Vad innebär internetaccess? Internetstiftelsen reder ut begreppen.

Permalänk
Medlem

Vad innebär internetaccess? Internetstiftelsen reder ut begreppen.

Sverige har fått en ny definition av vad det innebär med internetuppkoppling/-access.

Computer Sweden skrev om det här, och här är dokumentet.

Vad tycker ni om definitionen?

Jag tycker t.ex. att definitionen av upp/nedladdningshastigheter är intressant då det står:

Citat:

Enligt avtal. Skillnaden mellan deklarerad högsta överföringshastighet idenna punkt och den teoretiskt maximala överföringshastigheten förnyttolast i applikationslagret (punkt 8.5 och 8.7) får inte överstiga 10%.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det finns helt klart några guldkorn där. Till exempel verkar man i fortsättningen inte kunna sälja internetaccess utan att kunden är nåbar över IPv6, vilket skulle diskvalificera mitt stadsnät.

Jag gillar även skrivningarna om att inte diskriminera mellan olika protokoll (en aspekt av nätneutralitet) och att man inte ”får” kapa DNS-uppslag (med vissa undantag).

8.1 som citeras ovan (tror jag) är ju tekniskt lite intressant, vad jag förstår ställer den krav på begränsad overhead i länklagret. Men den för konsumenter intressanta punkten är ju 8.5. Där låter det som om en 100Mbit-lina kommer att bli runt 60-70% av den hastigheten i praktiken, om leverantören nöjer sig med miniminivån.

På det hela taget tycker jag att dokumentet verkar bra och pragmatiskt.