Permalänk
Inaktiv

Är detta för mycket kylpasta?

Hej,
Hade på så här mycket kylpasta, är de för mycket?
Försökte jämföra med noctua filmen för lga1151 socket men är lite osäker.

Permalänk
Medlem

Nej. det är lugnt. du kan klämma på hela tuben om du vill, kommer ändå bara bli en delta på kanske 2c som värst.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Sötast

Inte ens vad ser ut att vara en halv deciliter är för mycket 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Nej. det är lugnt. du kan klämma på hela tuben om du vill, kommer ändå bara bli en delta på kanske 2c som värst.

Och förmodligen fullt med kylpasta i hela sockeln 😒

Det är svårt att få för mycket - det är värre åt andra hållet. Så länge du inte överdriver så är det m.a.o. lugnt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag har provat diverse olika metoder för att få bästa resultat, det skiljer sig knappt någonting.

Sist jag monterade min nya cpu så körde jag X varianten, den funkade bra den med. Normalt sett så brukar jag ta ett kreditkort eller liknande och smeta ut kylpastan överallt men struntade i detta denna gång.

Finns en bra film som du kan se hur de olika alternativen fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=LHOBRvXYqEg

men som sagt X och smeta ut skiten funkar bäst enligt mig och andra som testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Jag har provat diverse olika metoder för att få bästa resultat, det skiljer sig knappt någonting.

Sist jag monterade min nya cpu så körde jag X varianten, den funkade bra den med. Normalt sett så brukar jag ta ett kreditkort eller liknande och smeta ut kylpastan överallt men struntade i detta denna gång.

Finns en bra film som du kan se hur de olika alternativen fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=LHOBRvXYqEg

men som sagt X och smeta ut skiten funkar bäst enligt mig och andra som testat.

Dock så tyckte jag att hans X var lite väl stort...
Jag kommer bygga min dator nu i helgen och i nästa vecka beroende på om jag får tid över. Jag kommer använda grizlly kryonaut med inbyggd spatel och funderar på om jag inte ska smeta ut det med den istället.
X-metoden eller smeta ut kommer jag köra på. Har inte bestämt mig ännu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Hade på så här mycket kylpasta, är de för mycket?
Försökte jämföra med noctua filmen för lga1151 socket men är lite osäker.

https://i.imgur.com/72PznAE.jpg

Har en likadan samsungdisk som du har på bilden. En tanke som slog mig nu, ska man ta bort den där "tejpen" med logga på om man har kylskiva som kan skruvas på ovanpå?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Hade på så här mycket kylpasta, är de för mycket?
Försökte jämföra med noctua filmen för lga1151 socket men är lite osäker.

Lite onödigt mycket, men inte så mycket att det kommer att orsaka några problem.

Permalänk
Medlem

Ser ganska lagom ut. Jag har satt mer och jag har satt mindre och inte märkt någon skillnad.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har en likadan samsungdisk som du har på bilden. En tanke som slog mig nu, ska man ta bort den där "tejpen" med logga på om man har kylskiva som kan skruvas på ovanpå?

TROR inte det är någon bra idé. Är inte 100%, men har för mig att det är ett "koppar-klistermärke" som är där för att sprida ut värmen om man INTE har någon heatsink över. Vet dock inte om det gör någon skillnad med heatsink på, om det då är bättre att ha den på eller av. Om inget annat, så skyddar den ju i alla fall kretserna!

OBS: Jag kan helt klart ha fel, detta är dock vad jag TROR!

Permalänk
Medlem

Skit i den "optimala" mängden. Det där ser bra ut. Absolut inte för lite och inte för mycket, så det pressas ut och ner i sockeln. Pröva. Det värsta som kan hända är att du möjligtvis får göra om det med lite mer pasta om cpu blir väldigt varm

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tänk att kylpastan bara ska fylla porerna som uppstår, mängden behöver därav inte vara så stor

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

enkelt kylpastan ska bara fylla ut ojämnheterna i mellan cpu och kylkroppen mer pasta behöver man inte resten är slöseri ..
sen kan för mycket kylpasta ge sämre värmeöverföring i mellan cpu och kylkropp
de du har ser ganska normalt ut

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Lite onödigt mycket, men inte så mycket att det kommer att orsaka några problem.

Du bör nog kolla på videon som länkades ovan, finns i princip inget som är "för mycket" förutom att det kostar mer, däremot kan för lite göra skada.

Pastan är där för att jämna ut ojämnheter/repor mellan kylare och IHS, optimalt så täcker pastan hela ytan för mer kontaktyta.

Optimalt är ju egentligen bara täcka repor men det når man bara med flytande metall, med kylpasta tar man hellre för mycket än för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du bör nog kolla på videon som länkades ovan, finns i princip inget som är "för mycket" förutom att det kostar mer, däremot kan för lite göra skada.

Pastan är där för att jämna ut ojämnheter/repor mellan kylare och IHS, optimalt så täcker pastan hela ytan för mer kontaktyta.

Optimalt är ju egentligen bara täcka repor men det når man bara med flytande metall, med kylpasta tar man hellre för mycket än för lite.

Jag sade inte att det var "för mycket", bara att det var lite onödigt mycket - dvs att det hade fungerat precis lika bra med en aning mindre kylpasta.

För tjockt lager med kylpasta mellan CPU och kylare är dåligt, då kylpasta leder värme sämre än direktkontakt metall-metall.
Men, eftersom det vanligtvis är stort tryck från kylaren mot CPUn så är det svårt att få ett tjockt lager kylpasta då denna pressas ut av trycket. Vad som kan hända då om man använde mycket kylpasta är ju att den hamnar utanför själva CPUn, ner på moderkortet och andra ställen där den inte skall vara.

Om det är ett problem att få kylpasta på fel ställen beror delvis på kylpastan - de flesta är icke-ledande och icke-kapacitiva och då är det inget större problem, men vissa kylpastor kan orsaka problem om de hamnar på fel komponenter.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att TS löste detta redan 2020-08-09
Men bra att flera tycker det är OK

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Han kanske fortfarande sitter och överväger om han ska ta bort lite eller ta mer innan han sätter på kylaren?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonhed:

@-ronz: Han kanske fortfarande sitter och överväger om han ska ta bort lite eller ta mer innan han sätter på kylaren?

Nope, har t.o.m bytt moderkort sen dess. Haha.
Men som svar så fungerar allt bra.

Permalänk
Medlem

@anon300311: Haha, jag skojade. Var en kul bild jag fick upp av att du fortfarande sitter helt svettig och väntar på ett svar som låter vettigt en månad senare utan att ha duschat och bara ätit den katt-och burkmat som finns kvar i huset!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Vaddå? Har man betalat för hela tuben så använder man ju hela tuben!
Skämt åsido bättre för mycket än för lite!

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören ovan.

Sedan så brukar jag pensla ut över hela IHS:en för att undvika att man råkar trycka mer pasta åt något håll när man sätter på kylaren/blocket. Sedan en liten extraklick i mitten också. Har man vettig montering (vilket alla vettiga kylare har) så kommer det pressas ut utanför och tja, hellre att man får städa lite någon gång i framtiden än för lite pasta.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bimbim:

Stämmer in i kören ovan.

Sedan så brukar jag pensla ut över hela IHS:en för att undvika att man råkar trycka mer pasta åt något håll när man sätter på kylaren/blocket. Sedan en liten extraklick i mitten också. Har man vettig montering (vilket alla vettiga kylare har) så kommer det pressas ut utanför och tja, hellre att man får städa lite någon gång i framtiden än för lite pasta.

Sålänge de inte går ner under cpun och ner i socketen