Permalänk

i7700K med ny CPU kylare startar ej!

Hej!

Köpte precis en i7700K samt en ny CPU kylare till den.

Efter bytet så drar datorn igång men ingen bild på skärmen.

Moderkort: Z170 Pro Gaming med senaste bios för att klara i7700k.

Vet absolut inte vad som är fel, har felsökt och gjort allt möjligt känns det som.

Clearat CMOS, tagit ut batteriet från moderkortet, tagit bort cpu kylaren och monterat dit cpun ännu en gång.
Provade till och med att byta tillbaka till min förra CPU men ingenting händer.

Alla fläktar går ju igång samt all LED på moderkortet men ingen bild som sagt.

Någon som har en susning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Funkar det inte längre med den gamla CPUn? Kanske kolla socketen i så fall så du inte böjt någon pin där?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 2700x @ 4,2 GHz | Mobo: ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic | RAM: G.Skill SniperX 16Gb 3400 MHz CL16 | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 Black Edition | CPU-kylning: Fractal Design Celsius S36 | PSU: EVGA Supernova G3 850W 80+ Gold | Skärm: ASUS ROG Strix XG32V 32" 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Zehort:

Funkar det inte längre med den gamla CPUn? Kanske kolla socketen i så fall så du inte böjt någon pin där?

Har. kollat allt och det ser bra ut. Inga pins böjda.
Edit: Nej, det funkar inte med min förra CPU heller. i5 6600k.

Permalänk
Medlem

Testat både integrerad grafik och GPU? Dubbelkolla vid monitorn...

Permalänk
Skrivet av pacc:

Testat både integrerad grafik och GPU? Dubbelkolla vid monitorn...

Ja! Ingenting funkar.

Permalänk
Medlem

Hmm känns ju som moderkort om inte ens den gamla fungerar. Testat annan skärm/kabel för att vara på säker på att det inte är något där som strular?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 2700x @ 4,2 GHz | Mobo: ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic | RAM: G.Skill SniperX 16Gb 3400 MHz CL16 | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 Black Edition | CPU-kylning: Fractal Design Celsius S36 | PSU: EVGA Supernova G3 850W 80+ Gold | Skärm: ASUS ROG Strix XG32V 32" 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Kanske kom åt EPS-kontakten vid bytet, kolla att alla kontakter sitter i som de ska. Fungerade datorn med nya BIOS innan CPU-bytet?

Permalänk
Medlem

@hypergrizzly64: Den startar och allt verkar vara som vanligt men ingen bild??

Har du kopplat skärmen rätt?? Dubbelkolla.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Zehort:

Hmm känns ju som moderkort om inte ens den gamla fungerar. Testat annan skärm/kabel för att vara på säker på att det inte är något där som strular?

Jag håller med, känns som det är moderkortet. Ja, jag har testat det.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Kanske kom åt EPS-kontakten vid bytet, kolla att alla kontakter sitter i som de ska. Fungerade datorn med nya BIOS innan CPU-bytet?

Har kollat verkligen allt. Ja, det funkade.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Slimmie: Den startar och allt verkar vara som vanligt men ingen bild??

Har du kopplat skärmen rätt?? Dubbelkolla.

Precis. Alla fläktar och alla LEDs funkar. Ja, såklart jag har kopplat den rätt. In i grafikkortets displayport.

Permalänk
Avstängd

När jag byggde min dator så minns jag att det var samma fel. Har för mig att utgången till skärmen inte gick via GPU:n som standard , kolla BIOS så du har rätt där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Eftersom du clearat CMOS så gå in och kolla att allt är satt som det ska i BIOS. Kolla PCI-Express för GPU'n att det är satt rätt. Kan ändras när man flashar BIOS.

EDIT: 20 sekunder för sent;)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

När jag byggde min dator så minns jag att det var samma fel. Har för mig att utgången till skärmen inte gick via GPU:n som standard , kolla BIOS så du har rätt där.

Skrivet av DatorMuppen:

Eftersom du clearat CMOS så gå in och kolla att allt är satt som det ska i BIOS. Kolla PCI-Express att det är satt rätt. Kan ändras när man flashar BIOS.

EDIT: 20 sekunder för sent;)

Som skrivet så får jag ingen bild alls. Skärmen går i viloläge. Så har inte en aning om hur jag ska komma åt BIOS.

Permalänk
Avstängd

Överspänt? Du har inte spänt åt kylaren för hårt och spräckt något på moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

Testa och byt till det interna grafiken och se om du kan få bild.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av 7NM:

Överspänt? Du har inte spänt åt kylaren för hårt och spräckt något på moderkortet?

Inte vad jag hörde eller kan se. Men det tror jag inte.

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Testa och byt till det interna grafiken och se om du kan få bild.

Det funkar inte heller. Är det CPUn som är felaktig?

Permalänk
Medlem

Kan vara, men du fick ju ingen bild med den gamla heller så.....kan vara moderkortet.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd

Testa även att ha i ett RAM bara, eller flytta om minnena, brukar fungera.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Det funkar inte heller. Är det CPUn som är felaktig?

Får du ingen bild med någon av CPUerna i detta läget så skulle jag gissa på att det är något som spökar med moderkortet och att se böjda pins kan ibland vara lite krångligt, så att plocka ut moderkortet kan ibland hjälpa då man kan ser från flera vinklar.

Så plocka ut moderkortet och inspektera din sockel ordentligt för att se att någon pin inte är böjd.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Har du ett annat grafikkort som du kan testa med för att utesluta det?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av 7NM:

Testa även att ha i ett RAM bara, eller flytta om minnena, brukar fungera.

Har testat redan. Fungerar ej ändå.

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Har du ett annat grafikkort som du kan testa med för att utesluta det?

Tyvärr inte. Men det borde funka eftersom det funkade perfekt innan CPU byte.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla om verkligen inga pins är böjda, verkar som det är moderkortet eller CPU'n då. Eftersom ingen av CPU'erna fungerar så lutar det moderkortet.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Dubbelkolla om verkligen inga pins är böjda, verkar som det är moderkortet eller CPU'n då.

Har dubbelkollat. Hade till och med en vän här hos mig som kollade och det såg bra ut.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr så har jag slut på ideer....sista att testa är ett nytt moderkort men det har du väl inte?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypergrizzly64:

Som skrivet så får jag ingen bild alls. Skärmen går i viloläge. Så har inte en aning om hur jag ska komma åt BIOS.

Testa sätt skärmen i moderkortets port då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Sitter det två strömsladdar i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon13728:

Sitter det två strömsladdar i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis och dom sitter i.