Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ni som kör Tesla. Har det hänt er att dörrhandtaget har frusit fast på vintern?

Bor i Norrland så det händer titt som tätt. Men det är inget problem att fixa genom att banka till på handtaget (har M3).
Hade lika ofta problem med fastfrusna handtag på Mazdan.
Däremot så är inte karmlösa bildörrar alltid en hit på vintern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Ja egentligen. Fast en surfplatta kommer behöva en USB sladd hängandes tvärs över panelen, nånstans att fästa osv. Sen vill man kunna använda rattens reglage/knappar för röststyrning, volym, byta låt, starta/ta emot samtal osv. Sånt som gör att man inte nödvändigtvis behöver klicka på skärmen hela tiden. Surfplattan saknar den integrationen. Men jag förstår din poäng.

Jo. Samtidigt funkar ju volymen genom att den styr bilstereons volym, och är den kopplad med BT till bilens stereo så funkar ju låtbytarknapparna också. Men absolut är det ju mer av ett hack förstås.

Jag har ju funderat en del fram och tillbaka med nästa bil. Jag var rätt inne på att köpa en typ V70 från 2010 eller liknande, och då tänkte jag köpa någon hyfsat billig surfplatta och montera den, kanske med någon kombination av skal och hållare som hade enkel laddning via bleck eller något. Och förstås dra kabeln till strömförsörjningen in i instrumentpanelen så den inte syns. Då hade jag kunnat köra navigering på ena halvan av skärmen och typ Spotify på andra. Det som inte funkar lika bra är ju telefonsamtal för jag har inte hittat någon surfplatta som kan liksom agera headset till en telefon, än mindre en som kan ha en telefon kopplad med BT och samtidigt vara inkopplad med BT till bilstereon. Lösningen är väl att ha en BT-mottagare som kan ha två enheter inkopplade samtidigt, vilket inte är så ovanligt. Jag hade det för tio år sedan på en billig BT-mottagare köpt för typ $10 från DX.com jag hade i bilen exempelvis.

Citat:

Håller med. Tesla vet vad de gör iallafall.

Tja. Samtidigt finns det ju andra krav på ett infotainmentsystem än på en surfplatta. Det är inte så enkelt som att sätta en Ipad på instrumentbrädan utan man har en mängd andra saker att ta hänsyn till. Vad händer vid en krock? Den måste gå sönder på ett sätt som inte skapar en massa vassa saker liksom. Hur klarar den långa perioder av extrem värme och/eller kyla? Det kan lätt vara minus 20 eller plus 50 i en bil liksom. Hur bra funkar den efter femton år? Kan man garantera att alla komponenter finns i lika stor utsträckning under hela modellens livstid? Reservdelar behöver dessutom finnas ännu längre än så. Ledtiderna för en modell är också långa, bilen prototypas, krocktestas och godkännes separat genom olika processer på alla marknader långt innan den lanseras så vad man än gör så ligger den ju efter rent prestandamässigt när den kommer liksom.

Jag säger inte att det ursäktar deras saktfärdighet eller systemens usla prestanda, men det är mer komplext än att be Samsung bygga en "Tab A" utan batteri som kan monteras fast liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Dock kan man ju tycka att biltillverkarna borde ha detta som standard. Att infotainmentsystemet är som en surfplatta typ.
Känns stenålder att inte ha det så.

Storleks och funktionsmässigt ja, men inte designmässigt.
Själv vill jag gärna ha skärmen integrerad i mitten, tycker det oftast ser jäkligt fult ut när det sticker upp en skärm eller delar av den.

Skrivet av SweViver:

Fast nu börjar väl ändå de flesta elbilarna få hyffsade skärmar och Android Auto / Carplay stöd iaf, så det är ett steg framåt. BMW och Audi har dessutom ovanstående funktioner trådlösa nu, om jag inte tänker fel. Infotainmentsystemet avgör egentligen inte om en bil är premium eller ej.

Men jag håller med att gränssnitten borde förbättras, eller att alla helt enkelt går över till Android. Fast tittar man på Volvos integration av Android så är den rätt långt ifrån en surfplattas funktionalitet.

Sen där där med att apparna får lira under körning... jag tror att acceptansen kommer öka för sånt framöver när bilarna blir mer och mer självkörda. Det är väl lite det som är tanken med självkörande elbilar. Tesla hade inget emot att låta apparna rulla under körning, tills myndigheter lade sig i och stoppade det hela på bara nån vecka

Även VW har trådlös AA och Carplay, när det kommer till Audi (vet inte hur det på övriga) så krävs iaf navigationspaketet för att AA skall fungera trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Utmaningen är att om man nu ska använda ett OS såsom Android eller liknande (som är mer åt det moderna hållet) för hela infotainmentsystemet så måste det på ett smidigt och stabilt sett integreras med bilens alla övriga funktioner. Som klimatanläggning, rattvärme, öppning av bagageutrymmet, belysning osv. Med andra ord inte bara media/entertainment-delen. Hade man byggt en bra länk mellan Android och bilens system så hade man enkelt kunnat få ut elbilens batterivärde, förbrukning, räckvidd osv direkt i Google Maps eller ABRP. I nuläget måste man krångla med OBD2 dosor, och tom. där är stödet begränsat.

Detta har Tesla åstadkommit genom att skriva koden från grunden samt använda moderna chip/styrenheter istället för att skräddarsy och länka 3e parts produkter med gamla styrenheter. @martinot nämnde det mer i detalj nån vecka sedan här i forumet då han är mycket mer kunnig i ämnet. BMW och de andra har varken tid, lust och kanske inte ens råd att utveckla ett sådant gränssnitt i nuläget, speciellt eftersom mycket av hårdvaran hade behövt bytas ut också. Lite dålig tajming med komponentbrist å allt..

Edit: men jag håller med om att Android Auto och Apple Carplay bara är lata och rätt primitiva lösningar på problemet. Biltillverkarna lägger ansvaret på Google att utveckla istället för att själva satsa på ett välfungerande gränssnitt. Att även göra sig beroende av mobilen för att göra en så enkel sak som att använda Google Maps i bilen (eller ABRP på elbilar) är i själva verket så onödigt och krångligt. Bra att det finns iofsig, men det har knappt utvecklats de senaste 6 åren sen det släpptes. Att Android Auto inte ens stödjer automatisk aspect-ratio på vertikala skärmar är bara ett exempel på att utvecklingen inte går framåt.

Ja det finns garanterat anledningar till varför det är som det är men jag som konsument bryr mig inte om varför det så utan vad företagen kan leverera till mig. Så tills de som levererar "premiumbilar" kan lösa mer moderna telefon/surfplatteliknande system så kommer jag inte köpa dem igen, det skulle väl vara om de är de enda som kan erbjuda lagligt nivå 3 självkörning eller sådant som jag kan skippa det kravet.

Tycker helt enkelt att idag har vad som är "premium" utvidgats och täcka fler kategorier, då kan olika konsumenter värdera olika aspekter olika mycket vilket ställer högre krav på tillverkare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cooling23:

Ni som kör Tesla. Har det hänt er att dörrhandtaget har frusit fast på vintern?

Har bara haft den under en vinter hittills, (Model 3) så ta det för vad det är värt. Men det har hänt kanske 2-3 gånger max. Då alltid när regn följts av minusgrader. Aldrig värre än att jag bara behövt knacka till på handtaget så har det släppt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Som en del har sett har jag testat några elbilar på sistone. November 2021 körde jag Kia EV6 GT-line. Sedan dess har jag provat:

BMW i4 M50
Tesla Model Y LR -22 (med acc. boost)
Ford Mustang Mach-E GT
och kör en Volvo C40 Twin Intro Ed. idag.

Igår tog vi beslutet, idag skrev vi under.

När Kia visade upp den här bilen våren 2021 blev jag omedelbart såld på den. Men man måste ju hejda sig lite. "Hänger förnuftet med känslan?", osv. Efter en del efterforskning, kalkylering och provkörning var det i slutändan ganska självklart . Om 9-15månader står värsting-varianten av årets bil 2021 här hemma.

I den mattgråa färgen, självfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Dom sakerna motsäger varandra, typen av media ut spelar absolut ingen roll.
Sen om det är du eller sambon som startar visningen spelar inte heller någon roll.

Mobil i handen eller "surfplatta" i mittkonsolen spelar ingen roll, det handlar om att sakerna som spelas upp tar din uppmärksamhet från vad du borde koncentrerar dig på när du kör bil.
Har du bildvisning igång kommer du alltid vid något tillfälle att vända blicken mot detta och är det då vid fel tillfälle är olyckan framme.

Enligt mig borde alla dessa typer av appar vara begränsade till att endast fungera när bilen står stilla, gärna även med växelväljaren i P, tror och hoppas det är en tidsfråga innan det blir så.
Alternativet är att endast ljudet släpps igenom och att bilderna fryser så det blir som att lyssna på radio.

Tycker du överdriver endel.

Att ta blicken från vägen händer rätt ofta.
Kanske kolla sin navigation, ändra temperaturen eller ACn osv. Kolla lite runt omkring ibland höger och vänster.

Alla dessa är rätt normala saker man gör när man kör bil.

Sedan är 107 på 100 väg ibte

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Dom sakerna motsäger varandra, typen av media ut spelar absolut ingen roll.
Sen om det är du eller sambon som startar visningen spelar inte heller någon roll.

Mobil i handen eller "surfplatta" i mittkonsolen spelar ingen roll, det handlar om att sakerna som spelas upp tar din uppmärksamhet från vad du borde koncentrerar dig på när du kör bil.
Har du bildvisning igång kommer du alltid vid något tillfälle att vända blicken mot detta och är det då vid fel tillfälle är olyckan framme.

Enligt mig borde alla dessa typer av appar vara begränsade till att endast fungera när bilen står stilla, gärna även med växelväljaren i P, tror och hoppas det är en tidsfråga innan det blir så.
Alternativet är att endast ljudet släpps igenom och att bilderna fryser så det blir som att lyssna på radio.

Tycker du överdriver endel.

Att ta blicken från vägen händer rätt ofta.
Kanske kolla sin navigation, ändra temperaturen eller ACn osv. Kolla lite runt omkring ibland höger och vänster.

Alla dessa är rätt normala saker man gör när man kör bil och vid otur vara bidragande till en olycka.

Sedan är 107 på 100 väg inte precis nå snabbt.
120 ja men 107 nja.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tycker du överdriver endel.

Att ta blicken från vägen händer rätt ofta.
Kanske kolla sin navigation, ändra temperaturen eller ACn osv. Kolla lite runt omkring ibland höger och vänster.

Alla dessa är rätt normala saker man gör när man kör bil och vid otur vara bidragande till en olycka.

Sedan är 107 på 100 väg inte precis nå snabbt.
120 ja men 107 nja.

Ja med de smarta elbilar vi har idag så krävs ju pillande på huvudskärmen för att ens ändra AC tempen eller sätta på rattvärmen. I Teslor hade man väl tom. styrning av vindrutetorkare där ett tag tills man la till en spak, om inte jag tänker fel? Sen om man inte har Tesla så kräver de flesta elbilar manuell förvärmning av batteriet innan ankomst till en laddstation, och den ligger ofta djupt i menyerna. Så att titta ner i huvud-displayen kommer man inte ifrån, hur duktig och fokuserad man än försöker att vara bakom ratten.

107 på 100 väg är ingen fara om du frågar mig. Speciellt med tanke på att samma väg högst troligen hade 110/120 skyltar för 10-15år sen. Hastigheterna sänks på vägarna mer och mer. Snart blir det sällsynt med 100-vägar. Kanske lika bra iofsig med tanke på elbilarnas höga förbrukning i högre hastigheter..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Som en del har sett har jag testat några elbilar på sistone. November 2021 körde jag Kia EV6 GT-line. Sedan dess har jag provat:

BMW i4 M50
Tesla Model Y LR -22 (med acc. boost)
Ford Mustang Mach-E GT
och kör en Volvo C40 Twin Intro Ed. idag.

https://i.imgur.com/BSQXbC7l.jpg
Igår tog vi beslutet, idag skrev vi under.

När Kia visade upp den här bilen våren 2021 blev jag omedelbart såld på den. Men man måste ju hejda sig lite. "Hänger förnuftet med känslan?", osv. Efter en del efterforskning, kalkylering och provkörning var det i slutändan ganska självklart . Om 9-15månader står värsting-varianten av årets bil 2021 här hemma.
https://i.imgur.com/RW1B0hc.jpg
I den mattgråa färgen, självfallet.

Full förståelse, jag orkade inte vänta så länge dock så jag tog Mach E GTn som du vet.
Men jag är säker på att du kommer bli nöjd när du väl får den. Vem vet, om 15 månader är det kanske dags för mig att beställa ny med dessa väntetider och är du nöjd då så kanske jag byter till en sådan istället jag med. Det enda som jag tycker är riktigt B på den rent spontant är manuella stolar. Jag har inte haft det i en bil sedan början på 2000 talet eller så och det känns segt efter 20 år att gå tillbaka. Men om man kör den själv huvudsakligen så kanske det är ett i-lands problem egentligen.

Edit: Sedan är 765' eller vad det blev rätt okay ändå för dig. Mach E GTn ligger väl på 924' eller något sådant nu och det är ändå 160' mer för en likadan bil mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Den här tråden blir mer och mer lik Vad har du i lön tråden.
Men det är väl lite av samma anledning kanske. Drar till sig de som har löner högt över medelsvenssons.
Vissa har väl haft som dröm att kanske kunna unna sig en schysst sportbil när man fyller 50, typ Porchse.
Men nu är det KIA för nästan en miljon som gäller som vardagsbil.

Grattis till er som har råd. Självklart är jag avundsjuk.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den här tråden blir mer och mer lik Vad har du i lön tråden.
Men det är väl lite av samma anledning kanske. Drar till sig de som har löner högt över medelsvenssons.
Vissa har väl haft som dröm att kanske kunna unna sig en schysst sportbil när man fyller 50, typ Porchse.
Men nu är det KIA för nästan en miljon som gäller som vardagsbil.

Grattis till er som har råd. Självklart är jag avundsjuk.

Det är först när man kommer upp lite i karriären och lite senare i livet som man kan unna sig lite. Innan jag var 40 så fanns inte sådana pengar alls för mig heller. Men handen på hjärtat, hade man haft en bil med 500Hk+ som gör 0-100 på 3 någonting sekunder när man var 25 så kanske man inte hade suttit här och skrivit längre alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den här tråden blir mer och mer lik Vad har du i lön tråden.
Men det är väl lite av samma anledning kanske. Drar till sig de som har löner högt över medelsvenssons.
Vissa har väl haft som dröm att kanske kunna unna sig en schysst sportbil när man fyller 50, typ Porchse.
Men nu är det KIA för nästan en miljon som gäller som vardagsbil.

Grattis till er som har råd. Självklart är jag avundsjuk.

Och värre blir det när en medemåttig elbil snart kostar en mille 🤣

Skämt åsido, jag håller ändå inte riktigt med där. Finns några här som unnar sig en Taycan eller Mach-E, men de flesta som är här är förmodligen medelsvenssons, precis som jag, som letar efter en prisvärd bil runt 4-6000 i månaden på leasing eller max 500-600k att köpa.

Sen behöver man inte vara rik för att köra en bil för en mille. Det är snarare tvärtom. Handlar om prioritering i livet. Det finns de som går runt på 25k i månaden efter skatt och lägger 10k på bilen. Dessa prioriterar bilen framför annat såsom resor, andra hobbyn, festande eller familj. Eller så är de unga och bor hemma. Inget fel med det.

Om du har en ok lön men inga hobbyn, inte super ute varje helg, inte reser regelbundet och inte slösar pengar i övrigt så har du säkert råd med en Mach-E du också. Men alla vill inte leva så.

Själv har jag en rätt hyffsad lön egentligen, skulle egentligen kunna unna mig en leasing för 9k om jag verkligen ville, men jag tycker livet erbjuder så mycket mer hobbyn och intressen än bara bilen, hobbyn som jag inte vill skära ner på. Ja, plus ett barn som kostar som en bil i sig varje månad 🤣 Därför lägger jag inte mer än 5200kr i månaden nu.

Allt jag säger är att vilken bil man har, speglar sällan ens ekonomi, utan mer ens intresse och prioriteringar.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Och värre blir det när en medemåttig elbil snart kostar en mille 🤣

Skämt åsido, jag håller ändå inte riktigt med där. Finns några här som unnar sig en Taycan eller Mach-E, men de flesta som är här är förmodligen medelsvenssons, precis som jag, som letar efter en prisvärd bil runt 4-6000 i månaden på leasing eller max 500-600k att köpa.

Sen behöver man inte vara rik för att köra en bil för en mille. Det är snarare tvärtom. Handlar om prioritering i livet. Det finns de som går runt på 25k i månaden efter skatt och lägger 10k på bilen. Dessa prioriterar bilen framför annat såsom resor, andra hobbyn, festande eller familj. Eller så är de unga och bor hemma. Inget fel med det.

Om du har en ok lön men inga hobbyn, inte super ute varje helg, inte reser regelbundet och inte slösar pengar i övrigt så har du säkert råd med en Mach-E du också. Men alla vill inte leva så.

Själv har jag en rätt hyffsad lön egentligen, skulle egentligen kunna unna mig en leasing för 9k om jag verkligen ville, men jag tycker livet erbjuder så mycket mer hobbyn och intressen än bara bilen, hobbyn som jag inte vill skära ner på. Ja, plus ett barn som kostar som en bil i sig varje månad 🤣 Därför lägger jag inte mer än 5200kr i månaden nu.

Allt jag säger är att vilken bil man har, speglar sällan ens ekonomi, utan mer ens intresse och prioriteringar.

Håller med om att det handlar om prioriteringar. Jag kunde lätt lägga 100.000 om året på annan teknik tidigare, datorer, mobiler, tv etc, men numera tycker jag inte det händer så mycket nytt och spelar inte så blir ganska små summor på det. Har aldrig varit speciellt bilintresserad (även om jag alltid haft bra koll på bilmärken osv) men där händer det ju otroligt mycket teknikmässigt så blir att jag lägger mina teknikpengar där istället för på datorer eller annan teknik.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Full förståelse, jag orkade inte vänta så länge dock så jag tog Mach E GTn som du vet.
Men jag är säker på att du kommer bli nöjd när du väl får den. Vem vet, om 15 månader är det kanske dags för mig att beställa ny med dessa väntetider och är du nöjd då så kanske jag byter till en sådan istället jag med. Det enda som jag tycker är riktigt B på den rent spontant är manuella stolar. Jag har inte haft det i en bil sedan början på 2000 talet eller så och det känns segt efter 20 år att gå tillbaka. Men om man kör den själv huvudsakligen så kanske det är ett i-lands problem egentligen.

Edit: Sedan är 765' eller vad det blev rätt okay ändå för dig. Mach E GTn ligger väl på 924' eller något sådant nu och det är ändå 160' mer för en likadan bil mer eller mindre.

JA, det där med stolarna var den enda saken jag verkligen bara blev tvungen att acceptera.
Det är liksom: sköna stolar med värme och ventilation, minne och automatiskt in- och urklivningsläge i GT-line.
I GT: n: manuella, men visserligen, sportstolar.
Varför kan man inte få både-och?! (dagens i-landsproblem, verkligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den här tråden blir mer och mer lik Vad har du i lön tråden.
Men det är väl lite av samma anledning kanske. Drar till sig de som har löner högt över medelsvenssons.
Vissa har väl haft som dröm att kanske kunna unna sig en schysst sportbil när man fyller 50, typ Porchse.
Men nu är det KIA för nästan en miljon som gäller som vardagsbil.

Grattis till er som har råd. Självklart är jag avundsjuk.

Tack!
Lite bakgrund:
Jag är 38 år och har jobbat heltid i 15 år som anställd. Är gift, och hon jobbar heltid och har gjort det i 12år. Vi har även gjort bostadskarriär. Vi är fyra i hushållet, med en bil. Två heltidslöner som jäst i några år, men med VAB hela februari, varje år, ungefär. Så ligger det till. Är det överflöd? Det är en definitionsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Men handen på hjärtat, hade man haft en bil med 500Hk+ som gör 0-100 på 3 någonting sekunder när man var 25 så kanske man inte hade suttit här och skrivit längre alls...

Amen.
Däremot är jag av övertygelsen att mycket pulver är aktiv säkerhet om den används ansvarsfullt.

Skrivet av SweViver:

Allt jag säger är att vilken bil man har, speglar sällan ens ekonomi, utan mer ens intresse och prioriteringar.

Detta är väldigt sant. Kia EV6 är en prisad bil. Vi hade klarat oss med en enklare version och varit nöjda som familj. Jag däremot vill ha lite mer, för att det är min passion. Därför betalar inte jag och frugan heller 50/50. Jag betalar dubbelt så mycket, all laddning och sköter om allt som behöver fixas (säsongsskifte, service, etc.) - och det gör jag gladeligen, för att det är min passion.

Mina inköp av kläder kan nästan helt summeras av ett ord: nödvändighet. Har fortfarande kläder som jag fick eller köpte som tonåring. Köper kläder främst på XXL, Stadium Outlet och Dressmann. Prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Inte mer än att det var att slå till det lite löst så gick det att öppna någon gång.

Aktsu kör en 3/Y såvitt jag vet och då funkar det säkert. Men gör aldrig detta på en S eller X, då riskerar du sabba plastkugget bakom och får åka till service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ni som kör Tesla. Har det hänt er att dörrhandtaget har frusit fast på vintern?

Ja. Men gick att lösa med en välriktat "knack" med knytnäven på rätt ställe på vår M3 (MS och MX har andra typer av handtag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Igår tog vi beslutet, idag skrev vi under.

När Kia visade upp den här bilen våren 2021 blev jag omedelbart såld på den. Men man måste ju hejda sig lite. "Hänger förnuftet med känslan?", osv. Efter en del efterforskning, kalkylering och provkörning var det i slutändan ganska självklart . Om 9-15månader står värsting-varianten av årets bil 2021 här hemma.
https://i.imgur.com/RW1B0hc.jpg
I den mattgråa färgen, självfallet.

Kul! Stort grattis!

Men runt ett års väntetid? Wow. Det är riktigt illa på sina håll inom bilindustrin just nu. Nästan värre än mina egna titigare "domedagsprofetior" (även om jag länge varnat för ökade priser och ökade leveranstider).

Skrivet av Daniel75:

Det är först när man kommer upp lite i karriären och lite senare i livet som man kan unna sig lite. Innan jag var 40 så fanns inte sådana pengar alls för mig heller. Men handen på hjärtat, hade man haft en bil med 500Hk+ som gör 0-100 på 3 någonting sekunder när man var 25 så kanske man inte hade suttit här och skrivit längre alls...

Tänker lite samma sak.

Jag var rätt så vårdslös i min ungdom (körde rätt oansvarigt och farligt) när jag hade väldigt ont om pengar som fattig student, och rätt glad att det först är nu som familjefar runt 50 som jag har råd att köra bilar med den prestandan jag drömde om när jag var 20.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Aktsu kör en 3/Y såvitt jag vet och då funkar det säkert. Men gör aldrig detta på en S eller X, då riskerar du sabba plastkugget bakom och får åka till service.

Ja, men min S hade aldrig det problemet heller, den krossade isen av sig själv istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul! Stort grattis!

Men runt ett års väntetid? Wow. Det är riktigt illa på sina håll inom bilindustrin just nu. Nästan värre än mina egna titigare "domedagsprofetior" (även om jag länge varnat för ökade priser och ökade leveranstider).

Tackar
GT: n har alltid varit planerad till Q4 2022. De första bilarna kommer prel. till årsskiftet, säger dom.
Den mattgråa färgen kunde också addera lite tid. Däremot går det att ändra färg på "en beställning" utan att man tappar sin köplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Amen.
Däremot är jag av övertygelsen att mycket pulver är aktiv säkerhet om den används ansvarsfullt.

Detta är väldigt sant. Kia EV6 är en prisad bil. Vi hade klarat oss med en enklare version och varit nöjda som familj. Jag däremot vill ha lite mer, för att det är min passion. Därför betalar inte jag och frugan heller 50/50. Jag betalar dubbelt så mycket, all laddning och sköter om allt som behöver fixas (säsongsskifte, service, etc.) - och det gör jag gladeligen, för att det är min passion.

Mina inköp av kläder kan nästan helt summeras av ett ord: nödvändighet. Har fortfarande kläder som jag fick eller köpte som tonåring. Köper kläder främst på XXL, Stadium Outlet och Dressmann. Prioriteringar.

Exakt samma här, lägger inget på sprit, röka, kläder, dyra middagar, resor men teknik och bil prioriteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tycker du överdriver endel.

Att ta blicken från vägen händer rätt ofta.
Kanske kolla sin navigation, ändra temperaturen eller ACn osv. Kolla lite runt omkring ibland höger och vänster.

Alla dessa är rätt normala saker man gör när man kör bil och vid otur vara bidragande till en olycka.

Sedan är 107 på 100 väg inte precis nå snabbt.
120 ja men 107 nja.

Som du säger finns det redan saker som tar uppmärksamhet från föraren, men för den saken behöver man inte lägga till en sak som video/streaming möjlighet som går att använda när man kör.
Dom som väljer att starta en video gör det för att dom vill se den, inte för att nonchalera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den här tråden blir mer och mer lik Vad har du i lön tråden.
Men det är väl lite av samma anledning kanske. Drar till sig de som har löner högt över medelsvenssons.
Vissa har väl haft som dröm att kanske kunna unna sig en schysst sportbil när man fyller 50, typ Porchse.
Men nu är det KIA för nästan en miljon som gäller som vardagsbil.

Grattis till er som har råd. Självklart är jag avundsjuk.

Tråkigt att folk inte ska kunna få skryta med sina bilköp i en biltråd utan att någon blir klämd på tårna och skriver bittra kommentarer. Du är mer än välkommen att skriva om vilken elbil som helst, vare sig det är en Leaf från 2013 eller en MB EQS.

Att folk som är intresserade av elbilar och också lägger mycket pengar på en elbil samt är aktiva i en tråd om elbilar är knappast konstigt.

Sen håller jag inte alls med, mycket snack om Megane E-tech, XC40, Marvel R och Kia Niro EV på senare tid. Men man fokuserar ju på det man vill antar jag..

In other news, på torsdag hämtar jag (äntligen) upp en Tesla Model Y som jag ska ha under påskhelgen! Inte lätta bilar att få tag i för provkörning, Tesla tillåter ju bara 30min.. Bara den inte är så bra att jag vill byta bil igen som det blev med Mustangen xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men min S hade aldrig det problemet heller, den krossade isen av sig själv istället.

Model S är krossar isen utan problem när den skjuter ut handtagen. Hade endast problem med en mikrobrytare på ett handtag under ca 16k mil.
Model 3 fryser endast över handtagen och man får knacka med knytnäven för att spräcka isen, sen är det inga problem att öppna.

Tips, då Tesla har karmlösa dörrar fryser rutan lätt fast i listen och förvärmning har svårt att tina just där. Ha alltid en smörkniv av plast eller dyl, så går det lätt att lossa listen ifrån rutan.
Smörja listerna med torr silikon hjälper att förhindra att dom fryser fast.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den här tråden blir mer och mer lik Vad har du i lön tråden.
Men det är väl lite av samma anledning kanske. Drar till sig de som har löner högt över medelsvenssons.
Vissa har väl haft som dröm att kanske kunna unna sig en schysst sportbil när man fyller 50, typ Porchse.
Men nu är det KIA för nästan en miljon som gäller som vardagsbil.

Grattis till er som har råd. Självklart är jag avundsjuk.

Ekvationen blir ju lite glädjesiffror, klart fanken det är mycket pengar i inköpspris men sen är det ju plus i plånboken månad för månad. En fosilbil är ju bara utgifter hela tiden.

Jag köpte själv en id4 gtx i september 2021 som fortfarande inte levererats, efter elbilsbonus blev det 510,000kr med lite tillvalspaket. Arbetskollegorna klagar på "oj vad dyrt", samtidigt har de en lexus för 570,000kr eller en v90 cross country för 600k, sommarstuga, husvagn som står hela vintern, motorcykel och snöskoter. Vad kostar inte det

Men folk prioriterar olika med sina pengar. Vissa saker får tydligen kosta hur mycket som helst så länge man tankar bensin för 20kr litern ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Allt jag säger är att vilken bil man har, speglar sällan ens ekonomi, utan mer ens intresse och prioriteringar.

Skrivet av MP-Jan:

Detta är väldigt sant.

Fast är det? Jag håller med om att det är sant på den nivån att fler har råd med en dyrare bil, oavsett vilken bil det är, om man spenderar mindre på annat. Men jag skulle nog tro att normalfallet är att som en hyfsat vanlig familj vill åka på en resa på sin sommarsemester, renovera sitt boende, ha en hobby, käka på restaurang då och då osv etc och när man har det så anpassar man typ bilen efter plånboken - vissa har råd med allt det där plus en bil i 800.000 kr klassen men de flesta inte. På så sätt tror jag att bilen speglar ekonomin i de flesta fall. Alltså även om samma personer hade kunnat haft en dyrare bil tror inte jag det normala är att man börjar köpa en dyr bil och sedan sparar man in på resten.

Att man kan köpa en elbil som har högre inköpspris än en fossildriven bil men ändå få samma ekonomi eller bättre är kanske mer vanligt att man går bort sig i tanken på, man stirrar bara på priset. Men även här tror jag fler och fler blir mer medvetna med tanke på hur bensin och diesel har rusat senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, jämför en leasingbil 1500 mil bensin vs el. Om den drar 0.7 och 20kr litern så är det drygt 11-12 kr mer per mil.
Det blir 18000 kr eller 1500 kr extra per månad. Så en modell med bensin eller elhybrid (om man pendlar långt iaf) skall alltid vara minst 1500 kr billigare i leasing per månad, annars går man back. Samma gäller ju om man köper den.

Från Gomore, allt inkluderat, samma parametrar 24mån 1500mil/år:
Peugeot E-208 3800 per månad
Peugeot 208 Puretech Automat 3180 per månad

Alltså 620 kr skillnad så man förlorar drygt 900 kr per månad på att ta den i hybridvariant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Helt rätt, jämför en leasingbil 1500 mil bensin vs el. Om den drar 0.7 och 20kr litern så är det drygt 11-12 kr mer per mil.
Det blir 18000 kr eller 1500 kr extra per månad. Så en modell med bensin eller elhybrid (om man pendlar långt iaf) skall alltid vara minst 1500 kr billigare i leasing per månad, annars går man back. Samma gäller ju om man köper den.

Från Gomore, allt inkluderat, samma parametrar 24mån 1500mil/år:
Peugeot E-208 3800 per månad
Peugeot 208 Puretech Automat 3180 per månad

Alltså 620 kr skillnad så man förlorar drygt 900 kr per månad på att ta den i hybridvariant.

om du även skall slå ut totalkostnaden för leasing, så är det även bra att inkludera skatten, då skatten på rena elbilar är 360kr per år, och besin/dieslar lär ligga på minst 6k (om det inte är en supersnål minibil), och hybrider någonstans där mitt i mellan.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________