Microsoft släpper höstuppdateringen av Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper höstuppdateringen av Windows 10

Nyheterna i höstens Windows 10-uppdatering innefattar bland annat en temariktig startmeny och ALT+TAB för webbläsarflikar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Inte något omvälvande, jag väntar nog in WU.
Kör med isad mage.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det funkar ju redan att växla flikar med ctrl+tab. Hur kommer det där se ut med 30 flikar i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

Har redan dykt upp i WU för mig men väntar med uppdatering tills ikväll.

Och förresten.. tiles i startmenyn är bland det första jag tar bort efter en Windows-installation.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot det då det är ett alternativ men att inkludera webbläsaren i Alt-Tab är ju inget nytt. När Windows 7 släpptes var standardinställningen för Internet Explorer att representera varje flik som ett fönster i fönsterhanteraren. För några år sedan fick även Google idén att Chrome flikar i Android skulle ta sin plats i den inbyggda applikationshanteraren.

Det är inget nytt och fortfarande en riktigt dålig idé. Ska varje ark i Excel nu också bläddras igenom med Alt-Tab? Varje klass och metod i en IDE? Men som tur var låter det ju inte som det är påtvingat, så det skadar i alla fall inte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag har inget emot det då det är ett alternativ men att inkludera webbläsaren i Alt-Tab är ju inget nytt. När Windows 7 släpptes var standardinställningen för Internet Explorer att representera varje flik som ett fönster i fönsterhanteraren. För några år sedan fick även Google idén att Chrome flikar i Android skulle ta sin plats i den inbyggda applikationshanteraren.

Det är inget nytt och fortfarande en riktigt dålig idé. Ska varje ark i Excel nu också bläddras igenom med Alt-Tab? Varje klass och metod i en IDE? Men som tur var låter det ju inte som det är påtvingat, så det skadar i alla fall inte.

Det ska vara Ctrl+Tab för flikar/dokument i ett program. Som jag förstod det var det bara ett alternativ att lägga till Edge flikar i Alt+Tab, inte generellt påslaget. Om de tvingar in det som default är det värdelöst.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Definitivt vanligare bland folk som inte använder datorer lika mycket/har så bra koll på vad man kan göra. Vilket ändå är majoriteten.
Brukade göra samma, men söken fungerar ju sämmre i W10 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Ja där tänker vi lika. Det är väl på sätt och vis bra att den finns för de som har svårt att bryta beteenden eller icke datorvana personer.

Högerklick på Windows-ikonen använder jag dock en del då den menyn faktiskt är ganska användbar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Definitivt vanligare bland folk som inte använder datorer lika mycket/har så bra koll på vad man kan göra. Vilket ändå är majoriteten.
Brukade göra samma, men söken fungerar ju sämmre i W10 :/

Söken får man ställa in själv så att det blir som man vill ha det. Vilka kataloger som indexeras kan vara rätt begränsat per default. Men det går som sagt att att lösa om man lägger ner några minuter på att tweaka den.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det funkar ju redan att växla flikar med ctrl+tab. Hur kommer det där se ut med 30 flikar i webbläsaren?

Skrivet av johanandersson:

Jag har inget emot det då det är ett alternativ men att inkludera webbläsaren i Alt-Tab är ju inget nytt. När Windows 7 släpptes var standardinställningen för Internet Explorer att representera varje flik som ett fönster i fönsterhanteraren. För några år sedan fick även Google idén att Chrome flikar i Android skulle ta sin plats i den inbyggda applikationshanteraren.

Det är inget nytt och fortfarande en riktigt dålig idé. Ska varje ark i Excel nu också bläddras igenom med Alt-Tab? Varje klass och metod i en IDE? Men som tur var låter det ju inte som det är påtvingat, så det skadar i alla fall inte.

Skrivet av Fulci:

Det ska vara Ctrl+Tab för flikar/dokument i ett program. Som jag förstod det var det bara ett alternativ att lägga till Edge flikar i Alt+Tab, inte generellt påslaget. Om de tvingar in det som default är det värdelöst.

Vad jag läst så är det "de senaste n flikarna" som visas som standard.

Men jag håller med om frågeställningen, kommer ihåg när IE införde flikar och det kändes som att MS helt missat poängen. Alla flikarna visades som egna fönster i alt-tab-vyn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Om det är ett program där du ändå ska använda musen är det väl snabbare att öppna det och redan ha handen på musen? Annars måste du byta från musen till tangentbordet och sen byta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ja där tänker vi lika. Det är väl på sätt och vis bra att den finns för de som har svårt att bryta beteenden eller icke datorvana personer.

Högerklick på Windows-ikonen använder jag dock en del då den menyn faktiskt är ganska användbar.

Då kan jag tipsa dig om Win+X!

Permalänk
Avstängd

När släpper Microsoft en uppdatering som tar bort alla spionfunktioner, Cortana, Telemetry, reklam och annat inbakat skräp i Windows?

Permalänk
Medlem

Jaha, jobbets HP Zbook har ännu inte fått 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Då kan jag tipsa dig om Win+X!

Fantastiskt!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om det är ett program där du ändå ska använda musen är det väl snabbare att öppna det och redan ha handen på musen? Annars måste du byta från musen till tangentbordet och sen byta tillbaka.

Njae, alltså jag trycker på Windows-tangenten med vänster hand och skriver första bokstäverna i applikationen med vänster hand och trycker Enter. Högerhand vilandes på musen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Söken får man ställa in själv så att det blir som man vill ha det. Vilka kataloger som indexeras kan vara rätt begränsat per default. Men det går som sagt att att lösa om man lägger ner några minuter på att tweaka den.

Hm.. Visste inte ens att det fanns inställningar för det. Men oavsett så hittar W10 inte ens vissa installerade program per default, vilket känns som under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Startar också många program genom att trycka på Start tangenten sen skriva det man behöver, resten har jag på taskbar. Var riktigt längesedan jag startade ett program genom att scrolla fram det via Startmenyn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Har microsoft tagit bort möjligheten att stänga av uppdateringar?

Hittar bara 'pausa i en vecka'

Permalänk
Snusfri

Kanske blir en ominstallation av Windows i helgen om man orkar då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Njae, alltså jag trycker på Windows-tangenten med vänster hand och skriver första bokstäverna i applikationen med vänster hand och trycker Enter. Högerhand vilandes på musen.

Det skulle nog inte jag klara men är nog en vanegrej bara. Försöker använda tb så långt det går annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Jag hade faktiskt glömt bort att det ens går fortfarande, men det gör det ju 🤣

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Open-shell tycker jag är fantastisk, så ser start menyn ut som i windows 7 igen

https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har microsoft tagit bort möjligheten att stänga av uppdateringar?

Hittar bara 'pausa i en vecka'

Om du går in under Advanced options i winodws update, så finns det "Pause updates" där kan du pausa uppdateringar upp till 35 dagar. Du väljer själv vilket datum du vill pausa till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Visste inte ens att det fanns inställningar för det. Men oavsett så hittar W10 inte ens vissa installerade program per default, vilket känns som under all kritik.

Jag tror också vissa installationer verkar ha problem med sökfunktionen då jag minns en annan tråd på Swec där någon sade att funktionen inte kunde hitta ett visst program (har glömt vilket det var), varpå jag testade själv och fick fram samma program efter två bokstäver. Jag har inte gjort några speciella inställningar men minns inte någon gång där jag inte hittat vad jag sökt efter (säger inte att det inte kan ske, bara min direkta erfarenhet).

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad för tangentbord som visas i artikelbilden?

Permalänk
Medlem

Installerat på ett par burk nu inga problem än så länge
Lite annat nytt.

What’s new for IT pros in Windows 10, version 20H2
https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-it-pro-blog/wh...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Om du går in under Advanced options i winodws update, så finns det "Pause updates" där kan du pausa uppdateringar upp till 35 dagar. Du väljer själv vilket datum du vill pausa till

Jo fast jag ville ju inte pausa utan stänga av de.

Google hade visst ett förslag på hur man går tillväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Ja, jag jobbar själv med IT och vet att vanliga användare inte kan använda sökfunktion och då är det lätt att gå till menyn och hitta det man är ute efter. Klassiska Windowsanvändare är vana att använda startmenyn och vet att de hittar vad de behöver där

Själv använder jag aldrig startmenyn men som sagt bra att den ändå finns. Windows 8 var ju fulltständigt oanvändbart för "vanliga" användare när de inte hade någon traditionell startmeny så skapade det stor förvirring med var man hittar saker