Permalänk

CPU temps spikar upp vid OC

Specs:
Intel Core i7-8700k 3,7Ghz
ASUS Prime Z370-A
Corsair Vengenace LPX 16GB (2x8) CL14
GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8G
Corsair RM650X
Corsair h115i
Corsair Carbide 270R

Senaste veckan när jag ändrade om i datorn genom att koppla fläktarna på radiatorn till "CPU-fans" på MB och de två chassi fläktarna till "CHA-FAN" så har mina temps och fläktar börjat krångla. Hörde att det skulle kunna sänka GPU temps. Overclockade dock CPUn till 5,0 Ghz och så fort jag startar windows spikar temperaturen från 45~ upp till 75~ på bara några sekunder och spikar ner igen, allt inom 4s i flera minuter. Googlade runt och trodde att heatsinken inte satt ordentligt, detta var inte problemet. Sitter jag i bios ligger temperaturerna lågt runt 45. Kan jag behöva ny kylpasta eller ändra om med fläktarna på MB eller runt i chassit? Just nu har jag 1 bak, en uppe, båda intake och h115i på framsida som exhaust.

Min GPU som sagt har väldigt höga temps, fansen spinnar 1900 RPM på idle men ändå ligger den på 50~. Load går den upp mot 80~ ibland utan overclock.

Hjälp mig att sänka tempsen på min dator <3

Permalänk
Medlem

@raymmondd: Enligt Corsair ska kylblocket med pumpen kopplas till CPU_Fan och sedan kopplas radiatorfläktarna till kylblocket. Kan det vara så att du kopplat om på ett sätt så att pumpen inte längre är inkopplad?

Enklaste felsökningen borde vara att du kopplar tillbaka som du hade det förut ... fungerar det bra då så är det uppenbart "kopplingarna" och fläktstyrningen som är fel på något sätt.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

@Mountain Man: Aa gjorde som du sa och verkar fungera bättre. Använder iCUE för att göra fan curves men undrar dock vilken temp sensor jag ska använda för mina fläktar. Har läst lite här och där att man ska använda sig att MB egna eller h115i temp men är inte säker. Känns inte som att det gör någon skillnad oavsett då RPM är densamma vid olika loads.

Permalänk
Medlem

@raymmondd:

Jag styr pump och radiatorfläktar på min Corsair H150i Pro via Corsair LINK, jag har testat ICUE men tycker LINK fungerar bättre.

Jag styr radiatorfläktarna mot "CPU Package" (inte mot kylarens temp) vilket gör att de reagerar direkt på hög CPU belastning, här kör jag en egen fläktkurva, men det finns ju några olika att välja på.

Pumpen kör jag på "Quiet" vilket gör att den mer eller mindre "hoppar" mellan 1080 varv och 2160 varv (typ), vet inte vilken temp som styr detta men gissningsvis CPU.

Du skulle också kunna prova att vända på fläktarna så att radiatorn i fronten blåser in och fläktarna bak blåser ut och se vilken skillnad det gör. Känns inte optimalt att köra med insug i toppen om det saknas dammfilter, eller finns det?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Kanske deliding skulle hjälpa i det här fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Mountain Man: Ska testa att styra med CPU Package samt köra pumpen på quiet istället för extreme sen innan. Nej det är inga dammfilter på toppen utan bara vid fronten. Ska testa det du sa direkt och återkommer med resultat!

Permalänk

@Aeries: Aldrig delidatt förut osäker på om jag vågar nu. Köpte ny thermal paste och tryckluft för att ta isär och städa hela datorn samt lägga ny pasta på processorn. Hoppas att detta ska hjälpa. Om inte får jag väl kanske fundera på deliding

Permalänk

Gjorde som ovan och fick lovande resultat i början. Idle temperaturerna på CPUn gick ner med nästan 10 grader samt GPU 5 grader. Däremot när jag stresstestar CPUn ligger loadtemperaturerna runt 60-65 vilket är ok. Ungefär 2 minuter efter dock fortfarande på 100% load spikar de upp över 80 grader och jag vågar inte stresstesta längre. Vad kan vara felet? Är det något fel på heatsinken möjligtvis?

Idle screenshot: https://gyazo.com/e020d1efc297030d2e49696fbd79085c

60-65 grader 100%load screenshot: https://gyazo.com/314f2f1e3acc5b46b1e2d65f31ab0af1

80 grader screenshot: https://gyazo.com/6c0691cf5064dba862e62f6bb2bc7f96

Fan curve: https://gyazo.com/390c52088813eaba57f69e2a60803733

Permalänk
Medlem

@raymmondd:

Temperaturer över 80 grader vid stresstest är normalt, I7 8700K ska klara upp mot 100 grader men jag tror det är klokast att hålla sig under 90 grader och kanske inte mer än 80-85 grader under längre perioder. Men är det inte överklockad kanske den inte borde gå över 80 grader, men det har jag inte riktigt koll på.

Min I9 9900K som är klockad till 5,1 GHz på alla kärnor och toppar upp mot 85 grader vid tuffa stresstest men då går alla fläktar för fullt ... helt OK temp för denna CPU!

Går pump och radiatorfläktar för fullt när du når över 80 grader och du håller dig omkring 85 grader efter en längre tids stresstest bör det inte vara något problem. Vad kör du för stresstest?

EDIT! Ställ fläktkurvan till radiatorfläkten så den går på 100 % över 60 grader (CPU) och välj en pumpkurva så den går på max (min maxar omkring 2160, din ligger snäppet lägre, men den kanske inte går snabbare), jag tror det kan göra en viss skillnad. DS.

EDIT 2! Din CPU temp i "idle" verkar hög. Vad hamnar den på om datorn får gå på "tomgång" 15-20 minuter? Lika hög? DS.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

@Mountain Man:

Den är inte overclockad utan endast den inbyggda turbon som gör att CPUn går från 3,7 till 4,3. Fläktkurvan som jag länkade var annorlunda stresstestet innan där jag hade högre och mer aggresivare fan speeds och 100% fan speed vid 80 grader. Gjorde ingen skillnad dock utan samma där att den bara hoppade från 65 till 85 grader och höll sig där. Jag stresstestade med gratisprogrammet Prime95.
Den här idletemperaturen borde vara mer exakt då den förra var direkt efter stresstestet vilket var ganska dumt.
https://gyazo.com/e75925b0b50f7059293602fed61224cf

EDIT: Jag resettade och la CPUn på sin stocksettings, alltså 3,7Ghz och stresstestade. Peekade på 65* även fast fläktarna på radiatorn var på 100% och pump på performance.

Permalänk
Medlem

@raymmondd:
Prime 95 är extremt krävande i vissa av testerna och jag tycker inte dina temperaturer verkar direkt onormala vid stresstest. Läs på lite kring Prime 95 och de olika tester programmet innehåller. Låter som din kylare gör ett bra jobb.

Att du däremot ligger på omkring 40 grader i "idle" låter lite högt, kommer du verkligen inte lägre om du låter datorn stå på en längre stund utan belastning?

Men som sagt, jag har inte full koll på vilka temperaturer som är "normalt" för I7 8700K ...

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

@Mountain Man:
Just nu ligger datorn på 32-36 grader idle så lite lägre går det iaf. Men ska ta isär hela datorn idag och städa den samt byta thermal paste, hoppas det gör någon skillnad

Permalänk
Medlem

@raymmondd:
Om du har varmt i rummet är 32-36 grader helt OK ... med ett "aktivt" Windows ligger ju trorts allt en hel del processer och arbetar i bakgrunden. Men ... lycka till!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raymmondd:

@Aeries: Aldrig delidatt förut osäker på om jag vågar nu. Köpte ny thermal paste och tryckluft för att ta isär och städa hela datorn samt lägga ny pasta på processorn. Hoppas att detta ska hjälpa. Om inte får jag väl kanske fundera på deliding

Kanske inget man borde göra själv om man inte är bekväm med det. Jag hade lite problem med min senaste cpu. Men efter deliding så gick det betydligt bättre. Nya silicon som används mellan kortet och "the shell" har gjort så att det har blivit alltför tät. Det var just det som var felet med den jag har. Men det kanske inte samma med din helt enkelt.