Samsung SSD 980 Pro över PCI Express 4.0 får läckta hastigheter

Permalänk
Medlem

TLS vs MLC

Nu har nog Samsung trappat i skiten, om dessa uppgifter stämmer så vet jag inte hur Samsung tänkte/ eller de gjorde nog inte det, alternativt så hade de nog otur när de tänkte.

Oavsett att släppa en Pro modell med TLC minnen är inte speciellt genomtänkt, ja om nu inte köparen tycker det är ok att all data försvinner/SSD kraschar efter 6 månader?

Samsung har i måna år legat i toppen men att släppa en SSD i PRO modellen, med TLC minnen som är ett lo end minne är för mig en gåta

Alla som kan något om SSD vet att det minne som ska sitta i Samsungs PRO modeller är MLC minnen

Med Vänliga Hälsningar
Torbjörn Tuwesson

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Mycket sämre? enligt vem?

https://www.usenix.org/system/files/fast20-maneas.pdf det varierar mer mellan modeller och tillverkare än mellan SLC MLC och TLC vad det verkar. För övrigt 5 års garanti, det säger en del.

Enligt vem? Enligt specifikationerna så klarar den "bara" 600TB skrivning tills den bör bytas ut medans 970 Pro klarar 1200TB. Nu är det kanske inte alla som kommer uppnå det men konkurrerande PCIe 4 SSD har exempelvis 1800TBW.

Alla 3 märken som som finns idag har 5 års garanti (Corsair Force Series MP600 1TB, Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 SSD 1TB, Seagate FireCuda 520 ZP1000GM3A002 1TB).

Så förstår fortfarande inte vad som gör Samsungs variant värdig av namnet "Pro". Den kanske är snabbare än de andra men hastighet brukar oftast inte vara det som gör något "Pro" då det oftast är högre säkerhet, hållbarhet och garantier.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

najs att dom skruvar upp hastigheterna... i QD32 dock skulle jag anta :(.. skalar hastigheterna linjärt med QD? så man vet om den har snabba hastigheter vid "normalt" användande??

Vet inte varför de inte tog med alla specs, men jag la in dem i en tråd här imorse: #18573856

Random Read (4KB, QD1) Up to 22,000 IOPS
Random Write (4KB, QD1) Up to 60,000 IOPS

Som jämförelse är specen på 1TB 970 EVO+:
RANDOM READ (4KB, QD1): Up to 19,000 IOPS
RANDOM WRITE (4KB, QD1): Up to 60,000 IOPS

Så inga revolutionerande förbättringar där direkt, NAND behöver helt enkelt parallellismen för att få nån fart.

Skrivet av scara:

Lite OT men vad hände med Optane förresten? Skulle inte det ta över hela high-end segmentet?

Parallellismen spelar in här, Optane dräper vanliga NAND-SSDer vid lågt QD. Det kostar dock för mkt för mängden lagring som fås.
PCIe4-Optane-SSDer finns ute hos div. utvecklare för testbruk redan, men jag antar att Intel inte vill lansera dem förrän de har PCIe4-plattformar att erbjuda själva. Utvecklarna kör dem med AMD.

Mer som kanske är värt att notera om 980 PRO är sekventiella hastigheterna efter att SLC-cachen är fylld:

up to 500 MB/s(250GB),
1,100 MB/s(500GB) and
2,000 MB/s(1TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av B25:

Oavsett att släppa en Pro modell med TLC minnen är inte speciellt genomtänkt, ja om nu inte köparen tycker det är ok att all data försvinner/SSD kraschar efter 6 månader?

Vad har du för användande som nöter 100TB+ SSD i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Mer som kanske är värt att notera om 980 PRO är sekventiella hastigheterna efter att SLC-cachen är fylld:

up to 500 MB/s(250GB),
1,100 MB/s(500GB) and
2,000 MB/s(1TB).

Tackar, det var den infon jag behövde!

Då är det ju helt meningslöst, då den har betydligt sämre prestanda än både 960 och 970 Pro, och dessutom med sämre livslängd. Förstår verkligen inte hur de har tänkt här.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Här satt jag och väntade på bättre SSD diskar och så kommer detta, mycket trist.

Är dessutom alldeles för liten med bara 1TB, något bättre alternativ vi kan vänta på eller kan man likväl köpa disk nu om man kan få bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

@SiRai: Nej denna är snabbare i grunden fast PS5 (och Xbox Series) har dedikerad dekompression och lite annan teknik som gör den snabbare teoretiskt upp till 9GB/s för PS5 och 6GB/s för Xbox Series S. Alltså PS5 är igentligen 5.5GB/s och Xbox Series X är 2.4GB/s i grunden. PC kan vara snabbare men den har ingen dedikerad hårdvara acceleration (utan komprimerad data packas upp av CPU) men det kommer ifrån vad jag har läst.

Lagom många slarvfel där... komprimeringen är exakt en dubblering av hastighet vad jag minns, så Series X har 2.4 -> 4.8 GB/s och PS5 har 4.5 -> 9GB/s. Series S har inte i närheten av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kul är det att få plats med två installationer av CoD sen är disken full? Vi snackar om 1TB versionen här.

Haha, exakt min tanke! Så glad att jag köpte 970:n på 2 TB just på grund av den anledningen.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Är inte det här ändå långsammare än det som kommer sitta i PS5:an?

Jag vill minnas att han sade att en vanlig NVMe-disk behövde klara minst 7 GB/s för att kompensera för att den inte har samma prioritetskanaler osv som den som sitter i PS5:an, vilken är klassad som 5.5 GB/s. Det lär hursomhelst visa sig med tiden då jag inte tror de skulle certifiera diskar förrän nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lagom många slarvfel där... komprimeringen är exakt en dubblering av hastighet vad jag minns, så Series X har 2.4 -> 4.8 GB/s och PS5 har 4.5 -> 9GB/s. Series S har inte i närheten av det...

Varför skulle komprimeringen vara exakt 2:1, och dessutom på båda om de använder olika algoritmer?

Nån random post jag hittade om Kraken (ps5) anger 1.76:1 till 3.99:1 beroende på data.
https://cbloomrants.blogspot.com/2020/07/performance-of-vario...
Nån ofta länkad tweet i sammanhanget:

"Gamers comparing Xbox Series X vs. PS5 aren't factoring in Microsoft's dark horse: BCPack. We don't have any real details yet, but it's possible that BCPack will be stronger than RDO BCx encoding+Kraken compression."

https://twitter.com/richgel999/status/1240825295994793984?ref...

@KRUSSIDULL Vart hittade du komprimeringssiffror för krysslådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag vill minnas att han sade att en vanlig NVMe-disk behövde klara minst 7 GB/s för att kompensera för att den inte har samma prioritetskanaler osv som den som sitter i PS5:an, vilken är klassad som 5.5 GB/s. Det lär hursomhelst visa sig med tiden då jag inte tror de skulle certifiera diskar förrän nästa år.

Okej, är totalt okunnig när det kommer till specifikationer på dessa diskar. Har bara sett siffran på 5.5 GB/s och komprimerat 9 GB/s. Tyckte att det lät högre, men har ju ingen aning som sagt Hursom så lär det bli dyrt om man vill har mer utrymme på PS5:an till skillnad från PS4:an där jag enkelt bara kopplat in en 4 TB i ena USB-uttaget för en relativt billig peng.

Permalänk
Medlem

En undran varför blir de olika snabba mellan 1 TB och 250 GB när de har samma teknik?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xverminator:

En undran varför blir de olika snabba mellan 1 TB och 250 GB när de har samma teknik?

Det är inte "samma" utan det används fler minneskretsar i en större enhet och då den kan jobba mer parallellt än en mindre så hastigheten ökar tills man utnyttjat hela kapaciteten i minneskontrollern i ssdn, när man når dit så planar prestandan ut oavsett om man använder flera minneskretsar.
Det är snarlikt hur en hdd funkar, desto större lagringsenheter är desto snabbare brukar de bli som en "bieffekt" och det gäller för i princip alla lagringsenheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@thu: Var någon Xbox arkitekt som förklarade var en del sidor som rapporterade om det antar siffran kommer från att 2,4GB/s (okomprimerad) x 2.5 (Xbox Velocity Architecture) = 6GB/s sen vet jag inte om det stämmer men någon sida tror det var Eurogamer skrev att 4.8GB/s är genomsnittet och 6GB/s är peak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Repeterar vad jag skrivit i tidigare artiklar: Hastigheten är tillräckligt snabb nu. Ställ om och fokusera på storleken istället. Skulle älska att ha en ljudlös NAS tex.

Det finns ju diskar som är större och billigare, varför skulle det ena utesluta det andra, olika behov och användningsområden.
Här kommer ett förslag på disk till ditt behov;
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5011825

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Varför skulle komprimeringen vara exakt 2:1, och dessutom på båda om de använder olika algoritmer?

Nån random post jag hittade om Kraken (ps5) anger 1.76:1 till 3.99:1 beroende på data.
https://cbloomrants.blogspot.com/2020/07/performance-of-vario...
Nån ofta länkad tweet i sammanhanget:

"Gamers comparing Xbox Series X vs. PS5 aren't factoring in Microsoft's dark horse: BCPack. We don't have any real details yet, but it's possible that BCPack will be stronger than RDO BCx encoding+Kraken compression."

https://twitter.com/richgel999/status/1240825295994793984?ref...

@KRUSSIDULL Vart hittade du komprimeringssiffror för krysslådan?

Jag utgick bara från det som presenterades när deras respektive hårdvara gicks igenom, ganska säker att båda presenterade en dubblering från faktiska värdena, det kanske är det typiska genomsnittet?

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som årets besvikelse. Som jag längtat. Hoppas Samsung överraskar positivt men halva livslängden känns ju inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Snart har vi fläktar och vattenkylning på alla SSD. Vänta bara.

Säljs redan såväl vattenkylning som luftkylning med fräck rgb.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hur vidare Samsung SSD 980 Pro är snabbare eller långsammare än SSD:n i PS5 är inte så relevant. Vad som är intressant är om det finns mjukvara som utvecklare kan använda? Kort och gott: Kommer jag som användare att få laddningstider likvärdiga spel på PS5, eller är det meningen att jag ska köpa en sån här för att packa zip-filer?

https://www.pcgamer.com/anthem-load-times-tested-hdd-vs-ssd-v...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hur vidare Samsung SSD 980 Pro är snabbare eller långsammare än SSD:n i PS5 är inte så relevant. Vad som är intressant är om det finns mjukvara som utvecklare kan använda? Kort och gott: Kommer jag som användare att få laddningstider likvärdiga spel på PS5, eller är det meningen att jag ska köpa en sån här för att packa zip-filer?

Folk använder datorer för mer än spel. Den ökade hastigheten kan utnyttjas för databaser, om man jobbar med högupplöst video, kör många virtuella maskiner, och annat.

För spel, skaffa en SATA SSD. (Eller en NVME beroende på pris och hållbarhet.)

Kommer dröja _länge_ tills att det kommer spel som kommer vara byggda för att utnyttja laddningstider på samma sätt som en PS5 kommer att kunna göra det, detta eftersom ingen speltillverkare skulle få för sig att göra spel som bara är spelbara för en liten procent av alla som spelar, möjligtivs att det kommer teknikdemospel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Kort och gott: Kommer jag som användare att få laddningstider likvärdiga spel på PS5,

Kort och gott så är svaret nej. Det är inte själva SSD:n hastighet som flaskar PC. Det är "allt annat" och det är dessa bitar de har försökt att bygga bort i PS5 (utöver att själva SSD är väldigt snabb, oxå).

Ska bli intressant att se om 980 blir en av de första SSD:erna som blir "PS5 certified", dvs snabb nog för att fungera som expansion i PS5. Cerny hintade ju om att det krävs upp mot 7 GBps för att det skulle funka (overhead är nödvändigt pga färre "lanes" och prioriteter, ijmf med PS5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Folk använder datorer för mer än spel. Den ökade hastigheten kan utnyttjas för databaser, om man jobbar med högupplöst video, kör många virtuella maskiner, och annat.

För spel, skaffa en SATA SSD. (Eller en NVME beroende på pris och hållbarhet.)

Kommer dröja _länge_ tills att det kommer spel som kommer vara byggda för att utnyttja laddningstider på samma sätt som en PS5 kommer att kunna göra det, detta eftersom ingen speltillverkare skulle få för sig att göra spel som bara är spelbara för en liten procent av alla som spelar, möjligtivs att det kommer teknikdemospel.

Jo jag känner till fördelarna med NVME i professionella miljöer. Jag skrev mer ur mitt eget perspektiv för mitt privata bruk med min privata burk. Det vore ändå trevligt om framtida spel kunde utnyttja NVME på något sätt. Inte som ett krav men som en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Förstår verkligen inte hur de har tänkt här.

De har sannolikt anpassat tekniken så att den ska passa den tilltänkta kundgruppen d.v.s. konsumenter, där enorma sekventiella skrivningar praktiskt taget aldrig händer. I gengäld blir enheten billigare och snabbare än vad som annars hade varit möjligt.

Hållbarheten är knappast ett problem heller med 600 TBW på en 1 TB enhet, vilket innebär att man skulle kunna skriva hela enhetens kapacitet en gång per månad i femtio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hur vidare Samsung SSD 980 Pro är snabbare eller långsammare än SSD:n i PS5 är inte så relevant. Vad som är intressant är om det finns mjukvara som utvecklare kan använda? Kort och gott: Kommer jag som användare att få laddningstider likvärdiga spel på PS5, eller är det meningen att jag ska köpa en sån här för att packa zip-filer?

Nej du kommer inte få samma laddningstider i en PC. Det är inte bara SSDn, troligen är det en anpassad variant av NVMe som används, minnena är i en helt annan prestandaklass än i en PC, processorn har direktaccess till SSDn, mjukvaran är hela vägen bara skriven för att ha en 800GB supersnabb direktansluten SSD.

Samma misstag gör folk när de jämför GPU i konsoll och PC och drar slutsatser som att konsollerna inte kan klara upplösning x med framerate y baserat på pris/GPU. En PC/operativsystem har en massa saker för sig som inte existerar i en konsoll och en massa legacy-hårdvara för kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Vi kan väl hoppats att de gjort som så många andra (Ryzen 4xxx som är Zen 2 i APU och laptop etc) och att det kommer en 980 Pro X eller en 980 Pro Plus eller varför inte en 985 Pro Velocity?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De har sannolikt anpassat tekniken så att den ska passa den tilltänkta kundgruppen d.v.s. konsumenter, där enorma sekventiella skrivningar praktiskt taget aldrig händer. I gengäld blir enheten billigare och snabbare än vad som annars hade varit möjligt.

Hållbarheten är knappast ett problem heller med 600 TBW på en 1 TB enhet, vilket innebär att man skulle kunna skriva hela enhetens kapacitet en gång per månad i femtio år.

Nu missuppfattar du det här, tror jag. PRO-modellen är inte tänkt för konsumenter, utan för proffs. Det du beskriver passar absolut för EVO, inte PRO.

Den stora anledningen till att köpa Samsung's PRO har varit att det är MLC-flash, vilket ger en konsekvent skriv-prestanda över hela disken. TLC (och QLC) är helt beroende av en cache för att uppnå höga skrivhastigheter, och när den cachen fylls upp går prestanda ned markant.

Visst, för en vanlig konsument är det här lull-lull och spelar typ ingen roll alls, men för proffsbruk där man t.ex. använder enheten som en scratch-disk vid video-redigering, databastugg, cache-disk osv - där är MLC värt varenda krona. Nu tas denna möjlighet bort då Samsung var en av få som fortfarande sålde MLC, och det är en mycket dålig utveckling. Återstår att gå till Enterprise-segmentet, men då har priserna en tendens att rusa iväg.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

@SiRai: Nej denna är snabbare i grunden fast PS5 (och Xbox Series) har dedikerad dekompression och lite annan teknik som gör den snabbare teoretiskt upp till 9GB/s för PS5 och 6GB/s för Xbox Series S. Alltså PS5 är igentligen 5.5GB/s och Xbox Series X är 2.4GB/s i grunden. PC kan vara snabbare men den har ingen dedikerad hårdvara acceleration (utan komprimerad data packas upp av CPU) men det kommer ifrån vad jag har läst.

Dessutom kan spel för PS5 designas utifrån den vrålsnabba hastigheten. På PC ska ju alla spel även fungera på Pelle Pantnackes gamla disk från -96. Tyvärr. Men det blir ju förstås så. Det är också problemet MS kommer ha första åren, när alla spel även ska fungera på ursprungliga Xbox One.. Vilket samtidigt förstås är trevligt för alla som inte vill eller har råd att köpa en ny dyr konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nu missuppfattar du det här, tror jag. PRO-modellen är inte tänkt för konsumenter, utan för proffs. Det du beskriver passar absolut för EVO, inte PRO.

Nu missuppfattar du det här, tror jag. PRO-modellen är inte tänkt för proffs, utan för medlemmar i PRO.

Skämt åsido så listar de även Samsung 970 Evo under ”Samsung SSDs for Business”, samt ingen av 970/980 under ”Enterprise”, så man får nog tolka Evo/Pro som en ganska lös marknadsföringsterm.

Skrivet av ”osgorth”:

Den stora anledningen till att köpa Samsung's PRO har varit att det är MLC-flash, vilket ger en konsekvent skriv-prestanda över hela disken. TLC (och QLC) är helt beroende av en cache för att uppnå höga skrivhastigheter, och när den cachen fylls upp går prestanda ned markant.

Visst, för en vanlig konsument är det här lull-lull och spelar typ ingen roll alls, men för proffsbruk där man t.ex. använder enheten som en scratch-disk vid video-redigering, databastugg, cache-disk osv - där är MLC värt varenda krona. Nu tas denna möjlighet bort då Samsung var en av få som fortfarande sålde MLC, och det är en mycket dålig utveckling. Återstår att gå till Enterprise-segmentet, men då har priserna en tendens att rusa iväg.

Den som använder datorhårdvara yrkesmässigt har å andra sidan helt andra resurser att köpa grejer för jämfört med en privatperson som ska betala med skattade pengar, så om de behöver byta ut den efter 2-3 år så är det nog inte hela världen. Sen kan man alltid hitta på ett scenario som en lagringsenhet inte är lämpad för, men det är inte lika med proffsbruk, lika lite som att använda ”Pro” i ett modellnamn är lika med att det plötsligt inte är en konsumentenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jo jag känner till fördelarna med NVME i professionella miljöer. Jag skrev mer ur mitt eget perspektiv för mitt privata bruk med min privata burk. Det vore ändå trevligt om framtida spel kunde utnyttja NVME på något sätt. Inte som ett krav men som en bonus.

Och annat än laddningstider så kommer du inte få se det, skulle spel designas om bara för att man annan utrustning? Korridorer i fps:er som finns om man bara kör på hd (där då dessa används för ladda in nästa segment)? OCh för laddningstider så räcker det ju idag som sagt med en SATA SSD.

Skrivet av Vaneriuz:

Dessutom kan spel för PS5 designas utifrån den vrålsnabba hastigheten. På PC ska ju alla spel även fungera på Pelle Pantnackes gamla disk från -96. Tyvärr. Men det blir ju förstås så. Det är också problemet MS kommer ha första åren, när alla spel även ska fungera på ursprungliga Xbox One.. Vilket samtidigt förstås är trevligt för alla som inte vill eller har råd att köpa en ny dyr konsol.

Nu är jag inte helt klar på om den nya xboxen kommer med något liknande, men funktionen kommer ju inte användas till spel som också kommer att komma till PC eller Switch:en, och då även kanske inte till spel som även kommer till xboxen. Så kanske bara PS5-exklusiva spel och inte alla av dessa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Dessutom kan spel för PS5 designas utifrån den vrålsnabba hastigheten. På PC ska ju alla spel även fungera på Pelle Pantnackes gamla disk från -96. Tyvärr. Men det blir ju förstås så.

Tvivlar på att det är en speciellt stor andel av alla PCs idag som inte har SSD alls. Du får tänka på att PC-plattformen haft ett försprång på ca 10 år med SSD. Att Microsoft (eller någon annan) skulle fortsätta strypa utvecklingen för att en PC eventuellt är för dåligt utrustad tror jag inte på, utan det blir snarare alla eftersläntrare som kommer kunna spela allt färre AAA-titlar framöver utan att uppgradera sin primärlagring.