Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Man kan kolla på Netflix, YouTube, Twitch etc på elbilens infotainment skärm medans man kör

Finns redan i dag allt för många idioter som kör runt i trafiken medans de facebookar på sina mobiler. Risken finns att denna typ av produkt kommer missbrukas av nötter som inte har vett att använda den på ett förnuftigt sätt.

Att ha de där funktionerna medans man står stilla, och laddar eller väntar på någon, är ju däremot smart. Klockrent!

Hade det varit vettiga och ansvarsfulla tillverkare så hade de lagt in en funktion att den typen av appar inte fungerar medans bilen rör på sig. Men tydligen inte...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns redan i dag allt för många idioter som kör runt i trafiken medans de facebookar på sina mobiler. Risken finns att denna typ av produkt kommer missbrukas av nötter som inte har vett att använda den på ett förnuftigt sätt.

Att ha de där funktionerna medans man står stilla, och laddar eller väntar på någon, är ju däremot smart. Klockrent!

Hade det varit vettiga och ansvarsfulla tillverkare så hade de lagt in en funktion att den typen av appar inte fungerar medans bilen rör på sig. Men tydligen inte...

Jag tror inte många aktivt sitter och TITTAR på Youtube eller Netflix när de kör bil. Det handlar mer om att kunna ha det rullande i bakgrunden medans man kör. Det gör jag rätt ofta. Kollar mot skärmen nån halv sekund då och då men lyssnar mest bara. Man kan ju starta klipp å serier via google assistant röstkommandon så man behöver inte ens klicka runt på skärmen.

Sen är de flesta om inte alla Android apparna i Android Auto nedskalade och rentav primitiva i jämförelse med originalversionen på Android. Både Maps, ABRP, EasyPark, Spotify och många andra är sjukt begränsade på Android Auto och Carplay. Så bara pga den anledningen vill man hellre ha ett riktigt Android gränssnitt.

Sen att man kan spela och streama spel, glo på live TV eller bara se på Viaplay eller Cmore är en bonus som säkerligen kommer till nytta under långresor eller laddpauser. Hursomhelst billigare än en hyffsad surfplatta och fungerar helt ok.

Angående tillverkare av dessa boxar så e det till 99% kinesiska märken. De bryr sig inte om regler och lagar. I kina är det faktiskt fritt fram att se på TV när man kör bil. Vissa taxi schaffisar spelar tom TV spel medans de kör. Men ja, det är idiotiskt.

Edit: Har många gånger slagit på TV kanaler eller streams på mobilen för att följa nån EM/VM match eller nån golfturnering medans man kör. Inte så att man tittar precis, men funkar kanon till att lyssna och ändå hänga med.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag tror inte många aktivt sitter och TITTAR på Youtube eller Netflix när de kör bil. Det handlar mer om att kunna ha det rullande i bakgrunden medans man kör. Det gör jag rätt ofta. Kollar mot skärmen nån halv sekund då och då men lyssnar mest bara.

...

Angående tillverkare av dessa boxar så e det till 99% kinesiska märken. De bryr sig inte om regler och lagar. I kina är det faktiskt fritt fram att se på TV när man kör bil. Vissa taxi schaffisar spelar tom TV spel medans de kör. Men ja, det är idiotiskt.

Som du ser själv ovan; bara att kika på hur det gick i Kina. Har man väl släppt ut dessa funktioner så kommer oansvariga människor missbruka de.

Bara en tidsfråga innan det händer en bilolycka i Sverige med allvarliga konsekvenser pga. dessa kinesiska lådor. Kan (tyvärr) nästan garantera det.

Redan i dag så skapar missbruk av mobiltelefoner, som folk inte kan låta bli trots förbud, massvis med olyckor. Denna typ av enheter kommer tyvärr bara ytterligare orsaka fler potentiella olyckstillfällen.

Detta är verkligen inte bra produkter, som jag hoppas inte kommer få stort fäste på marknaden.

Alternativt så hade det varit bra om EU förbjuder försäljningen av de. Trots att jag inte gillar onödigt mycket förbud, så riskerar jag och min familj drabbas av att andra trafikanter gör valet att köpa dessa produkter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Dum fråga, finns det någon minumum-gräns för hur låg strömstyrka man kan ladda med på rena elbilar?

Har nämligen bara tillgång till drygt 6A på min laddbox, det räcker gott till min phev men det vankas ren elbil inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som du ser själv ovan; bara att kika på hur det gick i Kina. Har man väl släppt ut dessa funktioner så kommer oansvariga människor missbruka de.

Bara en tidsfråga innan det händer en bilolycka i Sverige med allvarliga konsekvenser pga. dessa kinesiska lådor. Kan (tyvärr) nästan garantera det.

Redan i dag så skapar missbruk av mobiltelefoner, som folk inte kan låta bli trots förbud, massvis med olyckor. Denna typ av enheter kommer tyvärr bara ytterligare orsaka fler potentiella olyckstillfällen.

Detta är verkligen inte bra produkter, som jag hoppas inte kommer få stort fäste på marknaden.

Alternativt så hade det varit bra om EU förbjuder försäljningen av de. Trots att jag inte gillar onödigt mycket förbud, så riskerar jag och min familj drabbas av att andra trafikanter gör valet att köpa dessa produkter.

Ja jo jag håller med om att det inte är optimalt. Men jag tror snarare denna funkton är mindre farlig, då man åtminstone inte sitter å håller i en mobil som vissa idioter gör dagligen när de kör. Hellre att Youtube rullar på bilens skärm än att föraren håller i mobilen och lyssnar/tittar.

Sen att använda Snap/Insta/FB under körning är idiotiskt hursomhelst, vare sig man gör det i mobilen eller på infotainment skärmen. Eller i överhuvudtaget, för den delen 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Dum fråga, finns det någon minumum-gräns för hur låg strömstyrka man kan ladda med på rena elbilar?

Har nämligen bara tillgång till drygt 6A på min laddbox, det räcker gott till min phev men det vankas ren elbil inom kort.

Oftast ligger minimigränsen på 5 eller 6 A, så du skall nog klara dig så sätt (om din elbil hinner laddas klart i tid).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja jo jag håller med om att det inte är optimalt. Men jag tror snarare denna funkton är mindre farlig, då man åtminstone inte sitter å håller i en mobil som vissa idioter gör dagligen när de kör. Hellre att Youtube rullar på bilens skärm än att föraren håller i mobilen och lyssnar/tittar.

Sen att använda Snap/Insta/FB under körning är idiotiskt hursomhelst, vare sig man gör det i mobilen eller på infotainment skärmen. Eller i överhuvudtaget, för den delen 🤣

Risken är ju att detta inte minskar Facebook-användandet. De som gör det på mobilen kommer fortsätta med det. De som tidigare inte gjorde det på mobilen, kanske lockas av det nu när de kan installera FB på bilens infoskärm.

Sedan att titta på film medans man kör är nog inte heller helt optimalt...

Jag ser bara potentiellt fler risker till missbruk med denna typ av oansvariga kinesiska produkter utan säkerhet i fokus (eller alls bryr sig det minsta om det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sedan att titta på film medans man kör är nog inte heller helt optimalt...

Jag har aldrig någonsin tittar på varken en film eller serie i bilen när jag kör. Sånt måste man aktivt titta på ju. Däremot gör min sambo det rätt ofta när jag kör och hon sitter brevdid. Nu slipper hon hålla surfplattan i handen eller fästa hållare som lossnar hela tiden 🤣

Skrivet av martinot:

Jag ser bara potentiellt fler risker till missbruk med denna typ av oansvariga kinesiska produkter utan säkerhet i fokus (eller alls bryr sig det minsta om det).

Risker finns med allt. Frågar du mig så är största risken ute i trafiken idag det faktum att majoriteten av dagens förare inte kan köra bil. De kan helt enkelt inte köra bil. Det har jag redan konstaterat. Vare sig de tittar på nåt eller håller i nåt eller inte. Där hjälper inga lagar, begränsningar eller förbud. Körkorten kommer i Cornflakes paket nuförtiden.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Risker finns med allt. Frågar du mig så är största risken ute i trafiken idag det faktum att majoriteten av dagens förare inte kan köra bil. De kan helt enkelt inte köra bil. Det har jag redan konstaterat. Vare sig de tittar på nåt eller håller i nåt eller inte. Där hjälper inga lagar, begränsningar eller förbud. Körkorten kommer i Cornflakes paket nuförtiden.

Visst är människan/förare den största säkerhetsrisken. Därav att det säkraste vi kan göra är att så snabbt som möjligt kan låta bilarna köra själva när de nått den nivån att de är mycket säkrare än människan.

Men om vi inte spårar ut för mycket filosofiskt om andra aspekter;

1. Det finns idioter i trafiken (vi är helt överens här).

2. Denna typ av helt oansvariga produkter kommer missbrukas av vissa av dessa idioter.

3. Olyckor kommer att inträffa pga. 1 & 2 ovan. I vissa fall med allvarliga skador som följd. Inte bara för idioterna (isf. hade jag inte varit för förbud), men även av oss oskyldiga "icke idioter" runt omkring.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

De flesta som klagar på att folk inte kan köra bil är sådana som nästan alltid ligger på andra sidan spektrat. De kör konstant för fort (ja, 50 på en n 40 väg är också för fort. Samma med 107 på en 100 väg). De gasar snabbt, bromsar hårt. Vet inte innebörden av Eco driving. Två personer på var sin sida i spektrat kommer garanterat att störa sig på varandra.

Men att ha på Youtube i bakgrunden för att bara titta lite då o då? Så jävla urbota korkat. En dag så fastnar blicken liiiite för länge för att klippet var kul och plötsligt är ett liv till ända. Min vän blev av med sin 4 åring till ett fån som var distraherad av sin mobil. Så att höra att folk har på Youtube "i bakgrunden" gör mig upprörd och besviken på folk. Handlar det om brist på intellekt så kan man alltid lobotomera...

Rant over. Ska vi återgå till elbilar nu?

Vad säger folk om Peugeot e-208 som extrabil? Hämta/lämna samt köra till pendeln typ. Leasing

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst är människan/förare den största säkerhetsrisken. Därav att det säkraste vi kan göra är att så snabbt som möjligt kan låta bilarna köra själva när de nått den nivån att de är mycket säkrare än människan.

Men om vi inte spårar ut för mycket filosofiskt om andra aspekter;

1. Det finns idioter i trafiken (vi är helt överens här).

2. Denna typ av helt oansvariga produkter kommer missbrukas av vissa av dessa idioter.

3. Olyckor kommer att inträffa pga. 1 & 2 ovan. I vissa fall med allvarliga skador som följd. Inte bara för idioterna (isf. hade jag inte varit för förbud), men även av oss oskyldiga "icke idioter" runt omkring.

Skrivet av talonmas:

De flesta som klagar på att folk inte kan köra bil är sådana som nästan alltid ligger på andra sidan spektrat. De kör konstant för fort (ja, 50 på en n 40 väg är också för fort. Samma med 107 på en 100 väg). De gasar snabbt, bromsar hårt. Vet inte innebörden av Eco driving. Två personer på var sin sida i spektrat kommer garanterat att störa sig på varandra.

Men att ha på Youtube i bakgrunden för att bara titta lite då o då? Så jävla urbota korkat. En dag så fastnar blicken liiiite för länge för att klippet var kul och plötsligt är ett liv till ända. Min vän blev av med sin 4 åring till ett fån som var distraherad av sin mobil. Så att höra att folk har på Youtube "i bakgrunden" gör mig upprörd och besviken på folk. Handlar det om brist på intellekt så kan man alltid lobotomera...

Rant over. Ska vi återgå till elbilar nu?

Vad säger folk om Peugeot e-208 som extrabil? Hämta/lämna samt köra till pendeln typ. Leasing

Tycker hursomhelst att var och en ska ha rätten att själv välja vad de vill ha för gadgets i sina elbilar. Jag gillar gadgets och teknik. Som tidig 80-talist tycker jag att det känns som en barndröm att kunna dra fram en gamepad och spela klassiska TV spel eller se en serie medans man laddar bilen i en halvtimme eller längre. Eller väntar på att tanten ska bli klar på HM. Hellre det än att sitta med hängnacke över Facebook i mobilen.

Men jag håller med, vi lämnar den diskussionen då saker inte alla håller med om oftast tenderar att spåra ur i detta forum. Lite trist. Android boxarna finns där för den som vill ha dessa. Vill man inte så köper man inte. Predikan kan vi leva utan.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De flesta som klagar på att folk inte kan köra bil är sådana som nästan alltid ligger på andra sidan spektrat. De kör konstant för fort (ja, 50 på en n 40 väg är också för fort. Samma med 107 på en 100 väg). De gasar snabbt, bromsar hårt. Vet inte innebörden av Eco driving. Två personer på var sin sida i spektrat kommer garanterat att störa sig på varandra.

Men att ha på Youtube i bakgrunden för att bara titta lite då o då? Så jävla urbota korkat. En dag så fastnar blicken liiiite för länge för att klippet var kul och plötsligt är ett liv till ända. Min vän blev av med sin 4 åring till ett fån som var distraherad av sin mobil. Så att höra att folk har på Youtube "i bakgrunden" gör mig upprörd och besviken på folk. Handlar det om brist på intellekt så kan man alltid lobotomera...

Rant over. Ska vi återgå till elbilar nu?

Vad säger folk om Peugeot e-208 som extrabil? Hämta/lämna samt köra till pendeln typ. Leasing

Kör en sådan själv ingen jätte bil men funkar utmärkt till det jag använder det till, mest pendlar till och från jobb 5 mil om dagen.
Har bara gjort en lite längre resa 52 mil tur och retur men det var på 2 dagar.
Funderar på att testa att åka till Tyskland under semestern för en kul grej bara men det blir nog över 2-3 dagar eller nåt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med krav på service ha oss de olika tillverkarna? För att behålla garantier och så. Är väl bara kupéfilter man byter på en elbil. Såg någon skitlöjlig servicelista, kommer inte ihåg vilket märke, där de lagt till att kolla blinkers, bältesspännare och allt möjligt som man tidigare haft eget ansvar för. Sådant som normalt kollas inför och på en besiktning. Känns som återförsäljarna är rädda för att förlora en stor intäkt de normalt har för service?

Kul om vi kunde sammanställa någon form av lista över servicekrav från de olika tillverkarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetskaft:

Hur ser det ut med krav på service ha oss de olika tillverkarna? För att behålla garantier och så. Är väl bara kupéfilter man byter på en elbil. Såg någon skitlöjlig servicelista, kommer inte ihåg vilket märke, där de lagt till att kolla blinkers, bältesspännare och allt möjligt som man tidigare haft eget ansvar för. Sådant som normalt kollas inför och på en besiktning. Känns som återförsäljarna är rädda för att förlora en stor intäkt de normalt har för service?

Kul om vi kunde sammanställa någon form av lista över servicekrav från de olika tillverkarna.

Merca kör sin vanliga ICE-service även på elbilarna. på 1.5 år hann jag köra 2 servicar enligt deras schema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag tror inte många aktivt sitter och TITTAR på Youtube eller Netflix när de kör bil. Det handlar mer om att kunna ha det rullande i bakgrunden medans man kör. Det gör jag rätt ofta. Kollar mot skärmen nån halv sekund då och då men lyssnar mest bara. Man kan ju starta klipp å serier via google assistant röstkommandon så man behöver inte ens klicka runt på skärmen.

Edit: Har många gånger slagit på TV kanaler eller streams på mobilen för att följa nån EM/VM match eller nån golfturnering medans man kör. Inte så att man tittar precis, men funkar kanon till att lyssna och ändå hänga med.

Skrivet av SweViver:

Jag har aldrig någonsin tittar på varken en film eller serie i bilen när jag kör. Sånt måste man aktivt titta på ju. Däremot gör min sambo det rätt ofta när jag kör och hon sitter brevdid. Nu slipper hon hålla surfplattan i handen eller fästa hållare som lossnar hela tiden 🤣

Dom sakerna motsäger varandra, typen av media ut spelar absolut ingen roll.
Sen om det är du eller sambon som startar visningen spelar inte heller någon roll.

Skrivet av SweViver:

Ja jo jag håller med om att det inte är optimalt. Men jag tror snarare denna funkton är mindre farlig, då man åtminstone inte sitter å håller i en mobil som vissa idioter gör dagligen när de kör. Hellre att Youtube rullar på bilens skärm än att föraren håller i mobilen och lyssnar/tittar.

Sen att använda Snap/Insta/FB under körning är idiotiskt hursomhelst, vare sig man gör det i mobilen eller på infotainment skärmen. Eller i överhuvudtaget, för den delen 🤣

Mobil i handen eller "surfplatta" i mittkonsolen spelar ingen roll, det handlar om att sakerna som spelas upp tar din uppmärksamhet från vad du borde koncentrerar dig på när du kör bil.
Har du bildvisning igång kommer du alltid vid något tillfälle att vända blicken mot detta och är det då vid fel tillfälle är olyckan framme.

Enligt mig borde alla dessa typer av appar vara begränsade till att endast fungera när bilen står stilla, gärna även med växelväljaren i P, tror och hoppas det är en tidsfråga innan det blir så.
Alternativet är att endast ljudet släpps igenom och att bilderna fryser så det blir som att lyssna på radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Enligt mig borde alla dessa typer av appar vara begränsade till att endast fungera när bilen står stilla, gärna även med växelväljaren i P, tror och hoppas det är en tidsfråga innan det blir så.

Så funkar det i PS2’an.

Speglar och lite mer förutseende vid körning är väl ett par saker som folk bör fokusera på lite mer överlag kan jag tycka

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Det är lite roligt hur mycket man anstränger sig för att få samma funktionalitet som när man monterar en surfplattehållare i bilen typ. Något man kan göra i alla bilar så länge man kan få över ljudet till stereon.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Dock kan man ju tycka att biltillverkarna borde ha detta som standard. Att infotainmentsystemet är som en surfplatta typ.
Känns stenålder att inte ha det så.

Permalänk
Medlem

Jag har haft TV, Internet etc i bilar fler gånger. Den första BMWn med TV var från 1998 om jag minns rätt och på ingen av dessa gick det att göra detta under färd (utan hack) så det är enbart för säkerheten som man inte tillåter "normal padda" i bilen och medvetet gjort det "stenålders" så att säga.

Jag är för individens val i mycket men just i trafiken anser jag det bra om man inte kan använda saker som tar bort fokus från körningen. Om det bara drabbade en själv så är det en annan sak men nu kan man köra ihjäl andra också och då blir det åter igen tvunget för regelverket att kliva in då olika människor har olika måttstock på vad som är okay eller inte även i en potentiellt farlig situation.

Som exempel, om de som pressar på vägarna normalt sett kör bana istället och får titta på TV samtidigt eller facebook där så är det helt okay för mig - om man är själv på banan. På vägarna skall man köra säkert och följa de regler som finns så långt ut det går. Det behöver inte vara maniskt men att pressa varje kurva som någon skrev innan eller att snegla på youtube när man kör bil är inte okay anser jag.

Att när bilen är i P läget kunna göra vad man vill med paddan i bilen ser jag som självklart - men tyvärr finns inte det ännu och där kommer den där prylen in från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tesla Club Sweden Track Day 30 april

OBS: Öppet för alla elbilar (inte begränsat till Tesla på något sätt):

Alla elbilar oavsett märke är hjärtligt välkomna! Kom och prova på köra din elbil på en riktig racerbana! Alla elbilar är otroligt roliga att köra på bana – även “tråkiga familjebilar”!

https://teslaclubsweden.se/tesla-club-sweden-track-day-30-apr...

Åk dit och kör av dig lite nu Martin så du kan sänka tempot på allmän väg sedan.
Skämt åtsido, tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är lite roligt hur mycket man anstränger sig för att få samma funktionalitet som när man monterar en surfplattehållare i bilen typ. Något man kan göra i alla bilar så länge man kan få över ljudet till stereon.

Ja egentligen. Fast en surfplatta kommer behöva en USB sladd hängandes tvärs över panelen, nånstans att fästa osv. Sen vill man kunna använda rattens reglage/knappar för röststyrning, volym, byta låt, starta/ta emot samtal osv. Sånt som gör att man inte nödvändigtvis behöver klicka på skärmen hela tiden. Surfplattan saknar den integrationen. Men jag förstår din poäng.

Skrivet av Geckod:

Dock kan man ju tycka att biltillverkarna borde ha detta som standard. Att infotainmentsystemet är som en surfplatta typ.
Känns stenålder att inte ha det så.

Håller med. Tesla vet vad de gör iallafall.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Dock kan man ju tycka att biltillverkarna borde ha detta som standard. Att infotainmentsystemet är som en surfplatta typ.
Känns stenålder att inte ha det så.

100% agree. Om tillverkarna brydde sig om att ha det här i bilarna hade dom kunnat ha spärrar där det inte går att använda vissa appar så länge bilen inte är i P. Eftersom tillverkarna är så j*vla dåliga på det här med infotainment så är det klart det dyker upp 3epartsalternativ. Sen hade det ju varit bra om burkarna spärrades vid körning också. Förhoppningsvis så förblir det rätt få som köper dessa.

Blev däremot lite intresserad. Står och laddar en hel del på snabbladdare och det blir segt ibland. Stod 54 minuter igår med en Kia e-Niro...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Dock kan man ju tycka att biltillverkarna borde ha detta som standard. Att infotainmentsystemet är som en surfplatta typ.
Känns stenålder att inte ha det så.

Ja, jag känner lite så varje gång folk börjar prata om hur tyskarna gör premiumbilar osv. Jaha, så premium är en liten seg skärm med ett gränssnitt som ser ut att komma från början av 2000-talet med undermeny på undermeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag känner lite så varje gång folk börjar prata om hur tyskarna gör premiumbilar osv. Jaha, så premium är en liten seg skärm med ett gränssnitt som ser ut att komma från början av 2000-talet med undermeny på undermeny.

Fast nu börjar väl ändå de flesta elbilarna få hyffsade skärmar och Android Auto / Carplay stöd iaf, så det är ett steg framåt. BMW och Audi har dessutom ovanstående funktioner trådlösa nu, om jag inte tänker fel. Infotainmentsystemet avgör egentligen inte om en bil är premium eller ej.

Men jag håller med att gränssnitten borde förbättras, eller att alla helt enkelt går över till Android. Fast tittar man på Volvos integration av Android så är den rätt långt ifrån en surfplattas funktionalitet.

Sen där där med att apparna får lira under körning... jag tror att acceptansen kommer öka för sånt framöver när bilarna blir mer och mer självkörda. Det är väl lite det som är tanken med självkörande elbilar. Tesla hade inget emot att låta apparna rulla under körning, tills myndigheter lade sig i och stoppade det hela på bara nån vecka

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fast nu börjar väl ändå de flesta elbilarna få hyffsade skärmar och Android Auto / Carplay stöd iaf, så det är ett steg framåt. BMW och Audi har dessutom ovanstående funktioner trådlösa nu, om jag inte tänker fel. Infotainmentsystemet avgör egentligen inte om en bil är premium eller ej.

Men jag håller med att gränssnitten borde förbättras, eller att alla helt enkelt går över till Android. Fast tittar man på Volvos integration av Android så är den rätt långt ifrån en surfplattas funktionalitet.

Sen där där med att apparna får lira under körning... jag tror att acceptansen kommer öka för sånt framöver när bilarna blir mer och mer självkörda. Det är väl lite det som är tanken med självkörande elbilar. Tesla hade inget emot att låta apparna rulla under körning, tills myndigheter lade sig i och stoppade det hela på bara nån vecka

CarPlay och Android Auto är ett plåster för mig, inte något som löser själva problemet. BMW har väl förbättrat det lite nu när de har gjort så man kan få navigationen från CarPlay på skärmen framför föraren men du kan fortfarande inte styra allt som bilinställningar från samma UI. Testade senast en BMW iX och var inte imponerad av det systemet alls, inte testat Mercedes nya i EQS för att se hur det är.

För mig är infotainmentsystemet stor del i om en bil är premium eller inte, med ett dåligt infotainmentsystem så är min upplevelse budgetbil oavsett hur fina material man använt i interiören. Ålderdomlig design på UI:t är inget jag betalar mycket pengar för år 2022 utan jag förväntar mig att det skall vara surfplatta över det hela så de bilar som vill ta mycket betalt utan att satsa på ett modernt system kommer jag rata.

Så som det ser ut i Polestar 2 tycker jag är en okej avvägning mellan gammaldags bilsystem och något modernt (påminner lite om Windows Phone som var coolt) även om jag ändå föredrar Teslas tänk där det mer eller mindre skulle kunna vara en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får tänka 3 varv extra varje gång någon förkortar Polestar 2 till PS2? Den förkortningen är redan hårdkodad i min hjärna 😀

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ni som kör Tesla. Har det hänt er att dörrhandtaget har frusit fast på vintern?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

CarPlay och Android Auto är ett plåster för mig, inte något som löser själva problemet. BMW har väl förbättrat det lite nu när de har gjort så man kan få navigationen från CarPlay på skärmen framför föraren men du kan fortfarande inte styra allt som bilinställningar från samma UI. Testade senast en BMW iX och var inte imponerad av det systemet alls, inte testat Mercedes nya i EQS för att se hur det är.

För mig är infotainmentsystemet stor del i om en bil är premium eller inte, med ett dåligt infotainmentsystem så är min upplevelse budgetbil oavsett hur fina material man använt i interiören. Ålderdomlig design på UI:t är inget jag betalar mycket pengar för år 2022 utan jag förväntar mig att det skall vara surfplatta över det hela så de bilar som vill ta mycket betalt utan att satsa på ett modernt system kommer jag rata.

Så som det ser ut i Polestar 2 tycker jag är en okej avvägning mellan gammaldags bilsystem och något modernt (påminner lite om Windows Phone som var coolt) även om jag ändå föredrar Teslas tänk där det mer eller mindre skulle kunna vara en surfplatta.

Utmaningen är att om man nu ska använda ett OS såsom Android eller liknande (som är mer åt det moderna hållet) för hela infotainmentsystemet så måste det på ett smidigt och stabilt sett integreras med bilens alla övriga funktioner. Som klimatanläggning, rattvärme, öppning av bagageutrymmet, belysning osv. Med andra ord inte bara media/entertainment-delen. Hade man byggt en bra länk mellan Android och bilens system så hade man enkelt kunnat få ut elbilens batterivärde, förbrukning, räckvidd osv direkt i Google Maps eller ABRP. I nuläget måste man krångla med OBD2 dosor, och tom. där är stödet begränsat.

Detta har Tesla åstadkommit genom att skriva koden från grunden samt använda moderna chip/styrenheter istället för att skräddarsy och länka 3e parts produkter med gamla styrenheter. @martinot nämnde det mer i detalj nån vecka sedan här i forumet då han är mycket mer kunnig i ämnet. BMW och de andra har varken tid, lust och kanske inte ens råd att utveckla ett sådant gränssnitt i nuläget, speciellt eftersom mycket av hårdvaran hade behövt bytas ut också. Lite dålig tajming med komponentbrist å allt..

Edit: men jag håller med om att Android Auto och Apple Carplay bara är lata och rätt primitiva lösningar på problemet. Biltillverkarna lägger ansvaret på Google att utveckla istället för att själva satsa på ett välfungerande gränssnitt. Att även göra sig beroende av mobilen för att göra en så enkel sak som att använda Google Maps i bilen (eller ABRP på elbilar) är i själva verket så onödigt och krångligt. Bra att det finns iofsig, men det har knappt utvecklats de senaste 6 åren sen det släpptes. Att Android Auto inte ens stödjer automatisk aspect-ratio på vertikala skärmar är bara ett exempel på att utvecklingen inte går framåt.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

På tal om ingenting. Fick veta igår att min elbil fått chassinummer och bör vara klar för leverans innan månaden är slut 😃 Massa Marvel-köpare har fått samtal denna vecka om leverans inom 1-3 veckor. Nån vecka sen var det två fartyg framme i Zeebrugge och ytterligare två stora anlände där nu i torsdags. Sen är ett hundratal Marvels redan framme i Malmö hamn. Det rör på sig nu!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ni som kör Tesla. Har det hänt er att dörrhandtaget har frusit fast på vintern?

Inte mer än att det var att slå till det lite löst så gick det att öppna någon gång.