Webbutveckling vs vvs ingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag har jobbat inom IT Utveckling "full stack" i närmare 25år och håller med de i denna tråd som säger att "man måste ha en talang" för utveckling, annars blir man aldrig bra. Sett många kämpa hårt, men falla inom 2-3år. En del går då åt projektledarhållet eller åt Test istället.

Utvecklingen av nya ramverk och nya tekniker är så snabb inom IT UTV - så har men det inte som intresse och en fallenhet för det, så blir det för jobbigt att hålla sig up2date.

Min gissning är att VVS branschen har långsammare cykler så när man jobbat 5år så kommer det inte hända så mycket nytt inom de närmaste 10-15 åren.

// LZ

Nu har du jobbat som utvecklare i 25 år och då är det enkelt att säga att man har talang för det.
Men jag tror säkert du satt i början av din karriär och inte fattade nånting i mellan åt. Man lär sig av sina misstag och nästa gång problemet uppstår så vet man hur man ska göra, eller rent av så uppstår det problemet aldrig igen för man vet hur man gör nu.

Men det är bra att det finns alternativ, utveckling är givetvis inte för alla, man kan bidra på flera sätt inom IT.

Som jag upplever det är det front-end som det sker snabbast utveckling inom, som backendutvecklare så har i exempelvis SQL server och ASP.NET sett likadant ut väldigt länge. Även om man går över till .NET Core så är det väldigt många likheter och man kommer snabbt in i det nya man behöver lära dig.

Och kan du JavaScript bra så är det enkelt att applicera det på nya ramverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jobbar som BIM Samordnare i dagsläget och har jobbat som VVS Ingenjör. Du kommer att till en början att få sitta väldigt mycket i kontor och lära dig MagiCad (addon till AutoCad) och lära dig att projektera VVS installationer (rör, vent eller sprinkler) och när du börjar bli van samt erfaren så kommer du att få gå på möten. Ingångslönen för en projektör är ca 30-32k idag beroende på vad du har för utbildning och beroende på ifall det är litet eller stort företag så har man olika lönestegring.

Några frågor till dig
Är det verkligen att man är ofta ute på lokaler och träffar folk eller är man också oftast i kontoret framför skärmen?
Blir man verkligen ingenjör efter två år utb i yh eller är det pluff?
Kommer digitalisering ta över jobbet i framtiden?
Många säger att det krävs mindre mental förmåga av en energiingenjör än av en programmerare, stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Widower:

Många säger att det krävs mindre mental förmåga av en energiingenjör än av en programmerare, stämmer det?

En energiingenjör lär tänka färdigt och tänka en gång till innan saker exekveras då ändringar i efterhand kan bli väldigt kostsamma - både materialmässigt och tidsmässigt. En programmere hörs oftare säga "detta bör nog funka, prova".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En energiingenjör lär tänka färdigt och tänka en gång till innan saker exekveras då ändringar i efterhand kan bli väldigt kostsamma - både materialmässigt och tidsmässigt. En programmere hörs oftare säga "detta bör nog funka, prova".

Då låter webbutvecklare som en avslappnande jobb. Jobbar du som energiingenjör? Kan du svara på resten av frågorna?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Widower:

Då låter webbutvecklare som en avslappnande jobb. Jobbar du som energiingenjör? Kan du svara på resten av frågorna?

Ett avslappnat jobb tröttnar man fortare på än utmanande. Jag har varit i livsmedelsindustrin på tekniksidan, telekommunikation inom produktion, test (hw sw design) och IT (systemutveckling), IT-drift/support/migrering och numera konsult mot diverse större företag och meckar mest i mssql, mysql, python och c#. Min bror är VVS-ingenjör nästgårds med mitt nuvarande arbete.

...så länge du har intresse för något här i livet kommer du att byta jobba/uppgifter ungefär vart fjärde/femte år. Gräv inte ned dig i detaljer utan kör på det som verkar intressant, om inte annat får du erfarenheter/färdigheter med åren till ditt CV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widower:

Några frågor till dig
Är det verkligen att man är ofta ute på lokaler och träffar folk eller är man också oftast i kontoret framför skärmen?
Blir man verkligen ingenjör efter två år utb i yh eller är det pluff?
Kommer digitalisering ta över jobbet i framtiden?

Jag är ca 80% ute hos kund men sitter fortfarande framför skärmen hahaha och resterande inne i kontoret. Ingenjör är ju ingen skyddad titel så vem som helst kan ju kalla sig för ingenjör, notera att det inte är Civilingenjör som är en skyddad titel. Så just i Sverige är ingenjör en flummig roll.

Digitaliseringen kommer att ta över de flesta jobben. Säkerligen ingenting som de flesta tänker på men vi gör det. Tänk bara på "snabbkassorna" vid donken eller ICA. Då kan ju företagen skära ned på personal och därmed öka sin vinst.

Jag har tidigare jobbat som Energikonsult på VVS-sidan och tycker nog att Sveriges sätt att jobba är väldigt mycket "tumregler" och inte så mycket papper och penna med miniräknare och "designa" som man gör i andra länder.

Fråga gärna ifall det är någonting annat du undrar

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Har själv raka motsatsen i åsikt. Föredrar att tänkta att det finns inga bra programmerare, endast erfarna. Ser själv trenden bland många tävlingsprogrammerare (om vi nu kategoriserar dem som "bra"); många började med programmering väldigt tidigt, ägnade mycket tid åt att utforska olika delar av datorer och utvecklades långsamt. Dessutom består många av dagens programmeringsjobb IMO av att återuppfinna hjulet och då behövs ändå inte en fantastisk programmerare, kanske snarare en tålmodig. Notera att jag är universitetsstudent som endast jobbat korta perioder i verkligheten så möjligt att jag har helt fel.

Ligger mycket i detta, speciellt med den tillgång till information och hjälp som finns på nätet idag. Jag jobbar på ett större konsultbolag och har suttit i 3 olika projekt under 3 års tid nu. Det är väldigt mycket ad hoc och de jag jobbat med kör mest på utan att planera och tänka för mycket. I slutändan blir det ändå bra och alla tre uppdragen lyckade. Nu säger jag inte att det är så överallt såklart, kan bara ge min skildring.

Skrivet av zaibuf:

Som konsult är du ute på flera olika uppdrag och träffar flera olika kunder. Så skulle inte säga att du bara sitter på en stol hela dagarna.
Skulle inte heller säga att det är så svårt att komma in, har du en utbildning har du garanterat jobb om du visar ett intresse.

Läser du på YH har du 20-veckor praktik och får du inte jobb på din praktikplats, så får du åtminstone arbetserfarenhet och kontakter.
Skulle dock säga att har du trevlig attityd, vilja att lära dig och tycker det är intressant så har du 99% chans att få jobb i Stockholm, största fokus idag läggs på personlighet.

Jag känner en person som sadlade om till webbutvecklare, läste YH helt utan tidigare erfarenhet av programmering. Han har jobbat 2 år i Stockholm och har 48 000kr i lön nu.

Får man fråga hur gammal du är om du anser att du är för gammal?

Zlatan nämnde det bra i sin dokumentär, hittar tyvärr inte exakt citatet. Men det var något i stil med, personer tror att jag föddes och var bra på fotboll, och folk sa "vilken tur han har". Men bakom det låg 4-6 timmar träning varje dag efter skolan, medan andra i hans klass gick hem och lökade i soffan.

Det finns ingen "nörd-gen" eller att du föds som programmerare. Det som krävs är tid och för att kunna lägga tid måste man vara intresserad, det är mest det som skiljer. Sen att inte ge upp när det är svårt.
Har man inget intresse så kommer man inte vilja lägga tid på det, och då kommer även jobbet att bli tråkigt.

Alla börjar med ett "Hello World" och kliar sig i huvudet då man läser dokumentation.
Det är upp till var och en hur duktig man vill bli. Skillnaden på en duktig programmerare och en dålig är att den duktiga inte gav upp när det var jobbigt, sen givetvis hur länge man hållit på, en person som lärt sig koda i 1-2 år kommer inte ha samma kunskap som en person som hållit på i 20 år.

Men ger du inte upp, och fortsätter i 20 år, så kommer du vara en duktig programmerare också.

Fan, man känner sig lite underbetald, jag får bara 32 000kr/månaden, men visst lönerna är väl lägre i Malmö...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Fråga gärna ifall det är någonting annat du undrar

Vad tycker du om denna utbildning?https://vuxenutbildningen.lulea.se/utbildning--forskola/vuxenutbildning/yh--yrkeshogskoleutbildning/yh-utbildningar/vvs--och-energiingenjor.html
Det står inget om Cad i utbildnings översikt, Jag skrev till de men fick inget svar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widower:

Vad tycker du om denna utbildning?https://vuxenutbildningen.lulea.se/utbildning--forskola/vuxenutbildning/yh--yrkeshogskoleutbildning/yh-utbildningar/vvs--och-energiingenjor.html
Det står inget om Cad i utbildnings översikt, Jag skrev till de men fick inget svar än.

Den utbildningen så kommer du garanterat att få lära dig om AutoCad och MagiCad som är dominerande på marknaden idag
En väldigt efterfrågad utbildning!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk

@Widower: Jag har själv genomgått en 2-årig YH-utbildning som webbutvecklare. Det är kul men svaårt om man inte hållit på tidigare. Mitt tips är att prova själv med html, css, sql och grundläggande php eller javascript. Det finns tusentals bra resurser på nätet- Efter ett tag kommer du veta om detta är något du vill satsa på eller inte. Lär dig t ex här: https://www.codecademy.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ligger mycket i detta, speciellt med den tillgång till information och hjälp som finns på nätet idag. Jag jobbar på ett större konsultbolag och har suttit i 3 olika projekt under 3 års tid nu. Det är väldigt mycket ad hoc och de jag jobbat med kör mest på utan att planera och tänka för mycket. I slutändan blir det ändå bra och alla tre uppdragen lyckade. Nu säger jag inte att det är så överallt såklart, kan bara ge min skildring.

Fan, man känner sig lite underbetald, jag får bara 32 000kr/månaden, men visst lönerna är väl lägre i Malmö...

Varför tjäner du så lite jämfört med han som tjäner 48000? om ni har samma jobb? skillnaden mellan Malmö och Stokholm kan inte vara så stor.
Det känns att man inte kan lita på statistiken som man läser på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_GOT:

@Widower: Jag har själv genomgått en 2-årig YH-utbildning som webbutvecklare. Det är kul men svaårt om man inte hållit på tidigare. Mitt tips är att prova själv med html, css, sql och grundläggande php eller javascript. Det finns tusentals bra resurser på nätet- Efter ett tag kommer du veta om detta är något du vill satsa på eller inte. Lär dig t ex här: https://www.codecademy.com/

Jag är 35 år gammal och aldrig programmerat tidigare. Jag tror att webbutveckling låter kul och spännande men alla säger att det är svårt och därför känns det att det är kört för mig. Vvs känns enklare och därför kommer jag troligen satsa på det ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widower:

Jag är 35 år gammal och aldrig programmerat tidigare. Jag tror att webbutveckling låter kul och spännande men alla säger att det är svårt och därför känns det att det är kört för mig. Vvs känns enklare och därför kommer jag troligen satsa på det ist.

Gör inte som de flesta och kör på någonting som är "enkelt". Satsa på någonting som är svårt istället och du blir svår att ersätta. Med ett "enkelt" jobb är det också svårare att motivera varför man ska ha högre lön.

Hade jag varit dig så hade jag valt de områden du är nyfiken inom och därefter köra på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widower:

Varför tjäner du så lite jämfört med han som tjäner 48000? om ni har samma jobb? skillnaden mellan Malmö och Stokholm kan inte vara så stor.
Det känns att man inte kan lita på statistiken som man läser på nätet.

Tja..inte vet jag. Ålder? Jag är 25. En kollega till mig (som inte har utbildning alls) och började samtidigt som mig fick 35k. Men han är 35 år gammal så antog att det var därför.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Snarare var det nog att han har arbetslivserfarenhet som han får betalt för. Det kan man väl kalla "ålder" om man vill men helt korrekt är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_GOT:

Hittade du jobb direkt efter utbildningen? Kännde du dig redo för jobb efterutbildningen? Vad fick du som ingångslön?

Permalänk
Skrivet av Widower:

Hittade du jobb direkt efter utbildningen? Kännde du dig redo för jobb efterutbildningen? Vad fick du som ingångslön?

Hur har det gått för dig? Jag går i samma tankar om att skola om mig till VVS-ingenjör.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i fastighetsbranschen som beställare av div entreprenader.
Kan hävda att det är grymt svårt att hitta en bra VVS firma (Stockholm).
Nu har vi haft en enormt lång högkonjunktur, och det byggs en massa.
Många VVS firmor vill därför inte längre hålla på med service, reparation, rensa avlopp och annat skitjobb eller mindre uppdrag. VVS har blivit kräsna (Stockholm).
VVS firmor tar hellre nyproduktionsuppdrag där de anlägger rör i en ny byggnad. Rent jobb, stora/långa uppdrag, högre betalt.

En snubbe jag känner jobbar som egen företagare och sliter som ett djur i ca 6-7 månader per år, sedan tar han 6 månaders semester för han har tjänat så mycket på det första halvåret.

Å andra sidan har jag noll erfarenhet av IT branschen och webb utvecklare. Men något säger mig att man måste vara grymt mycket bättre än alla andra för att lyckas bra. Mediokra programmerare finns det gott om..

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

jag har jobbat inom IT Utveckling "full stack" i närmare 25år och håller med de i denna tråd som säger att "man måste ha en talang" för utveckling, annars blir man aldrig bra. Sett många kämpa hårt, men falla inom 2-3år. En del går då åt projektledarhållet eller åt Test istället.

Utvecklingen av nya ramverk och nya tekniker är så snabb inom IT UTV - så har men det inte som intresse och en fallenhet för det, så blir det för jobbigt att hålla sig up2date.

Min gissning är att VVS branschen har långsammare cykler så när man jobbat 5år så kommer det inte hända så mycket nytt inom de närmaste 10-15 åren.

// LZ

Talang? Man kommer ingenvart med talang om man inte är intresserad. Däremot kan man komma jättelångt enbart på intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Har själv raka motsatsen i åsikt. Föredrar att tänkta att det finns inga bra programmerare, endast erfarna. Ser själv trenden bland många tävlingsprogrammerare (om vi nu kategoriserar dem som "bra"); många började med programmering väldigt tidigt, ägnade mycket tid åt att utforska olika delar av datorer och utvecklades långsamt. Dessutom består många av dagens programmeringsjobb IMO av att återuppfinna hjulet och då behövs ändå inte en fantastisk programmerare, kanske snarare en tålmodig. Notera att jag är universitetsstudent som endast jobbat korta perioder i verkligheten så möjligt att jag har helt fel.

Precis, stackoverflow ;D