Google Photos håller mina bilder gisslan

Permalänk

Google Photos håller mina bilder gisslan

Hallå kära SweClockare!

Jag har en OnePlus 5 där den vanliga Galleri appen Syncas med Google Photos (så fort telefonen connectat med Google kontot första gången du startar telefonen - alltså ingenting jag gjort med denna app).

Nu är det så att jag har slut på lagringsutrymme (15 GB). Problemet är att Googles lagringsutrymme delas på alla deras tjänster så mailen kan inte lagras nu t.ex. och det kommer upp notifikationer överallt om att köpa till mer utrymme. Jag vill inte ha mer utrymme - jag vill rensa det jag har.

Det jag vill göra nu är alltså att ta bort alla bilder från Google foton (online backupen), men behålla bilderna på telefonen. Från den research jag gjort så måste foton appen på telefonen av-syncas (vilket jag inte hittar hur jag gör) alternativt tillåtas ta bort alla bilder från telefonen lokalt. Att ha detta som default inställningar på telefonen tillsammans med Google fotos är ju helt sjukt. Jag är inte helt 100 på heller att bilderna inte tas bort om jag skulle synkronisera telefonen igen efter att ha rensat bibloteket i webbläsaren.

Jag uppskattar att Google tar backup på mina senaste bilder (eftersom jag själv gör backup ett par gånger om året), men att jag inte kan rensa backupen utan att ta bort mina nuvarande bilder gör mig galen. Så sjukt jä**a girigt av Google att implementera denna gisslansituation. Nån som sitter i samma sits eller har en lösning på problemet?

Edit: stavfel
/rallyreavan

stavfel
Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Du kan lagra oändligt med bilder om du väljer "High quality" istället för original.

Jag vet inte riktigt vad som menas med high quality och hur kvalitén blir, men jag kör på det. Du kan ju kolla om det är ett vettigt alternativ

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå in från datorn och ladda ner bilderna och ta bort de som du inte vill ha från online-lagringen där

Permalänk
Medlem

Koppla telefonen till dator med usb-kabel och kopiera över dom till datorn så har du dom backupade utifall nåt skulle skita sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Hallå kära SweClockare!

Jag har en OnePlus 5 där den vanliga Galleri appen Syncas med Google Photos (så fort telefonen connectat med Google kontot första gången du startar telefonen - alltså ingenting jag gjort med denna app).

Nu är det så att jag har slut på lagringsutrymme (15 GB). Problemet är att Googles lagringsutrymme delas på alla deras tjänster så mailen kan inte lagras nu t.ex. och det kommer upp notifikationer överallt om att köpa till mer utrymme. Jag vill inte ha mer utrymme - jag vill rensa det jag har.

Det jag vill göra nu är alltså att ta bort alla bilder från Google foton (online backupen), men behålla bilderna på telefonen. Från den research jag gjort så måste foton appen på telefonen av-syncas (vilket jag inte hittar hur jag gör) alternativt tillåtas ta bort alla bilder från telefonen lokalt. Att ha detta som default inställningar på telefonen tillsammans med Google fotos är ju helt sjukt. Jag är inte helt 100 på heller att bilderna inte tas bort om jag skulle synkronisera telefonen igen efter att ha rensat bibloteket i webbläsaren.

Jag uppskattar att Google tar backup på mina senaste bilder (eftersom jag själv gör backup ett par gånger om året), men att jag inte kan rensa backupen utan att ta bort mina nuvarande bilder gör mig galen. Så sjukt jä**a girigt av Google att implementera denna gisslansituation. Nån som sitter i samma sits eller har en lösning på problemet?

Edit: stavfel
/rallyreavan

Google har inte alls någon gisslan. Det är bara o stänga av i inställningarna i Google appen och det gör du här: Gå in i Google appen, Tryck på de tre sträcken i vänster hörn -> Välj inställningar -> Säkerhetskopiera och synkronisera. Här har du både valet att slå på eller av högst upp, och också ändra uppladdningsstorlek. Om du väljer Hög kvalité istället för Originalkvalité så är det obegränsat lagringsutrymme för bilder (upp till 16MP, bilder högre än det skalas ned till 16MP) och videor (Upp till 1080p videor större än det skalas ned till 1080). För att frigöra lagringsutrymme på Google utan att behöva ta bort några bilder kan du gå hit https://photos.google.com/settings välj Frigör lagringsutrymme. Då kommer Google automatiskt göra om bilderna till Hög kvalité version. OBSERVERA att bilder som finns på telefonen alltid kommer visas i Google Foto appen, även om du inte säkerhetskopierar och dessa tar naturligtvis inte något utrymme på ditt Google konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig