jag har jobbat inom IT Utveckling "full stack" i närmare 25år och håller med de i denna tråd som säger att "man måste ha en talang" för utveckling, annars blir man aldrig bra. Sett många kämpa hårt, men falla inom 2-3år. En del går då åt projektledarhållet eller åt Test istället.
Utvecklingen av nya ramverk och nya tekniker är så snabb inom IT UTV - så har men det inte som intresse och en fallenhet för det, så blir det för jobbigt att hålla sig up2date.
Min gissning är att VVS branschen har långsammare cykler så när man jobbat 5år så kommer det inte hända så mycket nytt inom de närmaste 10-15 åren.
// LZ
Nu har du jobbat som utvecklare i 25 år och då är det enkelt att säga att man har talang för det.
Men jag tror säkert du satt i början av din karriär och inte fattade nånting i mellan åt. Man lär sig av sina misstag och nästa gång problemet uppstår så vet man hur man ska göra, eller rent av så uppstår det problemet aldrig igen för man vet hur man gör nu.
Men det är bra att det finns alternativ, utveckling är givetvis inte för alla, man kan bidra på flera sätt inom IT.
Som jag upplever det är det front-end som det sker snabbast utveckling inom, som backendutvecklare så har i exempelvis SQL server och ASP.NET sett likadant ut väldigt länge. Även om man går över till .NET Core så är det väldigt många likheter och man kommer snabbt in i det nya man behöver lära dig.
Och kan du JavaScript bra så är det enkelt att applicera det på nya ramverk.