Permalänk
Medlem

Dator runt 30 000 för gaming

Tänkte köpa en ny dator att spela för, i nuvarande läge så spelar jag på ett i7-7700k, nvidia 1080ti 11gb, 16gb ddr4.
Denna dator hade jag tänkt använda som streamingdator, och köpa den nya för 30k att spela på.

Vad rekommenderar ni för delar?

Extra: Tror ni min nuvarande dator kan streama 1080, den kommer vara dedikerad till att streama via ett capture card.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13250325

Kylaren kan du byta ut mot du än är ute efter ( valde nzxt för den fanns i lager )
Lika är 32GB minne overkill så där finns också alternativ.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Din gamla dator ska klara att streama ut 1080p utan problem.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Kanske lite Overkill den och för guds skull köp inte en 9900k nu när 10900k snart släpps.

Alternativt

Sen kan du trixa till de med och få se billigare. Och btw så släpper Nvidia sina nya gpuer q2 så avvakta om du kan

Och du kan även köra luftkylt om du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: Vet man ungefär när 10900k släpps? Och vad priset kommer vara? Kommer det vara stor skillnad mellan 9900k

Permalänk
Medlem

@sifri: Har förövrigt alltid kört intel före AMD, vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@sifri: Har förövrigt alltid kört intel före AMD, vad rekommenderas?

Spelar du CS:GO ?

Kör då isf Intel.

Speciellt när i9-9900k kan overclock till över 5ghz på en single core, vilket CS:GO älskar.

Ska du multitaska så är det såklart AMD men verkar som folk överdriver med multitask-obsession.... Hela Sweclockers skriker efter AMD, har aldrig varit med om något liknande sen AMD Athlon-eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@sifri: Har förövrigt alltid kört intel före AMD, vad rekommenderas?

Har själv närmast alltid kört intel, men skulle aldrig köpa det idag, dels ger det inte någon jätte fördel i spel, största fördelen är väl om du ska spela i typ 720p, Amd dig fler kärnor att leka med vilket är trevlig om man har saker i bakgrunden

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Har själv närmast alltid kört intel, men skulle aldrig köpa det idag, dels ger det inte någon jätte fördel i spel, största fördelen är väl om du ska spela i typ 720p, Amd dig fler kärnor att leka med vilket är trevlig om man har saker i bakgrunden

I denna generation ryzen är AMD nästan likvärdig Intel som sagt beror på vad man ska göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@sifri: Vet man ungefär när 10900k släpps? Och vad priset kommer vara? Kommer det vara stor skillnad mellan 9900k

https://www.google.com/amp/s/www.techradar.com/amp/news/intel...

Allt beror på vad du vill göra. När du frågar AMD eller Intel samt vilka spel

Gällande när och till vilket pris tror jag de måste hålla sina priser nere om de ska ha en chans mot ryzen. När vet ej men tror q1/q2 i år men det är som sagt bara en gissning

Btw jämförelse 3950x och i9 9900k och kör du i över 1080p blir det mer gpu som är viktigt.

https://youtu.be/qjBWlZ0aJWQ

Ska du streama är också AMD bättre med fler kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Spelar du CS:GO ?

Kör då isf Intel.

Speciellt när i9-9900k kan overclock till över 5ghz på en single core, vilket CS:GO älskar.

Ska du multitaska så är det såklart AMD men verkar som folk överdriver med multitask-obsession.... Hela Sweclockers skriker efter AMD, har aldrig varit med om något liknande sen AMD Athlon-eran.

Stämmer inte alls för CS. AMD presterar lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Fortnite som är hetaste spelet däremot..

Här är citat från Tom's Hardware (internationella versionen av Sweclockers) som också gjorde tester:

Det fanns en tid för längesen där AMD var faktiskt betydligt billigare än Intel och därmed också betydligt mer prisvärd / attraktiv / best bangs for the bucks men nu är de fan betydligt dyrare och fortfarande blir slagna på vissa fps-spel (ironiskt nog) !

Helt oacceptabelt att folk ens accepterar det här skyhöga priset! Hade varit en helt annan femma om det hade varit mycket billigare men så är verkligen INTE fallet!

Det kallas för blind fanboy.

Jag var också en av de som köpte Athlon när det kom ut men då under den tiden lönade sig faktiskt för plånboken att gå över till AMD men nu är det bara kaos. Priserna ökar hela tiden på AMD medan Intel är faktiskt most bang for the bucks just nu, aka underdog. Vad tiderna har förändrats.

Permalänk
Medlem

@Asterion: Fast för 500 spänn mer får du en processor som är likvärdig i spel men som har 50% fler kärnor/trådar? Är väl ändå ganska bra bang for buck?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 2700x @ 4,2 GHz | Mobo: ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic | RAM: G.Skill SniperX 16Gb 3400 MHz CL16 | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 Black Edition | CPU-kylning: Fractal Design Celsius S36 | PSU: EVGA Supernova G3 850W 80+ Gold | Skärm: ASUS ROG Strix XG32V 32" 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zehort:

@Asterion: Fast för 500 spänn mer får du en processor som är likvärdig i spel men som har 50% fler kärnor/trådar? Är väl ändå ganska bra bang for buck?

Likvärdig i spel?

För de pengarna borde AMD klå Intel i SAMTLIGA spel och inte som både Techspot och Tom's Hardware visade att Intel fortfarande ligger före i många.

Sen så har flera kärnor betydligt mindre betydelse i vardagliga sysslor än vad många får det att se ut som, speciellt när man redan kommit upp över 8 cores. I så fall vill jag hellre få ut så mycket fps i mina spel som möjligt för det är ju trots allt det man köper en gaming dator för. Fokus.

Antingen det eller så får AMD börja att sänka ner sina priser till lämpliga nivåer precis som deras koncept på gamla dagar. Det är inte konstigt de höjer priset på sina CPUs konstant när folk faktiskt blint accepterar det som om det vore vara en norm.

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Vem tusan kör i den upplösningen med den hårdvaran. Det testet är totalt oväsentligt. Kan inte ens fatta om dom lägger upp det. Den som spelar på 720 idag är lätt räknade.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Likvärdig i spel?

För de pengarna borde AMD klå Intel i SAMTLIGA spel och inte som både Techspot och Tom's Hardware visade att Intel fortfarande ligger före i många.

Sen så har flera kärnor betydligt mindre betydelse i vardagliga sysslor än vad många får det att se ut som, speciellt när man redan kommit upp över 8 cores. I så fall vill jag hellre få ut så mycket fps i mina spel som möjligt för det är ju trots allt det man köper en gaming dator för. Fokus.

Antingen det eller så får AMD börja att sänka ner sina priser till lämpliga nivåer precis som deras koncept på gamla dagar. Det är inte konstigt de höjer priset på sina CPUs konstant när folk faktiskt blint accepterar det som om det vore vara en norm.

Finns konstigt nog folk som gör annat än att spela och slösurfa.
Och prestandan med många kärnor är väsentligt högre i ryzen 3900x jämfört med 9900k.

Men visst, gör man inget annat än att spela är intel ett bra alternativ.

Till TS:
Om du vill ha maximal spelprestanda, kör på intel.
Nu vill du streama, så det kanske är mer lämpligt med en AMD för att få bättre prestanda för streaming och videoredigering.
Om det är värt några fps kan bara du svara på.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Tror jag kommer köra på intel eftersom jag kommer streama via en annan dator, men får se. Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vem tusan kör i den upplösningen med den hårdvaran. Det testet är totalt oväsentligt. Kan inte ens fatta om dom lägger upp det. Den som spelar på 720 idag är lätt räknade.

Spelar knappt nån roll. Prestandan är väldigt lik även i 1080p vilket var de högsta de testade CS i.
3950x är en grym cpu. Idag betalar vi ~9000kr för en 16c/32t cpu, för tre år sen kostade en 10c/20t cpu 17 000kr så utvecklingen har gått otroligt fort framåt. Mycket roligt att se!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@MaxieTheHatter: Tror jag kommer köra på intel eftersom jag kommer streama via en annan dator, men får se. Tack för svaret

En sak du ska tänka på är att om du köper 9900k / ks så finns det ingen uppgradering för dig. Så om du om nått år vill ha fler kärnor så är det plattformsbyte som gäller. Dvs ingen framtidssäkring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@speedrebirth hur kommer det sig? Är det ett eget moderkort, eller varför kan man inte bara byta till ett annat?
Ursäkta är okunnig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@speedrebirth hur kommer det sig? Är det ett eget moderkort, eller varför kan man inte bara byta till ett annat?
Ursäkta är okunnig

Skickades från m.sweclockers.com

Plattformen kommer ersättas av socket 1200 nu när de nya processorerna kommer

Permalänk
Viking
Skrivet av alexks:

@MaxieTheHatter: Tror jag kommer köra på intel eftersom jag kommer streama via en annan dator, men får se. Tack för svaret

I vilken upplösning spelar du i? Det är ju egentligen det som spelar roll. Jag antar att du spelar i 1440p eller 4k, och då är det ju slutsnackat, då är det Ryzen som gäller. Och om du spelar i 1080p bör du prioritera skärm eller alternativt Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Du som redan har 1080ti borde nog tänka efter varför du vill köpa nytt. Det kortet du redan har är fortfarande lika snabbt i spel som det näst värsta kortet på marknaden, du kommer betala galet mycket pengar för kanske 20-35% mer prestanda (beror på upplösning och spel). Så klart individuellt vad man vill lägga pengar på men halva fin budget går till liten förbättring om du inte specifikt kräver första generationens raytracing (som garanterat kommer vara bättre på 3000 serien, andra generationen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu går jag lite emot raka siffror här som vi ser på prestandaindex osv... Men jag måste få nämna att AMD har en teknik som gör att det blir jätte smooth i spelen och jag tycker detta borde ta till hänsyn. En 9900ks ger inte en "smoothare" upplevelse förutom cp spelen som far cry.

nu låter jag lite som en amatör men detta är min upplevelse efter att ha provat diverse intel/amd processorer de senaste halvåret. FPS är inte det enda som ger upplevelsen

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@medbor: Det handlar om att jag behöver en ny dator att spela på, pga jag vill streama med dual-pc. Så istället för att köpa en "budget" dator och streama via, så väljer att jag streama på min nuvarande dator, och köpa en ny monster-dator att spela på.

Permalänk
Medlem

@alexks: Alla har vi olika ekonomiska muskler,

Det jag inte förstår är hur man i en värld där man skall streama på en dator och spela på en annan.

Köper 2000-serien för 12000kr när man sitter på topmodellen i 1000-serien, och 3000-serien kommer ut om 3-4 månader.

Jag skulle bränt pengarna på en dator i 10-15 000 kr klassen, sparat pengar till nästa generation (köpt ett billigare till streaming datorn)

Sedan skulle jag lagt pengarna på RIKTIGT bra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@medbor: Det handlar om att jag behöver en ny dator att spela på, pga jag vill streama med dual-pc. Så istället för att köpa en "budget" dator och streama via, så väljer att jag streama på min nuvarande dator, och köpa en ny monster-dator att spela på.

Kör så det ryker! Jag menade bara att ett 1080ti fortfarande står sig väldigt väl mot de nya korten.

Behöver du två separata datorer kvarstår ju dock möjlighet att köpa ett 5500X eller liknande (integrerat till och med?) till den burken som inte ska spelas på.

Du får gärna använda dina pengar att köpa mer såklart, försöker bara rikta in på bästa möjliga utdelning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kör så det ryker! Jag menade bara att ett 1080ti fortfarande står sig väldigt väl mot de nya korten.

Behöver du två separata datorer kvarstår ju dock möjlighet att köpa ett 5500X eller liknande (integrerat till och med?) till den burken som inte ska spelas på.

Du får gärna använda dina pengar att köpa mer såklart, försöker bara rikta in på bästa möjliga utdelning

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det uppskattas, därför jag gjorde tråden. Så du menar jag borde köpa en billigare dator att streama på och spela på min nuvarande dator?

Men bara känns mer framtidssäkert att köpa en grym pc än att köra budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av typat:

@alexks: Alla har vi olika ekonomiska muskler,

Det jag inte förstår är hur man i en värld där man skall streama på en dator och spela på en annan.

Köper 2000-serien för 12000kr när man sitter på topmodellen i 1000-serien, och 3000-serien kommer ut om 3-4 månader.

Jag skulle bränt pengarna på en dator i 10-15 000 kr klassen, sparat pengar till nästa generation (köpt ett billigare till streaming datorn)

Sedan skulle jag lagt pengarna på RIKTIGT bra skärm.

Så köpa en budget stream PC? Som ändå klarar 1080 sen uppgradera min nuvarande dator när det behövs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den nya datorn du köper kommer räcka lika länge som tills du tröttnar på dess prestanda, jag själv har Haswell (intels 4000 serie) och stör mig inte nämnvärt ännu på dålig prestanda.

Om 5 år kommer det skilja ganska lite mellan 1080ti och 2080ti, samma mängd minne, rtx skiljer men troligen kommer inte räcka till med första gen...

Det som håller din dator tillbaka idag är din CPU, byt till en modern 8+ core så kan du spela och streama på samma dator utan större problem.

Då kan du dessutom passa på med en ny skärm eller annat som höjer upplevelsen ännu mer än några fps...

Skickades från m.sweclockers.com