Ethernet Saknar giltig ip konfiguration

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är bara bitar av lanet, börja o stället med CTSen och rita in allt efter den så man ser hur det är kopplat, du kan inte hoppa över saker om det ska gå att felsöka på distans.

Såhär ser det exakt ut.
https://gyazo.com/b954a180d3e8eaab67e4459b8111e0e7

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanzz:

Ja jag är rätt säker på att vi har kopplat så.

Det är enda sättet för oss att få internet. För att det är cts hes som har "själva internetet" stänger vi av den tappar vi internet. Det är den som skickar internet till våran router som vi kan ha trådlöst internet. Det är den som gör att vi kan ha internet kabel.

Detta är väldigt svårt att förklara och komplicerat eftersom ni säger att man inte ska koppla det såhär. Men jag byggde inte huset och la inte hur internetet ska användas/kopplas..

Inget konstigt kopplat hos er, det låter bara som ni har felkopplat.
Ert cts modem är ett fiberomvandlare, den ändrar från fiber till rj45 kontakter och delar upp till olika tjänster. Den kan bara hålla en IP-adress till internet.

1. Du ska koppla in Fiberomvandlaren "modemet" först som ni har gjort.
2. Routern ska kopplas in på uttag nr 2 på omvandlaren/modemet.
Du kan koppla in routern genom en patchpanelen, då drar du från modemet till routern via rätt kanal på patchpanelen sedan tillbaks till patchpanelen via den andra kanalen.
3. Från routern kan du använda alla uttag + koppla in switchen.

Er router är er brandvägg, det är ert första skydd mot alla faror på nätet, utan den är det mycket lättare att bli hackad. Den måste ligga som nummer 2. Dvs före switchen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanzz:

Ok, som det redan påpekats så har du inte kopplat in routern FÖRST av din egen utrustning, du ska bara koppla in den och inget annat i CTSen, Netgearswitchwen ska kopplas oin på routerns lansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, som det redan påpekats så har du inte kopplat in routern FÖRST av din egen utrustning, du ska bara koppla in den och inget annat i CTSen, Netgearswitchwen ska kopplas oin på routerns lansida.

Okej, men om jag Gör så kommer jag få internet Och det kommer inte stå Ethernet saknar giltig ip konfiguration.

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Inget konstigt kopplat hos er, det låter bara som ni har felkopplat.
Ert cts modem är ett fiberomvandlare, den ändrar från fiber till rj45 kontakter och delar upp till olika tjänster. Den kan bara hålla en IP-adress till internet.

1. Du ska koppla in Fiberomvandlaren "modemet" först som ni har gjort.
2. Routern ska kopplas in på uttag nr 2 på omvandlaren/modemet.
Du kan koppla in routern genom en patchpanelen, då drar du från modemet till routern via rätt kanal på patchpanelen sedan tillbaks till patchpanelen via den andra kanalen.
3. Från routern kan du använda alla uttag + koppla in switchen.

Er router är er brandvägg, det är ert första skydd mot alla faror på nätet, utan den är det mycket lättare att bli hackad. Den måste ligga som nummer 2. Dvs före switchen

Okej, men om jag Gör så kommer jag få internet Och det kommer inte stå Ethernet saknar giltig ip konfiguration.

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Inget konstigt kopplat hos er, det låter bara som ni har felkopplat.
Ert cts modem är ett fiberomvandlare, den ändrar från fiber till rj45 kontakter och delar upp till olika tjänster. Den kan bara hålla en IP-adress till internet.

1. Du ska koppla in Fiberomvandlaren "modemet" först som ni har gjort.
2. Routern ska kopplas in på uttag nr 2 på omvandlaren/modemet.
Du kan koppla in routern genom en patchpanelen, då drar du från modemet till routern via rätt kanal på patchpanelen sedan tillbaks till patchpanelen via den andra kanalen.
3. Från routern kan du använda alla uttag + koppla in switchen.

Er router är er brandvägg, det är ert första skydd mot alla faror på nätet, utan den är det mycket lättare att bli hackad. Den måste ligga som nummer 2. Dvs före switchen

Men jag tror inte vi kan koppla det sådär eftersom, ctsen (omvandlaren) sitter fast i garaget och routern sitter i huset eftersom annars skulle vi inte få bra anslutning till det trådlösa nätverket.

Men vi säger om jag flyttar ctsen till routern inne i huset kommer det ju gå långa kablar överallt i huset. + Vi har ingen patchpanel.

I garaget så har vi ju en står box med massor uttag och nummer. Det är ju den som gör att alla uttag i huset får internet + att vi inte behöver ha massor långa kablar utomhus och inomhus.

Ni säger att allt detta är fel, man ska inte koppla så osv. Men det går bara att koppla så eftersom ctsen sitter i garaget och inte i något rum inne i huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanzz:

Men jag tror inte vi kan koppla det sådär eftersom, ctsen (omvandlaren) sitter fast i garaget och routern sitter i huset eftersom annars skulle vi inte få bra anslutning till det trådlösa nätverket.

Men vi säger om jag flyttar ctsen till routern inne i huset kommer det ju gå långa kablar överallt i huset. + Vi har ingen patchpanel.

I garaget så har vi ju en står box med massor uttag och nummer. Det är ju den som gör att alla uttag i huset får internet + att vi inte behöver ha massor långa kablar utomhus och inomhus.

Ni säger att allt detta är fel, man ska inte koppla så osv. Men det går bara att koppla så eftersom ctsen sitter i garaget och inte i något rum inne i huset.

Skickades från m.sweclockers.com

sitter vid en dator nu, så kan försöka förklara bättre.

1. inkommande fiber kopplas in på "CTS"
2. Från uttag nummer 2 på "CTS" drar du en kabel till patchpanelen till det uttag du har kopplat in routern på och kopplar in routern.
3. via uttag nr.2 vid routern drar du tillbaks till patchpanelen och kopplar in på switch uttag nr.1
resterande uttag på switchen är bara att använda .

Här har du en dålig beskrivning.
Men du låter "CTS" vara kvar och använder patchpanelen som en förlägning, hoppas du förstår bilden, annars får du ta hem en tekniker som löser det på 5 minuter.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

sitter vid en dator nu, så kan försöka förklara bättre.

1. inkommande fiber kopplas in på "CTS"
2. Från uttag nummer 2 på "CTS" drar du en kabel till patchpanelen till det uttag du har kopplat in routern på och kopplar in routern.
3. via uttag nr.2 vid routern drar du tillbaks till patchpanelen och kopplar in på switch uttag nr.1
resterande uttag på switchen är bara att använda .

Här har du en dålig beskrivning.
Men du låter "CTS" vara kvar och använder patchpanelen som en förlägning, hoppas du förstår bilden, annars får du ta hem en tekniker som löser det på 5 minuter.
https://i.imgur.com/XVNo25X.png

Jaha förstår mycket bättre nu.
Tack så mycket för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb