Köp av 5700xt, kommer en i5 8600k flaska?

Permalänk
Medlem

Köp av 5700xt, kommer en i5 8600k flaska?

Hej!

Är i köpsvängen och tänkte köpa ett nytt 5700xt. Jag har haft Sapphire r9 390 innan och var sjukt nöjd med det, så det lutar åt ett pulse eller nitro.

I nuläget har jag en core i5 8600k med 16 Gb ram och min fråga är om processorn kommer att var flaskhalsen?

Jag spelar cod warzone, borderlands 3 etc i 1440p med en aoc agon 32 eller 34 tums(kommer inte ihåg) med freesync.

Permalänk

Tror nog att det ska vara lugnt, men om det nu skulle hända kan du alltid överklocka processorn lite lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gudarn:

Hej!

Är i köpsvängen och tänkte köpa ett nytt 5700xt. Jag har haft Sapphire r9 390 innan och var sjukt nöjd med det, så det lutar åt ett pulse eller nitro.

I nuläget har jag en core i5 8600k med 16 Gb ram och min fråga är om processorn kommer att var flaskhalsen?

Jag spelar cod warzone, borderlands 3 etc i 1440p med en aoc agon 32 eller 34 tums(kommer inte ihåg) med freesync.

Det beror på spelet. I äldre spel, eller spel som inte använder många kärnor så är 8600K fortfarande riktigt, riktigt snabb, speciellt om du överklockar. Problemet med 8600K är att den bara har 6 trådar. I vissa spel kommer alla 6 trådar att mer eller mindre användas, och om t.ex. Windows eller något annat program får för sig att köra en uppdatering eller nåt så kommer din FPS att droppa.

I vanliga fall kommer du alltså ha hög FPS, men det kan komma snabba drops i vissa spel. Om du börjar störa dig på det så kan du försöka stänga av allt i bakgrunden när du spelar, så borde det bli lite bättre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det kommer vara extremt få spel där du är begränsad av CPU och även då troligen i väldigt specifika situationer, speciellt om du kör med mer ögongodis och högre upplösningar. Du kanske förlorar några FPS i vissa spel om CPU inte är snabb nog att leverera men det är nog inget du kommer märka av.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

I Battlefield, ja. I andra skjutspel nej. Inga jag vet i alla fall. Warzone, apex, pubg mm. I battlefield är det ingen höjdare på hög fps dock.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Den där är ju allt annat än informativ egentligen, enligt den ska min CPU strypa min GPU marknant vilket jag kan säga att den aldrig gjort, inte märkbart i något spel. Skulle en snabbare CPU kanske ge några FPS mer i några titlar? Ja det är mycket möjligt.
Det är ju skillnad på att "strypa" och att "STRYPA", om du förlorar 1-5 FPS i en titel du har 150 FPS i så är det inte direkt något som ger dig något, man skulle inte rekommendera att uppgradera.
Om GPU går ner i 75% load pga att CPU inte kan ge tillräckligt med info snabbt nog, då är det en annan sak.

EDIT:
Om den presenterade vilka titlar som skulle strypas och vilka förluster man pratar om då är det en annan sak

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Gudarn: I 1440p kommer det vara väldigt osannolikt att processorn blir ett problem. Jag har ett 1080ti på en gammal 4790K, spelar i 3440x1440p och oftast ganska höga grafikinställningar. Det är nästan aldrig CPUn som sätter gränsen för mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Den där är ju allt annat än informativ egentligen, enligt den ska min CPU strypa min GPU marknant vilket jag kan säga att den aldrig gjort, inte märkbart i något spel. Skulle en snabbare CPU kanske ge några FPS mer i några titlar? Ja det är mycket möjligt.
Det är ju skillnad på att "strypa" och att "STRYPA", om du förlorar 1-5 FPS i en titel du har 150 FPS i så är det inte direkt något som ger dig något, man skulle inte rekommendera att uppgradera.
Om GPU går ner i 75% load pga att CPU inte kan ge tillräckligt med info snabbt nog, då är det en annan sak.

EDIT:
Om den presenterade vilka titlar som skulle strypas och vilka förluster man pratar om då är det en annan sak

Fast när det blir brist på trådar så funkar det ju inte så att du går från 150 FPS till 145 FPS. Du får antagligen en "flash freeze" där det går ner till 30 FPS i en halvsekund, och sen fortsätter som vanligt. Average FPS kan alltså vara hur bra som helst, men lägsta värdena sjunker.

Sen så är det här överlag inget problem om man spelar multiplayer FPS som är gjorda för att köras i höga framerates. De är optimerade för att vara snäll åt processorn. Typiska spel där det här kan bli problematiskt är stora open world spel med många npc:n och simultana händelser, t.ex. Red Dead Redemption 2, Kingdom Come Deliverance och antagligen Cyberpunk när det kommer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Gudarn: I 1440p kommer det vara väldigt osannolikt att processorn blir ett problem. Jag har ett 1080ti på en gammal 4790K, spelar i 3440x1440p och oftast ganska höga grafikinställningar. Det är nästan aldrig CPUn som sätter gränsen för mig.

4790K har dock åldrats rätt väl med sina 8 kärnor, det är fler än 8600K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Fast när det blir brist på trådar så funkar det ju inte så att du går från 150 FPS till 145 FPS. Du får antagligen en "flash freeze" där det går ner till 30 FPS i en halvsekund, och sen fortsätter som vanligt. Average FPS kan alltså vara hur bra som helst, men lägsta värdena sjunker.

Sen så är det här överlag inget problem om man spelar multiplayer FPS som är gjorda för att köras i höga framerates. De är optimerade för att vara snäll åt processorn. Typiska spel där det här kan bli problematiskt är stora open world spel med många npc:n och simultana händelser, t.ex. Red Dead Redemption 2, Kingdom Come Deliverance och antagligen Cyberpunk när det kommer.

Inga sådana frysningar i rdr2 eller kcd för mig med min 6600K som bara kör 4 trådar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Inga sådana frysningar i rdr2 eller kcd för mig med min 6600K som bara kör 4 trådar

Rider du full fart genom Rattay kommer du garanterat att märka av framedrops. RDR2 har jag faktiskt inte spelat själv, men Gamer's Nexus gjorde en bra video om det:

https://youtu.be/z_ty-gajwoA?t=664

Sen så har RDR2 optimerats lite mera sen det, och en del förbättringar har gjorts för att undvika problem med i5:or, men det här är ett bra exempel på hur det kommer att se ut framöver i många spel.

I den inbyggda benchmarken droppade alltså 7600K ner till 9,8 FPS på 0.1% low, och 9600K till 17.1 FPS. Som jämförelse låg gamla Ryzen 5 1600 på 60,2 FPS. Som jämförelse hade urgamla i7-2600K med 8 trådar en 0,1% low på 53,8 FPS.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av T4kti:

4790K har dock åldrats rätt väl med sina 8 kärnor, det är fler än 8600K.

Nope, den har 4 kärnor med 2 tillgängliga trådar per kärna = 8 trådar. Jag har aldrig sett ett test där 4790K skulle vara snabbare än 8600K på något?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nope, den har 4 kärnor med 2 tillgängliga trådar per kärna = 8 trådar. Jag har aldrig sett ett test där 4790K skulle vara snabbare än 8600K på något?

Vilken miss! Menade förstås 8 trådar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nope, den har 4 kärnor med 2 tillgängliga trådar per kärna = 8 trådar. Jag har aldrig sett ett test där 4790K skulle vara snabbare än 8600K på något?

Inte jag heller, och skulle mot förmodan dom där extra två trådarna ge jämnare FPS i någon titel så kan man uppnå samma sak med en FPS cap på 8600K. En cap som förmodligen kan sättas högre än vad 4790K presterar som average, då 8600K har rejält mer med "råprestanda". Eventuella CPU problem uppstår när alla kärnor ligger nära maxbelastning, vilket en cap många gånger kan lösa såvida man inte har problem att nå upp till sin target FPS till å börja med.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar, jag har bildat mig en bra uppfattning. Jag kommer att köpa ett rx 5700xt. Baserat på min erfarenhet med Sapphire hitintills och av vad jag har läst i övrigt här på forumet blir det ett sådant.

Permalänk
Medlem

I dagens läge är det nästan alltid grafikkortet som är flaskhalsen, så du behöver inte oroa dig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gudarn:

Stort tack för alla svar, jag har bildat mig en bra uppfattning. Jag kommer att köpa ett rx 5700xt. Baserat på min erfarenhet med Sapphire hitintills och av vad jag har läst i övrigt här på forumet blir det ett sådant.

Av egen erfarenhet kan jag säga att Sapphire har lyckats väldigt bra med RX 5000-serien! Det är ett mycket bra val!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

tror nog inte att processorn kan vara för dålig