Hur yttrar sig minnesfel i datorn / dags för byte av sodimm??

Permalänk
Medlem

Hur yttrar sig minnesfel i datorn / dags för byte av sodimm??

Hej,
Jag har en bärbar dator från 2010 med ddr2.
Den används mest till kontorsprogram och Internet-surfande, men den går som en kratta.

Jag har bytt hårdvara som hårddisk och batteri ett antal gånger för att se om den
yttrar sig likadant. -Yepp!! likadant -den dör helt plötsligt.

Inte iheller på grund av strömbrist och ofta så hinner den inte mer att "ladda" till inloggningsrutan-- sen dör den. . Den dör även när den enbart går på "nätström". Jag har prövat plocka batteriet ut och sätta in det på nytt men det beter sig likadant.

Ingen blå-ruta eller meddelande på hårdvarufel visas i datorn?

NU UNDRAR JAG.
-På vilka "konstiga" sätt kan en dator bete sig då minnet är "kasst"?

Permalänk
Medlem

Det kan ju såklart vara minnesproblem, men jag tror nog att det är nånting annat.
Om du "juckar" på nätkabeln dör datorn då?
Glapp i kontakten är ju ett vanligt laptop fel.

Du kan ju även skapa en ultimate bootcd och testa diverse saker M.H.A. den.
Klarar den några vändor med memtest så är det ju osannolikt att det är ett hårdvaruproblem.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort MEMtest och då felade mina 2 x 2gb RAM-minne. Jag satte istället in 2 x 1 Gb och då gick det igenom MEMtest. Jag har bytat ut nätdelen och skaffat ett nytt batteri.

Jag har inte ännu bytt batteriet men jag har plockat ut det och satt tillbaks. Den klagar på batteriet är dåligt. men så länge nätkontakten är ständigt inkopplad så bör det inte vara något problem. Jag har kontrollerat att sladden levererar ström och lampan för "nät-ström" lyser på laptopen. Jag har bytt hårddisk och operativsystem (Win 10 på SSD alt. Win 7 på HDD) men problemet kvarstår.

Jag ger snart upp. Eftersom den dör så snabbt efter en "kallstart" typ 3 min så tycker jag att det inte kan röra sig om värmeproblem.

Ja, ja jag testar Ultimate bootcd. Annars misstänker jag att det är moderkortet som strular. Det är dock konstigt att laptopen klarade 7 timmar utan avbrott då minnet testades.