Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Görsugen på nya HP Reverb, men kommer min dator palla det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Görsugen på nya HP Reverb, men kommer min dator palla det?

Tja!

Har länge varit sugen på att maximera min upplevelse i en simulator som heter DCS (digital combat simulator). Har länge funderat på vr men jag vet inte riktigt om min dator hade hängt med i den svängen. Jag sitter just nu på en i5 4690K & ett GTX980.
Jag kan leva med att ställa ner upplösningen på headsetet för att kunna få en någorlunda fullständig upplevelse. Men jag har inte hittat något svar på om man kan ställa ner upplösningen på detta headsetet.

Inom ett år eller så har jag planer på att uppgradera min dator till en i9 samt ett 2080ti men jag är väldigt sugen på vr just nu.

Jag körde genom SteamVR Performance test och det indikerade på att min dator var mer än kapabel till att driva VR. Men jag är rädd för att det testet inte är så fullständigt som man önskar.

Eftersom prisskillnaden mellan Rift S och HP Reverb är relativt försumbar så är det headsetet jag har tänkt köra.

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010

Underskatta inte upplösningens betydelse. Att bara flyga runt kommer funka fint men om du vill utöva nån form av combat som innefattar, hud eller sikte vill du ha vettig skärpa (jag har iof. bara testat på War Thunder).

[ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150] [Intel Core i7-4770K]
[ASUS GTX 1080 STRIX DC3 OC] [Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Fonus:

Underskatta inte upplösningens betydelse. Att bara flyga runt kommer funka fint men om du vill utöva nån form av combat som innefattar, hud eller sikte vill du ha vettig skärpa (jag har iof. bara testat på War Thunder).

Absolut. Oavsett vad så kommer jag behöva använda zoomen rätt så flitigt oberoende av vilken upplösning jag kör. Det största bekymret är att jag måste använda musen för att titta runt istället för att använda huvudet som många gör. Med TrackIr eller liknande. Så just den delen kommer nog inte vara något problem.

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Apr 2004

För att ha någon nytta av zoom tror jag du behöver köra med supersampling/pixeldensity. Det kosrar rätt mycket processorkraft.
Jag har kört Rift i tre år,DCS och bilspel. Aldrig zoomat( men kört supersampling/pixeldensity rätt hlgt för att skärpa bilden.
Med Reverb som har 3.6 gånger högre upplösning slipper du köra supersampling/pixeldensity.

Antagligen blir det något kärvt för din setup, grannen har en AMD 8350+ GTX970 + Oculus Rift och det krävs ganska låga settings i DCS för den hårdvaran.

Har du överklockat processorn?
DCS klarar inte av att splittra beräkningarna på fmera kärnor utan det är i huvudsak en enda kärna på processorn som gör ”allt”(faktiskt allt utom ljudet).
Kan du få upp din i5 till minst 4.5Ghz, helst högre så är det ingen dramatisk skillnad mit en i9.
Jag har just uppgraderat från i7 3770K@4.7GHz och GTX1080 till i9 9900KS@5.1GHz+RTX2080ti.
Det blev såklart skillnad men på processorsidan gjorde nog inte uppgraderingen mer än de 8% mer klockfrekvens som det innebar.

Jag tror givet att man hellre vill ha den högre upplösningen som reverb innebär för att spela DCS.
Kan du leva med minsta inställningarna och kanske begränsat flyt i spelandet tills du uppgraderat grafikkortet så är det nog rätt val. Har dock inte koll på vad Hp säger om minsta hårdvara för reverben.

[Edit]Fick min reverb idag, kopplat in och testat lite. Inte flyter det direkt jättebra trots i9 9900KS@5.1 och överklockat RTX2080ti.
I detta fall är det faktiskt 2080ti som är bottleneckad, och inte CPU. Ligger ofta på 75-90FPS men det flyter inte sådär fint som med Oculus Rift. Har kvar en del inställningstrix, men börjar nog tro att det kommer flyta dåligt med ett GTX980

Efter att ha enablat motsvarande ASW så fungerar det fantastiskt bra. ( thuds VR-hjälp )

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Vad menar ni med att zooma? Låter som något slags nytt knark? Har varit ifrån flygsimulatorgenren för länge kanske

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Asus Strix GTX 2080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Apr 2004

Kör man tex Track IR, och vill fintitta på ett instrument eller titta ut och se något långt bort kan man zooma i dcs, dvs datorbilden zoomar in åt de håll du tittar och du ser längre eler skarpare på det du tittar på. Man kan binda en knapp på HOTAS så att det gpr smidigt att zooma in/ut. Jag har egentligen ingen erfarenhet eftersom jag knappt använt track ir.

För VR som generellt är lägre upplöst i förhållande till field of view är instrument mindre skarpa.
Normalt är det bara böja sig framåt för att se. Jag har aldrig zoomat med VR under de drygt tre år jag kört VR.
Man har även ngt sämre bild för att tex upptäcka andra flygplan på håll, där kanske zoom kan göra ngt men man tappar ju samidigt omvärdsuppfattning så jag tycker inte det känns rikigt att passa in i VR. Det går förstås att göra om man vill. Dock måste bilden(enligt det jag läst) vara supersamplad till högre upplösning än VR-brillorna för att det ska fungera och supersampling tar ganska mycket datakraft vilket TS har begränsat med..