Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Sökes: 230v-uttag som styrs av 12v-trigger

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Sökes: 230v-uttag som styrs av 12v-trigger

Nån som har koll på var man kan köpa ett 230v-uttag som slås av/på (=styrs) via en 12v triggersignal på max 150mA? Har egentligen bara behov av ett styrbart 230-uttag men flera funkar oxå (typ grendosa). Är inte ute efter att bygga själv (vilket jag vet är fullt möjligt) utan köpa en färdig produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

https://www.amazon.de/relais-12v-230v/s?k=relais+12v+230v

Menar inte att ska köpa från Amazon, men ser man på utbudet så är det bygga själv (moduler) eller för att montera i elcentral.
Tror inte det finns 12v styrda 230 uttag för privatpersoner.

Vet inte vad du ska göra, men kanske fungerar det med en nätverksstyrd uttagslist. De är dock inte billiga... Används ibland i datacenter eller installationer som ligger långt bort så dem kan reseta enheter utan att skicka ut någon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av Sions:

https://www.amazon.de/relais-12v-230v/s?k=relais+12v+230v

Menar inte att ska köpa från Amazon, men ser man på utbudet så är det bygga själv (moduler) eller för att montera i elcentral.
Tror inte det finns 12v styrda 230 uttag för privatpersoner.

Vet inte vad du ska göra, men kanske fungerar det med en nätverksstyrd uttagslist. De är dock inte billiga... Används ibland i datacenter eller installationer som ligger långt bort så dem kan reseta enheter utan att skicka ut någon.

Tanken är att kunna styra ett par fläktar som skall extra-kyla en förstärkare. Vill då få att fläktarna startar då förstärkaren startar samt att fläktarna stängs av när förstärkaren stängs av. Fläktarna slås av och på via ett 230v-uttag.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Tanken är att kunna styra ett par fläktar som skall extra-kyla en förstärkare. Vill då få att fläktarna startar då förstärkaren startar samt att fläktarna stängs av när förstärkaren stängs av. Fläktarna slås av och på via ett 230v-uttag.

Om du inte vill bygga nått själv så skaffa ett master/slave grenuttag. https://www.inet.se/produkt/8900777/brennenstuhl-grenuttag-ma... Koppla förstärkaren i masteruttaget så kommer den att styra slave uttagen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Du ska helt enkelt bara ha ett 12v relä. Om du är lite händig så fixar du själv för några tio.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte vill bygga nått själv så skaffa ett master/slave grenuttag. https://www.inet.se/produkt/8900777/brennenstuhl-grenuttag-ma... Koppla förstärkaren i masteruttaget så kommer den att styra slave uttagen.

Det är ju en variant. Nackdelen i mitt scenario är att jag bara behöver ett uttag som är styrbart, övriga ska inte vara styrbara. Men visst, det är ett alternativ, tack för tipset.

Skrivet av smurfb:

Du ska helt enkelt bara ha ett 12v relä. Om du är lite händig så fixar du själv för några tio.

Så kan det vara, men jag är helt kass på att löda mm, därav att jag sökte en färdig produkt. Men tack ändå!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är ju en variant. Nackdelen i mitt scenario är att jag bara behöver ett uttag som är styrbart, övriga ska inte vara styrbara. Men visst, det är ett alternativ, tack för tipset.

Så kan det vara, men jag är helt kass på att löda mm, därav att jag sökte en färdig produkt. Men tack ändå!

Det finns inga så små master/slave grenuttag pga att man oftast vill styra flera apparater men det finns ju en del försteg och hembioreceivrar som har både styrda 230V uttag och uttag för reläkontroll.
Annars är det nog nått som kräver en del hemmabygge

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga så små master/slave grenuttag pga att man oftast vill styra flera apparater men det finns ju en del försteg och hembioreceivrar som har både styrda 230V uttag och uttag för reläkontroll.
Annars är det nog nått som kräver en del hemmabygge

Ja det verkar inte vara nån större marknad för just detta. Men, men, får kika vidare och se om jag försöker anlita nån kunnig kompis eller köper ett sånt där master/slave greuttag. Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Har kört ett sådant master/slave under ett par år, stundtals har det stökat en hel del med att det slår av/på slavuttagen fram och tillbaka.
Går att ställa känsligheten, men inte helt stabilt ändå.

Varit inne på olika lösningar med 12V-triggern, men vill ha en säker och smidig lösning.

Det jag vill styra utöver receivern är två slutsteg och en fläktkontroller.

Idag ruttnade jag och köpte https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/system-varumarke/telld...

Ok att prylarna inte startar samtidigt som receivern, men helt ok ändå att styra prylarna separat, är inte alla tillfällen som extrastegen behöver vara aktiva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

finns 12v drivna reläer med flatstiftskontakter, dvs sådana kontakter som man klämmer på en kabel.
inget lödande behövs.

DÄREMOT, så förväntas du nog se till att det görs någorlunda seriöst och utan risk för kortslutning.

Det du bör se till är att den är ratead för 240volt, sen skadar det inte om det är två parallela "kontakter"
Så att du bryter både nolla + fas när den slår av med enbart ett relä.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com