Permalänk

penny.se bredband

hej, jag är intresserad av att byta till penny bredband då det går via coax som comhem har och även via comhems nät, men man vill ju vara lite säker på att det är stabilt osv, så tänkte jag slänger ut här ifall någon har beställt och fått hem grejer samt hunnit testa det något?

Permalänk
Medlem

Är inte penny ett nytt varumärke bara ägt av tele2, samma som äger comhem idag? Skulle tippa på att de kör på exakt samma nät och hårdvara. Bara annat namn. Därav borde kvaliteten vara samma.

Permalänk

@dlq84: jo så är det ju, men man vill ju vara lite på säkra sidan innan man gör ett byte bara

Permalänk

"Därför surfar du på Sveriges bästa mobilnät från Tele2 och Com Hems prisbelönta bredband. Vi blandar det bästa från två världar helt enkelt."

Då dom sitter och använder Com Hems nät och Com Hem har sina egna CMTSer så skulle jag tippa på att största skillnaden är vem som står som din operatör på pappret, du hade antagligen kommit till samma callcenter om dom hade haft telefon support som bara får säga Hej och välkommen till Penny hur kan jag hjälpa dig istället för Hej och välkommen till Com Hem hur kan jag hjälpa dig. Precis så det funkar på Tele2 och ComHem numera, Mobilsupporten är samma på Com Hem och Tele2.

Med detta sagt så får du ju med Penny ett modem istället för en modem/router combo som jag hade uppskattat om dom introducerat till oss Com Hem kunder faktiskt, frågan är ju vilka hastigheter detta modem är speccad för, det är ett F@st 3893 modem, vilken kan tyda på en nerbantad version av C2 och C3 som heter 3890V2 och 3890V3.

Permalänk
Medlem

Största faran är väl att de kanske prioriterar Tele2/ComHem före Penny om det blir trångt på ledningarna.
Annars är det positivt att slippa en massa extra krafs som router, IP telefon och IPTV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Penny har ingen telefonsupport. Du förväntas i första hand sköta det mesta själv via någon app. Behöver du komma i kontakt med någon så är det någon chatt de hänvisar till.

Permalänk
Medlem

Penny ser billig ut

Permalänk

Just so you know.

It was utterly perplexing to find out that the modem that came with the Penny Broadband is only LAN (Local Area Network) enabled!

Users who want WiFi will have to use their existing WLAN (Wireless Local Area Network) router or purchase one.

Sure, there's an offer (on the Penny Website) to purchase a router at a discounted price on Webhallen.com but there are only two options to choose from!

I mean, come on!? It is 2020 and the least Penny could do would be to make it conspicuous during the initial broadband purchase that the accompanying modem will be only LAN enabled.

Sorry, it is not in Swedish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airroseice:

It was utterly perplexing to find out that the modem that came with the Penny Broadband is only LAN (Local Area Network) enabled!

You'd need another router for wifi, as Penny writes "Komplettera med din egna router för WiFi" in the information. Only a problem if Penny is your first ISP, as you can re-use an old router.

Permalänk
Medlem

Tjabba!

Hittade denna tråd när jag kikade efter folks erfarenheter osv med Penny/ComHem.

Vi har ComHem coax och har haft ComHem som leverantör ett bra tag tills dess att jag såg att Penny kom till. Velade länge och väl om man skulle byta eller inte, i och med att man vart tvungen att skaffa egen router.

Men sen kom dagen, efter att ComHem haft ”lite” problem med sitt nät. Jag skojar inte när jag säger att vi hade 3-5 driftavbrott (mellan 1-12 timmar) per vecka i kanske 1-2 månader. Modern som man är så ringer man inte in till ComHem för att behöva stå i kö utan man skickar in ett mejl till dem och ber dem återkoppla när felet är avhjälpt. SPOILER: fick väldigt sällan återkoppling.

Sen fick man reda på att det skulle ske en prishöjning så fick det vara nog. Sade upp abonnemanget så fort bindningstiden vart slut, köpte en router och beställde 100/10 från penny för 119kr i 6 mån. och därefter 249kr per månad.

Haft en driftstörning som inte gick att avhjälpa med omstart av utrustningen. Så helt klart har ComHem problem med sina grejer.

Har märkt ibland att hastigheten höjts till 200/10 av någon anledning. Plus i kanten

Allt som allt så är jag nöjd. Kommer man inte ifrån ComHems coax så kan jag rekommendera Penny för att inte behöva betala mycket pengar för ett nät som är minst sagt svajigt.

Tack för mig!

Permalänk
Skrivet av Jioker:

Tjabba!

Hittade denna tråd när jag kikade efter folks erfarenheter osv med Penny/ComHem.

Vi har ComHem coax och har haft ComHem som leverantör ett bra tag tills dess att jag såg att Penny kom till. Velade länge och väl om man skulle byta eller inte, i och med att man vart tvungen att skaffa egen router.

Men sen kom dagen, efter att ComHem haft ”lite” problem med sitt nät. Jag skojar inte när jag säger att vi hade 3-5 driftavbrott (mellan 1-12 timmar) per vecka i kanske 1-2 månader. Modern som man är så ringer man inte in till ComHem för att behöva stå i kö utan man skickar in ett mejl till dem och ber dem återkoppla när felet är avhjälpt. SPOILER: fick väldigt sällan återkoppling.

Sen fick man reda på att det skulle ske en prishöjning så fick det vara nog. Sade upp abonnemanget så fort bindningstiden vart slut, köpte en router och beställde 100/10 från penny för 119kr i 6 mån. och därefter 249kr per månad.

Haft en driftstörning som inte gick att avhjälpa med omstart av utrustningen. Så helt klart har ComHem problem med sina grejer.

Har märkt ibland att hastigheten höjts till 200/10 av någon anledning. Plus i kanten

Allt som allt så är jag nöjd. Kommer man inte ifrån ComHems coax så kan jag rekommendera Penny för att inte behöva betala mycket pengar för ett nät som är minst sagt svajigt.

Tack för mig!

Jag övervägde med att byta men då fick jag en deal av uppsägnings avdelningen på 250kr månaden för 300/10 dock bindning i 1 år men ska ändå bo kvar så kände att det var värt det, dock tror jag ju att penny ägs antar jag och körs på samma nät osv som ComHem så borde ju inte vara någon skillnad för dig med avbrott tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahouse132:

Jag övervägde med att byta men då fick jag en deal av uppsägnings avdelningen på 250kr månaden för 300/10 dock bindning i 1 år men ska ändå bo kvar så kände att det var värt det, dock tror jag ju att penny ägs antar jag och körs på samma nät osv som ComHem så borde ju inte vara någon skillnad för dig med avbrott tänker jag

Exakt lika.. Enda skillnaden är att man inte har telefon support, i regel inte får någon tekniker hem vid fel, och en router utan wifi.

Samma nät samma funktion med nedbandad kundtjänst och router. Samma kabel samma huvudcentral samma företag.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahouse132:

Jag övervägde med att byta men då fick jag en deal av uppsägnings avdelningen på 250kr månaden för 300/10 dock bindning i 1 år men ska ändå bo kvar så kände att det var värt det, dock tror jag ju att penny ägs antar jag och körs på samma nät osv som ComHem så borde ju inte vara någon skillnad för dig med avbrott tänker jag

Det vart precis min tanken. Men, som du säger, samma nät men för ett bättre pris så jag tog min chans. Tror det hade en hel del att göra med deras medskickade router för sen dess har jag inte haft några problem som inte gått att åtgärda med hjälp av en omstart av utrustningen.

ComHem gav mig ett liknande erbjudande men efter det bemötande jag haft av deras support så kände jag att det fick vara nog.

Hoppas du slipper strul med nätet, man vill ju bara att det ska funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Exakt lika.. Enda skillnaden är att man inte har telefon support, i regel inte får någon tekniker hem vid fel, och en router utan wifi.

Samma nät samma funktion med nedbandad kundtjänst och router. Samma kabel samma huvudcentral samma företag.

Precis, de har gjort det väldigt enkelt för sig när det gäller support biten. Men i och med att jag inte haft något fel (än) som jag kunnat avhjälpa med en omstart av utrustningen så är det svårt att vara missnöjd.

När min ComHem router strulade fick jag aldrig ut någon tekniker eller återkoppling ens, så det vart väl mer en protestaktion

Permalänk

Ursäkta att jag går off-topic, men jag har penny 100/10 i en riktigt liten lägenhet. Jag köpte en av de billigaste routrarna jag kunde hitta:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-n12e-tr%C3%A5dl...

Jag har riktigt dålig trådlös uppkoppling som hackar både vid spel och videostreaming. Enligt datorn är internetåtkomsten utmärkt men det fungerar bara inte bra. Samma problem får jag när jag streamar från apple-tvn i samma rum som routern.

Är routern för dålig för att klara flera enheter uppkopplade samtidigt, eller ligger problemet hos penny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishyfajita:

Ursäkta att jag går off-topic, men jag har penny 100/10 i en riktigt liten lägenhet. Jag köpte en av de billigaste routrarna jag kunde hitta:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-n12e-tr%C3%A5dl...

Jag har riktigt dålig trådlös uppkoppling som hackar både vid spel och videostreaming. Enligt datorn är internetåtkomsten utmärkt men det fungerar bara inte bra. Samma problem får jag när jag streamar från apple-tvn i samma rum som routern.

Är routern för dålig för att klara flera enheter uppkopplade samtidigt, eller ligger problemet hos penny?

Inte speciellt bra router, men med 802.11N borde du kunna streama i lägre kvalite... 10-20mbit.. Vad säger bredbandskollen på mobil / datorn när du kör trådlöst?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara värt att kolla upp är om det går att få Publik IP-adress med ISP:n, det är ju många som gått över till CG-NAT, och en del verkar vara väldigt ovilliga att ge ut publika IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishyfajita:

Ursäkta att jag går off-topic, men jag har penny 100/10 i en riktigt liten lägenhet. Jag köpte en av de billigaste routrarna jag kunde hitta:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-n12e-tr%C3%A5dl...

Jag har riktigt dålig trådlös uppkoppling som hackar både vid spel och videostreaming. Enligt datorn är internetåtkomsten utmärkt men det fungerar bara inte bra. Samma problem får jag när jag streamar från apple-tvn i samma rum som routern.

Är routern för dålig för att klara flera enheter uppkopplade samtidigt, eller ligger problemet hos penny?

Börja med att koppla in t.ex. datorn eller Apple TV:n med en nätverkskabel, så kan du utesluta att det beror på den trådlösa uppkopplingen. Fungerar det bra med nätverkskabel så beror det förmodligen på att det finns många andra trådlösa routrar och enheter i närheten som slåss om att få kommunicera (även om de inte är uppkopplade till just ditt nätverk så är chansen för kollision stor). Jag hade valt en router med stöd för kommunikation via 5 GHz-nätet, denna ser t.ex. ut att ha fått relativt bra omdömen på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5250884.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishyfajita:

Ursäkta att jag går off-topic, men jag har penny 100/10 i en riktigt liten lägenhet. Jag köpte en av de billigaste routrarna jag kunde hitta:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-n12e-tr%C3%A5dl...

Jag har riktigt dålig trådlös uppkoppling som hackar både vid spel och videostreaming. Enligt datorn är internetåtkomsten utmärkt men det fungerar bara inte bra. Samma problem får jag när jag streamar från apple-tvn i samma rum som routern.

Är routern för dålig för att klara flera enheter uppkopplade samtidigt, eller ligger problemet hos penny?

Penny har ingenting med trådlösa prestandan att göra, koppla med kabel till routern och mät vad du får för hastighet.

Men det är verkligen ingen prestandarouter, portarna är 100 Mbit, så siffran 300mbit är bara en teoretisk siffra du kan då mellan två wifi enheter. I praktiken kommer den siffran vara mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishyfajita:

Ursäkta att jag går off-topic, men jag har penny 100/10 i en riktigt liten lägenhet. Jag köpte en av de billigaste routrarna jag kunde hitta:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-n12e-tr%C3%A5dl...

Jag har riktigt dålig trådlös uppkoppling som hackar både vid spel och videostreaming. Enligt datorn är internetåtkomsten utmärkt men det fungerar bara inte bra. Samma problem får jag när jag streamar från apple-tvn i samma rum som routern.

Är routern för dålig för att klara flera enheter uppkopplade samtidigt, eller ligger problemet hos penny?

Som ovan skrev så är det inte omöjligt att det kan vara "fullt" på 2,4 GHz-bandet beroende på hur du bor.

När jag flyttade till min första lägenhet började jag på 2,4 GHz och det var i princip omöjligt att göra något. De flesta trådlösa enheterna fick ut 1-5 Mb/s. Bytte sedan till 5 GHz och fick ut full hastighet (detta var då 100 Mb/s).

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Inte speciellt bra router, men med 802.11N borde du kunna streama i lägre kvalite... 10-20mbit.. Vad säger bredbandskollen på mobil / datorn när du kör trådlöst?

Skrivet av ToJa92:

Börja med att koppla in t.ex. datorn eller Apple TV:n med en nätverkskabel, så kan du utesluta att det beror på den trådlösa uppkopplingen. Fungerar det bra med nätverkskabel så beror det förmodligen på att det finns många andra trådlösa routrar och enheter i närheten som slåss om att få kommunicera (även om de inte är uppkopplade till just ditt nätverk så är chansen för kollision stor). Jag hade valt en router med stöd för kommunikation via 5 GHz-nätet, denna ser t.ex. ut att ha fått relativt bra omdömen på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5250884.

Skrivet av Chibariku:

Penny har ingenting med trådlösa prestandan att göra, koppla med kabel till routern och mät vad du får för hastighet.

Men det är verkligen ingen prestandarouter, portarna är 100 Mbit, så siffran 300mbit är bara en teoretisk siffra du kan då mellan två wifi enheter. I praktiken kommer den siffran vara mycket lägre.

Skrivet av Forsgren:

Som ovan skrev så är det inte omöjligt att det kan vara "fullt" på 2,4 GHz-bandet beroende på hur du bor.

När jag flyttade till min första lägenhet började jag på 2,4 GHz och det var i princip omöjligt att göra något. De flesta trådlösa enheterna fick ut 1-5 Mb/s. Bytte sedan till 5 GHz och fick ut full hastighet (detta var då 100 Mb/s).

Tack alla! Med tanke på att det ibland fungerar hur bra som helst men ofta tappar hastighet låter det som kruxet sitter vid routern. Det är sällan värt att vara dumsnål. Jag får kika på lösningar, och troligtvis en ny router! På bredbanskollen får jag 11,7 Mbit ned och 11,2 Mbit upp, nästan oavsett var jag är i lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishyfajita:

Tack alla! Med tanke på att det ibland fungerar hur bra som helst men ofta tappar hastighet låter det som kruxet sitter vid routern. Det är sällan värt att vara dumsnål. Jag får kika på lösningar, och troligtvis en ny router! På bredbanskollen får jag 11,7 Mbit ned och 11,2 Mbit upp, nästan oavsett var jag är i lägenheten

Testa först att koppla in en kabel utan router mellan om du har möjlighet för att köra ett hastighetstest. Är det bra hastighet då så har du i princip fastställt att det är routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Precis, de har gjort det väldigt enkelt för sig när det gäller support biten. Men i och med att jag inte haft något fel (än) som jag kunnat avhjälpa med en omstart av utrustningen så är det svårt att vara missnöjd.

När min ComHem router strulade fick jag aldrig ut någon tekniker eller återkoppling ens, så det vart väl mer en protestaktion

Är du fortfarande nöjd med Penny? Står i valet o kvalet med att beställa Comhem med inbyggd router eller penny + fixa egen bra router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusu:

Är du fortfarande nöjd med Penny? Står i valet o kvalet med att beställa Comhem med inbyggd router eller penny + fixa egen bra router.

Still going strong som de säger. Kan inget annat än att rekommendera Penny för tillfället. Och för den anledningen att man får välja router självt så är det ett självklart val. När vi bytte från ComHems router så löste sig en hel del andra problem också.

Så kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Still going strong som de säger. Kan inget annat än att rekommendera Penny för tillfället. Och för den anledningen att man får välja router självt så är det ett självklart val. När vi bytte från ComHems router så löste sig en hel del andra problem också.

Så kör på!

Toppen! Du har inte något snabbtips på router också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusu:

Toppen! Du har inte något snabbtips på router också?

Har alltid rekommenderat TP-Links Archer C9 AC 1900 och det vart även den jag köpte när Kjell reade ut den för 990 kr. Verkar dock som att den ska gå i graven nu Troligen släpper de en ny inom kort men med WiFi 6 standarden (802.11 ax?).

Men den routern har jag rekommenderat sen jag själv jobbade på Kjell och den verkar ha gått hem hos alla jag sålde den till alla dagar i veckan Har dessvärre ingen annan router att rekommendera, men det finns där nog andra trådar på forumet som har koll på det.

Tack!