Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Varför i hela helvete har man inte kontroll av körkunskaperna när körkortet ska förnyas? Det är verkligen över mitt förstånd att man bara antar att folk fortfarande vet hur man kör bil när det var ungefär 700 år sedan man fick lappen.

Jag fick rädda en tant med rollator från att bli överkörd igår när en gubbjävel i nån mikroskopisk skitbil skulle backa ut från en parkering utan att se sig för öht.

Gubbfan fick sig en rejäl avhyvling ska ni veta, helvete vad arg jag var. Det var inte skymd sikt nånstans, och hade han vridit huvudet ens halvvägs hade han sett tanten i god tid.

Håller med dig helt och hållet.
Borde absolut vara en ny mindre test när körkort förnyas och absolut när föraren dessutom börjar komma upp i ålder.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Det låter väldigt mycket som "jamen alla andra då?!"
Jag har inte sagt att jag själv ska vara undantagen förnyad körkortskontroll bara för jag är under 40. Regler ändras till och från, och alla som har körkort vid det tillfället förväntas veta om det, men inga kontroller görs.

Oavsett hur bilen är ut ska du ha koll på omgivningen. Om bilens design är så fruktansvärt dålig att du inte kan se bakåt kanske du behöver en extern observatör, eller montera backkamera. Det är ditt ansvar som bilförare att kontrollera omgivningen.

Vad gäller mitt specifika exempel observerade jag situationen hela vägen från att gubben satte sig i bilen. Tanten som gick bakom var ingen fartdemon direkt, så hade han ens tittat runt sig innan han satte sig hade han förstått vad som fanns runt omkring. Men noll kontroll. Därav förnyad körkortskontroll, hade han betett sig så under uppsikt av en provare hade han inte fått godkänt.

Tänk sen att min mamma som är drygt 70 år och kör sin bil ca 130 mil per år kan imorgon åka iväg och köpa sig en Ducati sporthoj med största motorn och sticka iväg på slingriga småvägar eller på en motorväg i 230 km/h. Nu kommer detta aldrig att hända ska tilläggas men hennes körkort och många andras ger henne den rättigheten.

Samma sak för mig som tagit körkort innan -96 (tror jag det är) kan hoppa in i en dubbeldäckare till buss bara den är reggad som husbil och sticka ut på vägarna. Skulle inte heller vara helt säkert tycker jag, men jag får om jag vill.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tänk sen att min mamma som är drygt 70 år och kör sin bil ca 130 mil per år kan imorgon åka iväg och köpa sig en Ducati sporthoj med största motorn och sticka iväg på slingriga småvägar eller på en motorväg i 230 km/h. Nu kommer detta aldrig att hända ska tilläggas men hennes körkort och många andras ger henne den rättigheten.

Samma sak för mig som tagit körkort innan -96 (tror jag det är) kan hoppa in i en dubbeldäckare till buss bara den är reggad som husbil och sticka ut på vägarna. Skulle inte heller vara helt säkert tycker jag, men jag får om jag vill.

Enklast är att bara låta barnfamiljer, hantverkare och yrkesförare köra bil. Övriga kan åka kollektivt, gå eller använda lådcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Enklast är att bara låta barnfamiljer, hantverkare och yrkesförare köra bil. Övriga kan åka kollektivt, gå eller använda lådcykel.

För hantverkare är ju sådana änglar i trafiken...

White van man

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snody:

Enklast är att bara låta barnfamiljer, hantverkare och yrkesförare köra bil. Övriga kan åka kollektivt, gå eller använda lådcykel.

Smidigt, tänk vad lugnt det hade blivit på vägarna😀

Tyvärr är det väl inte riktigt möjligt då alla inte bor i en stad med bra kommunikationer och möjlighet att klara sig på gång eller lådcykel. 😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Säkert nån som redan skrivit om detta, men jag hatar verkligen folk som är i vägen.
Antingen kör dom alldeles för sakta och stannar upp all trafik, eller så går dom i bredd på trottoaren och tror dom är dom enda i hela världen.
Eller när dom stannar upp precis innanför entrén i affären, som att ingen annan ska in.
Jo jag vet, det är bara att ursäkta sig förbi. Men varför ska jag göra det, kan inte alla lära sig att visa hänsyn till andra?

Sist nu, så hade jag ett par framför mig som segade sig fram till entrén i butiken, väl inne så stannade dom precis innanför dörrarna utan att ha nån som helst koll. Jag tröttnade och "råkade" stöta in i dom. Bad såklart om ursäkt och knallade vidare.
Där fick dom!!

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

För hantverkare är ju sådana änglar i trafiken...

White van man

Hehe, hade ingen aning om att det fanns en benämning för det. Här i byn där jag bor är det enligt min erfarenhet just hantverkare som kommer upp i alldeles för hög fart bakom en och ligger en meter bakom bilen på våra 30-vägar.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att köpa bil begagnat på blocket idag på grund av att folk som borde omyndigförklarats för länge sen tecknar leasingavtal som de inte klarar av att betala. Inte nog med att de lever över sina tillgångar... Dessutom får för sig att bilköpare skulle vara intresserade av att ta över deras sketna begagnade leasingavtal?! Väljer man att filtrera bort "privatleasing" så dyker dessa ändå upp. Det är nämligen så att dessa individer som är så impulsiva och allmänt inkompetenta, heller inte vet vad de ska fylla i för uppgifter innan de postar annonser på blocket.
Det var ett stort misstag att vi på 70 talet stängde mentalsjukhusen och släppte ut dessa människor i samhället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Säkert nån som redan skrivit om detta, men jag hatar verkligen folk som är i vägen.
Antingen kör dom alldeles för sakta och stannar upp all trafik, eller så går dom i bredd på trottoaren och tror dom är dom enda i hela världen.
Eller när dom stannar upp precis innanför entrén i affären, som att ingen annan ska in.
Jo jag vet, det är bara att ursäkta sig förbi. Men varför ska jag göra det, kan inte alla lära sig att visa hänsyn till andra?

Sist nu, så hade jag ett par framför mig som segade sig fram till entrén i butiken, väl inne så stannade dom precis innanför dörrarna utan att ha nån som helst koll. Jag tröttnade och "råkade" stöta in i dom. Bad såklart om ursäkt och knallade vidare.
Där fick dom!!

Just dom där små-stötarna i folk som står ivägen har varit lite småkrångliga att få till pga covid. Man vill ju inte direkt ha närkontakt med främlingar. Förra våren kunde man ju alltid göra en fejkhostning och folk flög åt sidan snabbare än blixten, men det funkar inte längre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är omöjligt att köpa bil begagnat på blocket idag på grund av att folk som borde omyndigförklarats för länge sen tecknar leasingavtal som de inte klarar av att betala. Inte nog med att de lever över sina tillgångar... Dessutom får för sig att bilköpare skulle vara intresserade av att ta över deras sketna begagnade leasingavtal?! Väljer man att filtrera bort "privatleasing" så dyker dessa ändå upp. Det är nämligen så att dessa individer som är så impulsiva och allmänt inkompetenta, heller inte vet vad de ska fylla i för uppgifter innan de postar annonser på blocket.
Det var ett stort misstag att vi på 70 talet stängde mentalsjukhusen och släppte ut dessa människor i samhället.

Blocket har jag givit upp helt då det är övertaget av prutare och andra mysko människor som absolut bör sitta på psyket.
Att folk leasar bilar de inte har råd med kan jag förstå, det kostar ju bara xxxx kr i månaden och det är ju inte så mycket. Problemet är när de även ska ha Netflix, mobilabonnemang, Storytel och alla andra månadserbjudanden som går att få. Många av dessa personer köper sen också en soffa, en TV, en cykel osv på avbetalning och plötsligt så är det inte fyra siffror i månadsbetalning längre utan helt plötsligt har det blivit fem.

Folk älskar att leva över sina tillgångar idag för det viktigaste av allt är att få lägga ut sina nya saker Facebook och visa hur lyckliga de är plus att skicka en vink till alla sina vänner att mitt liv är så underbart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Dessa satans jävla A-traktorer driver mig till vansinne. Hamnar man bakom en sådan fan på en enkelfilig väg med vajerräcke så är man körd. Även på vanliga mindre 50-90 vägar så är dom ett satans otyg. Förr fanns det kanske 10 epatraktorer i en normal kommun, nu är där 300 a-traktorer + 500 mopedbilar.

En mopedbil är inte lika jävlig. Dom pinnar oftast på i runt 50km/h så man behöver inte köra om upp till 50-väg. Snabbare vägar är inte heller så illa då dom är ganska små och lätta att komma förbi. Men A-traktorerna är vanliga jävla bilar med varningstriangel och max 30km/h.

Alla jävla elcyklar är också ett otyg. För snabba för att enkelt swisha om på upp till 40-väg men för långsamma för att ligga bakom. Och dom beter sig som ett motorfordon, dom ligger 1,5 meter ut i vägbanan.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Enklast är att bara låta barnfamiljer, hantverkare och yrkesförare köra bil. Övriga kan åka kollektivt, gå eller använda lådcykel.

Oh, alla som klagar på mopedbilarna, hur ser ni på att vägarna blir fulla med lådcycklar?
Cykelbanorna lär ju inte räcka för alla dessa så det kommer bli på vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Oh, alla som klagar på mopedbilarna, hur ser ni på att vägarna blir fulla med lådcycklar?
Cykelbanorna lär ju inte räcka för alla dessa så det kommer bli på vägarna.

Huh? Jag ser inte många lådcyklar. Var är detta ett fenomen? Sen är ju inte lådcyklar två meter breda direkt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Varje svensk stad, kommun & håla till samhälle har numera sitt egna rosengård med parallellsamhälle, skenande kriminalitet & utanförskap. Jag börjar nog bli gammal & riktig gubbe, men kan ärligt säga att jag saknar tiden när en skottlossning va något ovanligt.
Är även sjukt trött på att kriminella inte behöver betala tillbaka det deras brott kostat samhället.
Straffarbete tills kostnad för polis, rättegång, skadestånd, materiella skador, etc. betalts av borde va standard!

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Just dom där små-stötarna i folk som står ivägen har varit lite småkrångliga att få till pga covid. Man vill ju inte direkt ha närkontakt med främlingar. Förra våren kunde man ju alltid göra en fejkhostning och folk flög åt sidan snabbare än blixten, men det funkar inte längre

Äsch, då kanske dom lär sig! Folk har varit helt hopplösa när det kommer till att hålla avstånd i butikerna. I höstas var jag på Jula och stod i kassakön, då jag hade en snubbe som stod så nära bakom att jag typ kände hans andedräkt i nacken. Jag tog ett litet steg bakåt och trampade honom på foten. Han insåg sitt misstag

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Just dom där små-stötarna i folk som står ivägen har varit lite småkrångliga att få till pga covid. Man vill ju inte direkt ha närkontakt med främlingar. Förra våren kunde man ju alltid göra en fejkhostning och folk flög åt sidan snabbare än blixten, men det funkar inte längre

Äsch, då kanske dom lär sig! Folk har varit helt hopplösa när det kommer till att hålla avstånd i butikerna. I höstas var jag på Jula och stod i kassakön, då jag hade en snubbe som stod så nära bakom att jag typ kände hans andedräkt i nacken. Jag tog ett litet steg bakåt och trampade honom på foten. Han insåg sitt misstag

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Avstängd

Var är mina 10% rabattkuponger från ICA helt plötsligt?! Har inte fått några på drygt en månad nu. Brukar annars få minst en per månad...

Jag misstänker att ICA:s rikaste aktieägare blev extra giriga nu när det gick tungt för Coop pga. cyberintrånget?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Huh? Jag ser inte många lådcyklar. Var är detta ett fenomen? Sen är ju inte lådcyklar två meter breda direkt.

Nej, som tur är... men den jag kommenterade ville ha det så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Huh? Jag ser inte många lådcyklar. Var är detta ett fenomen? Sen är ju inte lådcyklar två meter breda direkt.

Det beror kanske på vart man bor. Här är de ganska vanliga, bra mycket vanligare än A-traktorer i alla fall.

Senast igår stod en sådan här och blockerade min port:

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror kanske på vart man bor. Här är de ganska vanliga, bra mycket vanligare än A-traktorer i alla fall.

Senast igår stod en sådan här och blockerade min port:
https://budbee.com/wp-content/uploads/2021/01/cargo-bike4.jpg

Jo sådana ser jag många. Men jag har aldrig stört mig på dem i trafiken. Det är inte riktigt sådana jag tror menas med lådcykel heller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Varje svensk stad, kommun & håla till samhälle har numera sitt egna rosengård med parallellsamhälle, skenande kriminalitet & utanförskap. Jag börjar nog bli gammal & riktig gubbe, men kan ärligt säga att jag saknar tiden när en skottlossning va något ovanligt.
Är även sjukt trött på att kriminella inte behöver betala tillbaka det deras brott kostat samhället.
Straffarbete tills kostnad för polis, rättegång, skadestånd, materiella skador, etc. betalts av borde va standard!

Jag tror vi alla saknar den tiden.

Även om man på något sätt kan se viss rättvisa i det skulle det inte göra samhället bättre. Med hårdare straff, höga skadestånd som de inte kan betala så tvingar man dom ännu djupare in i kriminaliteten och utanförskapen. Det finns ingen korrelation mellan hårdare straff och lägre brottslighet. Snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Dessa satans jävla A-traktorer driver mig till vansinne. Hamnar man bakom en sådan fan på en enkelfilig väg med vajerräcke så är man körd. Även på vanliga mindre 50-90 vägar så är dom ett satans otyg. Förr fanns det kanske 10 epatraktorer i en normal kommun, nu är där 300 a-traktorer + 500 mopedbilar.

En mopedbil är inte lika jävlig. Dom pinnar oftast på i runt 50km/h så man behöver inte köra om upp till 50-väg. Snabbare vägar är inte heller så illa då dom är ganska små och lätta att komma förbi. Men A-traktorerna är vanliga jävla bilar med varningstriangel och max 30km/h.

Alla jävla elcyklar är också ett otyg. För snabba för att enkelt swisha om på upp till 40-väg men för långsamma för att ligga bakom. Och dom beter sig som ett motorfordon, dom ligger 1,5 meter ut i vägbanan.

Tja, de två senaste gångerna jag varit "körd" så har det varit en stor grävare som drogs av någon dumper e dyl och det gick väl typ 15 km/h i motlut. Smal landsväg där den tog upp hela vägen. Senast var det lycramän i grupp på cyklar som helt medvetet låg och blockerade vägen så att det inte gick att köra om. Självklart hade de en följebil som lockerade innern och cyklisterna låg och "slickade mitten":

Sedan låg följebilen så nära att jag nästan väntade på att en skulle rasa och dra med sig resten, för då hade hela bunten blivit överkörda. Just cyklisterna var det nära att det brann ordentligt (och jag var inte den enda som fastnade) för det var så uppenbart att de helt medvetet låg och blockerade. Dumpern med grävaren hade jag ändå förståelse för och det var på en ganska liten väg och till skillnad från cyklisterna så släppte den förbi så fort det var möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Var är mina 10% rabattkuponger från ICA helt plötsligt?! Har inte fått några på drygt en månad nu. Brukar annars få minst en per månad...

Jag misstänker att ICA:s rikaste aktieägare blev extra giriga nu när det gick tungt för Coop pga. cyberintrånget?

Det funkar inte så länge, var mycket gnällartiklar i media om det när de införde det nya bonusprogrammet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Jag tror vi alla saknar den tiden.

Även om man på något sätt kan se viss rättvisa i det skulle det inte göra samhället bättre. Med hårdare straff, höga skadestånd som de inte kan betala så tvingar man dom ännu djupare in i kriminaliteten och utanförskapen. Det finns ingen korrelation mellan hårdare straff och lägre brottslighet. Snarare tvärtom.

Nja, med tvångsarbete så menar jag i princip fängelse. Alltså att de hålls avskilda från övriga samhället under tiden de jobbar av sin skuld. Kanske skulle vissa t.o.m. fortsätta jobba legitimt efteråt, även om det tyvärr är mindre troligt.

Permalänk
Inaktiv

Nya skjutningar i Linköping ikväll. Landet går verkligen åt rätt riktning )))))

Permalänk
Medlem

En skjutning, Två... Känns som man inte bryr sig längre. Nu får vi inte prata politik här så bäst vi är tysta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Jag tror vi alla saknar den tiden.

Även om man på något sätt kan se viss rättvisa i det skulle det inte göra samhället bättre. Med hårdare straff, höga skadestånd som de inte kan betala så tvingar man dom ännu djupare in i kriminaliteten och utanförskapen. Det finns ingen korrelation mellan hårdare straff och lägre brottslighet. Snarare tvärtom.

Givetvis finns det en korrelation, fängelsevistelse och gatuskjutande är ömsesidigt uteslutande aktiviteter. Det som saknas är en temporal justering av den första för att effekten ska bli varaktig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Givetvis finns det en korrelation, fängelsevistelse och gatuskjutande är ömsesidigt uteslutande aktiviteter. Det som saknas är en temporal justering av den första för att effekten ska bli varaktig.

Fast det är inte så det blir, förr eller senare kommer de ut och är då är de ännu längre från samhället och är ännu mer fast i utanförskapet. Då kommer de i ännu större grad fortsätta som innan.

Det är snarare förebyggande åtgärder som behövs och inte populistiska förslag. Vilket hårdare straff i princip är, en enkel och snabb fix som folk vill ha som inte ger det resultat man vill. Fokus ska vara på rehabilitering i kriminalvården och det blir svårare med längre straff.

Det finns massvis mes länder som bevisar att längre straff långsiktigt inte leder till lägre kriminalitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

förr eller senare kommer de ut

Risken för återfall bör närma sig noll ju senare det blir.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Samtidigt hade det varit en sjuk kostnad och tagit en massa tid. Min tanke är snarare att man borde tvinga läkare, optiker och liknande att anmäla så fort någon börjar närma sig problem som kan minska körförmågan. Vi har väl redan något sånt men det borde vara hårdare för det är väldigt många som fortsätter att köra bil långt efter de borde. Sen borde vi också försöka minska "stigmat" att prata med sina äldre närstående om sådana saker, hur man nu ska göra det.

Sen är det förstås sant att unga människor är överrepresenterade i olycksstatistiken, men riktigt gamla är också överrepresenterade vad jag förstår, speciellt om man ser till olyckor per körd distans. Skillnaden är att yngre förare är oerfarna men jobbar på att få mer erfarenhet medan äldre bara blir sämre förare med tiden.

Läkare har redan ansvar att rapportera till transportstyrelsen ifall hälsan sviktar så pass att man inte bör framföra fordon.

Sedan tycker jag att de borde införa som vid lastbil... efter 50 ska en hälsokontroll göras med jämna intervaller... då många inte märker på egen hand när deras bästföredatum är passerat eller att de rent av förnekar det.. Dock bord hälsokontrollen sänkas från 50 till redan från start... det finns de som blir dåliga redan när de är 18år. Så jämna intervaller borde hälsoundersökning krävas..
Lika så detta med lättare körkortstester... Teorin kan enkelt införas på besiktningsstationer.. Medans bilen besiktas sätter man sig vid datorn o gör provet som då skickas in till transportstyrelsen.
Körprov blir ju en svårare del, då det kräver en utbildad person man gör körprovet för och uppkörningstider är redan svåra att få, så att då klämma in alla som redan har körkort blir ju ohållbart.... så det har jag inget förslag på