Projekt: Rädda ensam isolerad farmor 90 år - Samsung Tab A 10.1 SM-T515

Permalänk
Medlem

Projekt: Rädda ensam isolerad farmor 90 år - Samsung Tab A 10.1 SM-T515

Hej,

Söker lite råd och hjälp i setup av en rädda-farmor-tablet. Vi barnbarn och barnbarnsbarn bor i annat land och nu med Covid-19 är farmor isolerad. Som om inte det är nog har farfar gått bort och därför är hon ofta ledsen och lite deprimerad över sin ensamhet. Trotts detta är hon är en otroligt fin och glad och positiv pensionär som försöker hålla modet högt.

# Syfte
Vill lindra hennes ensamhet och tristess med hjälp av en surfplatta. Primärt vill vi använda den till:
* Video samtal.
* Bildspel där vi kan ladda upp bilder på barnen.
* I ett senare skede annan underhållning, enkla spel, radio, pod eller streaming av Glamour.

# Verktyg
* Har köpt en Samsung Tab A 10.1 SM-T515.
* Plattan har inbyggt mobildata med SIM och data från Hallon.
* Letar ett bra greppvänligt ”Barn” case, eventuellt med docking.

# Utmaning
Farmor är väldigt senior; ingen erfarenhet av data / smartphone, ganska klar i huvudet men tidvis lite virrig, darriga händer, kort sagt en riktig farmor.
* Har svårt att slå in exempelvis pin kod eller klicka små ikoner.
* Har svårt att hålla i paddan utan att ta över skärmen med flera fingrar.
* Klarar ibland men inte alltid att swipa den blå luren för att svara inkommande Skype samtal.
* Har svårt att koppla in laddare.
* Lyckades efter 5 minuters vägledning att hitta on knappen på sidan av tabletten Behövde efter det vila.

# Lösning / söker hjälp med
## Remote control
Ser efter en lösning att kunna fjärrstyra paddan över internet. Tänker att då behöver farmor i princip inte göra någonting.
- Söker rekommendationer om bra remote applications, som klarar fjärrstyrning över mobilt bredband.

## Senior anpassning
Har installerat Nova Launcher och ställt in max icon storlek med endast två iconer på skrivbordet. Önskar om möjligt ännu simplare gränssnitt.
- Någon som har inspel och bra förslag på senior anpassning? Appar, launchers etc.?

## Root
Överväger att roota paddan för att kunna starta remote sessions utan att farmor behöver göra något alls på sin sida.

- Söker vägledning i bästa sätt att rota en Samsung Galaxy Tab A 10.1 SM-515. Jag har någon tidigare erfarenhet av detta men är ingen expert i kodning etc.

- Några förslag på lämpliga modds för pensionärer. Exempelvis:
* Större ikoner.
* Lättare navigation bar med större back, home button.
* Lättare sätt för henne att stänga Appar.
* Låsa funktioner hon kan komma åt av misstag.

Välkomnar allmäna råd och erfarenheter av sufplattor för 90+ , corona-isolations brytare.

Uppdaterar tråden med framsteg, önskar mig lycka till

Sökord: Grandtab, farmor, farfar, gammelfarmor, gammelfarfar, mor/farföräldrar, senior, pensionär

Permalänk
Vila i frid

Många äldre får krumma fingrar. Min mor 80+ kör med en padd-penna då hennes torra hud på fingrarna gör det jobbigt att "få till det". Jag kan fjärrstyra hennes android och hjälpa till när som helst (när den är påslagen) mha teamviewer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0gz:

* Har svårt att hålla i paddan utan att ta över skärmen med flera fingrar.

Såg att du redan letar detta men ett bumper-skal hjälpte en bekant till mig i samma situation, dock med en mobiltelefon. Äldre vill gärna ta ett stadigt grepp med hela handen när de gör sånt här så att hålla med fingertopparna på kanterna fungerar inte.

Annars kanske en fast hållare till den skulle vara bra. Man fastnar ju lätt på att det är en mobil platta och man smidigt ska kunna använda den var som helst men att sätta upp en 'datorhörna' kanske är lättare.

Sen det här med att man råkar trycka runt och så vidare är en vanesak. Min mormor gick från att trycka hejvilt på allt möjligt på datorn till att bli en luttrad facebookare på bara någon månad. Är hon intresserad av det och känner att det fungerar rent fysiskt löser sig nog resten!

Permalänk

Raspberry Pi

Jag är 72 och tycker nog att de flesta surfplattor är svårhanterliga jämfört med en Raspberry Pi 4 kopplad till en platt-TV.
Man har ett riktigt tangentbord och en riktig mus. Man kan ställa teckenstorlek så det passar.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Vi har nyligen introducerat mormor 83 år i surfplattans värld.

Vi beställde ett extra datakort till mitt Telenor-familjabonnemang för ca 60kr/månad och lånat ut min Huaweiplatta som mestadels varit liggandes.

Även vi kör TeamViewer vilket fungerar bra.
Vi har även konfigurerat Skype så den autosvarar med video igång.

Idag körde vi en timmes facebookutbildning distans. Första 30 min gick bra och då styrde mormor själv. Sista stunden tittade vi mest runt på olika personer när jag styrde. Tog även fram lite roliga klipp mm.

Tipset om penna ska jag ta med mig, det verkar lite lurigt för henne att bara klicka. Ofta blir det tryck-och-håll kvar vilket blir lite tokigt.

Funderar på att kanske komplettera med ett fysiskt tangentbord. Hon är ju en erfaren skrivmaskinist.

Ska prova med. röstinmatning och assistenten också, det kan vara behjälpligt om det fungerar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Nightcrawl:

Hur har det gått? Vi har nyligen introducerat mormor 83 år i surfplattans värld.

Vi beställde ett extra datakort till mitt Telenor-familjabonnemang för ca 60kr/månad och lånat ut min Huaweiplatta som mestadels varit liggandes.

Även vi kör TeamViewer vilket fungerar bra.
Vi har även konfigurerat Skype så den autosvarar med video igång.

Idag körde vi en timmes facebookutbildning distans. Första 30 min gick bra och då styrde mormor själv. Sista stunden tittade vi mest runt på olika personer när jag styrde. Tog även fram lite roliga klipp mm.

Tipset om penna ska jag ta med mig, det verkar lite lurigt för henne att bara klicka. Ofta blir det tryck-och-håll kvar vilket blir lite tokigt.

Funderar på att kanske komplettera med ett fysiskt tangentbord. Hon är ju en erfaren skrivmaskinist.

Ska prova med. röstinmatning och assistenten också, det kan vara behjälpligt om det fungerar.

En blåtandsmus kan nog också vara ett alternativ till penna och peka. Det beror nog lite hur stabil personen är på handen. Musen som är lite större kan hjälpa vissa.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

En blåtandsmus kan nog också vara ett alternativ till penna och peka. Det beror nog lite hur stabil personen är på handen. Musen som är lite större kan hjälpa vissa.

I det här fallet tror jag på penna. Än är hon stabil i handen och gör korsord och skriver mycket listor (med uppgifter åt barnbarnen att utföra ).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Nightcrawl:

I det här fallet tror jag på penna. Än är hon stabil i handen och gör korsord och skriver mycket listor (med uppgifter åt barnbarnen att utföra ).

Ja, då låter det som ett säkert kort!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung