Hex editor (HxD), hur hittar och ändrar man power target/limit, och (boost) klock frekvens?

Permalänk
Medlem

Hex editor (HxD), hur hittar och ändrar man power target/limit, och (boost) klock frekvens?

Jag har Palit gtx 1060 3gb (dual fan) och har hittat en unverified BIOS med betydligt högre boost klocka (stock 1709, unverified 1860mhz) men TDP är 150-180w för unverified (stock 120-140w) som är lite för varmt. Jag tror kortet klarar 2100mhz stabilt men jag vill inte överklocka med Afterburner för det medför extra instabilitet utan vill bara höja boost-klockan. Hur hittar jag och ändrar dessa värden med en hex editor? Eftersom att det är ett Pascal kort så går det inte att använda Maxwell Bios Tweaker. Jag försökte använda Mobile Pascal TDP Tweaker (som sägs funka för desktop gpu också) men det var lite svårt den kräver att man först ska ändra värden i HxD.

Det är detta vbios jag vill ändra: https://www.techpowerup.com/vgabios/187883/187883

Permalänk
Medlem

@frer8833: Jag köpte nyss en Palit gtx 6gb och ska sälja min 3gb.
Så nu är jag intresserad av att modda denna bios istället: https://www.techpowerup.com/vgabios/196449/196449

Permalänk
Medlem

@frer8833: Jag flashade en Palit jetstream bios på min Palit Dual fan och den blev brickad, detta är dåligt av tillverkaren att bios för gtx från samma märke brickar, dessutom kan jag inte använda gpu-ns bas-vga så att jag kan se och logga in på windows och reflasha kortet, inte heller kan jag ha kortet monterat samtidigt på moderkortet och använda moderkortets integrated gpu för att få bild för att logga in och reflasha kortet, jag måste demontera gpu-n för att få bild från moderkortets vga-utgång, detta är fult av tillverkaren som ger ingen chans till att få kortet att fungera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@frer8833: Jag flashade en Palit jetstream bios på min Palit Dual fan och den blev brickad, detta är dåligt av tillverkaren att bios för gtx från samma märke brickar, dessutom kan jag inte använda gpu-ns bas-vga så att jag kan se och logga in på windows och reflasha kortet, inte heller kan jag ha kortet monterat på moderkortet och använda moderkortets vga kabel för att logga in och reflasha kortet, jag måste demontera gpu-n för att få bild från moderkortets vga-utgång, detta är fult av tillverkaren som ger ingen chans till att få kortet att fungera igen.

Moderkort ger oftast prio till grafikkortkort baserat på vilken PCIe plats dom sitter i.
Så har du ditt "brickade" kort i översta platsen blir det svårt att boota.
Flytta ner problemkortet och sätt ett annat kort i översta istället.

Och skyll inte på tillverkaren när du själv medvetet tvingat in fel bios på ett kort

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: När jag flashade om första gången då blev skärmbilden först helt vit och sen började delar av mina fönster och program synas igen men väldigt flimrande (som om vram hade problem) och efter dator-omstarten fick jag ingen bild mer. Jag har inte flera PCI-e slots men jag kom sen på att jag måste ändra i moderkortets BIOS till IGD (istället för PEG) för att få bild vilket gick bra och jag loggade in på Windows och flashade om GPU-n med en original bios från techpowerup.com med hjälp av programmet Nvflash men kortet funkar ändå inte att a starta datorn med (skärmen får ej signal, datorn börjar pipa efter några minuter och kortet känns varmt). Jag prövade driver cleaner och att avinstallera gpu-n från device manager men Device manager upptäcker ändå (vilket är bra) att jag har gpu-n och ominstallerar drivers och sånt men jag kan ändå inte starta datorn med kortet som primary (men gpu-z visar "unknown bios", 0 memory, 0 clock,däremot hittar ser vilken driver gpu-n har).

"Skyll inte på tillverkaren": Man bör kunna återflasha kortet om en viss bios inte funkar, tillverkaren måste ge möjlighet att lätt återaktivera förinstallerad backup bios i kortet vid behov (ett hög-pris kort får inte gå sönder så lätt). Anledningen till att jag flashade om (med verified Palit bios för jetstream) 6GB är för att den presterade betydligt sämre med stock bios än 3GB varianten med stock bios i Passmark Performance directx 12 test, 6GB fick 33 fps och 3GB fick 40 fps, trots att 6GB-kortet officiellt presterar bättre än 3GB-kortet. Jag hade flashat om med alla möjliga bios på min 3GB variant utan problem alls, nu med 6GB då blir det värsta problemet (med en verified BIOS från tillverkaren), så jo om tillverkaren har brickat mitt kort med flit eller genom försummelse att skapa säkrare BIOS och återställningsfunktion då försöker de tjäna fula pengar (jag har faktiskt betalat en hel del pengar för det här kortet så det är deras service skyldighet att se till att kortet inte brickas av deras egen bios och skydda den från förstörelse).

Edit: ok det löste sig, med en nyare bios (den från 2016 verkar ha varit paj), 86.06.68.00.34. En kille på geforce forum sa att äldre bios är inkompatibel med nyare nvidia drivers.

Permalänk
Medlem

@frer8833: Ok jag vet nu varför det blev problem att flasha vissa andra bios, det är för att den första biosen var för annan sort av gddr5 (samsung) medan mitt korts gddr5 är av märket Micron.

Och anledningen till att 6Gb kortet funkade sämre än 3GB kortet var nya dåliga drivrutiner från Nvidia och Windows, när jag installeraed äldre Nvidia drivrutin då kom prestandan tillbaka, det gick från 9100 till 9800 i Passmark score.