Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag är tveksam att det finns någon ice bil som klarar 60mil med släp och takbox utan att tanka...

Släp är ju mindre än husvagnar men vår Diesel passat hade nog faktiskt kunna klara det men det är nog gränsfall. På sommaren går det faktiskt. Takboxen ökar inte nämnvärt när man redan drar ett släp, det är väl "samma" luft man rör upp så... Har inte märkt någon stor skillnad med 4 cyklar + husvagn mot inget på taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Myntfack år 2022 ?

Det finns nog rätt många platser i världen där mynt fortfarande är bra att ha med sig i bilen. Även i Sverige ex om man har barn, finns ju många "roliga" grävmaskiner och liknande på lekplatser som drivs av mynt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Släp är ju mindre än husvagnar men vår Diesel passat hade nog faktiskt kunna klara det men det är nog gränsfall. På sommaren går det faktiskt. Takboxen ökar inte nämnvärt när man redan drar ett släp, det är väl "samma" luft man rör upp så... Har inte märkt någon stor skillnad med 4 cyklar + husvagn mot inget på taket.

Hur lång tid tar det att köra 60 mil på vintern med släp? Helt otroligt vad folk verkar klara sig utan att gå på toa. Ladda bil och gå på toa tar inte längre tid än att tanka bilen, flytta bilen och sen gå på toa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns nog rätt många platser i världen där mynt fortfarande är bra att ha med sig i bilen. Även i Sverige ex om man har barn, finns ju många "roliga" grävmaskiner och liknande på lekplatser som drivs av mynt.

Vad jag minns så använde vi kontanter och mynt hela tiden när vi passerade vägtullar i flera länder i Europa. Vid gränserna till länder i Östeuropa så e det typ bara sedlar och mynt som gäller, om de inte ändrat på det de senaste 4-5 åren. Bortom Sverige är världen allt annat än kontantfri.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är det bara en grop där annars? Verkar ju opraktiskt.

Japp, ett gigantiskt svart hål som man kan slänga ner allt man inte vill se igen. Sjukt opraktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Myntfack år 2022 ?

Den kommentaren kändes lite världsfrånvänd. Bara för att sverige av någon anledning bestämt sig för att storma mot kontantfritt samhälle, så betyder det ju inte att resten av världen kommit så långt. Skulle tro att den där tillverkas med stor inriktning mot den Nordamerikanska marknaden (som är rätt mycket större än den nordiska), och där används mynt i rätt hög utsträckning.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag är tveksam att det finns någon ice bil som klarar 60mil med släp och takbox utan att tanka...

Finns ju ett antal dieselbilar med 70+ tank så möjligheten finns.

Permalänk
Medlem

Anledningen till ovan fråga är att jag måste plocka ut en ny tjänstebil och nu i sista minuten kläcker chefen ur sig att vi har en ny bilpolicy från och med 1/4 -22

Policyn innebär i princip att det endast är el-kärra som gäller

Jag har idag en Volvo V90CC D4 med utökad tank (75 lit). Bilen drar ca 0,85 Lit/10km (80km väg) med det släpet lastat med 4st skotrar och takbox. Under ca 15 helger per år åker jag upp till fjälls med min och tre vänners skotrar och det finns ingen möjlighet till laddning på rimlig tid på vägen, framförallt inte under sportlovsveckorna.

Jag kör även mellan 6000 och 7000 mil per år i tjänsten geografiskt mellan Södertälje och Östersund (Oftast ej E4)
Vill bara ha reda på om det är möjligt att få det att fungera med elbil eller om jag behöver leta efter annat jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Anledningen till ovan fråga är att jag måste plocka ut en ny tjänstebil och nu i sista minuten kläcker chefen ur sig att vi har en ny bilpolicy från och med 1/4 -22

Policyn innebär i princip att det endast är el-kärra som gäller

Jag har idag en Volvo V90CC D4 med utökad tank (75 lit). Bilen drar ca 0,85 Lit/10km (80km väg) med det släpet lastat med 4st skotrar och takbox. Under ca 15 helger per år åker jag upp till fjälls med min och tre vänners skotrar och det finns ingen möjlighet till laddning på rimlig tid på vägen, framförallt inte under sportlovsveckorna.

Jag kör även mellan 6000 och 7000 mil per år i tjänsten geografiskt mellan Södertälje och Östersund (Oftast ej E4)
Vill bara ha reda på om det är möjligt att få det att fungera med elbil eller om jag behöver leta efter annat jobb.

Kolla a better route planner hur mycket längre det blir med elbil, förslagsvis tesla eftersom det bara är den som klarar släpet.

Permalänk
Medlem

Hur mycket drar en Tesla med ett stort släp och takbox ?

Bild på ett sånt släp som jag har finns nedan
Släpet är 740x230x180cm och väger 2000kg nästan prick med 4 skotrar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Hur mycket drar en Tesla med ett stort släp och takbox ?

Bild på ett sånt släp som jag har finns nedan
Släpet är 740x230x180cm och väger 2000kg nästan prick med 4 skotrar i.

http://www.alutrailers.se/i/galleri/20160622160304.jpg

Endast Model X får dra så tungt. Släp + takbox verkligen mördar räckvidd. Ett sådant ekipage drar förmodligen norr om 500Wh/km

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Hur mycket drar en Tesla med ett stort släp och takbox ?

Bild på ett sånt släp som jag har finns nedan
Släpet är 740x230x180cm och väger 2000kg nästan prick med 4 skotrar i.

http://www.alutrailers.se/i/galleri/20160622160304.jpg

Antagligen alldeles för mycket för dina behov. Du får googla och försöka hitta lite siffror.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.
Elbil verkar inte vara något för mig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Den kommentaren kändes lite världsfrånvänd. Bara för att sverige av någon anledning bestämt sig för att storma mot kontantfritt samhälle, så betyder det ju inte att resten av världen kommit så långt. Skulle tro att den där tillverkas med stor inriktning mot den Nordamerikanska marknaden (som är rätt mycket större än den nordiska), och där används mynt i rätt hög utsträckning.

Jag utgick från att vi bor i Sverige ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Tack för snabba svar.
Elbil verkar inte vara något för mig då

Får jag ställa hela frågan på huvudet?

Måste skotrarna fram och åter? För pengarna du lägger på diesel, skatt och kåpsläp borde du nästan kunna hyra en container på väl valt ställe i några månader?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag utgick från att vi bor i Sverige ?

Då kanske det är den lokala bysmeden, träsnidaren eller grannen med 3D-skrivare man ska kontakta istället för Bezos & Affiliates...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Får jag ställa hela frågan på huvudet?

Måste skotrarna fram och åter? För pengarna du lägger på diesel, skatt och kåpsläp borde du nästan kunna hyra en container på väl valt ställe i några månader?

Tyvärr ja.
Skotrarna kostar ca 250kkr / styck och måste stå inomhus och larmat för att försäkringen ska gälla.

Vi åker inte till samma ställe varje gång heller utan varierar en hel del geografiskt mellan sälen och Storuman.

Permalänk
Medlem

gott folk.. funderar på att byta min bil. önskemålet är att man kan åka minst 50km på el per dag. alltså en plug-in hybrid. Men jag kan inget om modeller, och bilvärde för pengarna.
finns det ngn kombi därute som ni kan rekommendera och som går att hitta begagnat (ca 3år, ca 7000mil) för runt 150.000kr?
tacksam för tips

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag utgick från att vi bor i Sverige ?

Men produkten du kommenterade lär ju inte vara riktad mot specifikt svenskar som aldrig använder bilen utanför Sverige. Och därför har de designat den med mynt hållare trotts att det är år 2022.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns ju ett antal dieselbilar med 70+ tank så möjligheten finns.

Fast där det är - 30 är det ju inte optimala förhållanden. Sen de bilar som får drag 2 ton drar inte heller minst bränsle. Även med 70L tank tror jag det blir svårt/ej när fram

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Anledningen till ovan fråga är att jag måste plocka ut en ny tjänstebil och nu i sista minuten kläcker chefen ur sig att vi har en ny bilpolicy från och med 1/4 -22

Policyn innebär i princip att det endast är el-kärra som gäller

Jag har idag en Volvo V90CC D4 med utökad tank (75 lit). Bilen drar ca 0,85 Lit/10km (80km väg) med det släpet lastat med 4st skotrar och takbox. Under ca 15 helger per år åker jag upp till fjälls med min och tre vänners skotrar och det finns ingen möjlighet till laddning på rimlig tid på vägen, framförallt inte under sportlovsveckorna.

Jag kör även mellan 6000 och 7000 mil per år i tjänsten geografiskt mellan Södertälje och Östersund (Oftast ej E4)
Vill bara ha reda på om det är möjligt att få det att fungera med elbil eller om jag behöver leta efter annat jobb.

Bara leva som oss dödliga och köpa en egen bil. Blir nog svårt att hitta annat jobb där miljöpolicyn inte är på toppnivå. Det som gäller idag. Gå in på valfritt företags hemsida så kommer du direkt se hållbarhet, vårt miljö arbete eller liknande. Kör man mycket bil i tjänsten så blir det betydligt mer planering för att ladda såklart.
Tesla har väll mest laddare så satsa på en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast där det är - 30 är det ju inte optimala förhållanden. Sen de bilar som får drag 2 ton drar inte heller minst bränsle. Även med 70L tank tror jag det blir svårt/ej när fram

Bensin och diselbilar är byggda för att klara och nå sin arbets temperaturer i de flesta vanliga temperaturer. De drar lite mer i början bara. Skulle det inte vara så skulle katt, partikel filter mm packa ihop rätt snabbt och även med kraftiga motor skador pga under målig smörjning.
Kolla termostaten innan ni kör bara 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bensin och diselbilar är byggda för att klara och nå sin arbets temperaturer i de flesta vanliga temperaturer. De drar lite mer i början bara. Skulle det inte vara så skulle katt, partikel filter mm packa ihop rätt snabbt och även med kraftiga motor skador pga under målig smörjning.
Kolla termostaten innan ni kör bara 😉

De måste dock fortfarande följa fysikens lagar. Vid -30 är luftmotståndet betydligt högre på grund av luftens ökade densitet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Endast Model X får dra så tungt. Släp + takbox verkligen mördar räckvidd. Ett sådant ekipage drar förmodligen norr om 500Wh/km

Börjar närma sig lätt lastbil i dragvikt så jag postar klippet från min tidigare bil igen. Kanske en sådan räcker ?

https://www.youtube.com/watch?v=Nii9ifxHlfU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De måste dock fortfarande följa fysikens lagar. Vid -30 är luftmotståndet betydligt högre på grund av luftens ökade densitet.

Finns det några tester på hur stora skillnader det gör?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns det några tester på hur stora skillnader det gör?

Stora skillnaden är att vid -30 är värmepumpen verkningslös och all uppvärmning sker med el.

Sen är -30 en överdrift, det är temperaturer som förekommer först i Kiruna, boden, Kvikkjokk. Hemavan ligger dock kring -24 några gånger varje år och det är kallt nog för VP inte ska bidra.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns det några tester på hur stora skillnader det gör?

Går att räkna på. Formeln som är intressant är Fd = Cd * 1/2 * ρ * v^2 * A , Cd är luftmotståndskoefficienten, v är hastigheten, A är frontalarean och ρ är luftens densitet vilket är vad som ändras. Vid 20 grader och 1 ATM tryck så är den runt 1,2 och vid -25 är den kring 1,44. Detta gör att luftmotståndet som skall övervinnas kommer öka kring 20% bara pga den temperaturskillnaden. Se länken nedan för andra värden på ρ.

Vid -25 lär man dessutom ha snö/is på bilen som kan öka både Cd och A så sluteffekten lär bli högre än de där 20%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air

Permalänk
Medlem

Ford f150 electric kanske vore ett alternativ för skoterkillen men såg att de stängt beställningar för den i USA och den verkar inte komma till Sverige än på ett tag.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

gott folk.. funderar på att byta min bil. önskemålet är att man kan åka minst 50km på el per dag. alltså en plug-in hybrid. Men jag kan inget om modeller, och bilvärde för pengarna.
finns det ngn kombi därute som ni kan rekommendera och som går att hitta begagnat (ca 3år, ca 7000mil) för runt 150.000kr?
tacksam för tips

Nu är ju tråden inriktad på rena elbilar även om den ibland spårar ur.

Men spontant är svaret på din fråga att den bilen finns inte.
Dagens phev kommer ca 50 km på el endast under optimala förhållande.
Priset och miltalet går inte ihop för en sådan phev.

Bästa du kan göra är att söka på bytbil.com och se vad du hittar.

Permalänk
Snusfri

Undras när Citroen Ami och/eller Opel Rocks-e kommer till Sverige.
Är riktigt intresserad av någon av dessa som pendlarfordon till/från jobbet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro