Permalänk
Medlem

htpc-köp

nu är det så att jag ska köpa en htpc till en kompis till min mor's kompis

eftersom jag inte är van vid moderkort mindre än min Asus A7S333 (full storlek) så vill jag bara ha lite tips / synpunkter, jag undrar passar dessa delar ihop? :

G-Alantic GA610IPL MiniITX-case Pearl 150W 849
VIA EPIA-M mini-ITX C3-Nehemiah 1000MHz+Fläkt (17x17cm) 1699
Teac 32x CD-ROM Slimline black bulk IDE 779
Standard 256Mb DDR PC2100/DDR266 184pin 266MHz cas2.5 299
Seagate Barracuda 7200.7 ST340014A 40Gb 7200rpm UDMA100 662
(hårddisken är bara prelemenär)

(ihopsammlat på Datorbutiken.se) frågan är också om man ska beställa därifrån eller inte, sen skulle en slim DVD-spelare va bra, och sen har jag för mig att jag läste om att man ev. måste ha en slimline2normal converter kontakt, finns den isf på datorbutiken.se ?

vore stabilt med snabba svar (jag vet att det kanske e lite felpostat, men det är en kompabilitets-problem, eftersom jag e osäker) en annan bra fråga är ju om man måste ha slimline till den case:en, nbätagget är ju fakt5iskt på 150W

edit : missade två ord som ändrade hela innebörden
edit2 : jag skulle äga i stava-fel VM

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

den är ju inte lika snygg som det chassit jag har valt

edit : tittade på pundit, och såg att den va snygg, tänkte på terminator, den e EJ fräsh

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk

Skippa cd-rom och sätt in en slot-in pioneer DVD.

Permalänk
Medlem

skulle vara ballt att bygga på en sån här: http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501005381...

eller, hemma i tv,hyllan skulle detta chassi passa bättre:
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

den är ju skitsnygg!!!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

en punditlåda med tillbehör verkar trots alla alternativ ovan som det bästa i prestanda/pengar avseende. Får jag säga det själv har den tilltalande design.

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

eran, jo jag har kommit fram till att en pundit med "minimum" (typ celeron 2ghz) med allt som behövs för att gå igång blir billigare än itx, och är inte mycket större
---
edit :
samt att uppgradering av processor och minne/hdd aldrig e dumt, med en epia är du ju fast med prollen

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt det chassi o moderkort du ska beställa, vill bara påpeka några små saker.

G-alantic chassit tar vanliga 5.25" cd/dvd enheter, så en slimline behövs inte. Nätaggsfläkten och cpu fläkten tillsammans låter imo för mycke. Sen om man vill sätta i ett pci kort så behöver man en speciell pci-raiser som e gjord av chassitillverkaren, jag har inte hittat någon i sverige som säljer dom men datorbutiken skulle se efter om dom hade möjlighet att ta in sånna. En pci raiser följer alltså inte med.

Sen ang epia systemet, efter att 1ghz varianten kom så har det mesta trillat på plats, men observera att om du tänker köra mpeg-4 (ex. divx) baserade filmer som e uppdelade på 2+ cd så har den oftast grova problem och filmen hackar rejält. mpeg-2, mp3 osv funkar däremot klockrent.

Sen är det ju inte allt för dyrt att köpa ett nytt epia moderkort när som släpper fetare varianter.

Visa signatur

Athlon XP2200+ - 1024mb DDR ram - ASUS V8460Ultra/Deluxe GeForce4 Ti4600

Permalänk
Medlem

jag köpte ett Barebone ifrån MSI iallafall, hermes modellen i svart, såg helt OK ut hemma hos mig.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g[][]fy

Sen ang epia systemet, efter att 1ghz varianten kom så har det mesta trillat på plats, men observera att om du tänker köra mpeg-4 (ex. divx) baserade filmer som e uppdelade på 2+ cd så har den oftast grova problem och filmen hackar rejält. mpeg-2, mp3 osv funkar däremot klockrent.

Sen är det ju inte allt för dyrt att köpa ett nytt epia moderkort när som släpper fetare varianter.

Menar du att med 1 ghz varianten av epia så laggar divx film?

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g[][]fy

Sen ang epia systemet, efter att 1ghz varianten kom så har det mesta trillat på plats, men observera att om du tänker köra mpeg-4 (ex. divx) baserade filmer som e uppdelade på 2+ cd så har den oftast grova problem och filmen hackar rejält. mpeg-2, mp3 osv funkar däremot klockrent.

Sen är det ju inte allt för dyrt att köpa ett nytt epia moderkort när som släpper fetare varianter.

har lite svårt att tro på det eftersom jag vet att det går att spela divx på 800 Mhz versionen, gäller bara att man har ramminne så det räcker. 128 är för klent, om man t.ex. har 512 mb så ska det gå på en 800 Mhz, tror till och med det gäller utan M betäckningen.

då borde ju 1000 Mhz:aren klara det!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g[][]fy
Jag har köpt det chassi o moderkort du ska beställa, vill bara påpeka några små saker.

G-alantic chassit tar vanliga 5.25" cd/dvd enheter, så en slimline behövs inte. Nätaggsfläkten och cpu fläkten tillsammans låter imo för mycke. Sen om man vill sätta i ett pci kort så behöver man en speciell pci-raiser som e gjord av chassitillverkaren, jag har inte hittat någon i sverige som säljer dom men datorbutiken skulle se efter om dom hade möjlighet att ta in sånna. En pci raiser följer alltså inte med.

Sen ang epia systemet, efter att 1ghz varianten kom så har det mesta trillat på plats, men observera att om du tänker köra mpeg-4 (ex. divx) baserade filmer som e uppdelade på 2+ cd så har den oftast grova problem och filmen hackar rejält. mpeg-2, mp3 osv funkar däremot klockrent.

Sen är det ju inte allt för dyrt att köpa ett nytt epia moderkort när som släpper fetare varianter.

http://www.mini-itx.com/reviews/nehemiah/?page=12#s25

enligt det här testet så gick det alldeles utmärkt att spela DivX på såväl 1 Ghz M10000 och M10000 Nehemiah, den klarar även DivX4 med A3d ljud gallant (även XviD). menar du någon M9000 variant på 1 Ghz eller någon C3 aktig variant.

PS. själv har jag aldrig testat något ITX kort. men jag tror nog att åtminstone M10000 korten ska klara det mesta.

Permalänk
Medlem

nej nej ... läs vad jag skrev
divx filmer uppdelade på 2+ cd skivor... dvs filmlånga divx filer över 700mb.
testet testar bara en normal stor film som ligger kring 700mb.
finns ju självklart filmer som är så långa att dom inte får plats på 1 cd skiva med samma kbps som en kortare, men en 1,5 tim lång film på 2 cdskivor har ju högre kbps än samma film på 1cd.
hoppas jag gjort mig tydlig nog...

Visa signatur

Athlon XP2200+ - 1024mb DDR ram - ASUS V8460Ultra/Deluxe GeForce4 Ti4600

Permalänk
Medlem

knäckt xbox, med stööre hd och xbmp

/Daniel

Permalänk

nu ska man till och bli idiotförklarad å...

först en liten förklaring till den dumma frågan som följer.
Jag har varit utan internet i ca. 1 år och därför fattar jag iiiingenting av vad som händer i den här världen längre..

nu till frågan... HTPC? Vad är det?
typ en pytteliten dator som står under TV'n och spelar film/musik hela dagarna?

Permalänk
Medlem

home theater personal computer

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Pål W