@Laxpudding Jo fast jag vet att de inte hade "hollywood" filter som green, yellow då den skärmen var enda utav alla som visade sådan grön ton. Så tvivlar den är rätt och alla andra är fel Samma var på alla serier och filmer.
Men jag fick bort lite mer utav det med pillande på RGB.
Anyway, update:
Har suttit en hel del timmar nu och provat lite blandade saker så här kommer mina högst personliga åsikter med lite input ifrån respektive som jag tvingat sitta och titta på 3 skärmar + TV för jämföra olika saker
Konsensus är väl att MSI är en mycket mer behaglig skär matt titta på. Färgerna känns mycket mer neutrala och åt hållet som de faktiskt borde vara.
Spelar ingen roll om det är natur, djur, människor etc.
Upplevs även mer behaglig för text i mina ögon.
Efter jämfört framförallt bilder på Rottweiler (ett djur jag vuxit upp med och fött upp), dvs ett djur jag vet hur de ser ut så är MSI även här mycket mer likt verkligheten.
Men, Asus har mer "popp" i sig. Den överdriver färger. Lite som folk pratar om Iphones kamera bilder är mer naturliga och Samsung överdriver färgerna lite.
Vilket man föredrar här är ju högst personligt.
Men ex om någon människa har på sig en tröja som är super ljus typ gult, spygrön så blir det nästan som en glow effekt och är jobbigt för mig att kolla på iaf.
MSI skärmen har tyvärr lite bleeding i nedre kanter vilket märks vid vissa filmer med sådan aspect ratio att de blir mer blackbars. Men detta brukar ju vara exemplar beroende.
När det gäller spel däremot märker jag faktiskt en skillnad.
MSI 240hz 3/3 Overdrive (fastest) vs Asus 280hz 80/100 overdrive. Ingen sync eller blur reduction på då jag personligen inte gillar detta.
Asusen upplevs som mer responsiv för mig, så pass att det faktiskt märks skillnad vid snabba flicks.
Om det är mer responsivt datamässigt kan jag inte bevisa, utan det jag upplever. Det är mer "smooth" vid snabba flicks.
Hade mitt huvudändamål varit spel hade jag utan tvekan tagit Asus. ELMB-sync är även en stor fördel för de som gillar detta.
Den har även högre kvalitet tycker jag på stödet och andra detaljer. MSI känns väldigt plastig för sitt pris.
Men det lutar mer att behålla MSI'n.
Färgerna är helt enkelt så mycket trevligare enligt mig.
Det är en väldigt behaglig skärm för det mesta.