Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I nuvarande form inte en chans, skulle aldrig klara några krocktester eller vara laglig i Europa. Prove me wrong med ett Euro NCAP test tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den är alldeles för kantig för att klara tester om att människor ska skadas minimalt om de blir påkörda. Av denna kommer de klyvas på mitten redan vid 20km/h

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har en Polestar 2 som jag snart kan köpa loss. Det är en 2021. Knappt 5000 mil. Dual motor, long range.

Nån som är intresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Den kommer aldrig hit som den ser ut nu, vilket du sannolikt redan är medveten om.
Skulle den till slut komma hit lär den inte se likadan ut.
Hoppas den fortfarande väger så mycket att den kräver C-kort.
Alternativt bara kan registreras som A-traktor.

Skrivet av Gainsgoblin:

I nuvarande form inte en chans, skulle aldrig klara några krocktester eller vara laglig i Europa. Prove me wrong med ett Euro NCAP test tesla.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Den är alldeles för kantig för att klara tester om att människor ska skadas minimalt om de blir påkörda. Av denna kommer de klyvas på mitten redan vid 20km/h

Om Ford F-150 Lightning och andra stora pickup:er kan säljas i Sverige, så är nog inte CyberTrucken så långt borta heller.

Vad jag kunde se gav frunken upp ganska lätt och såg ganske mjuk ut. Den är lägre än F-150 Lightning och troligtvis ungefär samma vikt. Då vi inte har några andra tester än Teslas egna, än så länge, så vet vi inte någonting egentligen.
Därför ganska konstigt att vara så säker på sin sak, oavsett om man hatar Tesla eller inte.
Själv är jag inte så orolig, då deras trackrecord på säkerhet, historiskt ligger i topp. Men det finns ju alltid undantag, som bekräftar regeln. Går inte att ligga på topp jämt... men inget jag oroar mig över.

Vad det gäller vikten, är som sagt nya lagar på gång i europa. Men 3 ton är redan lagligt i Sverige med B-körkort, men du kanske bara kan ta med dig en passagerare och lite packning, som det är nu. Nya förslaget är 4,25 ton, vilket gör CyberTrucken användbar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om Ford F-150 Lightning och andra stora pickup:er kan säljas i Sverige, så är nog inte CyberTrucken så långt borta heller.

Hela grillen på F150 är ju gjord helt i plast och det är typ 20-30cm innan man ens kommer till radiatorn. Och huven är bara tunn plåt. Hade jag fått välja så hade jag nog hellre blivit påkörd av en F150 än Cybertruck i nuvarande form.

De kanske löser det med krockgardiner eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jag har en Polestar 2 som jag snart kan köpa loss. Det är en 2021. Knappt 5000 mil. Dual motor, long range.

Nån som är intresserad?

Du ska inte köpa loss den till dig själv?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Nån som har nåt tips på vad man gör när motorhuven frusit fast? Bilen (en Kona) varnar för att spolarvätskenivån är låg, lite svårt att fylla på när man inte kan öppna motorhuven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Befinner mig just nu i USA i elbilens förlovade Silicon Valley. Här kan man ju se att El-Pickup är the shit. Var och varannan kör ju Rivian, så jag fattar att Tesla inte vill släppa den marknadsandelen. Bor hos släktingar i deras hus, och huset mittemot har en Tesla Model 3 och en Rivian. Sen har ett hus snett över gatan en Kia E-Niro och en Rivian. Har sett hur många Rivian som helst i Trafiken. Känns som minst en vid varje rödljus. Cybertruck har jag sett 3 st, så de kommer här också. Första krashen med en Cybertruck har ju också skett redan, inte så långt härifrån. 😁

Jag vet att amerikanerna älskar sina pickup truckar. Finns såklart ett segment de inte vill gå miste om, hade jag varit chef för Tesla hade model Y mini var min prio 1, inte en bil som har en begränsad marknad.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Nån som har nåt tips på vad man gör när motorhuven frusit fast? Bilen (en Kona) varnar för att spolarvätskenivån är låg, lite svårt att fylla på när man inte kan öppna motorhuven.

När något har frusit fast är ju lösningen att tina den? 😄…. Låna ett varmgarage eller testa sån där de-icer spray kanske?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Nån som har nåt tips på vad man gör när motorhuven frusit fast? Bilen (en Kona) varnar för att spolarvätskenivån är låg, lite svårt att fylla på när man inte kan öppna motorhuven.

Tina upp bilen? Varmgarage, hårfön på lämpligt avstånd så du inte förstör lacken eller ett brytverktyg i plast och försiktigt bryta upp huven. Sista kan ju fungera om det inte är så mycket is som frusit.
Sedan kan ju kanske silikon på listen vara en idé.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

När något har frusit fast är ju lösningen att tina den? 😄…. Låna ett varmgarage eller testa sån där de-icer spray kanske?

Har inte tillgång till varmgarage tyvärr, men tack för tipset om spray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Har inte tillgång till varmgarage tyvärr, men tack för tipset om spray.

Brukar alltid finnas något ställe man kan tina upp en bil. Bor man i en stad, så finns det oftast lite varmare parkeringsgarage. Annars någon tvätthall på en mack etc. etc..
Kostar några kronor, men som man annars hade fått betala mycket mer om man hade ett garage själv.

Tror det blir svårt att få in den spay:en till där den ska göra nytta bara...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Följdfråga på frågan om fastfrusen motorhuv. Vad göra när dörrarna fryst fast? Två dagar i följd nu när termometern visat -10-15 på morgonen, har jag varit tvungen att låta min 6-åring klättra in i bilen via bagageutrymmet för att öppna dörrarna inifrån.

Då har ändå uppvärmning av bilen pågått i 10 minuter, men vad gäller dörrarna hjälper det inget.

Har inte behövt testa flytande isborttagare eftersom jag haft barn tillgängligt.

Dörrhandtagen på EV6 känns minst sagt bräckliga när dörrarna sitter fast. Har inget emot dom annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Följdfråga på frågan om fastfrusen motorhuv. Vad göra när dörrarna fryst fast? Två dagar i följd nu när termometern visat -10-15 på morgonen, har jag varit tvungen att låta min 6-åring klättra in i bilen via bagageutrymmet för att öppna dörrarna inifrån.

Då har ändå uppvärmning av bilen pågått i 10 minuter, men vad gäller dörrarna hjälper det inget.

Har inte behövt testa flytande isborttagare eftersom jag haft barn tillgängligt.

Dörrhandtagen på EV6 känns minst sagt bräckliga när dörrarna sitter fast. Har inget emot dom annars.

Min Tesla brukar jag förvärma mellan 20-30 minuter, om det är riktigt kallt. 10 minuter räcker inte, för att tina upp bilen då.

Har man karmar på sina dörrar, fungerar ju silikon rätt bra. Frugan brukar köra med någon tidning i dörren.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Följdfråga på frågan om fastfrusen motorhuv. Vad göra när dörrarna fryst fast? Två dagar i följd nu när termometern visat -10-15 på morgonen, har jag varit tvungen att låta min 6-åring klättra in i bilen via bagageutrymmet för att öppna dörrarna inifrån.

Då har ändå uppvärmning av bilen pågått i 10 minuter, men vad gäller dörrarna hjälper det inget.

Har inte behövt testa flytande isborttagare eftersom jag haft barn tillgängligt.

Dörrhandtagen på EV6 känns minst sagt bräckliga när dörrarna sitter fast. Har inget emot dom annars.

mina hade också fryst fast, men om du öppnar bilen så den inte är låst, och du sen gör som på en model, 3, du trycker inåt på andra sidan än där de åker ut, så går det att få ut dem, sen kan du öppna som vanligt

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om Ford F-150 Lightning och andra stora pickup:er kan säljas i Sverige, så är nog inte CyberTrucken så långt borta heller.

Vad jag kunde se gav frunken upp ganska lätt och såg ganske mjuk ut. Den är lägre än F-150 Lightning och troligtvis ungefär samma vikt. Då vi inte har några andra tester än Teslas egna, än så länge, så vet vi inte någonting egentligen.
Därför ganska konstigt att vara så säker på sin sak, oavsett om man hatar Tesla eller inte.
Själv är jag inte så orolig, då deras trackrecord på säkerhet, historiskt ligger i topp. Men det finns ju alltid undantag, som bekräftar regeln. Går inte att ligga på topp jämt... men inget jag oroar mig över.

Vad det gäller vikten, är som sagt nya lagar på gång i europa. Men 3 ton är redan lagligt i Sverige med B-körkort, men du kanske bara kan ta med dig en passagerare och lite packning, som det är nu. Nya förslaget är 4,25 ton, vilket gör CyberTrucken användbar.

"Ser mjuk ut" funkar nog inte som argument...vi får se men jag tror den inte kommer klara våra hårda regler.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"Ser mjuk ut" funkar nog inte som argument...vi får se men jag tror den inte kommer klara våra hårda regler.

Har kommer en bra sammanfattning av ett par problem tesla får med cybertrucken i Europa :
– Tesla kommer att få problem med typgodkännandet, säger Stefan Teller, som är expert på typgodkännanden av bilar.

Bilen måste sannolikt modifieras kraftigt för att kunna få ett EU-godkännande.
– Stötfångarna och huven får inte vara styva. De måste kunna absorbera energi för att skydda fotgängare.

Skulle bilen ändå bli godkänd i Europa kommer du inte att kunna köra den på ett vanligt körkort. Bilen väger över 3,5 ton och kommer att kräva C1-körkort för medeltung lastbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Har kommer en bra sammanfattning av ett par problem tesla får med cybertrucken i Europa :
– Tesla kommer att få problem med typgodkännandet, säger Stefan Teller, som är expert på typgodkännanden av bilar.

Bilen måste sannolikt modifieras kraftigt för att kunna få ett EU-godkännande.
– Stötfångarna och huven får inte vara styva. De måste kunna absorbera energi för att skydda fotgängare.

Skulle bilen ändå bli godkänd i Europa kommer du inte att kunna köra den på ett vanligt körkort. Bilen väger över 3,5 ton och kommer att kräva C1-körkort för medeltung lastbil.

kollade en video om den och även om de minskat tjockleken lite från sina påstådda 3mm har jag för mig så var den fortfarande ganska tjock. eller om det bara var vissa ställen de minskat tjockleken?
vanlig bilplåt brukar ligga på 0.7mm-0.9mm. Det borde göra trucken ganska så farlig för fotgängare om man blir påkörd.

Får se hur och OM de löser problemen. Kanske inte så många som blir likna sugna på en "lite" version kan jag tänka mig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tina upp bilen? Varmgarage, hårfön på lämpligt avstånd så du inte förstör lacken eller ett brytverktyg i plast och försiktigt bryta upp huven. Sista kan ju fungera om det inte är så mycket is som frusit.
Sedan kan ju kanske silikon på listen vara en idé.

Brytverktyg i plast är underskattat. Använder en smörkniv i plast till min laddlucka rätt ofta 😀

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kollade en video om den och även om de minskat tjockleken lite från sina påstådda 3mm har jag för mig så var den fortfarande ganska tjock. eller om det bara var vissa ställen de minskat tjockleken?
vanlig bilplåt brukar ligga på 0.7mm-0.9mm. Det borde göra trucken ganska så farlig för fotgängare om man blir påkörd.

Får se hur och OM de löser problemen. Kanske inte så många som blir likna sugna på en "lite" version kan jag tänka mig?

Frunken på CT är av tunnare plåt, syns tydligt på krocktesten Tesla gjort. Har haft en bil med 3mm plåt och den kunde jag hoppa på, utan att det blev bucklor eller gav med sig något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Frunken på CT är av tunnare plåt, syns tydligt på krocktesten Tesla gjort. Har haft en bil med 3mm plåt och den kunde jag hoppa på, utan att det blev bucklor eller gav med sig något.

Frågan är om det räcker? ja 3mm plåt är starkt. Dom testade att skjuta på trucken och den klarade det rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Har inte tillgång till varmgarage tyvärr, men tack för tipset om spray.

Fyll en plastpåse med varmt vatten och knyt ihop. Sedan drar du den runt skarvarna på motorhuven

Permalänk
Medlem

En sak jag funderat på kring människor och elbilar osv. Det dyker upp mycket olika artiklar om elbilens fördel/nackdel osv på facebook tex eller varför inte en artikel om köerna på E22:an osv.

Det är en ENORM mängd människor som försöker lixom hävda sig genom att påtala att elbil är skit, dieseagregat skulle man behöva när dom får stopp, batteriet dör så fort du hamnar i en kö, enligt dessa människor så sprängs även varannan elbil och brinner i två månader, osv osv...

Varför bryr sig folk så mycket? Personligen struntar jag i vilken typ av bil du kör, jag kör elbil för jag älskar körkänslan och tycker det är gött att kunna ladda hemma/jobbet. När jag kör en "vanlig" bil så får jag känslan av att den är 30 år gammal även om den är ny Men det är jag personligen, alla gillar olika lixom.

Varför känner dessa människor att dom verkligen måste sprida sina åsikter så mycket det går? Gärna också sådana som aldrig kört någon elbil eller har någon folk av riktig kunskap bortsett från vad dom läst i nån artikel hit och dit. Är dom rädda för något? Hatar dom miljöpartiet väldigt mycket, eller vad är grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

En sak jag funderat på kring människor och elbilar osv. Det dyker upp mycket olika artiklar om elbilens fördel/nackdel osv på facebook tex eller varför inte en artikel om köerna på E22:an osv.

Det är en ENORM mängd människor som försöker lixom hävda sig genom att påtala att elbil är skit, dieseagregat skulle man behöva när dom får stopp, batteriet dör så fort du hamnar i en kö, enligt dessa människor så sprängs även varannan elbil och brinner i två månader, osv osv...

Varför bryr sig folk så mycket? Personligen struntar jag i vilken typ av bil du kör, jag kör elbil för jag älskar körkänslan och tycker det är gött att kunna ladda hemma/jobbet. När jag kör en "vanlig" bil så får jag känslan av att den är 30 år gammal även om den är ny Men det är jag personligen, alla gillar olika lixom.

Varför känner dessa människor att dom verkligen måste sprida sina åsikter så mycket det går? Gärna också sådana som aldrig kört någon elbil eller har någon folk av riktig kunskap bortsett från vad dom läst i nån artikel hit och dit. Är dom rädda för något? Hatar dom miljöpartiet väldigt mycket, eller vad är grejen?

Många människor är rädda för förändringar och vill ha det som det "alltid" har varit. Andra omfamnar ny teknik och nya sätt att utföra saker på och tycker det är roligt.
Finns många exempel på tillfällen i historien, där folk får spelet över något nytt i deras liv.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Nån som har nåt tips på vad man gör när motorhuven frusit fast? Bilen (en Kona) varnar för att spolarvätskenivån är låg, lite svårt att fylla på när man inte kan öppna motorhuven.

Brukar använda mina händer. Och slå lite försiktigt på huven på olika lämpliga punkter brukar funka fint.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

En sak jag funderat på kring människor och elbilar osv. Det dyker upp mycket olika artiklar om elbilens fördel/nackdel osv på facebook tex eller varför inte en artikel om köerna på E22:an osv.

Det är en ENORM mängd människor som försöker lixom hävda sig genom att påtala att elbil är skit, dieseagregat skulle man behöva när dom får stopp, batteriet dör så fort du hamnar i en kö, enligt dessa människor så sprängs även varannan elbil och brinner i två månader, osv osv...

Varför bryr sig folk så mycket? Personligen struntar jag i vilken typ av bil du kör, jag kör elbil för jag älskar körkänslan och tycker det är gött att kunna ladda hemma/jobbet. När jag kör en "vanlig" bil så får jag känslan av att den är 30 år gammal även om den är ny Men det är jag personligen, alla gillar olika lixom.

Varför känner dessa människor att dom verkligen måste sprida sina åsikter så mycket det går? Gärna också sådana som aldrig kört någon elbil eller har någon folk av riktig kunskap bortsett från vad dom läst i nån artikel hit och dit. Är dom rädda för något? Hatar dom miljöpartiet väldigt mycket, eller vad är grejen?

Det är ändå lite ironi i att du inte kunde avstå från att sprida dina åsikter om fossilbilar i ett inlägg där du ifrågasätter varför folk måste sprida sina åsikter om elbilar, trots att det inte tillför något alls till ämnet.

Jag säger inte att du har fel, jag tycker bara att det var roligt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Många människor är rädda för förändringar och vill ha det som det "alltid" har varit. Andra omfamnar ny teknik och nya sätt att utföra saker på och tycker det är roligt.
Finns många exempel på tillfällen i historien, där folk får spelet över något nytt i deras liv.

Det är snarare så att företrädelsevis tesla-ägare påstår att det aldrig är några problem med deras elbil.
Allt är toppen och allt är bättre än fossildrivna bilar.
Vilket alla andra vet inte är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Fyll en plastpåse med varmt vatten och knyt ihop. Sedan drar du den runt skarvarna på motorhuven

Tack för tipsen alla - varmvatten i en påse och lirka med smörkniv i plast löste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är snarare så att företrädelsevis tesla-ägare påstår att det aldrig är några problem med deras elbil.
Allt är toppen och allt är bättre än fossildrivna bilar.
Vilket alla andra vet inte är sant.

Har du något belägg för detta? Om du går in på ett Tesla forum, så ser du mängder med trådar om folk som har olika problem. Dock är det ofta nya ägare, som inte riktigt förstått hur saker och ting fungerar, men också folk som har riktiga problem.
Många problem återfinns även på andra bilar, oavsett drivlina, medan andra är är specifika för elbilar.
Den största frågan är om folk kan hantera en förändring, där en viss drivlinas fördelar/nackdelar går att leva med eller om man ska ha kvar sin gamla teknik som är beprövad men miljövidrig (fördel/nackdel).
Oavsett vart jag sett eller läst, så har folk haft vissa bekymmer, men slutsatsen har nästan uteslutande varit att fördelarna väger upp för nackdelarna med elbilar.

Har hjälpt frugan på hennes jobb i veckan, då de inte kunnat ta sig fram med sina ICE-bilar i snöovädret. Teslan kändes som en bandvagn och bara plöjde sig fram. Mycket tack vara tyngd och fyrhjulsdrift.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du något belägg för detta? Om du går in på ett Tesla forum, så ser du mängder med trådar om folk som har olika problem. Dock är det ofta nya ägare, som inte riktigt förstått hur saker och ting fungerar, men också folk som har riktiga problem.
Många problem återfinns även på andra bilar, oavsett drivlina, medan andra är är specifika för elbilar.
Den största frågan är om folk kan hantera en förändring, där en viss drivlinas fördelar/nackdelar går att leva med eller om man ska ha kvar sin gamla teknik som är beprövad men miljövidrig (fördel/nackdel).
Oavsett vart jag sett eller läst, så har folk haft vissa bekymmer, men slutsatsen har nästan uteslutande varit att fördelarna väger upp för nackdelarna med elbilar.

Har hjälpt frugan på hennes jobb i veckan, då de inte kunnat ta sig fram med sina ICE-bilar i snöovädret. Teslan kändes som en bandvagn och bara plöjde sig fram. Mycket tack vara tyngd och fyrhjulsdrift.

Men jag slipper lägga tidningar mellan dörren iaf
Så du köpte elbil för miljöns skull?

Är inne på min 4:e hybrid och kommer köpa elbil så småningom.
Men lika lite som jag hoppade på att köpa plasma för 100k kommer jag köpa någon av dagens elbilar.
Har aldrig haft så högt inbytesvärde procentuellt på min bil som nu och med dagens bensinpris rullar
jag för runt 8.5kr milen. (Nej, jag kan inte ladda hemma och har ingen tjänstebil)
Så det skulle bara innebära ökad kapitalförlust att pytsa 500-600k på en elbil.

När marknaden stabiliserat sig, fantasipriserna lagt sig, och utvecklingen gått ett par snäpp till framåt.
Då kan man nog komma till skott.
Men tack för att du ställer upp!

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/sjun...