Microsoft släpper höstuppdateringen av Windows 10

Permalänk
Cyberman

Microsoft släpper höstuppdateringen av Windows 10

Nyheterna i höstens Windows 10-uppdatering innefattar bland annat en temariktig startmeny och ALT+TAB för webbläsarflikar.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Hjälpsam

Inte något omvälvande, jag väntar nog in WU.
Kör med isad mage.

Permalänk
Medlem

Det funkar ju redan att växla flikar med ctrl+tab. Hur kommer det där se ut med 30 flikar i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

Har redan dykt upp i WU för mig men väntar med uppdatering tills ikväll.

Och förresten.. tiles i startmenyn är bland det första jag tar bort efter en Windows-installation.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot det då det är ett alternativ men att inkludera webbläsaren i Alt-Tab är ju inget nytt. När Windows 7 släpptes var standardinställningen för Internet Explorer att representera varje flik som ett fönster i fönsterhanteraren. För några år sedan fick även Google idén att Chrome flikar i Android skulle ta sin plats i den inbyggda applikationshanteraren.

Det är inget nytt och fortfarande en riktigt dålig idé. Ska varje ark i Excel nu också bläddras igenom med Alt-Tab? Varje klass och metod i en IDE? Men som tur var låter det ju inte som det är påtvingat, så det skadar i alla fall inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag har inget emot det då det är ett alternativ men att inkludera webbläsaren i Alt-Tab är ju inget nytt. När Windows 7 släpptes var standardinställningen för Internet Explorer att representera varje flik som ett fönster i fönsterhanteraren. För några år sedan fick även Google idén att Chrome flikar i Android skulle ta sin plats i den inbyggda applikationshanteraren.

Det är inget nytt och fortfarande en riktigt dålig idé. Ska varje ark i Excel nu också bläddras igenom med Alt-Tab? Varje klass och metod i en IDE? Men som tur var låter det ju inte som det är påtvingat, så det skadar i alla fall inte.

Det ska vara Ctrl+Tab för flikar/dokument i ett program. Som jag förstod det var det bara ett alternativ att lägga till Edge flikar i Alt+Tab, inte generellt påslaget. Om de tvingar in det som default är det värdelöst.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur många som faktiskt använder Startmenyn till att klicka i. Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare. Kanske är vanligare bland mindre insatta användare?

Definitivt vanligare bland folk som inte använder datorer lika mycket/har så bra koll på vad man kan göra. Vilket ändå är majoriteten.
Brukade göra samma, men söken fungerar ju sämmre i W10 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ja där tänker vi lika. Det är väl på sätt och vis bra att den finns för de som har svårt att bryta beteenden eller icke datorvana personer.

Högerklick på Windows-ikonen använder jag dock en del då den menyn faktiskt är ganska användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Definitivt vanligare bland folk som inte använder datorer lika mycket/har så bra koll på vad man kan göra. Vilket ändå är majoriteten.
Brukade göra samma, men söken fungerar ju sämmre i W10 :/

Söken får man ställa in själv så att det blir som man vill ha det. Vilka kataloger som indexeras kan vara rätt begränsat per default. Men det går som sagt att att lösa om man lägger ner några minuter på att tweaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det funkar ju redan att växla flikar med ctrl+tab. Hur kommer det där se ut med 30 flikar i webbläsaren?

Skrivet av johanandersson:

Skrivet av Fulci:

Det ska vara Ctrl+Tab för flikar/dokument i ett program. Som jag förstod det var det bara ett alternativ att lägga till Edge flikar i Alt+Tab, inte generellt påslaget. Om de tvingar in det som default är det värdelöst.

Vad jag läst så är det "de senaste n flikarna" som visas som standard.

Men jag håller med om frågeställningen, kommer ihåg när IE införde flikar och det kändes som att MS helt missat poängen. Alla flikarna visades som egna fönster i alt-tab-vyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Om det är ett program där du ändå ska använda musen är det väl snabbare att öppna det och redan ha handen på musen? Annars måste du byta från musen till tangentbordet och sen byta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ja där tänker vi lika. Det är väl på sätt och vis bra att den finns för de som har svårt att bryta beteenden eller icke datorvana personer.

Högerklick på Windows-ikonen använder jag dock en del då den menyn faktiskt är ganska användbar.

Då kan jag tipsa dig om Win+X!

Permalänk
Medlem

När släpper Microsoft en uppdatering som tar bort alla spionfunktioner, Cortana, Telemetry, reklam och annat inbakat skräp i Windows?

Permalänk
Medlem

Jaha, jobbets HP Zbook har ännu inte fått 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Då kan jag tipsa dig om Win+X!

Fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om det är ett program där du ändå ska använda musen är det väl snabbare att öppna det och redan ha handen på musen? Annars måste du byta från musen till tangentbordet och sen byta tillbaka.

Njae, alltså jag trycker på Windows-tangenten med vänster hand och skriver första bokstäverna i applikationen med vänster hand och trycker Enter. Högerhand vilandes på musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Söken får man ställa in själv så att det blir som man vill ha det. Vilka kataloger som indexeras kan vara rätt begränsat per default. Men det går som sagt att att lösa om man lägger ner några minuter på att tweaka den.

Hm.. Visste inte ens att det fanns inställningar för det. Men oavsett så hittar W10 inte ens vissa installerade program per default, vilket känns som under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Startar också många program genom att trycka på Start tangenten sen skriva det man behöver, resten har jag på taskbar. Var riktigt längesedan jag startade ett program genom att scrolla fram det via Startmenyn.

Permalänk
Medlem

Har microsoft tagit bort möjligheten att stänga av uppdateringar?

Hittar bara 'pausa i en vecka'

Permalänk
Medlem

Kanske blir en ominstallation av Windows i helgen om man orkar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Njae, alltså jag trycker på Windows-tangenten med vänster hand och skriver första bokstäverna i applikationen med vänster hand och trycker Enter. Högerhand vilandes på musen.

Det skulle nog inte jag klara men är nog en vanegrej bara. Försöker använda tb så långt det går annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag hade faktiskt glömt bort att det ens går fortfarande, men det gör det ju 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Open-shell tycker jag är fantastisk, så ser start menyn ut som i windows 7 igen

https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Har microsoft tagit bort möjligheten att stänga av uppdateringar?

Hittar bara 'pausa i en vecka'

Om du går in under Advanced options i winodws update, så finns det "Pause updates" där kan du pausa uppdateringar upp till 35 dagar. Du väljer själv vilket datum du vill pausa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Visste inte ens att det fanns inställningar för det. Men oavsett så hittar W10 inte ens vissa installerade program per default, vilket känns som under all kritik.

Jag tror också vissa installationer verkar ha problem med sökfunktionen då jag minns en annan tråd på Swec där någon sade att funktionen inte kunde hitta ett visst program (har glömt vilket det var), varpå jag testade själv och fick fram samma program efter två bokstäver. Jag har inte gjort några speciella inställningar men minns inte någon gång där jag inte hittat vad jag sökt efter (säger inte att det inte kan ske, bara min direkta erfarenhet).

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad för tangentbord som visas i artikelbilden?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du går in under Advanced options i winodws update, så finns det "Pause updates" där kan du pausa uppdateringar upp till 35 dagar. Du väljer själv vilket datum du vill pausa till

Jo fast jag ville ju inte pausa utan stänga av de.

Google hade visst ett förslag på hur man går tillväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ja, jag jobbar själv med IT och vet att vanliga användare inte kan använda sökfunktion och då är det lätt att gå till menyn och hitta det man är ute efter. Klassiska Windowsanvändare är vana att använda startmenyn och vet att de hittar vad de behöver där

Själv använder jag aldrig startmenyn men som sagt bra att den ändå finns. Windows 8 var ju fulltständigt oanvändbart för "vanliga" användare när de inte hade någon traditionell startmeny så skapade det stor förvirring med var man hittar saker