Första steget för hemautomation

Permalänk
Medlem

Första steget för hemautomation

Hej,

Då är det dags för mig att ta stegen in och köpa lite hemautomation.

Både jag och min sambo har iPhones och jag tänkte använda mig utav hem appen på iPhonen.

Jag har funderat på att köpa Aqara nu när den släpps i slutet på april, för att sedan köpa till lite Aqara sensorer och även en del utav från Ikeas sortiment för att styra belysning.

Tanken är även att använda det som ett larm och då använda telefonerna för att larma på och av. Tänker även att använda rörelsesensorerna för att dimmra upp vissa lampor lite nattetid om det är så att något barn behöver gå på toaletten osv.

Såg att Aqara gatwayen har att man max kan koppla in 30 sensorer till, någon som vet om det går att koppla ihop flera gateways för att kunna köra mer än 30 sensorer/lampor? (kommer förmodligen inte bli något problem i början men i det långa loppet så finns det ju stor chans att jag behöver bygga ut.)

Kan man ansluta ett system till 2 telefoner/konton?
Är Aqara rätt val eller finns det bättre varianter sett till pris och funktionalitet?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@archie: ska du ha det som larm skulle jag titta på vera eller smartthings hub 2.
smartthingshub 2 har löjligt bra stöd för alla möjliga sensorer och har en mycket bra och enkel app för att styra sakerna.
tex funka den mycket bra med visonic E340 senor samt bosch rörelsesenorer. båda körs lokalt och är mycket billiga. smartthings har även batteribackup.
så länge du håller dig till zigbee saker ska smartthings köra det lokalt, kör du in z-wave kommer den troligen köra dessa saker via nätet.

vera kör allt lokalt även z-wave, dock inte lika simpel som smartthings hub samt är smartthings app mycket snabbare.

Personligen kör jag båda ovan hubbarna och bryggar dessa till en homeassistant instans som sköter allt.
du kan även brygga in xioami hubben om du vill blanda in detta.

Men just för att hålla det simpelt skulle jag gått på smartthings hub 2
det finns en ny version som heter smartthings hub 3 men jag är osäker på om den har batteribackup

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Tack för input! Jag har även börjat kika lite på en Homey. Tänker att jag vill kunna koppla in en hel del olika saker till systemet. Fick även tips om att köra deconz på en raspbee, men fattar inte riktigt om jag klarar allt, zigbee, z-wave osv..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@aragon: Tack för input! Jag har även börjat kika lite på en Homey. Tänker att jag vill kunna koppla in en hel del olika saker till systemet. Fick även tips om att köra deconz på en raspbee, men fattar inte riktigt om jag klarar allt, zigbee, z-wave osv..

jag tittade själv på att införskaffa en homey, det föll dock på att den saknar rj45 kontakt (endast trådlös) inget stöd för kameror samt inget stöd för homeassistant och ingen batteribackup.

funderar du på deconz på en rasberry skulle jag absolut gå på homeassistant på en raspberry i stället, mycket bättre stöd för saker som samt mycket ofta uppdateringar. även ikeas saker finns stöd för på homeassistant. Men igen ska du köra z-wave rekommenderar jag att du inte kör en usb pinne utan har en hubb typ vera eller smartthings bryggad till homeassistant. blir det strul spelar det ingen roll då kan man bara köra om minneskortet på rasberry och ändå har du alla saker sparade och fungerande. Jag körde själv med homeassistant och en usb pinne innan, var gång man startade om tog det en evig tid innan sakerna fungerade igen. Ja du kommer starta om ofta då det kommer uppdateringar och du kanske vill ändra utseende osv

z-wave = återrapportering om en enhet startat/stängt av, sakerna är dyra på grund av licens. du måste köpa saker som är gjorda för eu, om du köper du saker på ebay är risken mycket stor att dom inte fungerar med din svenska kontroller
OBS kolla så du köper z-wave plus saker, blandar du in z-wave utan plus och dessa har ström kommer dom slöa ner hela ditt z-wave nät.

zigbee= i stort sett samma som ovan fast utan kostnaden för licenser, samt är det inte regionbundet, du kan köpa sakerna på ebay och dom kommer fungera med sin enhet så länge dom har samma standard. smidigast är att googla din enhet och om saken har stöd för det.

trådlöst/443mhz osv, vanligen ingen återrapportering av strömförbrukning,om saken slagits på osv dock mycket billigare.

Personligen kör jag z-wave qubino för alla brytare/väggutag lampor, dörrlås samt två sensorer och 3 sirener, dessa är inkopplade till min vera, sedan använs även 443mhz i veran till ett par termometrar och 2 brytare. sedan kör jag alla andra sensorer med zigbee via smartthings, brandlarm, magnetkontakter samt rörelse sensorer. alla saker syns och kan styras via homeassistant, i homeassistant har jag alla andra tjänster länkade till, tex Alexa för röststyrning av sakerna, damsugaren, volvo on call, alla mediaspelare tex chromecast, logiteck hub osv. se bild:

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Ahh missat det med att den inte har kamera support. Det är ju en deal breaker för mig..

Vad du har där är ju exakt precis vad jag vill ha. Kanske bättre tom.. Jag antar att man även här kan göra händelser (flows) etc? Går detta även koppla till Home appen på iphone? tänker typ funktion som larma av/på samt kontrollera kameror.

Det jag tror att jag kommer ha är följande:

Siren
temp sensor
rörelsevakt
magnetbrytare
kameror
knappar för styrning.
brandlarm
vred till låsen i dörren, typ Danalock V3
termostat till element (kanske)

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@aragon: Ahh missat det med att den inte har kamera support. Det är ju en deal breaker för mig..

Vad du har där är ju exakt precis vad jag vill ha. Kanske bättre tom.. Jag antar att man även här kan göra händelser (flows) etc? Går detta även koppla till Home appen på iphone? tänker typ funktion som larma av/på samt kontrollera kameror.

Det jag tror att jag kommer ha är följande:

Siren
temp sensor
rörelsevakt
magnetbrytare
kameror
knappar för styrning.
brandlarm
vred till låsen i dörren.
termostat till element (kanske)

home appen? menar du om homeassistant har en app till iphone? japp det har den. dom jobbar dock nu på en ny app som ska vara ännu bättre.

absolut har den stöd för scener/flows (går göra hur avancerat man vill) jag kör dock dom flesta scener i vera då jag jag finner deras interface extremt lätt. (är lite vad man föredrar själv)

många kör raspbeery och någon av usb stickorna för z-wave och zigbee. personligen föredrar jag dock vera för z-wave och smarttings för zigbee. just för homeassistant ta lång tid på sig att starta om när man gjort stora nätverk. samt skulle man göra något fel har du z-wave fristående. nu tar homeassistant ca 15-20sec för en omstart. ja det kostar ett par hundra till men för mig är det värt det med över 200 enheter

ikväll kan jag skicka över en mer detaljerad spec på hur jag kör. dock finns det andra vägar att gå tex använda xiaomi hub till homeassistant med deras sensorer. eller ikeas osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Sorry om det kommer lite konstiga frågor. Just detta är helt nytt för mig... Uppskattar dock dina svar!

Japp jag menar app till iPhone, hittade det när jag googlade lite.

Det är det här med att koppla in flera hubbar till en rasp. som jag inte riktigt fattar. Eller är det så att homeassistant automatiskt kan tanka över scener från de?

Gillar tanken med att ha ett separat system för tex z-wave, så länge som man kan få en gemensam bild/styrning utav dem. För att jag ska få igenom detta hemma så behöver vissa funktioner fungera smidigt och det ska vara lätt.

Gör gärna det! Jag är sjukt sugen på att komma igång jag har en kundkorg med "ett par" sensorer och dyligt som ligger färdigt för att kunna beställas.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@aragon: Sorry om det kommer lite konstiga frågor. Just detta är helt nytt för mig... Uppskattar dock dina svar!

Japp jag menar app till iPhone, hittade det när jag googlade lite.

Det är det här med att koppla in flera hubbar till en rasp. som jag inte riktigt fattar. Eller är det så att homeassistant automatiskt kan tanka över scener från de?

Gillar tanken med att ha ett separat system för tex z-wave, så länge som man kan få en gemensam bild/styrning utav dem. För att jag ska få igenom detta hemma så behöver vissa funktioner fungera smidigt och det ska vara lätt.

Gör gärna det! Jag är sjukt sugen på att komma igång jag har en kundkorg med "ett par" sensorer och dyligt som ligger färdigt för att kunna beställas.

Inga problem, fråga på du, Alla har en inlärningskurva särskilt när det är något man aldrig gjort tidigare.

hubbar och tjänster jag använder är:
Smarttings hub 2
Vera: https://www.zwavesverige.se/kontrollenheter/vera-control-vera...
Rachio 2 (för bevattning)
rfxtrx
chromecast audio 6st (till högtalare i rummen, ger dig tts (text to speak) går naturligtvis även gör med Alexa jag föredrar dock detta)
Alexa 7st (1 för varje rum så allt blir röststyrt)
xiaomi dammsugare (heter annars roborock och är en av dom absolut bästa) s5/s50/s55 (alla är samma bara olika färg)
Huskvarna automower
volvo on call
Ring: (dörrklocka med kamera)
kameror: hikvision (har poe så man slipper har ström till dom)
Nvida sheild
Xiaomi mi box 3s
Alla ovan integreras i en nuc som har homeassistant på sig (går använda en raspberry om du föredrar det)
Homeassistant är extremt compatible med saker, saknas något kommer det garanteras skapas. alla vanliga saker som ikea,sonos, google chast, unifi mm finns redan (blir alldeles för mycket om jag skulle skriva alla saker den stödjer)

Homeassistant har 2st huvud gränssnitt, det gamla "States" som jag föredrar samt det nya som heter "Lovelace"
troligen kommer jag gå över till lovelace men jag har inte haft tid att lära mig hur man gör med kort och rum i det.

Jag använder följande till smartthings hub 2, alla dessa saker går via zigbee

Magnetkontakt 34st : E-340 visonic, kostar mellan 100-150kr. den ger dig temperatur,batteri och om fönster dörr är öppen,
smartthings hub har native stöd för den. (visonic tillverkar riktigt bra larmsystem)

rörelsesensor bosch, kostar ca 100kr (använd med ett 3-part plugin i smartthings)

brandvarnare 3st: https://www.gearbest.com/alarm-systems/pp_615081.html?wid=143... kopplas till smartthings med 3 part plugin.

person tracking, 365. används för att hålla koll på ungarna och låsa upp/tända lampor samt parker dammsugare när vi kommer hem.

Till vera körs

alla vägguttag med qubino 1 relay. (klarar 10amp 2300watt) är nog ett 50 tal https://www.zwavesverige.se/strombrytare/qubino-insatsbrytare...

alla lampor inne körs med qubino flush dimmer: https://www.zwavesverige.se/dimrar/qubino-insatsdimmer-140w-e...

server fläkt styrs med qubino flush dimmer (samma som ovan)

ute lampor styrs med qubino flush 2 relay (ger två separata utgångar) https://www.zwavesverige.se/strombrytare/qubino-insatsbrytare...

sirener 3 st, https://www.m.nu/las-larm/siren (smidiga då man stoppar dom i vägguttag samt har dom batteri inbyggt)
Lås: norska ID-lock. (rekommenderas absolut) satte in ett chipp i handen som man kan öppna dörren med vilket är sjukt smidigt)
https://idlock.se/

Brytare vid säng: https://www.zwavesverige.se/fjarrkontroller/nodon-tradlos-vag...
används för att styra belysning från sängen (går naturligtvis köra scener med som att släcka och låsa mm)

2 st rörlse sensorer: https://www.m.nu/sensorer/multisensor-6 (dessa går fälla in i vägg eller tak om man vill)

till vera sitter även en https://www.m.nu/styrenheter-433mhz/rfxtrx433xl-usb-ha-contro... för att styra ett par uttag där jag behöver 16 amp (3600w)

Till homeassistant integreras alla hubbar genom att aktivera varje hubb i homeassistant

senaste uppdateringarna gav fullt stöd för smartthings integrering (innan var det lite bökigt nu är det bara ett par klick)
vera lägger man till genom att ange adressen till vera och lägger in användare och lösenord
samma med Rachio 2 och volvo on call. bara att lägga in dina uppgifter i config filen.

när du sedan startar om homeassistant kommer alla sakerna komma upp.
du kan sedan sortera sakerna som du vill ha dom genom att skapa grupper och rum.

shild och xiaomi box samt chromecast enheterna kommer upp automatiskt i homeassistant, du kan styra dom direkt från homeassistant.

för remote användning finns det flera sätt, jag kör dock med plugget för duckdns, mycket simpelt och ger dig ett korrekt certificat
bifogar en bild på min config samt en på hur det nya lovlace ser ut så du ser hur man lägger till dom olika sakerna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Snyggt! Tack för input.

Varför inte köra en VeraPlus för allt? (såg att.se verkar ha ngn rabatt nu med så lägligt att lägga en order.) vad jag kan läsa så ska den ju klara både Zigbee samt z-wave/+
https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/vera-plus?gclid=EAIaIQobC...

Bra tips gällande magnetkontakterna, även om det inte verkar superlätt att få tag på dem.

Tänker att steg 1 i att automatisera hemma blir:
Raspberry pi
Vera plus
magnetkontakter
tryckknapp/ringklocka (ska dock tänka lite till om jag inte ska sätta en med Kamera direkt.
läckage detektor
rörelse detektor

Hmm hade först tänkt mig att köra på Xiaomis Aqara sensorer, men efter en snabb googling så verkar det inte som att de är kompatibla med VeraPlus. Jag som tänkte att bara det är Zigbee så funkar det.. Jag vill nog även ha så mycket som möjligt trådlöst, alt el till kameror då jag inte har ett spritt cat nät i huset.

Vill såklart även försöka hålla nere kostnaden så mycket som möjligt, därför funderar jag just om verkligen smartthings huben verkligen är nödvändig. Några hundralappar var ju faktiskt tusenlappar i detta fallet.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Eller är det kanske tom smidigare att bara köra Raspberry och en sticka till och börja med?

Och när jag läser lite reviews så verkar det som att det är många som tycker att VeraPlus är väldigt seg.

Edit 2: Hmm igen, nu börjar det klarna lite för mig.. Jag funderar på vad det är som är dyrt och hur jag ska lösa det på enklaste/billigaste/bästa sätt. jag tycker att det verkar som om att rpi med homeassistant är en bra lösning! sen för att styra resten så tvekar jag lite. Jag vill ju ha ett system som fungerar så bra som möjligt, med bra menar jag bra kompatibilitet med många tillbehör (gör inget om tillbehören inte kostar för mycket).

Går det göra scener mellan olika hubar i homeassistant?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@archie: Vera är super seg med sin app, dock har den uppdaterats både hubben och appen så den är 20 gågner snabbare nu.
vera blir supersnabb om den styrs via homeassistant (jag vet låter konstigt men så är det)

alla scener du gör i vera eller smartthings mm kommer homeassistant se.

magnetsensor och rörlsesensor köper du här: https://www.mydigitaldiscount.com/
super bra support och snabba leveranser

vera har dåligt zigbee stöd gämfört med smartthingshub, det är samma sak med usb pinnar, just support mässigt är smartthings den som har bäst support för enheter, det som inte finns officiellt finns dom 3-part.
nackdelen är att smartthings inte kör z-wave lokalt, det betyder att tappar du internet kan du inte styra z-wave samt är den inte så snabb att tända tex lampan osv jämfört med vera.

zigbee gör den lokalt där av är den mycket lämpad för magnetkontakterna och sensorerna så den även har en batteri backup.

Nackdelen med rasberry är minneskortet, det kommer bli korrupt på grund av mycket skrivningar, det är anledningen till att jag gick över till en nuc med en vanlig ssd. du kan komma runt det om du stänger av historik mm i homeassistant.

Vad du ska välja på är lite vad du kommer börja med, är det larm delen skulle jag gått på smartthings hub 2.
sedan en installation med homeassistant och följande pinne för z-wave https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/z-stick-gen5
sedan när dit nät blivit stort skaffar du en vera och sätter alla z-wave saker på den.

ett par saker som kan vara bra att tänka på: sätt enheten så centralt som möjligt.
se till att du har enheter som har konstant ström väl utsprida då dessa kommer länka vidare till enheter som bara använder batteri.
det kan ta ett par veckor innan z-wave nätverket optimerats. (tog över en månad för mig men jag har ett väldigt stor nätverk) under den tiden kan det ta en stund innan lampan tänds/släckt, eller till och med att kommandot inte når fram.
Sätter du en vera kör inga plugin på den utan använd den bara för z-wave och 443mhz annars kan dom bli sega. (tänk dom som en usb pinne fast mycket stabilare)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Återigen, tack för input.

Det lutar faktiskt åt att börja med larm delen och då sätta upp en Samsung Smartthings med brytare och sensorer. Har du även något bra tips på läckagesensorer?

Letade lite på google efter just smartthings huben och den kostar ju lite, ska till UK med jobbet nästa vecka och hittade då denna. Antar att det inte några problem att använda den?

https://www.amazon.co.uk/Samsung-GP-U999SJVLGEA-SmartThings-H...

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@archie: försök hitta en v2 i stället för v3.
video som förklarar skillnaden: https://www.youtube.com/watch?v=mh-D0vKHALc

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@aragon: Återigen, tack för input.

Det lutar faktiskt åt att börja med larm delen och då sätta upp en Samsung Smartthings med brytare och sensorer. Har du även något bra tips på läckagesensorer?

Letade lite på google efter just smartthings huben och den kostar ju lite, ska till UK med jobbet nästa vecka och hittade då denna. Antar att det inte några problem att använda den?

https://www.amazon.co.uk/Samsung-GP-U999SJVLGEA-SmartThings-H...

glömde ju sensorn du fråga om, jag använder inte läckage sensor själv men xiaomi ska fungera med smartthings hub
https://community.smartthings.com/t/original-aqara-xiaomi-zig...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Det blev en smartthings v3, hittade ingen v2 till ett vettigt pris. Fick även hem min beställning från M.nu idag.. Ska även ta och lägga en order på lite sensorer. Får jobba över påskhelgen med att installera och se om jag kan få igång Home Assistant på RPI.

Återkommer med status och eventuella frågor (som jag antar kommer..)

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@archie: tänk på att inte stressa in sakerna när du parar dom, särskilt inte z-wave saker, Första gången jag installerade z-wave trodde jag det var som att para nexa trådlöst, det är det inte. det kan stå att saken är installerad, sedan i bakgrunden håller den fortfarande på med protokoll för saken, börjar man då på med nästa sak så kommer du få problem med ditt nätverk.

Jag låter det går drygt 10minuter nu mellan att jag installerar saker bara för att vara säker på att allt har parats korrekt.
(är inget kul att behöva exkludera och inkludera flera gånger då även det kan vara mycket struligt, så med andra ord ta det lugnt och försök inte köra in för mycket på en gång.

lycka till med bygget.
ps: du kommer snart märka att det m.nu skriver om beroende är väldigt sant
//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@archie: För dom smidiga lösningarna är det ofta krav på uppkoppling mot molnet, även om det är en lokal trådlös brytare som styr någonting i din lgh typ en lampa i samma rum , om du tappar uppkoppling mot tjänsten i någon form så dör allting. Lampan är tänd eller släckt beroende på hur du lämnade den

Vet inte hur agara är, värt att kolla upp innan.
https://blog.animushome.com/2016/10/30/a-smart-home-working-w...

Permalänk
Medlem

@aragon: mm jag har gjort en liten excelfil med saker som jag vill starta med och även fortsatta saker som jag vill lägga till och styra. Den listan blir bara längre och dyrare och dyrare.. Då har jag inte ens kommit igång ännu.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@lappen81: Det blev ingen aqara, kör en Samsung smartthings istället som ska kunna köra de sakerna lokalt.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@lappen81: Det blev ingen aqara, kör en Samsung smartthings istället som ska kunna köra de sakerna lokalt.

Hej jag tittade på samsung smarthings för ett halvår sedan och gjorde tolkningen att jag inte kan tända och släcka lampor om internet går ner, men att vissa automatiserade prylar om dom stöder det fortsätter fungera, larm/tids inställda lampor, etc. Kan ha tolkat fel och det kanske ser annorlunda ut idag.

Permalänk
Medlem

@lappen81: zigbee kör den lokalt medans det mesta z-wave uppkopplat, dock går det ta sig runt det med genom att ha en sensor eller ha det med automatation som tänder om man inte kan tänka på knappen dom få gånger man tappar internet, så bara för du tappar internet sitter man inte i mörkret, du kommer ju alltid kunna tända med den vanliga lysknappen för interna och externa har vanligen en knapp på sig med nu eller såhar lampan som sitter i det uttaget en knapp på sladden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@aragon: mm jag har gjort en liten excelfil med saker som jag vill starta med och även fortsatta saker som jag vill lägga till och styra. Den listan blir bara längre och dyrare och dyrare.. Då har jag inte ens kommit igång ännu.

hahaha så började jag med, vänta tills alla spontan saker dyker upp med rullgardiner eller rgb vid trappor golvlister kök osv för att inte tala om utomhus. gräsklippare mm ps rekommenderar xiaomi s50 som dammsugare, bästa jag sett i komplicerat hus, den var dock jäkligt dålig på stora öppna ytor som stora träningslokaler,

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Har redan en dammsugare en Cleanmate S950, så får vänta lite med att köpa ny sådan..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb