Asus VG259QM 240hz IPS vs MSI MAG251RX 240hz IPS, snabbt test, era åsikter om färger?

Permalänk
Medlem

Asus VG259QM 240hz IPS vs MSI MAG251RX 240hz IPS, snabbt test, era åsikter om färger?

Testar dessa två skärmar nu och är lite kluven vilken man ska behålla

MSI har en del bleeding längst nedre kanten, främst höger hörn dock. Asus har i princip ingen bleeding. IPS glow finns såklart men inget distraherande på någon utav skärmarna.

Testat spela på båda är tycker båda fungerar bra. MSI på Fastest (finns normal, fast, fastest) OD och Asus på 80/100.
ELMB-sync på Asus fungerar bra tycker jag men det blir för mörkt för mig så inget jag hade använt.

MSIn är 10-bit (8bit+frc) färgdjup och Asus 8-bit (6bit+frc).

Har försökt se färgerna i olika saker men reagerar mest över mänskliga saker i film.
Anime i 1080p/10bit ser man även lite färgskillnader men inte så tydliga.

Har inte rört kalibreringen så mycket då båda enligt reviews kommer rätt bra "out of the box" enligt reviews. Och jag ej har tillgång till sådant verktyg.
Har dock försökt ändra lite för att få Asusen mer lik MSI men utan framgång.
Brightness påverkar ej det nedan heller.

Här är ett exempel som visar en rätt tydlig skillnad.
MSI till vänster | Asus till höger.

MSI visar mycket mer naturliga färger. (Ps. Testade även sänka Gröna en hel del på Asus och det blev lite bättre, men inte i likhet mot MSI)

Ex Anime visar ungefär samma fenom, men inte lika markant som hudfärg etc.

Vad tycker ni? Och har ni några andra funderingar på dessa två skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag hade av bilden att döma valt den vänstra o aldrig sett tillbaka.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nivity: Det är tyvärr helt omöjligt att säga någonting om dessa två skärmar utifrån dessa bilder – annat än att de ser olika ut. För båda kan lika gärna vara helt fel, på grund av att kameran har sin egen godtyckliga vitbalans och sitt sätt att exponera. Kanske adderat med godtycke från fotografen genom RAW i Photoshop etc.

Men framför allt: Det finns ingen referenspunkt någonstans. Inget facit om hur bilderna ska ser ut. Den högra skärmen har en mer gröngul ton och den vänstra något mot magenta/rosa. Ja, förutsatt att den ljusa bakgrunden i överst bilden då är helt neutral. Vilket vi inte har aning om. Den gröngula bilden hos den högra skärmen kan mycket väl vara den minst felaktiga bilden eftersom filmskaparna medvetet har valt en gröngul färgton som en del av berättandet, ett stilistiskt val.

Man kan däremot inbördes tala om de relativa skillnaderna mellan de två skärmarna. Likt att den ena går mot gröngult och den andra mot magenta. Men du kommer aldrig att kunna säga vilken som är mest rätt eller minst fel genom en sådan här jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nivity: Det är tyvärr helt omöjligt att säga någonting om dessa två skärmar utifrån dessa bilder – annat än att de ser olika ut. För båda kan lika gärna vara helt fel, på grund av att kameran har sin egen godtyckliga vitbalans och sitt sätt att exponera. Kanske adderat med godtycke från fotografen genom RAW i Photoshop etc.

Men framför allt: Det finns ingen referenspunkt någonstans. Inget facit om hur bilderna ska ser ut. Den högra skärmen har en mer gröngul ton och den vänstra något mot magenta/rosa. Ja, förutsatt att den ljusa bakgrunden i överst bilden då är helt neutral. Vilket vi inte har aning om. Den gröngula bilden hos den högra skärmen kan mycket väl vara den minst felaktiga bilden eftersom filmskaparna medvetet har valt en gröngul färgton som en del av berättandet, ett stilistiskt val.

Man kan däremot inbördes tala om de relativa skillnaderna mellan de två skärmarna. Likt att den ena går mot gröngult och den andra mot magenta. Men du kommer aldrig att kunna säga vilken som är mest rätt eller minst fel genom en sådan här jämförelse.

Jo som sagt så saknar jag verktyg och går bara efter mitt tycke så klart.
Den till vänster ser mer mänsklig ut, dvs mänsklig hudfärg.
Bilderna ser ut som jag ser det med mina ögon, även min respektive upplever samma.

Så i slutändan är det ju sitt tycke vad man själv tycker ser "rätt" ut.
I mina ögon är den vänstra mer "rätt", därför jag tyckte det vore lite intressant att se vad andra tycker bara sådär första intryck av bilderna.

Jag vet att MSI tydligen ska vara individuellt kalibrerade enligt MSI techtalk och att den var väldigt bra fabrikskalibrerad vid hardwareunboxed review.
Asus vet jag ej mer än att 27" versionen utav samma skärm var rätt bra fabrikskalibrerad, men inte om de görs på alla eller om det kan vara stora skillnader mellan storlekarna. Finns lite info om denna 25" versionen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Så i slutändan är det ju sitt tycke vad man själv tycker ser "rätt" ut.

Det är faktisk inte alls ett tycke om "rätt". Utan det är tydligt definierat ned på fysikalisk nivå när färger är rätt och när de är fel. Färgåtergivning är som vilket annat språk eller standard som helst oavsett om det är språkregler, specifikationer på muttrar, i vilken hastighet man spelar LP-skivor, hur man dansar vals, västerländska tonskalan etc.

Hursomhelst: du kan välja en bättre bild där det finns ett konsensus om hur den ska reproduceras:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är faktisk inte alls ett tycke om "rätt". Utan det är tydligt definierat ned på fysikalisk nivå när färger är rätt och när de är fel. Färgåtergivning är som vilket annat språk eller standard som helst oavsett om det är språkregler, specifikationer på muttrar, i vilken hastighet man spelar LP-skivor, hur man dansar vals, västerländska tonskalan etc.

Hursomhelst: du kan välja en bättre bild där det finns ett konsensus om hur den ska reproduceras:
https://www.youtube.com/watch?v=eht_DEj7mTA

Jag är med på vad du menar.
Men jag har iaf aldrig sett någon Korean med grön hudton.
Så då är den vänstra mer i linje med verkligheten. Sen säger jag ju inte att den vänstra är 100% korrekt mot hans verkliga hudton.

Däremot har jag en fråga till dig.

8 bit mot 10 bit, påverkas det något märkbart.
Nu är ju knappt något 10-bit vad jag vet. Anime är väl enda jag kan tänka på som ofta är 10bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag är med på vad du menar.
Men jag har iaf aldrig sett någon Korean med grön hudton.
Så då är den vänstra mer i linje med verkligheten.

Däremot har jag en fråga till dig.

8 bit mot 10 bit, påverkas det något i media.
Och måste media vara 10-bitars då, ex Anime.

Ställde om telefonens färger tills höger bild blev grön när du skrev så, var lite nyfiken på vad du såg vs vad jag såg. (nattläge på)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nivity: Koreaner med grön hudton? Matrix-filmerna är gröna när filmen utspelar sig i the Matrix. Så alla har gröna drag i sina hudtoner oavsett om de är koreaner eller inte.

Eller titta på House of Cards för en TV-serie som går i sepiatoner. Film- och TV-världen är full med den här typen av stilistiska beslut.

8 bit och 10 bit är bara specifikationer på hur många nyanssteg panelen ska kunna adressera. Säger inget om verklig prestanda, likt hur många nyansskillnader den faktisk kan prestera.

Teknikstund i ämnet: https://www.sweclockers.com/artikel/28307-frc-fixar-fargerna-...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Jo fast jag vet att de inte hade "hollywood" filter som green, yellow då den skärmen var enda utav alla som visade sådan grön ton. Så tvivlar den är rätt och alla andra är fel Samma var på alla serier och filmer.
Men jag fick bort lite mer utav det med pillande på RGB.

Anyway, update:
Har suttit en hel del timmar nu och provat lite blandade saker så här kommer mina högst personliga åsikter med lite input ifrån respektive som jag tvingat sitta och titta på 3 skärmar + TV för jämföra olika saker

Konsensus är väl att MSI är en mycket mer behaglig skär matt titta på. Färgerna känns mycket mer neutrala och åt hållet som de faktiskt borde vara.
Spelar ingen roll om det är natur, djur, människor etc.
Upplevs även mer behaglig för text i mina ögon.

Efter jämfört framförallt bilder på Rottweiler (ett djur jag vuxit upp med och fött upp), dvs ett djur jag vet hur de ser ut så är MSI även här mycket mer likt verkligheten.

Men, Asus har mer "popp" i sig. Den överdriver färger. Lite som folk pratar om Iphones kamera bilder är mer naturliga och Samsung överdriver färgerna lite.
Vilket man föredrar här är ju högst personligt.
Men ex om någon människa har på sig en tröja som är super ljus typ gult, spygrön så blir det nästan som en glow effekt och är jobbigt för mig att kolla på iaf.

MSI skärmen har tyvärr lite bleeding i nedre kanter vilket märks vid vissa filmer med sådan aspect ratio att de blir mer blackbars. Men detta brukar ju vara exemplar beroende.

När det gäller spel däremot märker jag faktiskt en skillnad.
MSI 240hz 3/3 Overdrive (fastest) vs Asus 280hz 80/100 overdrive. Ingen sync eller blur reduction på då jag personligen inte gillar detta.

Asusen upplevs som mer responsiv för mig, så pass att det faktiskt märks skillnad vid snabba flicks.
Om det är mer responsivt datamässigt kan jag inte bevisa, utan det jag upplever. Det är mer "smooth" vid snabba flicks.

Hade mitt huvudändamål varit spel hade jag utan tvekan tagit Asus. ELMB-sync är även en stor fördel för de som gillar detta.
Den har även högre kvalitet tycker jag på stödet och andra detaljer. MSI känns väldigt plastig för sitt pris.

Men det lutar mer att behålla MSI'n.
Färgerna är helt enkelt så mycket trevligare enligt mig.
Det är en väldigt behaglig skärm för det mesta.