Forumdelen sponsras av

Router Netgear Nighthawk R7000 blivit slö

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Router Netgear Nighthawk R7000 blivit slö

Jag har en Netgear Nighthawk R7000 som efter uppgradering och reset har blivit slö.

Jag har kopplat upp min dator via kabel direkt mot fiberkonvertern och mätt med bredbanskollen och kommer då upp i hastighet ned 928 Mbit/s och upp 128 Mbit/s.

Mäter jag via LAN porten på routern blir resultatet ned 8,36 Mbit/s och upp 6,76 Mbit/s.
Mäter jag via WIFI blir resultatet desamma, ned 8,36 Mbit/s och upp 6,76 Mbit/s.

Har någon tips på vad jag behöver göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

@PKME: troligen så har porten ställt sig på 10mb/s, ställ portarna manuellt till 1gig på wan och lan, testa igen.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Jag hittar inte vart jag kollar/ändrar porthastigheten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005

@PKME: hmm var länge sedan jag pulade med r7000, troligen står det under Advanced settings, wan setup, står troligen "auto negotiate" ändra det till 1gig. just det qos är efterblivet på den routern så stäng av det om du har det påslaget.

något att tänka på är att om routern tycker du ska köra 10mb/s så är det troligen ett problem med kabeln mellan router och fiberkonverter
testa att dra ur den och sätta i den på båda ändar, (typ testa att vända på den)

Denna tråden kan nog vara av intresse om inte ovan löser det.
https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/Netge...

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Nu har jag testat lite olika varianter och kommit fram till följande.

Har använt samma kablar hela tiden men nu av någon anledning vill inte routern gå upp till 1000M/Full.
Testat byta kablar och med CAT6 då går den upp till 1000M/Full.

Jag tror inte det är något fel på kablarna utan att Netgear har ändrat något i senaste uppdateringen, V1.0.9.64_10.2.64.

Det går inte ställa port konfigurationen manuellt på dessa routrar vad jag vet iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Nov 2005

@PKME: man ska inte förglömma att det kan vara stor skillnad på rj45 huvud, spåren och blecken,
har väldigt många gånger sett det beteendet du talar om vi installationer och installationstest.

jodå det ska gå om det inte tagits bort i en senare firmware, för ett par år sedan körde jag en sådan på en förening där jag fick ställa den manuellt på 100mb/s på grund av strul med enheten den skulle anslutas till.

ett tips är att du kör dd-wrt på den, en av utvecklarna använder denna router själv så den rullar fint med dd-wrt så länge som du inte ska göra mer avancerade trådlösa lösningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Nu så är problemet löst.
Bytt kabel från cat5e till cat6, likaså kontakter och uttag.
Routern kopplar upp sig 1000 Mbit/s

Skickades från m.sweclockers.com