3D-skriva adapter mellan fläkt och kylelement

Permalänk

3D-skriva adapter mellan fläkt och kylelement

Hej!

Har planer på att sätta en 120mm fläkt på kylelementet från AMD Wraith Spire kylaren som kommer med en 92mm fläkt (om jag inte minns fel). För att få den att passa behövs då någon form av adapter mellan de olika fästpunkterna. Hade då tänkt 3d-skriva en sådan adapter, frågan kommer då om det är så att PLA plast (vanligast att skriva ut med) tål värmen från själva kylelementet utan att bli mjuk och deformeras? Någon som vet något om detta?

Permalänk
Medlem

PLA klarar runt 60 grader, dock blir det ju lite skillnad när det är aktivt luftflöde över och en bit ifrån källan. Jag skulle säga att det troligen går utan problem, många som kör 3D skrivare har PLA när hot end utan problem men ibland går det illa.
Rekommenderar att du kör abs eller någon high temp plast för att inte riskera problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det lär inte vara några som helst problem.
Jag har haft 4 olika skrivare och kört med pla fan duct på alla. dvs att pla'n har suttit millimetrar från nozzle utan problem, en nozzle är ju i regel betydligt varmare

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det lär inte vara några som helst problem.
Jag har haft 4 olika skrivare och kört med pla fan duct på alla. dvs att pla'n har suttit millimetrar från nozzle utan problem, en nozzle är ju i regel betydligt varmare

Sant att den är varmare men i det fallet är det ingen direktkontakt, när det sitter som ett fäste direkt på kylaren/kylflänsarna så går värmen direkt in i plasten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Okey, så förmodligen funkar det! Har funderat på att använda ABS istället, som ni nämnde! Har ni något exempel på någon annan hög temperatur plast?

Permalänk

Jag skulle inte skriva ut i PLA för att ha i ett chassi, gjorde ett fäste till ett AM3 moderkort för original kylare när vattenkylningen i den datorn sa upp sig i just PLA som en snabblösning. Visst det funkade i någon vecka tills man såg att kylaren började hänga.

Skulle rekommendera antingen ABS eller PETG.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem

Rekommenderar PETG över ABS, slipper du ångorna och felmarginaler pga krympning

Skickades från m.sweclockers.com