Permalänk
Medlem

EdgeRouter X - får bara 100 Mbit/s

Hej,

jag har en nykonfigurerad EdgeRouter X som jag bara har en maskin ansluten till eth1 på.
Datorn rapporterar att den bara ansluter i 100 Mbit/s till nätverket. Vad har jag gjort för fel?
Ansluter jag samma dator med samma kabel till en switch så får jag Gbit-status istället.

Konfigurationen på EdgeRoutern är enkel, har bara kört wizard på basic configuration.
eth0 är wan, brandvägg är på med standardinställningar och eth1-4 är intryckta i switch0.
DHCP är konfigurerat och tre port forwards är inställda. Annars är det inget mer.

Tips nån?

Permalänk
Medlem

Trots att du använt samma kabel rekommenderar jag dig att testa med en ny. Varit med om liknande vid dåligt kablage, ibland har jag dessutom pluggat in&ur samma kabel i samma switch och länken har ändrats mellan 100&1000 beroende på väder och hur månen står mot solen..

Vad jag vet kan man inte ändra länk på edgerouter, så du har inte konfigurerat fel där åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Trots att du använt samma kabel rekommenderar jag dig att testa med en ny. Varit med om liknande vid dåligt kablage, ibland har jag dessutom pluggat in&ur samma kabel i samma switch och länken har ändrats mellan 100&1000 beroende på väder och hur månen står mot solen..

Vad jag vet kan man inte ändra länk på edgerouter, så du har inte konfigurerat fel där åtminstone.

Som @sleepyoh är inne på, testa med en annan kabel. Min EdgeRouter 6P är sjukt kinkig med hur mina kablar sitter för att slå över till Gbps.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Trots att du använt samma kabel rekommenderar jag dig att testa med en ny. Varit med om liknande vid dåligt kablage, ibland har jag dessutom pluggat in&ur samma kabel i samma switch och länken har ändrats mellan 100&1000 beroende på väder och hur månen står mot solen..

Vad jag vet kan man inte ändra länk på edgerouter, så du har inte konfigurerat fel där åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zyberzero:

Som @sleepyoh är inne på, testa med en annan kabel. Min EdgeRouter 6P är sjukt kinkig med hur mina kablar sitter för att slå över till Gbps.

Ni hade rätt, när jag bytte kabel till en fjärde så blev det Gbit istället. Skönt att det löste sig så smidigt.
Angående att ställa om portarna så kan man tvinga ner portarna till 10 eller 100 Mbit full eller halv duplex, men mina står på auto, vilket även är default.

Tack för assistansen!