Permalänk
Medlem

CPU TEMP 90+ VID IDLE, FIX?

Hej på er!

Jag har en fundering kring mina temps på CPUn, jag har för ett par veckor sedan bytt ut den gamla kylarpastan mot en ny, så det borde inte vara caset. Notera att datorn är 3 år gammal. Jag lägger lite bilder i från RLtemp och från iCUE (Corsairs interface). Någon som vet vad som kan vara fallet? Och hur löser man?

CPU: Intel Core i7 6700K
Vattenkylning: H115i
Moderkort: Asus Hero Maximus VII

RL temp visar 90 grader + medans iCUE visar 77 grader

https://gyazo.com/0a2b623cd9d4dd5304a9be0573f48e39

Dessa bilder är vid idle

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du en vattenkylare? Troligt att pumpen är död då, om alla fläktar snurrar. Annars kan monteringstrycket vara dåligt. Det är lätt att någon skruv hamnar snett eller inte blir inskruvad hela vägen vilket lätt ger förfärliga temperaturer. Jag skulle rekommendera att återmontera kylaren och kontrollera så att alla skruvar går i ordentligt samt är full inskruvade.

Utöver det, sätt en statisk spänning i moderkortet's BIOS så att du kan vara säker på att det inte är moderkortet som matar på en galen spänning i auto-läget. 1.30 V borde vara tillräckligt för din processor (troligtvis för mycket men bättre att vara på den säkra sidan om du bara ska testa). En delid brukar även få ner temperaturerna ordentligt med Skylake och liknande processorer.

Edit: Vänligen dela med dig av relevanta specifikationer när du ber om hjälp, i detta fall processor, kylare och kanske även moderkort och chassi.

Permalänk
Medlem

Tanken är, fundera på att montera dit kylflänsen rätt?