Får endast ut 100 mbit från min router (borde få 250 mbit)

Permalänk
Hedersmedlem

Får endast ut 100 mbit från min router (borde få 250 mbit)

Hej,

Jag fick nyligen fiber installerat i mitt hus (en villa, som är ansluten till stadsnätet).
Jag valde som ISP Bahnhofoch 250/100 i hastighet.

När jag kopplat in allt och dragit en nätverkskabel till min router, som är av modell Netgear nighthawk r8000 så får jag endast ut ca 100 Mbit med bredbandskollen. (Jag har också Google WiFi hemma, men har för felsökningens skull kopplat ur denna).
För att kontrollera att det inte var Bahnhof som inte levererade så provade jag dra nätverkskabeln direkt från nätverksuttaget där fibern går in, och fick då ut 250 Mbit...

Egna teorier, so far...:

• Det verkar som att routern "stryper" min hastighet till 100 Mbit? Tilläggas ska att jag resetat den!

• Fel på nätverkskabeln? (Jag har dragit 25 meter nätverkskabel (Cat6). Jag har inte skarvat något själv.)

Jag skulle behöva lite input från mer kunniga personer här.
All hjälp uppskattas!

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

När du testar med kabel direkt till datorn så är det samma kabel som du har kopplad till wan porten på routern?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hej,

Jag fick nyligen fiber installerat i mitt hus (en villa, som är ansluten till stadsnätet).

När jag kopplat in allt och dragit en nätverkskabel till min router, som är av modell Netgear nighthawk r8000 så får jag endast ut ca 100 Mbit med bredbandskollen. (Jag har också Google WiFi hemma, men har för felsökningens skull kopplat ur denna).
För att kontrollera att det inte var Bahnhof som inte levererade så provade jag dra nätverkskabeln direkt från nätverksuttaget där fibern går in, och fick då ut 250 Mbit...

Egna teorier, so far...:

• Det verkar som att routern "stryper" min hastighet till 100 Mbit? Tilläggas ska att jag resetat den!

• Fel på nätverkskabeln? (Jag har dragit 25 meter nätverkskabel (Cat6). Jag har inte skarvat något själv.)

All hjälp uppskattas!

Routern skall klara 1Gbit utan några speciella inställningar så länge den inte är trasig.

Är kabeln felkopplad eller trasig kommer enheterna gå över och använda hälften av signalerna vilket gör att 100Mbit blir gränsen. Detta tror jag är orsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Hittade detta, så 250Mbit ska den klara av.

Test Description NETGEAR R8000 WAN - LAN 806.4 Mbps LAN - WAN 782.1 Mbps Total Simultaneous 1391.8 Mbps Maximum Simultaneous Connections 34, 083 Firmware Version 1.0.0.90

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/324...

Så kabeln är en het kandidat.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Najk:

Hej,

Egna teorier, so far...:

All hjälp uppskattas!

Vilken länkhastighet visar portarna (både i router och dator) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bael:

När du testar med kabel direkt till datorn så är det samma kabel som du har kopplad till wan porten på routern?

Ja, det var det. Men när jag senare igår kväll gjorde samma test med samma kabel fick jag bara ut ca 100 igen...

Skrivet av Tobi the Dobi:

Routern skall klara 1Gbit utan några speciella inställningar så länge den inte är trasig.

Är kabeln felkopplad eller trasig kommer enheterna gå över och använda hälften av signalerna vilket gör att 100Mbit blir gränsen. Detta tror jag är orsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker detta också. Ska prova med annan kabel.

Skrivet av Bael:

Hittade detta, så 250Mbit ska den klara av.

Test Description NETGEAR R8000 WAN - LAN 806.4 Mbps LAN - WAN 782.1 Mbps Total Simultaneous 1391.8 Mbps Maximum Simultaneous Connections 34, 083 Firmware Version 1.0.0.90

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/324...

Så kabeln är en het kandidat.

Yes, ska kika på detta

Skrivet av mrqaffe:

Vilken länkhastighet visar portarna (både i router och dator) ?

Kollar och återkommer!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, uppdatering. Bytte kabel, och då fungerade det bättre. Fick direkt 250 Mbit trådat och trådlöst enormt mycket snabbare.
Skönt att det var en enkel lösning. Stort tack för hjälpen. SweClockers användare leverar, som vanligt.

Visa signatur