SweClockers drop!

Söker tips om backup-program, avancerade krav

Permalänk
Medlem

Söker tips om backup-program, avancerade krav

Söker tips på backup-program för säkerhetskopiering. Jag använder en molnlagringstjänst, så det enda jag behöver är ett program som kan ansluta via FTPS, Säker Webdav eller API-stöd för molntjänsten och skriva till/läsa från tjänsten direkt.

• Programmet måste kunna spara datan krypterad på fjärrwebbplatsen, och gärna avkryptera automatiskt vid återställning.

• Programmet måste kunna spara datan med scramblade namn på alla filer och mappar, typ base64 eller snarlikt.

• Programmet måste kunna ansluta via antingen FTPS, Webdav eller API-stöd (för molntjänsten vars namn jag inte vill uppge )

• Programmet måste kunna utföra synkroniserad backup, dvs bara backa upp förändrade omständigheter.

• Fördel är om programmet vid användning kan visa mappar/filer osv för användaren avscramblade, för lättare användning.

• Stort plus om programmet finns för fler plattformat än bara Windows.

Jag känner till två program som kan göra detta, men jag söker fler alternativ.

Tackar för tips

Permalänk
Skrivet av Dooley:

Söker tips på backup-program för säkerhetskopiering. Jag använder en molnlagringstjänst, så det enda jag behöver är ett program som kan ansluta via FTPS, Säker Webdav eller API-stöd för molntjänsten och skriva till/läsa från tjänsten direkt.

• Programmet måste kunna spara datan krypterad på fjärrwebbplatsen, och gärna avkryptera automatiskt vid återställning.

• Programmet måste kunna spara datan med scramblade namn på alla filer och mappar, typ base64 eller snarlikt.

• Programmet måste kunna ansluta via antingen FTPS, Webdav eller API-stöd (för molntjänsten vars namn jag inte vill uppge )

• Programmet måste kunna utföra synkroniserad backup, dvs bara backa upp förändrade omständigheter.

• Fördel är om programmet vid användning kan visa mappar/filer osv för användaren avscramblade, för lättare användning.

• Stort plus om programmet finns för fler plattformat än bara Windows.

Jag känner till två program som kan göra detta, men jag söker fler alternativ.

Tackar för tips

Punkt 1 borde automatiskt lösa punkt 2 och 5 åt dig, med mindre än att du av någon anledning krypterar varje fil individuellt, vilket låter extremt opraktiskt.

Jag har inte hunnit testa programmet själv, men har varit sugen på att ta en titt på Restic (https://restic.net) för mitt hemmalabb när jag har några timmar över.

Annars skulle möjligen Veeam (eller deras gratisagenter för Windows och Linux, om budgeten är begränsad) kunna vara ett alternativ? Jag är lite osäker på hur deras cloud-stöd ser ut, men om det är aktuellt att lagra en kopia lokalt också (vilket det bör vara, av hastighetsskäl), så kan du ju använda rclone för att skicka upp backuperna till din cloudtjänst efter att de skrivits klart.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att https://github.com/gilbertchen/duplicacy klarar det mesta du vill, ta ett span.
Har kört det sen det kom och är mkt nöjd.