjälpa nåt.

Tack för svaren! Jag ska kolla upp detta när jag kommer hem från jobbet ikväll.

Angående anti-virus så körde jag bara Windows 10 egna när problemen började. Det var bara efteråt som jag drog hem Avast för att göra en sökning med det också.

Permalänk

Jag har nu testat att göra en ny profil och att uppdatera nätverksdrivrutinerna (via Enhetshanteraren). Ingendera åtgärd gjorde något åt problemet.

Jag har inte testa att uppdatera BIOS. Dock har jag testat att helt enkelt döpa om firefox.exe till firefox2.exe och... ja, hittills verkar det funka. Jag skriver detta från datorn. Det känns dock inte som om det är en åtgärd för rotproblemet.

Angående vad som kan ses i loggboken så är det en himla massa "Security-SPP" med åtgärdskoder som 1003, 1033, 1034, 16394 och 16384.

16384 - "Successfully scheduled Software Protection service for re-start at %1. Reason: %2."

1033 - "These policies are being excluded since they are only defined with override-only attribute.%nPolicy Names=%1%nApp Id=%2%nSku Id=%3"

1003 - Verkar handla om att kolla om ens Office-paket eller Windows är legit? Jag har inget Office-paket på min dator, och min Windows-installation är legit.

Alla grejerna är på nivån "Information", dvs. inga "Errors/Fel".

Problemet är ju "löst" men det känns inte som en riktig lösning på rotorsaken. Är det värt att pilla med en BIOS-uppdatering över detta?

En biverkningen av den här "lösningen" tycks vara att jag inte kan ställa in Firefox som standardwebbläsare. Förmodligen för att filnamnet har ändrats.

Permalänk

Efter att ha grävt lite mer i det här tycks "lösningen" att döpa om browserns .exefil indikera en malware infektion. Men jag lyckas inte hitta något malware hur jag än letar.

Några tips?

Permalänk

I slutändan fick jag använda Windows 10 egna återställningsfunktion för att installera om OS:et. Meckigt och trist, men det löste problemet.