Studielån/studiemedel - bestämma inkomst

Permalänk
Medlem

Studielån/studiemedel - bestämma inkomst

Hallå där.
Ska börja studera på Universitetet nu till hösten.
Hade tänkt ta fullt studielån + utökat lån och skippa bidragsdelen då jag var säker på att jag skulle komma över den summan.
Men har nu insett att lånedelen beror även den på hur mycket man tjänar - varför är det så? Det är ju ett lån som jag ska betala tillbaks liksom.

Hur som helst, ni som jobbar vid sidan av arbetet - hur gjorde ni för att komma fram till "rätt" summa? Jag har ingen aning vad jag ska ange då jag inte har en aning om vad jag kommer tjäna. Jag kommer dra ihop ca 110 000 under Juli och Augusti, sen resterande 4 månader beror helt på hur mycket jag har tid för arbete vilket jag inte har någon som helst aning om i dagsläget..

Gör ju ganska stor skillnad på hur mycket man faktiskt får av CSN så relativt viktigt att ändå pricka detta rätt. Inte så kul om jag anger 170 000, inte har tid för arbete och enbart får ihop dessa 110 000 och så får man in max 4-5000 per månad av CSN vilket inte ens täcker avgift + bostadslån. (Nu har jag sparpengar också, men vill hellre ha de investerade i saker tillsvidare)

Kan man få det retroaktivt? Dvs att jag får för sept-december i Januari då jag faktiskt vet hur mycket jag tjänade under dessa månader? Så kan jag ange maxnivån på 170 000 i vilket fall..

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag tog fullt lån samt fullt bostadsbidrag, uppskattade bara en 50k/år (?) eller ngt då jag enbart tänkte jobba lite på sommaren typ. Slutade med att jag fick betala tillbaka typ 7k på bostadsbidraget men det betalade jag av direkt på min första lön bara... Så ta så mkt du kan medans du pluggar och betala sedan tillbaka, när du pluggar så gör varje hundring stor skillnad. Så fullt bostadsbidrag på 1300:- extra varje månad va guld värt!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det är högst 90 000kr i inkomster, alltså "fribelopp" innan det påverkar ditt CSN. Det står också att man kan få CSN retroaktivt i max 4 veckor tillbaka. Swelockers kan inte hjälpa dig med det här. Fråga en CSN handläggare.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Jag tog fullt lån samt fullt bostadsbidrag, uppskattade bara en 50k/år (?) eller ngt då jag enbart tänkte jobba lite på sommaren typ. Slutade med att jag fick betala tillbaka typ 7k på bostadsbidraget men det betalade jag av direkt på min första lön bara... Så ta så mkt du kan medans du pluggar och betala sedan tillbaka, när du pluggar så gör varje hundring stor skillnad. Så fullt bostadsbidrag på 1300:- extra varje månad va guld värt!

Skulle jag tjäna ca 170k men ange 110k så skulle jag bli "skyldig" ca 35k totalt. Dock har jag tjänat 60k mer så borde ju iofs 35k inte vara något problem att betala in retroaktivt. Är ju värre åt andra hållet

Skrivet av futhark14:

Det är högst 90 000kr i inkomster, alltså "fribelopp" innan det påverkar ditt CSN. Det står också att man kan få CSN retroaktivt i max 4 veckor tillbaka. Swelockers kan inte hjälpa dig med det här. Fråga en CSN handläggare.

Fast jag vill ju mer veta hur andra personer har gjort för att gissa sig till hur mycket de kommer tjäna under året. En CSN-handläggare kommer ju inte heller ha någon aning om hur mycket jag kommer tjäna. Fast de kan iofs ha en bra idé till hur jag ska göra.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Man kan ju välja att ta tilläggslån, då får man några tusen extra i månaden, kanske är det OP menar.
Det är för folk som är 25+ och har tjänat en viss summa året innan studierna börjar.

edit. Efter att ha läst lite noggrannare är detta inte alls vad du frågar om!

Permalänk
Medlem

Bara relaterat i marginalen, men se för helsike till att spara åtminstone lönespecen för Juni i år om du jobbat första halvåret. CSN kollar inkomst för helåret (för det är den enda uppg skatteverket har) och har du inga papper som bevisar att du tjänar mycket mer första halvåret kommer de anta att det du tjänat de första sex månaderna kan delas på 12 och vips så ryker ännu mer av ditt bidrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Finns det verkligen inget alternativ för att slippa ta i alla fall utökat lån? Du nämner ju att du har sparkapital, och om du räknar med att tjäna 110k+ på enbart arbete under ett läsår blir ju det minimum 200k med inkomst + lånedelen (utan utökat). Det är ju nästan 17k/ månad netto vilket bör gå att klara sig bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Skulle jag tjäna ca 170k men ange 110k så skulle jag bli "skyldig" ca 35k totalt. Dock har jag tjänat 60k mer så borde ju iofs 35k inte vara något problem att betala in retroaktivt. Är ju värre åt andra hållet

Fast jag vill ju mer veta hur andra personer har gjort för att gissa sig till hur mycket de kommer tjäna under året. En CSN-handläggare kommer ju inte heller ha någon aning om hur mycket jag kommer tjäna. Fast de kan iofs ha en bra idé till hur jag ska göra.

Vet du vilken lön du kommer få så är det väl inga konstigheter? Det är bara du och arbetsgivaren/arbetsgivarna som kan säga vad inkomsten blir.

Du får helt enkelt göra en uppskattning på hur mycket du kommer jobba. Sen får du betala tillbaka i efterhand om du fått för stort bidrag utbetalt.

Ring och hör med CSN.

Skickades från m.sweclockers.com