Fick hem min ViewSonic XG2401 igår. Absurt ljust och färgerna känns utsmetade

Permalänk
Medlem

Fick hem min ViewSonic XG2401 igår. Absurt ljust och färgerna känns utsmetade

Då min gamla Benq GW2470 gick sönder tidigare i veckan så beställde jag en XG2401 som kom hem igår.

Gör alltid efterforskning när jag ska köpa dator prylar (Läser reviews och folks åsikter om sakerna) vilket jag även gjorde i detta fallet och var jag än läste så var folk väldigt nöjda med skärmen och den skulle ha bra färger och bra contrast men ut ur kartong så skulle inställningarna vara skit.

Har försökt ställa in skärmen så gott som det går och har testat alla möjliga inställningar som folk har skrivit some skulle göra så att skärmen såg nice ut, men det ser fortfarande ut som om någon har smetat ut alla färger och ljuset/kontrasten är jääääävligt ljust oavsett vilken inställning jag kör plus att det känns som om där är ''blur''.

Och desutom så ser det ut som där är extremt mkt ''blacklight leaking'' https://imgur.com/a/ytzkz2k

Inställningarna jag kör med just nu.

Contrast 50

Brightness 30

Colour - User Color Red 97 Green 97 Blue 100

Sharpness - 100 (testade 50 och 75 men det känns som där är mer ''blur'' om jag inte änvänder 100)

Blue light filter - Default 100

Viewmode - Standard

Freesync - On

Response time - Standard

Low input lag - off

Black Stabilization - 5 (Default)

Med dessa inställningarna så ser det ut så här - https://imgur.com/a/gZsZuW1 (kolla tex ikonerna)

Amd settings - https://imgur.com/a/ozwDh9J

Är detta normalt för denna skärmen? eller är den defekt? Visst jag byttade från en VA panel till en TN MEN hade förväntat mig något bättre än det här och alla reviews/folks åsikter speglar inte det jag fick hem. Är väldigt besviken och väldigt närma på å ge upp och bara retunera skitet.

Edit: Fotat med en S9.

Permalänk
Medlem

Det är väl känt att när man fotograferar en skärm så ser det alltid mycket värre ut än det är i verkligheten.

Upplever du det lika illa som det ser ut för oss andra på bilderna?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Det är väl känt att när man fotograferar en skärm så ser det alltid mycket värre ut än det är i verkligheten.

Upplever du det lika illa som det ser ut för oss andra på bilderna?

Mer eller mindre ja.

Färgerna är utsmetade och ikonerna och allt vit är vääääldigt ljust.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Anarko: Jag har svårt att se på bilderna vad som är fel. Bilderna ser överexponerade ut och det blir det ofta när kameran fotar på sin automatik, typiskt då mobilkameror. Ifall du tycker att upplevelsen ändå stämmer med vad bilderna visar så är det troligt så att du kör skärmen för ljusstarkt, vilket är ett vanligt problem. Då syns också bleeding och liknande extra tydligt.

För ett mörkt rum eller mysbelyst rum ska de flesta nya skärmar pga av starka lysdioder ofta ställas den nedre tiondelen av botten för att inte för ljusstarkt. Så ifall du har Brightness 0-100 på reglaget bör det stå på mellan 0-10. Och på många skärmar räcker inte ens det, det går inte att få dem ljussvaga nog för ett mörkare rum och de kliver inte ens under 100 nits med Brightness på 0.

Googlar jag på din gamla skärm, Benq GW2470H, så är det en VA-panel med relativt låg ljusstyrka, specad till 250 nits samt en specad kontrast på 3000:1 där det senare brukar stämma.

Viewsonic XG2401 är en helt annan typ av skärm med TN-panel, 350 nits och 1000:1 i kontrastförhållande. Ganska typiskt för nyproducerade basgamingsskärmar. Så oavsett hur de presterar i verkligheten säger specen att Viewsonic XG2401 är 40% ljusstarkare och skillnaden i kontrastförhållande kommer också svart att bli mycket ljusare, 3 ggr ljusare/blaskigare svärta ifall du ställer de två skärmarna till att lysa lika starkt.

På detta kan det också finnas skillnader i hur panelerna fungerar på subpixelstrukturnivå. Spelskärmen (Viewsonic) har ofta mindre prioritet på nyanseringsförmåga jämfört med en mer allroundinriktad VA-panel.

På vilket sätt gick din Benq GW2470H sönder? Modellen är inte lastgammal, 4 år? Det är inte ovanligt att externa nätdelar pajar i förtid men själva skärmen fortfarande fungerar.