Permalänk
Medlem

7800x3d klarar inte "låg" Curve Optimizer

Tja gänget.

Har en 7800x3d som verkligen vägrar mer minusvärde än 15- i Curve optimizer alla kärnor (AMDs egna i bios, inte ASUS) Har laddat ner senaste bios, D15 kylarn kyler som den ska (81c som max i OCCT) och har inga error i minnena. (EXPO II)

Läser att vissa kan få ner till -30 i Curve Optimizer, men misstänker att dom inte stressar i OCCT som jag

B650E-F
Gskill 6000mhz EXPO II
Asus 7900XT
850w psu

Silicon lottery, vann jag botten napp kanske...

alla kärnor
Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Tja gänget.

Har en 7800x3d som verkligen vägrar mer minusvärde än 15- i Curve optimizer (AMDs egna i bios, inte ASUS) Har laddat ner senaste bios, D15 kylarn kyler som den ska (81c som max i OCCT) och har inga error i minnena. (EXPO II)

Läser att vissa kan få ner till -30 i Curve Optimizer, men misstänker att dom inte stressar i OCCT som jag

B650E-F
Gskill 6000mhz EXPO II
Asus 7900XT
850w psu

Samma här (-10 eller om det nu var -15)

Visa signatur

MSI 360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S
OP18K, Artisan Type 99

Permalänk
Medlem

På alla kärnor eller bara en specifik kärna? Flera kärnor borde klara närmare -30, fast kanske inte alla.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Samma här (-10 eller om det nu var -15)

Helt sjukt ändå när man ser vissa skriver deras klarar -35...

Skrivet av Decster:

På alla kärnor eller bara en specifik kärna? Flera kärnor borde klara närmare -30, fast kanske inte alla.

alla kärnor, ska redigera texten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har vissa kärnor på -40 och en kärna på +5. Det kan variera rätt mycket vad de klarar när varje kärna individuellt får tillgång till en stor del av hela processorns energi/värmebegränsningar.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Tja gänget.

Har en 7800x3d som verkligen vägrar mer minusvärde än 15- i Curve optimizer alla kärnor (AMDs egna i bios, inte ASUS) Har laddat ner senaste bios, D15 kylarn kyler som den ska (81c som max i OCCT) och har inga error i minnena. (EXPO II)

B650E-F
Gskill 6000mhz EXPO II
Asus 7900XT
850w psu

Du har troligtvis fått en ganska average CPU. Exemplar som klarar CO -30 är med största sannolikhet rejält överrepresenterade då det är roligare att rapportera om man fått ett bra exemplar som man kan skryta lite om, sen vet vi inte heller hur många personer som säger att deras exemplar klarar -30 rent utav ljuger. Sen som du själv säger tvivlar jag på att alla som kör -30 faktiskt har stabilitetstestat ordentligt med olika sorters last.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Tja gänget.

B650E-F
Gskill 6000mhz EXPO II
Asus 7900XT
850w psu

Det är absolut kisellotteri.

Men det är värt det att lyckas komma fram till bästa undervolt per kärna istället för en gemensam på alla.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har kunnat köra felfritt med -30 på min 5600x, 5800X3D, 7800X3D och nu min 9800X3D. Har dock aldrig testat något lägre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag har vissa kärnor på -40 och en kärna på +5. Det kan variera rätt mycket vad de klarar när varje kärna individuellt får tillgång till en stor del av hela processorns energi/värmebegränsningar.

Skrivet av Kibbo:

Du har troligtvis fått en ganska average CPU. Exemplar som klarar CO -30 är med största sannolikhet rejält överrepresenterade då det är roligare att rapportera om man fått ett bra exemplar som man kan skryta lite om, sen vet vi inte heller hur många personer som säger att deras exemplar klarar -30 rent utav ljuger. Sen som du själv säger tvivlar jag på att alla som kör -30 faktiskt har stabilitetstestat ordentligt med olika sorters last.

Skrivet av iller:

Det är absolut kisellotteri.

Men det är värt det att lyckas komma fram till bästa undervolt per kärna istället för en gemensam på alla.

Ska testa undervolta per kärna o se om de blir skillnad! Återkommer!

Skrivet av reaperishere:

Har kunnat köra felfritt med -30 på min 5600x, 5800X3D, 7800X3D och nu min 9800X3D. Har dock aldrig testat något lägre.

Vad har du stresstestat med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Ska testa undervolta per kärna o se om de blir skillnad! Återkommer!
Vad har du stresstestat med?

OCCT test för max stabilitet både på alla kärnor och på 1 kärna i 24h.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det var somfan, några andra ändringar gjorda i bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har iofs en 7700x men en kärna som inte klara mer än -10
De övriga klarar -30 utan problem.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Testa köra CoreCycler med Prime95 som test, samt ställ in att belastningen skall pausas i intervaller.
Kör detta i 12 timmar så får vi se om din processor är relativt stabil!

I configen:
stressTestProgram = PRIME95
suspendPeriodically = 1

Jag har också kärnor som behöver högre spänning, samt en del som klarar -25.
Det är omöjligt att lista ut detta manuellt.

Om den går med Prime95 (den som hittar flest fel hos mig) så kan man testa 12 timmar till men med testet satt till YCruncher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Det var somfan, några andra ändringar gjorda i bios?

Nope inget mer än EXPO profil för ram.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reaperishere:

CoreCycler är nog ett bättre test, stabilitetsproblemen kommer i regel inte vid belastning utan vid växlande last. Hade en 5800X som med typ -20 klarade stresstest i 10 timmar men som inte klarade av att surfa och lyssna på musik i en kvart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

CoreCycler är nog ett bättre test, stabilitetsproblemen kommer i regel inte vid belastning utan vid växlande last. Hade en 5800X som med typ -20 klarade stresstest i 10 timmar men som inte klarade av att surfa och lyssna på musik i en kvart.

Det är det jag testar när jag stressar 1 kärna som den växlar hela tiden i OCCT för att till ex testa när den klockar högre på färre kärnor än den gör om alla kärnor belastas samtidigt och den har aldrig krashat någonsin om den klarar dom två testen vad jag än gör på datorn. Finns även så man kan köra växlande multicore test i OCCT.

Har kört med prime95 förut och den verkar inte testa lika bra som OCCT när det kommer till stabilitet då jag kunnat köra det utan problem medan den krashat i OCCT efter nån timma i multicore loads med samma inställningar/klocks.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har loggat en textfil från HWINFO64. Någon som har tips på hur jag enklare kan läsa av det här, nu är det text utan regler oläsbart haha

Visa signatur

ASUS TUF RTX 4080 Super OC | R7 7800X3D | MSI Tomahawk B650 | be quiet! 1000W | Noctua NH-D15 | DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Fractal Design Define C | Noctua | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Nope inget mer än EXPO profil för ram.

Så EXPO + CO ish -30 är allt som rekommenderas för en 9800X3D?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Helt sjukt ändå när man ser vissa skriver deras klarar -35...
alla kärnor, ska redigera texten!

Mjo, men jag har iofs inte brytt mig om att köra varje kärna eller vad man nu kallar det, för sig själv.
Man missar väl nån liten hz, men men
Tog bios-uppdateringar över minst 1 års tid innan jag kunda använda minustecknet övht. Om det nu ens har med biosen på så sätt att göra...

Visa signatur

MSI 360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S
OP18K, Artisan Type 99

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det är det jag testar när jag stressar 1 kärna som den växlar hela tiden i OCCT för att till ex testa när den klockar högre på färre kärnor än den gör om alla kärnor belastas samtidigt och den har aldrig krashat någonsin om den klarar dom två testen vad jag än gör på datorn. Finns även så man kan köra växlande multicore test i OCCT.

Har kört med prime95 förut och den verkar inte testa lika bra som OCCT när det kommer till stabilitet då jag kunnat köra det utan problem medan den krashat i OCCT efter nån timma i multicore loads med samma inställningar/klocks.

Växlar den till en annan kärna, eller slutar den ladda i nån millisekund och sedan fortsätter? Det man vill testa är så att processorn får det den behöver på kort tid, gör man en kort paus och sedan fortsätter så kan det orsaka spikar eller rippel och ligger spänningen väldigt närma gränsen så kan det orsaka instabilitet. Det kan vara viktigt att ställa in LLC korrekt för att undvika sådant.

Jag har inte kört OCCT på många år, har dock kört många andra program. Underskatta inte heller Prime95 om det är rätt inställt, du kan välja i CoreCyclers config vad som skall köras, FFT, kärnor, SMT, AVX. Att ladda en kärna till max, eller flera till max klarar nog de flesta program.

Om du tycker OCCT är bra, så kör med det.
Men "for science" så kanske du kan testa core cycler när du väl har kört igenom OCCT?

Permalänk
Medlem

Går ju inte jämföra 7800x3d med 5800x3d antagligen. Men jag slängde bara på -30 all cores i bios och inga som helst problem sedan dess. Kört alla max load tester som occt, prime,CoreCycler för se så tempen håller sig under throttle o den når max frekvens. Aktiverade pbo kort efter jag köpt sakerna när jag märkte att den nådde throttle temp direkt, sen har jag inte brytt mig mer om det då det fungerat felfritt

Känns knappt som det går köra x3d cpuerna utan PBO typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Växlar den till en annan kärna, eller slutar den ladda i nån millisekund och sedan fortsätter? Det man vill testa är så att processorn får det den behöver på kort tid, gör man en kort paus och sedan fortsätter så kan det orsaka spikar eller rippel och ligger spänningen väldigt närma gränsen så kan det orsaka instabilitet. Det kan vara viktigt att ställa in LLC korrekt för att undvika sådant.

Jag har inte kört OCCT på många år, har dock kört många andra program. Underskatta inte heller Prime95 om det är rätt inställt, du kan välja i CoreCyclers config vad som skall köras, FFT, kärnor, SMT, AVX. Att ladda en kärna till max, eller flera till max klarar nog de flesta program.

Om du tycker OCCT är bra, så kör med det.
Men "for science" så kanske du kan testa core cycler när du väl har kört igenom OCCT?

Den växlar till en annan kärna ibland vad jag kan se men vet inte om det beror på att windows tilldelar en annan kärna när den får en single core load eller för att OCCT byter. Är inte jätteinsatt i hur den arbetar egentligen men vet bara att den funkar väldigt bra för att testa stabilitet så jag kör hellre det än att behöva ha flera program jag måste testa med. Den borde vara minst lika bra som prime95 med CoreCyclers och har även test för GPU, ram, hela systemet etc.
LLC har aldrig hjälpt mig om en klock varit ostabil till att börja med.

Visa signatur