Starbreeze fortsätter skära i utgifterna – 60 personer tvingas gå

Permalänk
Melding Plague

Starbreeze fortsätter skära i utgifterna – 60 personer tvingas gå

Det är fortsatt uppför för svenska spelstudion Starbreeze. I ett nytt drag för att få ekonomin på fötter bantas personalstyrkan med 60 medarbetare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nedskärningar och rekonstruktion i all ära för att rädda ett företag... men vad VILL de?
Vad är deras vision och strategi? Bara skära i kostnader räddar inget företag, de måste ju förmedla åt vilket håll de vill? Vad vill de åstadkomma med de 180 pers som är kvar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nedskärningar och rekonstruktion i all ära för att rädda ett företag... men vad VILL de?
Vad är deras vision och strategi? Bara skära i kostnader räddar inget företag, de måste ju förmedla åt vilket håll de vill? Vad vill de åstadkomma med de 180 pers som är kvar?

En förutsättning för att ha någon form av chans att lägga upp planer och sedan sträva mot dem är gissningsvis att dra ned på kostnader så mycket det går. Om de ska arbeta fram någon strategi så behöver de med största sannolikhet även finansiärer, med tanke på deras utsatta position så lär det inte var något man lyckas med i en handvändning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det "roliga" är att dom här om dagen höjde arvodena för styrelsen med 30%.

Sjukt dessutom att aktien gått upp med 54% den senaste månaden.

Och folk säger att cryptovaluta är luftslott.🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Nedskärningar och rekonstruktion i all ära för att rädda ett företag... men vad VILL de?
Vad är deras vision och strategi? Bara skära i kostnader räddar inget företag, de måste ju förmedla åt vilket håll de vill? Vad vill de åstadkomma med de 180 pers som är kvar?

Payday 3 såklart. Det är väl inte så svårt att gissa?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

De personer som jobbar med utveckling och är bra lär väl lämnat för länge sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från ett värde på ca 25kr/aktie ner till 1,4kr/aktie.

Satsningen på VR tog verkligen knäcken på företaget.

Dom skulle behöva ett Pay Day 3 typ.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Goda tider när PayDay 2 släpptes och dom meddelade break-even 2 veckor före släpp.

Tyvärr släppte man dom lite för tidigt. VR satsningen var katastrofal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Om man tittar på wikipedia ser det ut som att de har rättigheterna för att publicera Psychonauts 2, vilket ju är lite intressant.

Permalänk
Medlem

Minns när aktien för Starbreeze stod i strax under 15 kr och jag var nära att gå in med 100 000 kr. Velade fram och tillbaka och valde till slut ett annat bolag vilket känns bra idag. Tråkigt för Starbreeze men inte helt oväntat kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VR statsningen är ju en liten del i misslyckande.

Det stora problemet är att man började utveckla The Walking Dead i egna motorn Valhalla som inte höll måttet. Utvecklarna påpekade även brister i Valhalla motorn men ledningen vill inte lyssna utan körde på för döva öron. Efter 3 år så hoppa man över till Unreal Engine och försökte göra klart spelet där på 1.5 år och det blev inte bra. De anställda fick slita som fanken med övertid för att överhuvudtaget få ut ett spel har jag hört.

Så skulle säga att ledningen gjorde ett stort fel att inte byta motor tidigare och inte vara lyhörda för personalen. Total brände man ~400 miljoner på motorinköp och utvecklingskostnader under 5 år på The Walking Dead. Sedan floppade spelet och kassan började sina.

Även dåvarande VD Bo Andersson och dåvarande CFO Sebastian Ahlskog gjorde väl en tvivelaktig försäljning av aktier innan spelat släpptes ochså. Som sedan ledde till razzia på Starbreeze och granskning av de 2 herrarna från finansinspektionens sida. Detta bidrar ochså till en sur avslutning i denna historia.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Aktien har gått upp 106% sedan jag köpte för någon månad sedan

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

"Det är fortsatt uppför för svenska spelstudion Starbreeze."

Jag läste "uppför" som "upp för" vilket är motsatta effekten. Snacka om att missa viktig info i en artikel 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Rapportera detta för vad det är. Styrelsen har beslutat att sparka människor för att kunna roffa åt sig pengar. https://digital.di.se/artikel/sparkade-en-av-fyra-nu-hojer-st...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Rapportera detta för vad det är. Styrelsen har beslutat att sparka människor för att kunna roffa åt sig pengar. https://digital.di.se/artikel/sparkade-en-av-fyra-nu-hojer-st...

Enligt artikeln ges högre ersättning pga att styrelsen blir tvungen att jobba mer än vanligt eftersom situationen är som den är. Mer jobb borde ge mer lön (även för oss "vanliga") så just det har då jag inget att invända emot.

Huruvida ersättningen är skälig eller inte vet jag inte (har aldrig suttit i någon bolagsstyrelse), men det är inga jättesummor de höjer med.

Edit: "Det innebär att totalkostnaderna för styrelsen stiger från 2,35 Mkr till knappt 3 Mkr på årsbasis."
Det är småsummor jämfört med 36 miljoner (3 miljoner per månad) mindre för 60 färre anställda. Sen är det ingen höjdare hur det ser ut utåt med sådana beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Aktien har gått upp 106% sedan jag köpte för någon månad sedan

Tror på fullt allvar att dina pengar sitter säkrare i Bitcoin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nedskärningar och rekonstruktion i all ära för att rädda ett företag... men vad VILL de?
Vad är deras vision och strategi? Bara skära i kostnader räddar inget företag, de måste ju förmedla åt vilket håll de vill? Vad vill de åstadkomma med de 180 pers som är kvar?

Back to basics. FastTracker 3

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror på fullt allvar att dina pengar sitter säkrare i Bitcoin.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nu har jag sålt allt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det låter lite med 36 miljoner per år för 60 pers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Från ett värde på ca 25kr/aktie ner till 1,4kr/aktie.

Satsningen på VR tog verkligen knäcken på företaget.

Dom skulle behöva ett Pay Day 3 typ.

Skrivet av Viktorph:

Minns när aktien för Starbreeze stod i strax under 15 kr och jag var nära att gå in med 100 000 kr. Velade fram och tillbaka och valde till slut ett annat bolag vilket känns bra idag. Tråkigt för Starbreeze men inte helt oväntat kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Sålde mina aktier så fort jag läste att de skulle börja med VR. Trodde inte det skulle ta fart och jag fick rätt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Back to basics. FastTracker 3

Äh, vem behöver FT3 när Fasttracker II clone finns!

https://www.16-bits.org/ft2.php

Funkar - och framförallt låter - sjukt bra!

Permalänk
Medlem

Angående sparken och styrelsens höjning. Det är ju så branschen fungerar. Blizzard/Activision gjorde sin största vinst någonsin och sparkade 800 personer. Starbreeze har väl ett liknande mål med hela sin verksamhet, för inte är det spel dom sysslar med. kanske en gång i tiden, nu arbetar dom med att tjäna pengar på det förflutna, samt investeringar. viktigt att klippa banden till dom som en gång skapat spelen och de ekonomiska tillgångarna. Ser en ljus framtid i mobilspel, förhoppningsvis för 12-15 års målgruppen, där finns det stålar att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Sålde mina aktier så fort jag läste att de skulle börja med VR. Trodde inte det skulle ta fart och jag fick rätt.

Dom gick ju upp i 25kr som sagt iaf, när jag hörde ryktena om vr låg dom på typ 16kr iaf
Hade inte allt för mycket o gå in med, men sålde sen på typ 23 när uppdateringarna om det inte verkade så lovande!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Dom gick ju upp i 25kr som sagt iaf, när jag hörde ryktena om vr låg dom på typ 16kr iaf
Hade inte allt för mycket o gå in med, men sålde sen på typ 23 när uppdateringarna om det inte verkade så lovande!

Jo när den stack upp över 20kr så kände jag mig lite dum för att jag sålde så tidigt. Fast det gick över när den började gå ner igen.
Kommer ihåg när den låg på typ 3 öre och snappt stack upp till 20 öre. Rena guldgruvan på den tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3