Köpråd: Ny server för max 5K. (Spelserver, WMs, PFsense, Windows server)

Permalänk
Medlem

Köpråd: Ny server för max 5K. (Spelserver, WMs, PFsense, Windows server)

Hej,

Går i tankarna att skaffa min första egna server och har följande user cases och undrar ifall ni tror denna kan pallar med?

1. Dedikerad spelserver till nya spel (rust/minecraft osv)
2. WMs - olika linux distos (runt 2-3 aktiva samtidigt)
3. PFsense
4. Windows server för att labba med

Nu undrar jag om denna skulle palla med allting samtidigt eller om ni har bättre förslag runt samma prisklass (max 5000 kr)

förslaget är:
https://www.dustinhome.se/product/5011171709/emc-poweredge-t4...

Skulle kunna skaffa en GPU som kanske är lite krafitgare separat men måste första checka vad som går att fixa med hårdvaran/platsen i denna burk.

Är även öppen för förslag med enstaka komponenter och sätta ihop själv. Även tittat på dessa (länkar en av exemplena): https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-i5-4lan

Var snäll och hjälp en nykomling inom fältet och svarar på alla frågor ni kan ha

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Börja med att räkna på hur mycket minne som krävs för x st spelservrar av ena varianten och x spelservrar av andra varianten.
Lägg sedan till minne för de linux-maskinerna, windows-maskinen och pfsense.
gissar att du landar på minst 16GB.

Det kan du lätt uppgradera vid behov.

Samma måste du göra med antal kärnor.

Baserat på det du vill göra och kostnaden så kanske du ska börja med konsumentprodukter och bygga själv som första server.

Själv har jag en Ryzen 5 2600 och 32GB minne till min server just av samma orsak. Det är billigare

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Börja med att räkna på hur mycket minne som krävs för x st spelservrar av ena varianten och x spelservrar av andra varianten.
Lägg sedan till minne för de linux-maskinerna, windows-maskinen och pfsense.
gissar att du landar på minst 16GB.

Det kan du lätt uppgradera vid behov.

Samma måste du göra med antal kärnor.

Baserat på det du vill göra och kostnaden så kanske du ska börja med konsumentprodukter och bygga själv som första server.

Själv har jag en Ryzen 5 2600 och 32GB minne till min server just av samma orsak. Det är billigare

Tack för ett bra svar, får man fråga vad man kan förvänta sig att t.ex. din setup skulle kosta? (grovt avrundat)

Jag skall räkna lite på vad som kan behövas, låter ändå som att byta ut det till lösa komponenter och minnet tänkte jag öka på till 32 gb (hade glömt skriva det). det svåra att räkna ut är vilken CPU man behöver då det inte direkt är att addera siffrorna från recommended eller dylikt men kanske en "gissningslek" alla måste klura med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

Hej,

Går i tankarna att skaffa min första egna server och har följande user cases och undrar ifall ni tror denna kan pallar med?

1. Dedikerad spelserver till nya spel (rust/minecraft osv)
2. VMs - olika linux distos (runt 2-3 aktiva samtidigt)
3. PFsense
4. Windows server för att labba med

Nu undrar jag om denna skulle palla med allting samtidigt eller om ni har bättre förslag runt samma prisklass (max 5000 kr)

förslaget är:
https://www.dustinhome.se/product/5011171709/emc-poweredge-t4...

Skulle kunna skaffa en GPU som kanske är lite krafitgare separat men måste första checka vad som går att fixa med hårdvaran/platsen i denna burk.

Är även öppen för förslag med enstaka komponenter och sätta ihop själv. Även tittat på dessa (länkar en av exemplena): https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-i5-4lan

Var snäll och hjälp en nykomling inom fältet och svarar på alla frågor ni kan ha

Tack på förhand!

hur mycket kan du om virtualisering, nätverk etc? grundläggande server administration kort o gott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

hur mycket kan du om virtualisering, nätverk etc? grundläggande server administration kort o gott?

Jag skulle säga på avancerad/admin nivå på alla, dock aldrig tänkt på att titta upp hårdvaran sakerna ligger på då det inte alltid är möjligt eller varit i tanken just då

Permalänk
Medlem

@Digiboy: då tänker jag att du kanske borde börja med att kolla specifikationer, alltså kraven som finns för den typen av mjukvara du tänkt köra och tar dig vidare därifrån, finns massa olika ""spelservrar" man kan ha på sin dator och alla drar olika mycket resurser beroende på hur spelet ter sig, vissa spel har betydligt mycket mer som sker i bakgrunden där hela skogar och städer kan fällas, sprängas etc (arma) medan andra inte har den typen av trafik (bandbredd (nätverk/ram/cpu intensivt)) alls som ex. Counter-Strike där det mest är spelarens position och riktning (XYZ-xyz) som är det enda som ständigt uppdateras och skickas vid behov till övriga klienter (för att försöka motverka "wallhack") - var sämre förr. Men du fattar nog bara att börja läsa requirements helt enkelt för din del och utgå därifrån

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkiga specs på den servern. Du får mycket mer för pengarna om du jagar en begagnad Poweredge eller HP, speciellt om du kan tänka dig att köpa rackmodell.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

Tack för ett bra svar, får man fråga vad man kan förvänta sig att t.ex. din setup skulle kosta? (grovt avrundat)

Jag skall räkna lite på vad som kan behövas, låter ändå som att byta ut det till lösa komponenter och minnet tänkte jag öka på till 32 gb (hade glömt skriva det). det svåra att räkna ut är vilken CPU man behöver då det inte direkt är att addera siffrorna från recommended eller dylikt men kanske en "gissningslek" alla måste klura med?

För min setup är det disk som kostar.
Men jag kör på:
- Ryzen 5 2600 som jag fick för runt 1600:-
- 4x8GB som jag skrammlat ihop. kanske kostade mig 1500:-
- Moderkort (Gigabyte B450M DS3H-CF). Ca 800:-
- LSI 9211-8i (för diskarna) ca 700:- (ink frakt från kina)
- Chassi: FD Node 804. Demoexemplar från Webbhallen (eller var det Inet?). ~800:-
- Nätagg: ~10 gammalt Corsair TX750. Kostade väl 900:- på sin tid?!

Den dagen jag kör kritiska saker där jag förväntas ha 90% eller mer i upptid så kommer jag väl att kanske ändra så att det finns redundans på något sätt.
Men så länge jag inte tjänar några pengar på att ha min server och inte har behov av att köra specifikt vissa komponenter osv så är jag jättenöjd med att köra som jag gör.
Jag har 2 olika cache-pooler med SSD:er. en med redundans för mina VM's och en som är striped för så snabb access som möjligt i aktiva filer. Till det har jag runt 14TB snurrdisk för lagringen.

Men jag började faktiskt med en 3-kärning AMD A6 APU (om jag inte minns fel). Sedan en 2-kärning (4 tådar) intel i3:a och 8GB.
Då grejorna är så pass billiga och och jag inte måste byta ut allt samtidigt så har jag succesivt ersatt och uppgraderat.

När jag hade AMD APU'n så körde jag två VM's med Windows och Plex.
Sedan växte behovet till att ha fler tjänster. Sedan växte det lite till. Och lite till

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

tack för alla bra tips, jag tittade upp lite specs för t.ex. en spelserver som jag tror kan dra mest av hårdvaran, det varierar lite med vad folk säger kring detta men då är min bästa fråga.

Om vi utgår från t.ex. ARK som enligt en sida har detta som krav:
8GB RAM
20GB Disk Space Minimum (50-75GB Recommended)
2 CPU Cores @ 3.0GHz+ (For 10-15 players)
64 Bit Windows or Linux OS (CentOS Linux Recommended for a standalone server)
A reliable network connection, 100Mbps+ recommended

då undrar jag hur ni tror en server med följande specs kan hantera detta (enbart som gaming server nu så glöm det jag skrev om VMs/PFsense/windows ser)

CPU - 2 x Intel Xeon L5630
# cores 4
# of Threads 8
Processor Base Frequency
2.13 GHz
Max Turbo Frequency
2.40 GHz

Ram - 48GB

Jag har inte riktigt greppat hur förhållandet är högre GHz vs fler kärnor med lägre. (står inte antal kärnor i deras REQ men standard numera kanske är att mäta som quad?)

(trött sedan jobbet så rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar)

Permalänk
Medlem

Om dom rekommenderar 3+Ghz så är det nog det som fungera bäst. Olika mjukvara hanterar kärnor/frekvens olika bra. En mjukvara som kan ta del av 64 kärnor kanske inte drar någon nytta av en hög frekvens, medans en mjukvara som drar nytta av hög frekvens kanske inte får någon vinst av fler än 2 kärnor. Allt beror på vad du använder för programvara. Rekommenderar att Googla efter liknande erfarenheter. Troligtvis med vad du skriver vill du ha bättre Cpu

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Kolla begagnat.
Fick tag på en med dubbla xeon-proppar och 64gb ram för för 3000.-
Kolla begagnat-marknaden. Det enda man brukar behöva lägga på är diskar.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem

En viktig fråga du ska ställa dig är: Behöver du verkligen en server?

Servrar har många nackdelar, där den främsta är ljudnivå. Många servrar brukar vara byggda för att ställa i särskilda rum eller montera i särskilda stativ (rack). Där är prioriteten bra kylning snarare än ljudnivå. Servrar kan låta ganska högt. Detta gäller särskilt många av begagnat-fynden du kan hitta.

De främsta fördelarna med serverhårdvara är:

- Support från en servertillverkare
- Komponenter som är byggda för maximal tillgänglighet/tillförlitlighet
- Validerade hårdvarukonfigurationer
- Ofta möjlighet att "hotswappa" olika komponenter
- Möjlighet att fjärrstyra själva hårdvaran (HP iLO och liknande IPMI-system)

Inget av ovanstående är egentligen särskilt intressant i hemmiljö, så om syftet är att köra lasterna i fråga, snarare än att lära sig och labba med servrar, så gör du nog smartare i att bygga en vettig sekundär PC istället? Så att du får det hela tyst och mer ändamålsenligt för ett hem. Alternativt bara köra lasterna i VM:ar på din primära PC.

Sedan finns det ju så klart tystare servrar som är byggda för småföretag, men då får du inte särskilt mycket till prestanda, då det är optimerat för lågt pris, tyst ljudnivå (förhoppningsvis) och fortfarande så avancerade funktioner som möjligt, vilket inte nödvändigtvis är det du faktiskt vill ha.

Permalänk
Hedersmedlem

@Digiboy *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

tack för alla bra tips, jag tittade upp lite specs för t.ex. en spelserver som jag tror kan dra mest av hårdvaran, det varierar lite med vad folk säger kring detta men då är min bästa fråga.

Om vi utgår från t.ex. ARK som enligt en sida har detta som krav:
8GB RAM
20GB Disk Space Minimum (50-75GB Recommended)
2 CPU Cores @ 3.0GHz+ (For 10-15 players)
64 Bit Windows or Linux OS (CentOS Linux Recommended for a standalone server)
A reliable network connection, 100Mbps+ recommended

då undrar jag hur ni tror en server med följande specs kan hantera detta (enbart som gaming server nu så glöm det jag skrev om VMs/PFsense/windows ser)

CPU - 2 x Intel Xeon L5630
# cores 4
# of Threads 8
Processor Base Frequency
2.13 GHz
Max Turbo Frequency
2.40 GHz

Ram - 48GB

Jag har inte riktigt greppat hur förhållandet är högre GHz vs fler kärnor med lägre. (står inte antal kärnor i deras REQ men standard numera kanske är att mäta som quad?)

(trött sedan jobbet så rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar)

Jag kör ARK-servrar som containers och de tar 5-6GB RAM när de snurrar.
Så kommer du köra i en VM istället så är det nog rimligt att ha 8 GB så det finns lite extra utrymme samt lite för OS.
Eftersom jag inte själv kör i en VM så har även mina ARK-servrar tillgång att använda alla kärnor om behovet uppstår.

Dell R710 låter massor och jag skulle aldrig stoppa in en sådan i min lägenhet. Hade jag hafte en källare och ett rack så kanske jag skulle vara ok med det.
Den är också typ 10 år gammal.
En server är ej heller gjord för att vara strömsnål.

Ju fler kärnor du har ju varmare blir det.
Ju högre frekvens du har på en kärna ju varmare blir det.
För att parera detta så sänker man antingen det ena eller det andra.
Sedan finns också high end-modeller som har både och men de kräver ju också ordentlig kylning - plus att de kostar ofta en hel förmögenhet (du kan säkert köpa en hög av helt ok custom datorer för att hosta tjänster för kostnaden av en enda sådan CPU).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag kör ARK-servrar som containers och de tar 5-6GB RAM när de snurrar.
Så kommer du köra i en VM istället så är det nog rimligt att ha 8 GB så det finns lite extra utrymme samt lite för OS.
Eftersom jag inte själv kör i en VM så har även mina ARK-servrar tillgång att använda alla kärnor om behovet uppstår.

Hur menar du? Ark är i praktiken två trådar och VM eller ej så fördelas det på två kärnor max, VM kärnor är ingen magisk ihopslagning av kärnor och i tråden måste A komma före B? Instruktioner kan delas upp men det kräver ju framförhållning i koden och planering på hårdvarunivå.
Tillgång till alla kärnor har ju ark servern även på ett vanligt system om du inte aktivt begränsar det då planeringen av vilken kärna som gör vad sker på lägre nivå.

Eller har jag missat något enormt med VMs?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Kolla Supermicro servrar på ebay brukar kunna gå på ca 4-7k med te.x 128GB Ram osv.

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Sorry. Gissar på dåligt formulerat av mig.
Jag brukar låsa mina containers och VM's till vissa kärnor/trådar endast så att de inte får löpa amok om något händer.

Sedan får väl generellt containers eller VM's nyttja det underliggande systemet lite som det vill då hosten bestämmer och kan säga till att kärna x är ledig för bruk. Så det kommer klart att flyta vilka av kärnorna på hosten som allokeras för instruktionen - om det inte är låst som jag delvis har gjort.
Sedan eftersom VM:en är begränsad med, låt oss säga 2 kärnor (två trådar), så kan den ändå inte nyttja 20 samtidiga kärnor från hosten. Precis som du säger.
Det kan nästan se ut som att den sprider belastningen samtidigt på fler kärnor än 2 på hosten iom att instuktionerna skickas så snabbt men det är utanför poängen.

Att jag låter mina ARK-servrar vara olåsta mot kärnor är för att den ska få flyta fritt där det finns plats.
Om den klarar att använda mer än 2 kärnor vet jag inte men om den skulle behöva och kunna så får den det i mitt system i alla fall.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk ah då är jag med, blev orolig över att jag missat något guld med vms 😛

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla bra råd och tips samt saker att tänka på, just därför jag vände mig till er, ser ut som det löst sig med server kring allt förutom spel-servern på andra sätt.
Dock hjälpte allt ni sagt i detta så absolut inget i onödan (+ att jag lärt mig mer om hårdvaran).
Spelservern har jag tittat runt på och ser ut att landa i en ny burk eller nuvarande om jag uppgraderar närmare jul

Permalänk
Medlem

ARK

Skrivet av Digiboy:

tack för alla bra tips, jag tittade upp lite specs för t.ex. en spelserver som jag tror kan dra mest av hårdvaran, det varierar lite med vad folk säger kring detta men då är min bästa fråga.

Om vi utgår från t.ex. ARK som enligt en sida har detta som krav:
8GB RAM
20GB Disk Space Minimum (50-75GB Recommended)
2 CPU Cores @ 3.0GHz+ (For 10-15 players)
64 Bit Windows or Linux OS (CentOS Linux Recommended for a standalone server)
A reliable network connection, 100Mbps+ recommended

då undrar jag hur ni tror en server med följande specs kan hantera detta (enbart som gaming server nu så glöm det jag skrev om VMs/PFsense/windows ser)

CPU - 2 x Intel Xeon L5630
# cores 4
# of Threads 8
Processor Base Frequency
2.13 GHz
Max Turbo Frequency
2.40 GHz

Ram - 48GB

Jag har inte riktigt greppat hur förhållandet är högre GHz vs fler kärnor med lägre. (står inte antal kärnor i deras REQ men standard numera kanske är att mäta som quad?)

(trött sedan jobbet så rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar)

Hej

Jag kör 7 kartor i ett kluster.
Kör på standard komponenter.
I5 10400 6C 12T
64GB men behöver gradera upp då kartorna tar mellan 4-10GB styck, beroende på hur "gamla" kartorna är och vilka. Skall i första hand gradera upp till 96GB.
Kör detta på windows och genom ASM programet vilket fungerar mycket bra.
Så lite info vad det krävs för mig, räkna med att minnes behovet kommer öka hela tiden beroende på hur mycket som byggs på kartorna och hur många du kör.
Tycker det är minneskrävande och inte CPU krävande att driva.
//Lunnis