Plötslig fläktdöd - hur sannolikt i en 3a?

Permalänk
Avstängd

Plötslig fläktdöd - hur sannolikt i en 3a?

Tjo! Har insett att det är dags att införskaffa sig en fläkt till lyan där det är 25,5 grader på skuggsidan(!) - sjukt irriterande. Men jag har ju läst om "plötslig fläktdöd" på Wikipedia så hypokondrikern inom mig är rädd att placera en stor fläkt i mina rum i rädsla att allt syre skall hamna på koncentrerat ställe så man kvävs ihjäl?

Dessutom undrar jag vilket ansvar hyresvärdar har angående rumstemperaturer. Jag separerar min skuggsida och solsida i lägenheten med två dörrar och det är detr som gör att det kan vara 30+ grader i vardagsrummet (solsidan) och "bara" 25,5 grader på skuggsidan (sovrummet bland annat). Dock var det 23 grader för en vecka sedan på skuggsidan och nu är det värre. T_T

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du menar denna sidan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A4ktd%C3%B6den
Står ju klart och tydligt att det är en myt och vandringssägen.

Luften är en blandning av gaser som håller sig blandad hur mycket en fläkt som står i ett hörn vispar runt den.
Denna myt är lika dumt som att pumpen i ett vattenkylningssystem skulle orsaka så att det bara är vattnet som cirkulerar runt medans antialg/färgämnen/andra tillsatser samlas i reservaren.
Det går liksom inte.

Värsta som kan hända är att fläkten börjar brinna på grund av elektriskt fel, men om du är rädd för det så se till att du har en jordfelsbrytare, brandsläckare och en fungerande brandvarnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Har insett att det är dags att införskaffa sig en fläkt till lyan där det är 25,5 grader på skuggsidan(!) - sjukt irriterande. Men jag har ju läst om "plötslig fläktdöd" på Wikipedia så hypokondrikern inom mig är rädd att placera en stor fläkt i mina rum i rädsla att allt syre skall hamna på koncentrerat ställe så man kvävs ihjäl?

Dessutom undrar jag vilket ansvar hyresvärdar har angående rumstemperaturer. Jag separerar min skuggsida och solsida i lägenheten med två dörrar och det är detr som gör att det kan vara 30+ grader i vardagsrummet (solsidan) och "bara" 25,5 grader på skuggsidan (sovrummet bland annat). Dock var det 23 grader för en vecka sedan på skuggsidan och nu är det värre. T_T

Läste du wikipediaartikeln?

Citat:

Fläktdöden är en vandringssägen som uppstått i Sydkorea på 1920-talet, och därifrån spridits till andra länder i Östasien. Myten är att elektriska fläktar som lämnas påslagna hela natten i stängda rum kan orsaka plötslig död hos dem som sover i rummet, genom kvävning, förgiftning eller hypotermi. Denna skräck omfattar även luftkonditionering och bilfläktar. Fläktar som tillverkats eller säljs i Sydkorea har tidsinställd avstängning, som köparna uppmanas använda när de går och lägger sig med fläkten på.

Så... Nej.

Edit: något sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du kan köra på med fläkt som resten av Sverige. Undrar hur fan det skulle gå till

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Hur menar du i teorin att det skulle gå till?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

lol de var de dummaste jag hört Snacka om påtänd teori.

Och dina temperaturer är alldeles för låga för någon hyresvärd har skyldighet att göra någon åtgärd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Och dina temperaturer är alldeles för låga för någon hyresvärd har skyldighet att göra någon åtgärd.

30 grader inomhus ska du inte TS behöva stå ut med. Enligt Hem och Hyra så kan man klaga om inomhustemperaturen överstiger 26 grader under en varaktig period, eller överstiger 28 grader.

Länk till artikel: https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-hog-temperatur-far-du-accep...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

30 grader inomhus ska du inte TS behöva stå ut med. Enligt Hem och Hyra så kan man klaga om inomhustemperaturen överstiger 26 grader under en varaktig period, eller överstiger 28 grader.

Länk till artikel: https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-hog-temperatur-far-du-accep...

Exakt solskyddsfilm tycker jag att jag borde vara berättigad. Mina fönster på solsidan utgör hela 5*1,70m = 8,5 kvadratmeter (2 fönster som sammanlagt är är 1,70m höga och 3 meter breda) och två i köket som tillsammans blir 2 meter breda och 1,70 meter höga.

Dock så är det en väg utanför mitt boende på högsta våningen som kanske kmr att bländas(?) då av solskyddsfilmens reflekterade ljus. Förra sommaren var det 30 grader varmt inne på solsidan hela tiden och det var innan jag hade investerat i mörkbeläggningsgardiner i köket och vardagsrummet som är båda på solsidan av lägenheten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

lol de var de dummaste jag hört Snacka om påtänd teori.

Ja typ som plötslig nörd död! internet har legat ner i en halv timma, då börjar nördarna ramla av pinnen.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kan säga att jag själv gått vidare med detta, och det finns inget de gjorde fast min inne temperatur låg på ca 30-32c flera dagar förra sommaren.

Och då detta med ett kommunalt ägt hyresbolag som är det absolut största här.

Då var en extrem värmebölja förra sommaren var det ursäkt som gavs.

Faktum är ju att extremt många lägenheter blir över 28c när högsommarvärmen slår till.
Speciellt mindre lägenheter.

Vet flera som tagit upp detta i hyreslägenheter i andra orter också utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan säga att jag själv gått vidare med detta, och det finns inget de gjorde fast min inne temperatur låg på ca 30-32c flera dagar förra sommaren.

Faktum är ju att extremt många lägenheter blir över 28c när högsommarvärmen slår till.

Vet flera som tagit upp detta i hyreslägenheter i andra orter också utan framgång.

Hur kan värme vara en ursäkt för att det är för varmt i lägenheten? Det är ju precis det som är problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inget problem att ordna kylning men tänk på att kostnaden kommer på hyran.

Permalänk
Avstängd

.. du klagar över 25 grader. Kör på med fläkten på max, min går alltid nu på sommaren eftersom jag inte har någon AC. Bor i en betongetta på 40 kvm, just nu är det hela 29 grader här inne

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur kan värme vara en ursäkt för att det är för varmt i lägenheten? Det är ju precis det som är problemet

Blir antagligen jäkligt dyrt att åtgärda när det säkert på sin höjd är några veckor om året som det blir så varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Blir antagligen jäkligt dyrt att åtgärda när det säkert på sin höjd är några veckor om året som det blir så varmt.

Ja, då är det så. Lägg på det på hyran så får hyresgästen själv bestämma om det är värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja, det finns nog gränser vad man kan kräva som hyresgäst om det råder speciella förhållanden som en värmebölja. De kan ju inte direkt installera AC i alla lägenheter bara för det är för varmt några dagar. Får ofta 30-33C inomhus i min lägenhet högst upp i ett sjuvåningshus (4 fönster mot sydväst). Det är bara att bita ihop, sätta på sig en blöt t-shirt och sätta sig framför fläkten. Nu ska det ju i alla fall bli svalare igen om några dagar.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

En annan sitter normalt med mellan 35-40 inomhus under sommaren. Fläkten har jag till hundarna då de har det jobbigare än en annan när det är varmt.
Haft det så de senaste tio åren iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, då är det så. Lägg på det på hyran så får hyresgästen själv bestämma om det är värt det.

Fast nja, hyr man en bostad så får man nog faktiskt räkna med att inte kunna styra sånt själv då det trots allt är någon annan som äger bostaden. Bättre då att försöka skaffa sig ett eget boende så får man själv i större utsträckning bestämma hur man vill göra.