Permalänk

Asus B450 I VGA LED varning

Hej, jag har precis byggt ihop min dator som har fungerat utan problem, har hållt på med lätt överklockning på CPU samt GPU, jag ville testa överklocka RAM också så jag använde mig av DRAM Calculator for Ryzen. Överklockningen var inte stabil och datorn kraschade men eftersom att det skedde i Ryzen master tillämpas inte överklockningen.

Efter omstarten gick jag direkt in i BIOS och kollade runt där lite, ändrade endast CPU boost samt Voltage samt stängde av Legacy usb för att kolla en USB drivrutin.

När jag sedan satte på datorn stannade boot check på VGA.

Jag har kollat att RAM samt GPU fungerar i en annan dator men har inte tillgång till AM4 MB eller en annan Ryzen processor.

Har gjort Clear CMOS men har ingen aning om jag lyckades och om det lyckades att BIOS versionen är kompatibel med Ryzen 3000

Jag har fastnat i felsökningen men min teori är att det är något fel i BIOS.

Specs:
Asus Rog Strix B450-I Gaming
AMD Ryzen 7 3700x
Gigabyte Geforce RTX 2080 Super OC
Seasonic Focus GX-650 650w 80 Plus Gold.

Tack på förhand!

Stavfel
Permalänk
Medlem

Strömsladdarna i ordentligt?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Strömsladdarna i ordentligt?

Yes, har även testat att använda andra kablar

Permalänk

Har även testat båda RAM stickorna i olika lägen samt tagit ur och satt tillbaka varenda komponent.

Inget fel på GPU eller RAM det är det enda som jag har konstaterat.

Den startar normalt, och allt får ström men som sagt VGA lampan lyser samt jag får ingen bild, skärmen reagerar som att den kånner av en signal men hittar ingen.

Kan det vara för lite ström till CPU? Jag skulle ändra till 1.31v men kanske satte fel, BIOS sa inget om att något var ändrat förutom Legacy USB var inaktiverat

Permalänk

Någon som har tips om vart jag ska vända mig? Asus för problemlösning eller Inet där jag köpte den?

Permalänk

Skickade in moderkort för felsökning 2 gångertill inet och fick ett ersättnings på garantin så det verkar ha varit ett dåligt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexanderrr99:

Yes, har även testat att använda andra kablar

Andra kablar, menar du då andra kablar tillhörandes detta PSU, eller andra kablar tillhörandes ett annat PSU?
Det finns ingen standarad på modulära strömkablar när det kommer till kontakterna på själva PSU:n.

Även om kontakterna är samma, så kan modulära kablar mellan olika modeller vara kopplade olika, när det kommer till kontakten som kopplas in i själva PSU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexanderrr99:

Hej, jag har precis byggt ihop min dator som har fungerat utan problem, har hållt på med lätt överklockning på CPU samt GPU, jag ville testa överklocka RAM också så jag använde mig av DRAM Calculator for Ryzen. Överklockningen var inte stabil och datorn kraschade men eftersom att det skedde i Ryzen master tillämpas inte överklockningen.

Efter omstarten gick jag direkt in i BIOS och kollade runt där lite, ändrade endast CPU boost samt Voltage samt stängde av Legacy usb för att kolla en USB drivrutin.

När jag sedan satte på datorn stannade boot check på VGA.

Jag har kollat att RAM samt GPU fungerar i en annan dator men har inte tillgång till AM4 MB eller en annan Ryzen processor.

Har gjort Clear CMOS men har ingen aning om jag lyckades och om det lyckades att BIOS versionen är kompatibel med Ryzen 3000

Jag har fastnat i felsökningen men min teori är att det är något fel i BIOS.

Specs:
Asus Rog Strix B450-I Gaming
AMD Ryzen 7 3700x
Gigabyte Geforce RTX 2080 Super OC
Seasonic Focus GX-650 650w 80 Plus Gold.

Tack på förhand!

Något du kan prova:
Koppla ur alla kablar från baksidan på datorn, ström, skärm, mus, tangentbord, etc.
Tryck sedan på "startknappen" några gånger. Du kan även hålla den intryckt 5-10s.
Prova gör en "Clear CMOS".
Att göra dessa saker "bör" dra ur strömmen ur de flesta kretsarna.
Efter du har gjort detta, koppla åter in ström, skärm, tangetbord, etc.
Prova sedan starta datorn.

Det kan även fungera med att låta datorn stå urkopplad över natten.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Andra kablar, menar du då andra kablar tillhörandes detta PSU, eller andra kablar tillhörandes ett annat PSU?
Det finns ingen standarad på modulära strömkablar när det kommer till kontakterna på själva PSU:n.

Även om kontakterna är samma, så kan modulära kablar mellan olika modeller vara kopplade olika, när det kommer till kontakten som kopplas in i själva PSU:n.

Jag använde mig av CableMod kablar och testade de medföljande kablarna.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Något du kan prova:
Koppla ur alla kablar från baksidan på datorn, ström, skärm, mus, tangentbord, etc.
Tryck sedan på "startknappen" några gånger. Du kan även hålla den intryckt 5-10s.
Prova gör en "Clear CMOS".
Att göra dessa saker "bör" dra ur strömmen ur de flesta kretsarna.
Efter du har gjort detta, koppla åter in ström, skärm, tangetbord, etc.
Prova sedan starta datorn.

Det kan även fungera med att låta datorn stå urkopplad över natten.

Jag gjorde allt detta och kopplade även ur batteriet, denna tråd verkar bestämma sin egen tidslinje för jag fick precis notis om de senaste meddelandena samt har precis kommenterat att kag hade fått ett dåligt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexanderrr99:

Jag gjorde allt detta och kopplade även ur batteriet, denna tråd verkar bestämma sin egen tidslinje för jag fick precis notis om de senaste meddelandena samt har precis kommenterat att kag hade fått ett dåligt moderkort

Ber så mycket om ursäkt, men du kunde inte tajmat datumen mycket bättre, även om klockslagen är fel.

7maj
7juni

Sedan såg jag inte ditt sista meddelande av någon anledning förens jag postat min kommentar.

Du kanske ska redigera rubriken till att innehålla [Solved] eller något liknande? Så folk vet att inte svara mer.

Permalänk
Medlem

Var inte rädd. Du behöver rensa Jumper i ditt moderkort. Du kan kika på Youtube hur man rensar Jumper. Det tar 10 sekunder bara 😃

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||