Permalänk

RC-bil komponenter

Hej, ska som gymnasiearbete bygga en RC-bil i skala 1:25. Jag funderar främst på vad för elektronik komponenter man ska välja. Ska ju helst inte kosta allt för mycket eftersom man får stå för det själv men ska ju duga att köra med. Är alltså bara elektroniken jag söker. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Motor, fartreglage, servo, batteri samt mottagare (och radio). Allt kan köpas på exempelvis hobbyking.com.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att gå med i rc grupper på facebook för där finns många som sitter på gamla grejer från när dom uppgraderat som man kan köpa billigt.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk

@EnJoker: Yes tackar, hur vet man att motor och fartreglage passar tillsammans och hur är det med Brushed vs Brusheless motorer? försökt hittat men inte hittat nåt konkret ur användarsynpunkt.

Permalänk

@Mac83: Yes absolut, ska fixas direkt. tack tack

Permalänk
Medlem

Söker du efter skalan på bilar du ska bygga på nätet och kollar reservdelslistorna till dom bilarna så får du en ganska bra uppfattning av vad för motorer och sånt som används till den storleken.
Jag såg på hobbyking att dom även hade uppgraderingskit från borstat till borstlöst på sina bilar så det kan du också kika på om det är intressant.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffeman15:

hur är det med Brushed vs Brusheless motorer? försökt hittat men inte hittat nåt konkret ur användarsynpunkt.

Brushed motorer har kolborst som roterar inuti och slits ut efter ett antal timmar. Brushless är då alltså borstlösa, är lite dyrare men kan hålla nästan hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffeman15:

@EnJoker: Yes tackar, hur vet man att motor och fartreglage passar tillsammans och hur är det med Brushed vs Brusheless motorer? försökt hittat men inte hittat nåt konkret ur användarsynpunkt.

Borstlöst är att föredra då de har högre prestanda, är effektivare och håller längre, helt enkelt bättre. Det negativa är att de är dyrare och kräver dyrare fartreglage.

Fartreglagen brukar specca vilka motorer som passar. Men i stort så behöver man välja en som passar motortypen borstad/borstlöst samt hur stark motor (eller snarare ström) den ska klara. Så välj motor sen fartreglage & batteri som passar i princip.

Eftersom detta var ett skolarbete borde du klura ut hur det fungerar själv och redovisa detta i arbetet.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Borstlöst är att föredra då de har högre prestanda, är effektivare och håller längre, helt enkelt bättre. Det negativa är att de är dyrare och kräver dyrare fartreglage.

Fartreglagen brukar specca vilka motorer som passar. Men i stort så behöver man välja en som passar motortypen borstad/borstlöst samt hur stark motor (eller snarare ström) den ska klara. Så välj motor sen fartreglage & batteri som passar i princip.

Eftersom detta var ett skolarbete borde du klura ut hur det fungerar själv och redovisa detta i arbetet.

Tack så mycket. Har kikat lite nu och tror jag hittat lite bra kombos. Bara å testa🏎

Skickades från m.sweclockers.com