Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulix:

PS5 DE finns i lager på amazon.de

Weird, jag har en beställning liggandes där sen någon vecka på just DE. Stod det att de fanns i lager eller var den bara beställningsbar?

Edit: läste fel, såg inte att du skrev .de

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Weird, jag har en beställning liggandes där sen någon vecka på just DE. Stod det att de fanns i lager eller var den bara beställningsbar?

Stod att den fanns i lager (399 €) men nu är den slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulix:

PS5 DE finns i lager på amazon.de

De måste gått åt snabbt då, för jag kan inte se någon till försäljning där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

De måste gått åt snabbt då, för jag kan inte se någon till försäljning där.

Gjorde de säkert, kunde beställa men gjorde inte det, ute efter med skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Mycket märkligt. Första gången jag hör att någon nöter 1-2 nya kontrolller om året (PS4) - Vad gör du egentligen med dom?

Jag har 10 kontroller hemma, en helt ny och en oöppen som jag köpte nu i dagarna när dom kostade 399. 2 av dom tillhör första generationens. Dom är isärplockade och fungerade i princip inte alls. 3 av dom har problem med att dom driftar i menyer och i spel. 3 andra är säkert användbara i många spel men är i princip obrukbara när man spelar NHL i div 1 med klubb. Ibland går det inte passa. Man får trycka en gång extra. Eller gör man dubbelkommandon så händer ingenting ibland. Sjukt störigt. Blir liksom liten fördröjning som känns påtaglig när det spelas snabba spel och det är små marginaler så att säga. Hade säkert kunnat lämna in någon i efterhand på garanti. Inte bara jag som upplever detta utan även en vän som jag spelar NHL med har förbrukat lika många kontroller och upplever samma problem efter ett tags användande.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Försökte mig på att köpa ett PSN kort på US Amazon nu för att komma lite billigare undan.
Satte en adress i Alaska och beställde sedan. Den blev flaggad direkt som fraudulent då jag använde ett svenskt VISA. Kontaktade support och drog valsen om att jag har en polare i USA och vill ge han ett PSN kort i julklapp och han gav tipset om att försöka köpa ett Amazon presentkort först, och sen använda Amazon presentkortet för att köpa PSN presentkortet... Vetifan om det är värt krånglet för 200kr skillnad på ett spel.

Någon som testat och fått det att fungera?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Försökte mig på att köpa ett PSN kort på US Amazon nu för att komma lite billigare undan.
Satte en adress i Alaska och beställde sedan. Den blev flaggad direkt som fraudulent då jag använde ett svenskt VISA. Kontaktade support och drog valsen om att jag har en polare i USA och vill ge han ett PSN kort i julklapp och han gav tipset om att försöka köpa ett Amazon presentkort först, och sen använda Amazon presentkortet för att köpa PSN presentkortet... Vetifan om det är värt krånglet för 200kr skillnad på ett spel.

Någon som testat och fått det att fungera?

Brukade köpa psn på play-asia för usa, lite högre pris än psn men funkar iaf med vanliga kortet. Gjort misstaget dock att glömt adressen och satte 2fa på us kontot, med telefon som stendog förra sommaren, så kommer inte åt det kontot längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Försökte mig på att köpa ett PSN kort på US Amazon nu för att komma lite billigare undan.
Satte en adress i Alaska och beställde sedan. Den blev flaggad direkt som fraudulent då jag använde ett svenskt VISA. Kontaktade support och drog valsen om att jag har en polare i USA och vill ge han ett PSN kort i julklapp och han gav tipset om att försöka köpa ett Amazon presentkort först, och sen använda Amazon presentkortet för att köpa PSN presentkortet... Vetifan om det är värt krånglet för 200kr skillnad på ett spel.

Någon som testat och fått det att fungera?

Jag köpte presentkort från g2a.com som jag sedan direkt löste in i psn. Inte så krångligt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Förmodligen är fläkten lätt obalanserad. Hade inte varit så dumt med gummibussningar i upphängningen tycker man, det absorberar lågfrekventa svängningar ganska så effektivt.

Ni som har ljud från skivläsaren är de någon som är likande ljud som jag har på min ? https://youtu.be/If4DnHVQqaE

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Brukade köpa psn på play-asia för usa, lite högre pris än psn men funkar iaf med vanliga kortet. Gjort misstaget dock att glömt adressen och satte 2fa på us kontot, med telefon som stendog förra sommaren, så kommer inte åt det kontot längre.

Skrivet av nevada:

Jag köpte presentkort från g2a.com som jag sedan direkt löste in i psn. Inte så krångligt.

Stort tack för svaren grabbar! Mycket smidigare, köpte från g2a.com precis

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av lurman:

Jag har 10 kontroller hemma, en helt ny och en oöppen som jag köpte nu i dagarna när dom kostade 399. 2 av dom tillhör första generationens. Dom är isärplockade och fungerade i princip inte alls. 3 av dom har problem med att dom driftar i menyer och i spel. 3 andra är säkert användbara i många spel men är i princip obrukbara när man spelar NHL i div 1 med klubb. Ibland går det inte passa. Man får trycka en gång extra. Eller gör man dubbelkommandon så händer ingenting ibland. Sjukt störigt. Blir liksom liten fördröjning som känns påtaglig när det spelas snabba spel och det är små marginaler så att säga. Hade säkert kunnat lämna in någon i efterhand på garanti. Inte bara jag som upplever detta utan även en vän som jag spelar NHL med har förbrukat lika många kontroller och upplever samma problem efter ett tags användande.

Jag har spelat flitigt med mina DualShock 4 i sex års tid på både PC och ps4, haft dem nedtryckta i ryggsäckar som kastats omkring och de fungerar fortfarande som när de köptes. Känns som vi har olika åsikter om vad bra kvalitet på en kontroller är, tror inte du behandlar dina så snällt som du själv tror. De nya kontrollerna känns ungefär som de gamla, men det är ju svårt att säga när de flesta inte haft dem två veckor ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Ni som har ljud från skivläsaren är de någon som är likande ljud som jag har på min ? https://youtu.be/If4DnHVQqaE

Skulle säga att det där är ”normalt” ljud om man kopierar spel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Idag smäller det, hoppas vi! Få hålla koll på elgiganten och sen när (om!) de skickar något.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Idag smäller det, hoppas vi! Få hålla koll på elgiganten och sen när (om!) de skickar något.

kolla andra tråden, redan många som fått sina ordrar behandlade av bring

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613737-ps5-ordrar-och...

Permalänk
Medlem

Intressant att Elgiganten nu har lagt upp WD Black SN850 där det står "För Sony PlayStation™ 5"

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Tankar om ryktena om en eventuell PS5 pro..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvan220220:

Tankar om ryktena om en eventuell PS5 pro..?

Ja kom du tillbaka 2024 så kanske dom finns. Vad tror du egentligen?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvan220220:

Tankar om ryktena om en eventuell PS5 pro..?

Ingen jätteskräll direkt. Först om 2-3 år. PS5 släpptes för ca 3 v sen

Permalänk
Medlem

Ooh, häftigt! undrar om den äldre SN840 också funkar. Den kanske inte har tillräckligt med prestanda kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Intressant att Elgiganten nu har lagt upp WD Black SN850 där det står "För Sony PlayStation™ 5"

Ja men Sonys egna ord "gör inget förrän ni hör nått från oss" väger tyngre.

Det lär förövrigt inte vara så att ElG har nån mer insikt än nån annan. Utan det är mera att de låter det "buzz" som uppstod i samband med att WD presenterade dessa SSD:er "råkat" hänga med till ElG produktinfo.
https://www.pushsquare.com/news/2020/10/western_digital_revea...

Skrivet av Dejvan220220:

Tankar om ryktena om en eventuell PS5 pro..?

Tänker att det verkligen är på tiden att spekulationerna börjar, PS5 är ju old-news.

Det jag funderar på är om det redan idag finns en färdig profil i mjukvaran för detta. PS5 jobbar idag med profilerna "resolution" resp "performance". Ett Pro skulle kunna erbjuda en "performance+resolution" profil för en "äta kakan och behålla den" upplevelse för titlar utan Pro-support. Tycker det vore ett snyggt och kontrollerat sätt att hantera BC mot OG PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ooh, häftigt! undrar om den äldre SN840 också funkar. Den kanske inte har tillräckligt med prestanda kanske?

Men hur funkar det med garanti när man trycker in en sådan i lådan? Bryter man den så fort man öppnar ps5:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Men hur funkar det med garanti när man trycker in en sådan i lådan? Bryter man den så fort man öppnar ps5:an?

Man behöver endast ta bort sidopanelerna för att komma åt m.2, något som inte bryter garantin. Om man dock börjar skruva bort mer delar tror jag kanske garantin bryts.

Permalänk
Skrivet av Gurra101:

Men hur funkar det med garanti när man trycker in en sådan i lådan? Bryter man den så fort man öppnar ps5:an?

De har en garanti sticker på en skruv du behöver skruva loss för att komma "längre in i konsolen 😏..." Om du tar bort den så voidar du garantin.

Permalänk
Medlem

Ni som har bättre koll sen när man kan uppgradera hårddisken behöver man byta eller finns det 2 slots för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Ni som har bättre koll sen när man kan uppgradera hårddisken behöver man byta eller finns det 2 slots för detta?

Finns en extra slot dock behöver Sony uppdatera sin firmware för de ska fungera, plus vad jag läst måste den ha hastighet på minst 5500mb/sek vet ej om de är skriv eller läs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Ni som har bättre koll sen när man kan uppgradera hårddisken behöver man byta eller finns det 2 slots för detta?

Det finns M2 plats, SSD i PS5 är fastlött på moderkortet.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweClockersUser:

De har en garanti sticker på en skruv du behöver skruva loss för att komma "längre in i konsolen 😏..." Om du tar bort den så voidar du garantin.

Nej det gör man inte, det är helt emot konsumentlagen i de flesta länder inklusive Sverige. Man får skruva isär hela maskinen om man vill, dom kan bråka om det om dom inte kan bevisa exakt vad som gick sönder när du öppnade den.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Nej det gör man inte, det är helt emot konsumentlagen i de flesta länder inklusive Sverige. Man får skruva isär hela maskinen om man vill, dom kan bråka om det om dom inte kan bevisa exakt vad som gick sönder när du öppnade den.

Vet inte om det stämmer, men det var den info jag fick av EG när jag köpte min PS4 PRO från de a while back

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Nej det gör man inte, det är helt emot konsumentlagen i de flesta länder inklusive Sverige. Man får skruva isär hela maskinen om man vill, dom kan bråka om det om dom inte kan bevisa exakt vad som gick sönder när du öppnade den.

Tillverkaren sätter sina egna garantivillkor och handlar därefter.
Reklamationsrätten går inte att komma ifrån men bevisbördan ligger på dig som konsument att efter 6 månader bevisa ursprungsfel, vilket kommer vara väldigt svårt om du har hållit på att skruvat med produkten.

Då blir det mer upp till butiken att kör det på goodwill och vi i Sverige har faktiskt väldigt generösa butiker på den punkten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10